Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ladning til et lille knald
#1
Hvis knaldet skal være så lille som muligt, hvordan skal man så lade sin 6,5 x 55 til brug med lyddæmper (Norge).
Skal det være langsomt eller hurtigtbrændende krudt, tunge eller lette kugler?
Det må gerne være en langsom kugle.
Svar
#2
Hovedsagen er at du får kuglen under lydens hastighed så en tung langsom kugle.

Du skal bare være opmærksom på at en så langsom kugle ikke har meget energi, så en 6,5 vil nok ikke holde energi til lovligt at nedlægge noget vildt.

.22 knækluft, PCP .25, 22lr. 223rem, 308win, 7mmRM, 9mm, .357 mag, 9,3x62, 375 H&H
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Tak skal du have hr. Olsen

Kan må få en 6,5´ ned til subsoniske hastigheder? Selvfølgelig skal det lovmæssige være iorden, men de ladetabeller jeg har set for 6,5 x55 er laaangt fra så lave hastigheder.

Jeg kunne godt tænke mig at prøve med meget lave ladninger, mest for sjov skyld, men er der nogen herinde, der ved hvor jeg finder disse ladedata med meget lav udgangshastighed?
Svar
#4
I følge de kloge skal den dæmper du vil bruge til subsonisk være af en helt anden konstruktion end til overlyds.

Samtidig skal stigningen i piben også være anderledes, da antallet af rotationer falder med hastigheden.

Så det er ikke så nemt.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
ok, hvor langt kan jeg så få det standartudstyr jeg har ned??
Svar
#6
skyd nu bare med standart kugler/ladning og den dæmper som du har .....og hvis den larmer så meget stadig at du ikke kan leve med det, så få bygget en riffel i en cal som kan gå under lydens hastighed og stadig have en (ok ) ballistik samt vægt nok til at være lovlig til de større vildt arter

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#7
Nææ, det vil jeg ikke. Jeg vil prøve det jeg har sat mig i hovedet. Jeg kommer aldrig til at gå på jagt med det, men processen synes jeg lyder spændende.
Svar
#8
6,5x55 kan fint lades til subsoniske hastigheder, og en dæmper til normale ladninger vil fungere fint og være meget lydløs med de subsoniske ladninger.... MEN: Det kan ALDRIG lade sig gøre at lade en 6,5x55 subsonisk med tilstrækkeligt energi til at kunne bruges til andet end småvildt....

De fleste 6,5x55 har en ret høj stigning, d.v.s med tilstrækkeligt lette kugler, (F.eks. 95 grains) kan man i reglen stabilisere kuglen ved subsoniske hastigheder.

Man kan lave subsoniske 6,5x55 patroner med et passende pistolkrudt, det vil også medføre et meget lavt gastryk ved mundingen og meget lidt krudtgas som dæmperen skal håndtere. = meget lille knald..

MEN... det er IKKE for amatører, og da fyldningsgraden af hylstret vil være meget lav, kan man få problemer med at få en ensartet tænding af krudtet og deraf følgende store variationer i hastigheden.
(= ringe præcision)

Regner man lidt på det vil denne kombination have en mundingsenergi der ligger lige lidt over en cal. 32 pistol... altså mildt sagt meget ringe... [xx(]

Det er endnu ikke lykkedes mig at finde et riffelprojektil der expanderer pålideligt ved subsoniske hastigheder.

Alt i alt må man sige at det ikke er bøvlet værd at forsøge med at reducere til subsonisk niveau.

Dermed være ikke sagt at man ikke kan lave reducerede ladninger, en let kugle og et passende hurtigt krudt, kan give god mening, med de lange piber der er gængs i 6,5x55, vil man sikkert kunne opnå et ret lavt mundingstryk og en mindre mængde gas end standard-ladninger der jo typisk bruger meget langsomt krudt.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Det kunne jeg bruge!!

Tusind tak for et langt og fyldestgørende svar, jeg kan i hvert fald udlede at det er en proces der skal gøres under strenge retningslinier, men spændende.
Subsonic, vil jeg nok ikke gå efter, men et kraftigt reduceret knald ville være fint.
Svar
#10
subsoniske ladninger til grove kalibre kan stabiliseres, hvad angår ensartethed i forhold til fyldningsgraden og brændhastighed ved at tilsætte et medium til krudtet, som øger fylden.
Jeg ved ikke præcist hvad fyldstoffet består af - men har læst om det et eller andet sted... måske nogen ved mere?

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
en tot dacron. feks din gamle dynejakke

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#12
http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=5332&hilit=subsonic+6.5x55

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by gaffelhjort

Hvis knaldet skal være så lille som muligt, hvordan skal man så lade sin 6,5 x 55 til brug med lyddæmper (Norge).
Skal det være langsomt eller hurtigtbrændende krudt, tunge eller lette kugler?
Det må gerne være en langsom kugle.


Generelt vil du jo med et hurtigt krudt have mindre uforbrændt krudt når kuglen forlader munding/dæmper hvilket bør betyde mindre smæld. Teoretisk set burde altså en let kugle med (en mindre mengde) hurtigt kunne dæmpes bedre.

Når det er sagt synes jeg ikke der er den store forskel på lyden (subjektivt opfattet, ingen mil-spec målinger) når jeg skyder forskellige ladninger i 6,5x55 (så længe der ikke er snak om subsoniske hvilket som andre siger er noget HELT andet og noget mere kompliceret). Jeg har skudt "nogen tusind" skud med 6,5x55 og lyddæmper de sidste par år, og er i hvert fald kommet dertil at lyden ikke er noget jeg bruger tid på ved valg av ladning. Derimod er der forskel i mundingsflamme (hvilket betyder noget for nattesynet på jakt i mørke) og slitage på dæmperen.

Der er meget større forskel på de forskellige dæmpere end hvad du opnår med forskellige ladninger, det er utroligt så stor effekt du får af en forlenget Hausken-variant (eller en Hausken Whisper hvis du vil slæbe på sådan en) ifht standarddæmpere som A-tec, S&L og Hausken std.
Svar
#14
Hej Pete, tak for tråden, den var meget lærerig.

Strom....mener du det med fyldmaterialet???
Svar
#15
Der findes riffelhylstre der er specielt lavet til reducerede ladninger. Fabrikatet hedder Samerier, og quickload har ogsaa diosse hylstredata. Du kan finde dem ved at foelge nedenstaaende link. Her kan man ogsaa finde ladedata, men de er naturligvis kun gaeldende til disse specialhylstre.
Jeg har tit overvejet at koebe 20 stk hylstre for at proeve dem, men hvis andre koeber dem foer mig vil jeg gerne hoere om jeres erfaringer. Linket er kun tilgaengeligt i 14 dage.

http://dl.dropbox.com/u/41982321/SamereirCases.pdf

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Svar
#16
Strom....mener du det med fyldmaterialet???
jeps

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)