Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagtteknik i forhold til dåvildt
#1
Så er jeg ved at være klar til at jage dåvildtet der vandrer fra skoven ud på min 8ha eng. I den forbindelse har jeg som nyjæger et par praktiske spørgsmål:

1. Jeg har set vildtet af og til samt set spor fra dem, men vil det optimale være at placere et vildt kamera på mit areal for at sikre mig bedst muligt hvordan de vandrer, så jeg kan få bedst mulig skud hold ?
2. Angående kalibervalg, så har jeg både en 6.5x55 som jeg bruger 9.1gram RWS dobbeltkern til samt min dejlige Ruger no. 1 cal 458 hvor jeg har fået lavet custom patroner med 22.1 grams istedet for 32.4 grams projektiler. Da jeg selvfølgelig gerne vil sikre mig at en forholdsvis stor dåhjort så vidt muligt lægger sig med et korrekt placeret skud, hælder jeg til min 458. Den er slet ikke så slem at skyde med som mange siger, men man skal naturligvis ikke lide af rekylskræk [Smile]
3. Er tidlig morgen eller aften bedst til jagt på dåvildt ? Jeg har flere lokationer hvor jeg har etableret treestands i ca. 4-5m højde hvor jeg forventer at foretage jagten fra. Indtil videre er jeg sneget derover tidligt om morgenen, ca. 1 time før solen står op, men hvis dyrene også er aftenaktive, kunne det også være en mulighed, så erfaringer søges omkring den slags.

Nå, men det var en ordenligt omgang og jeg håber at nogen her på forum har input til det [Wink]

Mauser M98 6.5x55 til de små
Ruger #1 cal. 458 Win Mag til de større
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#2
Tag og stop en 10,1 grams i 6,5 éren, så kan den sagtens klare en dåhjort, det går da også lidt hurtiger med repeter riffelen, hvis den skal have en ekstra kugle. Jagttiden er vel som rådyr, altså tidlig morgen og sidst på dagen. Knæk og bræk med jagten[Wink]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
.458 ??? Hvad mon du ville bruge hvis du tog til Afrika??
H
Hogmeister
Svar
#4
Tag dog din .458 hvis du synes det er sjovt. Du skal bare ikke bilde dig selv ind, at der er et behov - din 6,5x55 er perfekt til formålet.

Jeg skød en dåhjort i forrige uge (Tyskland) med min 308 win - der kom ingen klager i den forbindelse...

Mvh.
Anders
Svar
#5
har hørt at der skulle være t-rex på det kontinent. Ved ikke om det er special opdræt der bruger?

Virkeligheden er en illusion forårsaget af alkoholmangel:-)
Hard work doesn't guarantee success, but no work guarantees failure..
Svar
#6
Smid en Vulcan eller en Oryx i din 6,5x55, og du er godt dækket ind. Jeg ville bare sætte mig i de hochsitze du, siger allerede er der. Måske den der er tættest på de spor du har set.
Angående morgen eller aften, så tror jeg altid at Norge jagten er bedst (læs: min personlige holdning til alt riffeljagt). Lad være med at forstyrre området meget. Og pas på med at sætte dig op i hochsitz 1 time før med riflen. Reglerne siger at sidder du der mere end 30 minutter før solopgang, så er det krybskytteri. Derfor kunne nogle mennesker anse det som krybskytteri, blot fordi reglerne siger det.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#7
Krybskytteri ligefrem fordi man gerne vil være der før dyrene kommer ud fra skoven. Det lyder da helt vildt. Der er ikke nogen særlig grund til at jeg vil bruge min 458 andet end at jeg godt kan lide at skyde med den og mine kugler til den er som sagt relativ små i forhold til standard til kaliberen. Den skal nok fungere fint som all-round riffel til alt fra råvildt til elg og så går det vel blot ud på at blive bedst mulig skytte med ens foretrukne våben [Wink]... og det er IKKE for igen igen at starte en diskussion om hvorvidt min 6.5 er for "lille" til nogle vildtarter her i norden [Wink]

Mauser M98 6.5x55 til de små
Ruger #1 cal. 458 Win Mag til de større
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#8
Nu er der jo ikke nogen som har sagt i dette topic, at 6,5*55 er for lille. Men der er blevet snakket om at 458 win, nok er lige stor nok[Big Grin].
Men som ashv, skriver. Tag dog din .458 hvis du synes det er sjovt. Du skal bare ikke bilde dig selv ind, at der er et behov - din 6,5x55 er perfekt til formålet.
Og ellers er det jo bare at komme ud i stigen, og kikker efter de dådyr...[Wink]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#9
Jeg følger spændt med her, fordi jeg har en fornemmelse af, at jagt på dåvildt skal gribes anderledes an end traditionel bukkejagt. Hermed mener jeg, at dåvildtet går ud senere om morgenen og oftere går ude midt på dagen?
Walnut
Svar
#10
Det er lidt svært at sige hvornår på dagen der er de største chancer.
Et vildtkamera afslører at det på mit område ofte er ved 2 – 4 tiden om natten at Dåvildtet passerer.

