Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
cal.30-30
#1
Vil en cal. 30-30 kunne lades så den er vil være rimelig fladt skydende, til en kipplauf riffel?

MVH. Jagtbonden
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by jagtbonden

Vil en cal. 30-30 kunne lades så den er vil være rimelig fladt skydende, til en kipplauf riffel?

MVH. Jagtbonden


Tja hvis du putter en 100gr Hornady kugle i og lader den med en fornuftig krudtladning, så tænker jeg skam nok den får någet fart på.[Big Grin]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#3
Her er lidt forslag: http://www.handloads.com/loaddata/defaul...der&Source=

Spørgsmålet er så, hvad du mener med rimeligt fladtskydende Wink

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#4
@jagtbonden - det kræver nok lige at du definere rimeligt fladtskydende...

Hvis det skal være mindst mulig afvigelse fra 0 - så skal du da bare tæske en 125 grains Nosler Ballistic Tip af sted så hurtigt som muligt. Og så vil den være rimelig fladt skydende på 2-250 meter afstand.

Men jeg ville nu bruge 165 grain Nosler Ballistic Tip - og så mener jeg at den er rigeligt fladskydende, til det jeg kunne finde på at skyde med sådan en riffel....

D93
Svar
#5
Det nye fra amu Hornady med plasttip rykker den op i klasse 1. Kan det ikk bruges.

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#6
Det jeg er ved at finde ud af er, om der er fornuft i at invistere i en Cal. 30-30 kipplauf ( sauer tell) til bukkejagt. Men jeg ved ikke om 30-30 er det bedste kaliber. Jeg er ikke i tvivl om den nok kan klare opgaven, hvis man rammer. Vil den kunne bruges ude på f.eks. 200m?
Svar
#7
Kalibert er jo ikke upræcist.det har bare ofte været brugt i upræcise våben!
Om du skal holde 17cm(308w)over på 200m.eller måske 25cm,er vel lige meget.bare man ved det.

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#8
Måske man skulle se på hvor meget energi der er tilbage ude på 200 meter. Det kan Norma.cc vist klare.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#9
Ja lige netop. Det jeg kunne tænke mig var en ballistik tabel med forskellig forslag, som viser, hvad er mulig med en 30-30.Normalt er 30-30 med en fladnæset kugle, som er er nødvendig når det er lever - aicton rifler. Men nu når det er en kiplauf riffel, vil man kunne brug en "spidsnæset" kugler. Kan man komme op på noget der ligner en 6x70R, 6,5x57R eller 7x57R.

MVH jagtbonden
Svar
#10
Til råvildt mener jeg ar .30-30 er velegnet. Men hvis du skal lave det projekt fra bunden af, ville jeg vælge 6,5x57R
D93
Svar
#11
Jeg kender en der har skudt stort set alt europæisk vildt (incl. vildsvin) med en gammel Savage knæklås i 30-30..

som jeg husker det brugte han 150 grains B-tip og Norma 202.. de gik lige omkring 700 m/s Jeg har svært ved at finde på noget der umiddelbart "skyder fladere" og vil virke bedre på råvildtet ....

Indskyder du en sådan riffel på 130 m, kan du holde træfpunktet indenfor +/- 5 cm ud til omkring 160 m

Hvis der er tale om at bygge riffel på en gammel Tell, og det er trykket der skal holdes nede, så er 30-30 et godt bud, 6x70 er i samme trykniveau, 6,5x57R og 7x57R kører med lidt højere tryk. (500 - 600 bar højere.)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Som jeg ser det, vil der ud fra det du skriver være svært at finde noget bedre til en gammel Sauer Tell riffel. 6x70R vil også være ok, men jeg vil tro at cal. 30-30 er mere alsidig.

MVH jagtbonden
Svar
#13
Jeg går med præcis de samme tanker om en let single shot pürch riffel i .30-30. Så vidt jeg kan regne ud i diverse ballistik programmer kan du få en 165 grs ballistic tip til at gå +- 7 cm på 200 m ved en indskydningsafstand på 170 m. Det er rigeligt flatskydende til mit formål, men det er jo smag og behag. Jeg vil forvente at den nævnte kugle og hastighed vil have en fin virkning på råvildt og klarer rent faktisk kravet til større vildt selv om jeg nok ville vælge noget andet til dette. Der kan sikkert optimeres på dette ved en lettere kugle, men vil du have noget mere flatskydende ville jeg kigge på fx 7-30 waters som er baseret på samme hylster. Dette kræver så at du er hjemmelader og har hang til den slags finurligheder.
mvh
Martin
Svar
#14
Hej! Ja jeg ser ingen problemer omkring 30-30, som hjemmelader er der masser af muligheder. Jeg har bare læst så mange artikler om bøjlerifler og 30-30. Ved kipplauf rifler er der straks andre muligheder. Går man op i f.eks 7x65R, som også er et godt kaliber bliver riflen straks tunger og mindre handy.

MVH. jagtbonden
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)