Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kaliber valg ?
#1
hey der.

hvad kaliber vil i vælge ? til det hele rå kron då vildt det skal være en det kan skyde langt og ha en rimlige flade bane. evt.kun jeg købe en riffel kun til bukke jagten evt. 22-250 eller 222 kom med foreslag har selv luret på 300 win mag
Svar
#2
En 416 Wby mag MINIMUM, er et must og klart massive kugler, vigtigst er bare at de er møg dyre.
Egentlig burde man, hvis man projicerer kalibervalget fra råvildt op til kronvildt, skyde med kaliber 50BMG, MINDST og helst med AP, da kronvildt er kendt for den tykke 60mm Hardox plade de har på skuldrene.[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Klart et svar man må forvente når man poster slige indlæg i OFFTOPIC og tydelig vis ikke har brugt "SEARCH" funktionen[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Alt fra 6,5x55 og opefter vil opfylde de krav. 300winnie er rigtig fin, men kommer egentligt kun til sin ret hvis du skal skyde på længere hold da den på afstande op til 100 meter ikke kan ret meget andet end en 308win, ja altså ud over at stille større krav til kuglevalg. Men jeg er glad for min. Skal du bare skyde på almindelige afstande og magter rekyl i 300wm klassen så kunne en 9,3x62 også være en ide, så er du i hvertfald altid med overhånd i denne ende af verden.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#4
308 eller 338 federal

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#5
Hatting, det lyder som du lægger .308 og .338 i samme skuffe. Der er da pokker til forskel i de to patroner med alle mulige valg ind imellem.
h
Hogmeister
Svar
#6
Hatting LÆGGER dem faktisk i samme skuffe, og somme tider får han de forkerte op [Big Grin][Big Grin][Wink]

Med et "tag" som hedder "308win1", er valget vel nemt....[?][Wink]

ææææhhh -- bææææhhh --øhhhh hvad med eæææh ... jo nu har jeg det... 308 Win ....[?]

Bukkeriffel: 223 med høj stigning...
Kronvildt: 7mmRem Mag med tunge kugler... (bare for at vælge noget andet, der fungerer fint...)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
jae ok viste ikke man skulle gøres til grin på sådan et spørsmål syndes jo enlige det virker til der er mamge der ved meget om lige det med kaliber og kugle valg til det vildt man gern vil skyde

men ok gør bare grin jeg kan klare det og ja min 308 har klaret det fint for mih til nu pt 75 dsnske bukke 6 dåhjorte 4 kronhjorte og vel i området af 100 hundyr kalve og lam på den danske jord

så beholder bare min 308 men man har nu haft det sæt i snart 15 år så kun godt tænke mig noget nyt ikke fordi det gamle billige lort som jeg har i forhold til jer prof jægers dyre og helt sikkert meget beder grej som jeg aldrig kommer til og kun købe da jeg ikke vil bruge 50 tusser eller mere på en skyder
Svar
#8
Jeg tænker da at du skal have en 9,3x62, den kan klare det hele indtil ca. 200 m. Den kan for den sagsskyld også klare 300 m. men så skal du have styr på kuglebanen(skyder ikke selv på de afstande). Kuglerne er heller ikke så dyre som til en 300 win.mag.

Mvh
Kristian

243 win, 30.06, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#9
.30-378WhtbyMag

Men forstår ikke kriteriet "fladtskydende" - jo ved hvad det betyder, men man skal jo stadig kende kuglebanen og om man kender en "flad" eller mere "krum" som .45/70 med 500grain... kan da være ét fedt.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#10
Hej 308win1.

Har du en riffel som du vil beholde eller skal du have materiel helt fra bunden af af?

Skal det være med vekselpibe eller ej?

Hvis du overvejer en riffel med vekselpiber er det lidt billigere mht tilladelser, optik/montager og fx magasiner da fx Schultz og Larsens rifler kan bruge samme magasin til fx 6.5x55, 270win, 30.06 og 9.3x62.