For 14 dage siden tog kameraet dog et billede af en Dåhjort kl. 1 om eftermiddagen.

Det var den samme hjort som jeg skød tirsdag morgen i en skovlysning ½ time efter solopgang. [Smile]

[Image: Sdringd22-1128129.jpg]

En 10,1 grams Alaska kugle i 6,5 mm, er særdeles effektiv til Dåvildt!
mvh. Swift [Wink]

Member of "Team Headshot"
[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#11
Tillykke med den fine hjort Swift.Min bror har et fint stykke natur med masser af veksler af dåhjort. Vi ser dem stort set aldrig, selv om vekslerne er friske og benyttede. Det giver anledning til at tro, at der skal tænkes alternativt indenfor jagttiden.
Walnut
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Tillykke med den fine hjort Swift.Min bror har et fint stykke natur med masser af veksler af dåhjort. Vi ser dem stort set aldrig, selv om vekslerne er friske og benyttede. Det giver anledning til at tro, at der skal tænkes alternativt indenfor jagttiden.
Walnut


Tak skal du ha’ – prøv at sætte et kamera op ved en af de stærkest befærdede veksler.

I vil højst sandsynligt se at der er størst aktivitet efter solnedgang.

Spændende er det imidlertid altid at se hvad det er ”der rør’ sig”.

Swift

Member of "Team Headshot"
[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#13
Jeg tror nu også at jeg prøver at sætte et vildtcam op og så se hvad der sker [Smile]

Mauser M98 6.5x55 til de små
Ruger #1 cal. 458 Win Mag til de større
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#14
Tillykke med den fine Dåhjort Swift, sådan én smager sku af noget og der er masser af kød på den, og så også et lille gevir til væggen. Det er ikke så ringe endda!
Utroligt, at du kan slå den ihjel med en 6,5x55
MVH Jens Peter
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Jens Peter Jensen

Tillykke med den fine Dåhjort Swift, sådan én smager sku af noget og der er masser af kød på den, og så også et lille gevir til væggen. Det er ikke så ringe endda!
Utroligt, at du kan slå den ihjel med en 6,5x55
MVH Jens Peter



Tak - ja 65 kg. (brækket vægt) det fylder godt i fryseren.

Nu nævnte jeg ikke at jeg slog den ihjel med en 6,5x55 - selv om det er fuldt ud tilstrækkeligt. 10,1 grams Alaska kuglen var i kal. 6,5, men jeg sendte den afsted med min .264 win. mag. [Big Grin]

mvh. Swift

Member of "Team Headshot"
[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#16
hmm... I get the hint[Wink]. Min 458 er (eftersigende) overkill til mit formål, så jeg skal da nok kigge på det med min 6.5 men har så tænkt mig at anvende den kugle som jeg har fået anbefalet til min dåvildt jagt som er RWS 9.1 dobbeltkern. Så må den anden jo bare bruges til whatever der er større [Wink]

Mauser M98 6.5x55 til de små
Ruger #1 cal. 458 Win Mag til de større
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by barebowjeg skal da nok kigge på det med min 6.5 men har så tænkt mig at anvende den kugle som jeg har fået anbefalet til min dåvildt jagt som er RWS 9.1 dobbeltkern.


Den får du nok svært ved at klemme over lovkravet for dåvildt. Har du målt hastigheden på den?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#18
Hej.

Nu er det jo ikke de største hjorte, men bare for at understrege det med tidspunkter for deres bevægelse.

[Image: MajBuk024.jpg]

Vh.Prezz
Svar
#19
RWS 9.1 gram dobbeltkern står nu listet til 2705 joule ved E100, så det må da være ok når kravet er 2700 joule ved 9.0 gram projektil.

Mauser M98 6.5x55 til de små
Ruger #1 cal. 458 Win Mag til de større
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#20
Citat:quote:

RWS 9.1 gram dobbeltkern står nu listet til 2705 joule ved E100, så det må da være ok når kravet er 2700 joule ved 9.0 gram projektil.


Ja så skulle den ged være barberet[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)