Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako skæfte (slankekur)
#1
Hej , så skal der ske lidt igen .

Det er ikke til mig selv denne gang . Manden vil gerne have lavet riflen mere fiks , det er en sako L691 6,5x55 , den virker tung og klodset !

Men skæftet kan der ikke spares vægt på , det for bare en mere elegant form . Der er meget gods i metalet . Den eneste måde at spare vægt , er nok at flute løbet , så det er ikke noget jeg kan ændre ved .

[Image: dscn1312.jpg]

Træet er fra Dressels og er California English Walnut . Fortsættelse følger . Hilsen A-bolt
Svar
#2
Jeg følger spændt med. Jeg har den samme riffel også i links og 6,5.

God arbejdslyst - Vi vil se en masse billeder af processen:-) og af det færdige produkt naturligvis.
Svar
#3
Jeg har tidligere reduceret vægten på et skæfte ved at fjerne bagkappen og bore tre langsgående huller bag ind i kolben, hulet pistolgrebet og afsluttet med rosentræ, samt fræset materiale væk under piben. Det giver i nærheden af 160 g alt efter trækvalitet og arbejdsdybde. I kombination med en flutning, vil du så kunne komme op på en vægtreduktion på 350g, som vil være mærkbar.

Selv fortrækker jeg dog originalvægten på en Sako, der efter min smag, er nærmest ideel. I øvrigt et rigtigt flot stykke træ, I har valgt til projektet.

God arbejdslyst, hilsen JM
Svar
#4
Hej 6mm . Vil en flutning af løbet påvirke løbet negativt [?] skudgrupper , varmefølsomhed . Hilsen A-bolt
Svar
#5
Personligt har jeg ingen dårlige erfaringer med flutning, men på det område er der sikkert flere der har mere erfaring.

Hilsen JM
Svar
#6
Hej . Så er låsen lagt i skæftet .

[Image: dscn1321.jpg]

Det var ikke så slemt , da der stort set kun er lige flader og vinkler .

Det bliver nok lidt vanskeligere ved underbeslaget , det ligger kun an i enderne og hænger ellers bare over et gabene hul . Hilsen A-bolt
Svar
#7
Hej . Så er underdelen på plads . Der var så aligevel plads til et lille stykke træ i midten , det mangler ved originalen . Så kan den sjove del af arbejdet begynde [Smile].

[Image: dscn1323.jpg]
Svar
#8
Hej . Så kan man se hvad det skal ligne .

[Image: dscn1329.jpg]

Jeg skal lige have godkendt pistolgreb og kindpude (jeg er jo ikke selv linksmongol) før finarbejdet kan begynde . Hilsen A-bolt
Svar
#9
Hej . Så er bagkappen på plads , og der er gjort klar til at lime nogle afslutninger på , i bøffelhorn og ibenholt . Vinklen i spidsen er valgt så den passer med pistolgrebet .

[Image: dscn1337.jpg?t=1323926981]

[Image: dscn1334.jpg]
Svar
#10
Hej . Arbejdet går raskt fremad , en hvis rutine må gøre sig gældende . Jeg er nu klar til bedding .

[Image: dscn1338.jpg?t=1324208551][Image: dscn1339.jpg?t=1324208468]
Svar
#11
Nydeligt...

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#12
Ser godt ud og så vender den også til den rigtige side![Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#13
ser sku godt ud glæder mig til at se
den med lidt olie på[Smile]

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#14
Hej . Det var så beddingen . Det er yderst begrænsede mængder bedding der er brugt , men rekyltappen er da vist foreviget i sit leje , men det kan vel også være ligegyldig !

[Image: dscn1343.jpg]
Svar
#15
Det ser godt ud det der! Jeg er spændt på at se det skæfte med lidt smørelse på - det ser ud til at have nogle flotte linier!

Hvad med metaldelene? Ville "kunden" også have barberet noget vægt af? Hvad vejer det nye skæfte i forhold til det den er født med?

Jeg følger spændt med!
Svar
#16
Hej . Orginal skæftet vejer 970g og det nye 1130g [B)]. Det er et meget hårdt og tæt,tungt stykke træ . Ibenholt , bagkappe og bøffelhorn yder også sit til den øgede vægt .

Jeg har udhulet pistolgrebet , kolben og i forskæftet er der fræst nogle dybe riller . Det er ikke muligt at stjæle mere træ andre steder , hvis det stadig skal være stabilt . Løbet skal flutes maksimalt , måske smutter der også et par centimeter .

Hvis solen kommer frem idag ,følger der et par billeder . Hilsen A-bolt
Svar
#17
[Image: dscn1346.jpg?t=1324721528][Image: dscn1350.jpg?t=1324721613]

[Image: dscn1351.jpg?t=1324721728][Image: dscn1348.jpg?t=1324721448]

Der er ikke det store lysspil i træet . Den ene side ser jo meget normal ud , men den anden virker helt eksotisk , man skulle ikke tro det er det samme stykke træ . Hilsen og god jul , A-bolt
Svar
#18
Imponerende......[:p][Smile]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#19
Burde du ikke rette headeren til "Sako skæfte (opfedning)"

Jeg troede du ville slanke skæftet, men nu lyder det som om at skaæftet er blevet federe og nu vil du slanke riflen i stedet [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#20
[Image: miroir-1thumb.gif] . [Image: happy.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)