Så en relativ fladtskydende 270win pibe og en 9.3x62 pibe "for the dirty work" så ville du være godt kørende med S&L. Men lidt mere info om brug, præferencer og baggrund ville hjælpe [Wink]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#11
Hej 308win1

Det er selvfølgelig kedeligt, men lige netop .308w er i mine øjne det bedste kompromis hvis man kun vil have en riffel. Jeg har selv solgt de fleste af mine rifler, for at gå tilbage til kun én kaliber. Pånær min .204ruger og .22lr altså [:I]

Jeg har også haft S/L med vekselpibe, men blev træt af alt det skiften rundt på piber, med kontrol indskydning til følge. Jeg ved godt at man bare kan nøjes med at klikke tilbage på kikkerten, men det har jeg alligevel ikke helt tiltro til.

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#12
Med 300 winmag og en oryx 11.7 gram kugle, holder jeg lige på ud til 170m, som jeg synes er max afstand for mig i al fald. Oryx er en "stram" kugle, så den splatter jo heller ikke helt ved mindste berøring med knogler, så den er mit foretrukne valg til whatever. Det skal lige siges at jeg gik fra 6.5x55 og 458 winmag over til kun at ha 1 der dur til det hele. Rekyl tolkes jo på mange måder, men synes virkelig at min 300 winmag er blid at skyde med... kan jo så skyldes at indskydningen af min 458 winmag var en hård nyser.

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#13
308win1,

Flad bane, langt og til det hele: Weatherby 7mm i 150 grain eller .300 WBY i 165 grain.

Husk at poste et billede af det første stykke råvildt du skyder[Big Grin]

Ellers kan du jo bare købe en 308W og kun fantasien sætter grænsen.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by 308win1

jae ok viste ikke man skulle gøres til grin på sådan et spørsmål syndes jo enlige det virker til der er mamge der ved meget om lige det med kaliber og kugle valg til det vildt man gern vil skyde

men ok gør bare grin jeg kan klare det og ja min 308 har klaret det fint for mih til nu pt 75 dsnske bukke 6 dåhjorte 4 kronhjorte og vel i området af 100 hundyr kalve og lam på den danske jord

så beholder bare min 308 men man har nu haft det sæt i snart 15 år så kun godt tænke mig noget nyt ikke fordi det gamle billige lort som jeg har i forhold til jer prof jægers dyre og helt sikkert meget beder grej som jeg aldrig kommer til og kun købe da jeg ikke vil bruge 50 tusser eller mere på en skyder


Ja sådan var det vel også i skolegården engang [xx(] Det skal du sq ikke lade dig slå ud over - lige som dengang skal de bare have en på snuden - husk der er også fornuftige(forholdsvis) mennesker herinde [Big Grin]
Jeg har selv en betteskid til råvildt og det der er mindre og et skrummel til det som er større - den sidste står mest i skabet men kan da ikke undværes [Big Grin] Der kan sagtens være 11 våben i et skab til 10 og fremtidsønket må så være vækselpibevåbenmen det er nu skønt at møde op med et arsenal på SKB til kontrol/indskydning og jeg kunne sagtens klare en evt. kontrolskydning efter pibeskift herhjemme i baghaven men der skal jo også være noger til knægtne at skyde med - og ny riffel skal der jævnligt til [Big Grin] Du kan sagtens få noget ok skydegrej til 10 af de lange - hvad ønsker du ? [Big Grin]

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#15
30.06 med en 150gr, kugle så er man dækket godt ind. Den er også billig at skyde med, så man evt kan træne mere. End hvis nu man fik en 300WM eller andre kalibre i den stil.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#16
Korrekt at en 300 winmag er lidt dyrere. Jeg gir 21 kr per skud for 11.7 grams norma oryx kugler, men de spiller så også.

Du kan få en a´la min Remington SPS 700 + Meopta 3-12x56 med lys for samlet set ca. 12-13k og så har du i al fald en ny riffel der dur til en hel masse [Smile]

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#17
Min remington 700 SPS Buckmaster med kikkert er iøvrigt til salg for ca. 11.000 hvis du er interesseret. Rekyl er slet ikke et issue med den og den kan både skyde langt og samtidigt være præcis. Min er en jubilæums model hvor alt er lavet i rustfrit stål [Smile]

Riflen har skudt ca. 30 skud og har købt kikkert og riffel samtidigt. Det er en Meopta R1 med rødpunkt.

Riffel i sig selv koster ca. 9 og kikkert ca. 7,5 så min pris er ok vil jeg mene.

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#18
kan der ses billedet af den nogen steder?
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)