Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bison på Bornholm
#1
Bison på Bornholm

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#2
Først bæver, og nu bison. Skal vi snart udsætte næbdyr, pandaer og pingviner ? De er så sjove at se på [xx(]

Jeg synes, vi mangler en overordnet beslutning om, hvad den vilde fauna i Danmark skal udvikle sig til. Jeg så meget hellere oprindelige danske arter som vildsvin og ulve udsat, men jeg er måske i undertal ?

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Jeg er enig med dig. Lad os starte med de arter der rent faktisk har været her engang.

.22 knækluft, PCP .25, 22lr. 223rem, 308win, 7mmRM, 9mm, .357 mag, 9,3x62, 375 H&H
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#4
Det er jo så det de er gået i gang med [Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Først bæver, og nu bison. Skal vi snart udsætte næbdyr, pandaer og pingviner ? De er så sjove at se på [xx(]

Jeg synes, vi mangler en overordnet beslutning om, hvad den vilde fauna i Danmark skal udvikle sig til. Jeg så meget hellere oprindelige danske arter som vildsvin og ulve udsat, men jeg er måske i undertal ?

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]



og

Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Jeg er enig med dig. Lad os starte med de arter der rent faktisk har været her engang.

.22 knækluft, PCP .25, 22lr. 223rem, 308win, 7mmRM, 9mm, .357 mag, 9,3x62, 375 H&H



LasseScout og chrstn_olsen europæisk bison også kaldet visent er skam efter naturstyrelsen definition en hjemmehørende art... Det invandrede efter istiden, men da menneskene invandrede blev den jaget i en sådan grad at den blev udrydet....

Naturstyrelsen er kun interesseret i at indføre naturligt hjemmehørende arter, derfor kommer vi aldrig til at "næbdyr, pandaer og pingviner".

Specielt er naturstyrelsen meget glade for store græssere da disse i natur skove skaber mere dynamik og holder områder åbne. Naturstyrelsen interesse sig specielt for halv kultur arealer, som græsnings areal, da græsning med de rigtige arter og det rigtige græsningstryk skaber levested for en lang række truede plante og dyre arter.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#6
Jeg tror jeg vil støtte tiltaget

Bison'er er langt nemmere at ramme, end en lille hurtig jord-fiser af en hare. Big Grin

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#7
Hmmm. Troede det var urokse der var den oprindelige store planteæder her. Er der virkelig gjort fund af visent i Danmark ?

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Lidt "genetic engineering" og lad os så få UROKSEN tilbage [:p]

Så har jeg noget at bruge .458Lott til ...[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Hmmm. Troede det var urokse der var den oprindelige store planteæder her. Er der virkelig gjort fund af visent i Danmark ?



Det kommer også lidt bag på mig at den skulle ha' levet i Danmark, men det har den tilsyneladende....

Europæisk bison er et oprindeligt dansk dyr, som indvandrede til skovene i Danmark efter istiden sammen med en række andre store dyr. Men det blev jaget og til sidst udryddet af mennesker, og forsvandt fra Danmark allerede i jernalderen for ca. 2500 år siden. Nu forsøges den genudsat i den danske natur.

Den europæiske bison fandtes tidligere i store dele af Mellemeuropa og dele af Nordeuropa. I Sverige holdt den stand frem til ca. år 1100, i England indtil det 12. århundrede. I 1755 blev de to sidste dyr dræbt af krybskytter i det gamle Østpreussen, i Ungarn blev den sidste dræbt i 1790 og i Rumænien i 1762.

Omkring år 1800 var arten indskrænket til Bialowieza-skoven i Øst-Polen, hvor der frem til den første verdenskrig fandtes 785 dyr. Derudover fandtes en lille bestand i det nordøstlige Kaukasus, som tilhørte sin egen underart. Under og kort efter den første verdenskrig blev samtlige bisoner udryddet i naturen, både i Bialowieza i Polen og i Kaukasus.


[IMG][Image: rttstilvtf02.jpg][/IMG]
Svar
#10
Hmm man lærer hver dag. Ville nu godt nok hellere have de vilde grissebasser, men alt hvad der kan gøre den danske natur mere mangfoldig er da velkomment...

Mvh Christian der åbenbart har en Western fase i sit liv lige nu :-)
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#11
Apropos westernfase...

Går selv i tanker om at der skal jages moskusokser (som godt nok er mere en ged end okse) næste sommer.
Her har jeg foreløbig lagt mig fast på .45/70'en - men ved ikke rigtig om det skal være Marlin 1895 Cowboy'en, eller om det skal være Davide Pedersoli "Sharps Sporter 1874"en med perioderigtig kikkert.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Apropos westernfase...

Går selv i tanker om at der skal jages moskusokser (som godt nok er mere en ged end okse) næste sommer.
Her har jeg foreløbig lagt mig fast på .45/70'en - men ved ikke rigtig om det skal være Marlin 1895 Cowboy'en, eller om det skal være Davide Pedersoli "Sharps Sporter 1874"en med perioderigtig kikkert.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)



Ha, hvis i får tilladt buejagt til sommer, bliver der da ingen moskusokser tilbage til de lokale at skyde - i bliver bestormet af danske buejægere (mig selv inklusiv).

[IMG][Image: rttstilvtf02.jpg][/IMG]
Svar
#13
Saa er spørgsmaalet blot: "Hvornaar maa i saa jage dem?"
H
Hogmeister
Svar
#14
Det kan du da sige dig selv, at det må vi ALDRIG...[Big Grin][xx(]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#15
Bare de fine mennesker huske at fastsætte en jagttid på nogle af alle de udsatte arter.
Så er det fint for mig. [^]

Mvh Høker

Rigtige mænd ryster ikke pikken, når de har tisset - De tjatter lige til den med foden.

http://www.funpic.hu/swf/monitor_cleaner.swf
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by ID

Ha, hvis i får tilladt buejagt til sommer, bliver der da ingen moskusokser tilbage til de lokale at skyde - i bliver bestormet af danske buejægere (mig selv inklusiv).

[IMG][Image: rttstilvtf02.jpg][/IMG]



Et par vådeskud kan hurtigt sætte en dæmper på antallet af bueskytter Wink

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Et par vådeskud kan hurtigt sætte en dæmper på antallet af bueskytter Wink

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)



Statistisk ligger vi en del under riffelskytterne med anskydninger.

[IMG][Image: rttstilvtf02.jpg][/IMG]
Svar
#18
Det var ikke det jeg mente - men at der er frygtelig mange riffelskytter i Grønland Wink

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#19
Riffelskytter??? I Grønland???[:o)][Big Grin][:I]

Det vil jeg ikke lige sige [Wink], men der render forfærdelig mange rundt i naturen, der dårligt aner hvad den riffel de har med, egentlig er for en størrelse[xx(].

Der ER også mange seriøse og dygtige riffelskytter, men dem er jeg ikke nervøs for. Det er alle de tilflyttere, der aldrig har prøvet sejlads, jagt og våben, men lige køber båd og riffel og tager afsted...

Derudover er der vist stadig en afskydning af Moskus, der er på en 500-1000 dyr under det ønskede [8D] Så jeg ser gerne at der kommer masser af buejægere herop.
(Kunne nu være fedt at prøve jagt, med en Armbrøst)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#20
De sælger forresten buer, compoundbuer og armbrøst i Maniitsoq. =o)

[Big Grin]

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)