Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Input og erfaring søges...
#1
Som overskriften lyder, har jeg brug for Jeres input og praktisk erfaring.

Pt står der 4 rifler i mit våbenskab;

En Tikka M595 22-250 med banepipe
En Viking Superlux .308W
En Marlin 1895 SBL 45/70
En Sako 75 Stainless Hunter 7mm Rem.Mag med "Stjernemotor"

Alle er de hver især dejlige rifler - med de fordele og ulemper der er ved 4 rifler i forskellige fabrikater.

- Tikka´en er en drøm at skyde med og super præcis - men tung som et ondt år.
- Viking´en er dejligt let og hurtig/let at skuldre, når det skal gå lidt hurtigt - men tyndpipet og kræver meget håndkraft ved repetering.
- Marlin´en er købt som et "must have" projekt - og står som oftest tilbage i skabet, når jeg tager på jagt eller skydebanen - med skam må jeg erkende at den i realiteten er aldeles overflødig.
- Sako´en er et rigtig dejligt arbejdsredskab, der bare virker hver gang. Og så kan den lades ovenfra uden at magasinet skal pilles ud - men den er MEGET kræsen hvad angår ammunition og kuglevalg!
Normalt genlader jeg selv min ammunition - men pt er det udelukket, da mit boligforhold bevirker, at jeg i en periode må ty til fabriksammunition.

Jeg overvejer seriøst at skille mig af med tre af riflerne - Tikka, Marlin og Sako - men jeg mangler et godt alternativ at skifte til.

Når jeg nu langt om længe er kommet til den konklusion, at der må og skal ske ændring i våben-garderoben, vil jeg naturligvis, at alternativet bliver så godt som muligt - men hvad skal jeg vælge/skele til ? Mulighederne er jo mildest talt mange...Og en riffel med vekselpibe-system er afgjort også et fint alternativ.

Jeg har tidligere haft Sauer 202, men skilte mig af med den, da jeg ikke var tilfreds med overfladebehandlingen/bruneringen, men ellers var der intet at udsætte på den. Og efter at have set og med fingrene nærstuderet Sauers model 202 XT og XT Outback samt 202 Yukon, KUNNE det MÅSKE være et godt alternativ. Jeg kender ikke Mausers M03´s vekselpibesystem, men håber på input fra Jer. Blaser er IKKE en mulighed - alene fordi jeg synes den er tude****

Med andre ord, så er nøgleordene til den nye våben-garderobe: kvalitet, holdbarhed, alsidighed, fleksibilitet

Kan - og vil - I hjælpe mig lidt på vej med input, råd, vejledning og ikke mindst praktisk erfaring, så tøv ikke med at øse ud med Jeres viden.

Med venlig hilsen

MS

"At diskutere med kvinder er som at prøve at læse avis i stormvejr"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#2
Sakoen er mega lækker. Jeg var selv meget i tvivl da jeg solgte en i samme kaliber som din. Det endte dog med at jeg beholdt min Mauser M03 istedet. Alene pga Vekselpibe og opspændingstangent. Jeg ville aldrig være i tvivl mellem Mauser og Sauer. Sidstnævnte kan slet ikke være med i min optik men smag er jo forskellig.

Skal du af med den SBL siger du bare til. Jeg solgte min og har fortrudt. Ikke fordi jeg får den brugt men fordi den var fed bare at ha :-)

Mvh Christian der åbenbart har en Western fase i sit liv lige nu :-)
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Hej MS

Skal ikke kloge mig på alverdens våben, men jeg er meget glad for min M03 og jeg har en .223, .308 og en NKT.

Der til har jeg sat en Z6i med kliktårn og skudt alle 3 piber ind på hver deres farve ring. Ved pibeskift stiller jeg bare kikkerten på den ring der passer til piben. Det spiller max og jeg kommer ikke til at skille mig af med systemet. I mine øjne fås det ikke meget bedre.

[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
[Image: Mauser_m03_1-1.jpg]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#4
Hej MS
Jeg har haft rigtig mange rifler, men kvalitet messig er Mauser M03 nok den bedste jeg har haft.

Jeg ville ikke være i tvivl om, at jeg ville vælge en Mauser M03, hvis jeg var dig.
Du får det du søger: kvalitet, holdbarhed, alsidighed, fleksibilitet Den kan det hele.
Du kan have kalibere i standart og magnum uden problem.

Jeg skal indrømme jeg har solgt min nu og købt mig en Blaser R8, (den vil du jo ikke have for det er jo noget L..T [Big Grin]), men der er kun en grund til jeg skiftede og det er drivjagt på grise i Polen, jeg kan ikke repetere så hurtig med Mauseren som jeg kan med Blaseren, ellers havde jeg aldrig solgt min M03.
Der er også mange der ikke bryder sig om sikringen, men den vender man sig hurtig til.

Jeg ved ikke hvilken riffel der kan overgå en Mauser M03 med det den kan.

Du kunne jo også bare købe dig en hvilken som helst riffel i kaliber 30-06 og bruge den til det hele, for det kan den nemt.

Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#5
Hej MS.

Jeg har en 202 XT outback, og jeg er bare rigtig glad for den. Den står som regel med 6,5x55 flutet pibe på, og jeg kan kun sige det behager mig[Wink][Wink][Wink]
Grundet den behagelige vægt (bla. pga. alu låsestolen) og "lille kaliber" tar' jeg næsten altid den, frem for min Tikka T3 i 243w med, når jeg skal se på råvildt.

Vh.P
Svar
#6
Tusind tak for Jeres input - det hjalp gevaldigt i beslutningsprocessen[Smile]

Jeg er netop kommet hjem efter en herlig forlænget weekend i Berlin med familien - og undervejs i juleshoppingen[}Smile] fik jeg - ifølge fruen - i et "ubemærket øjeblik" lejlighed til at slå et smut indenom Frankonias afdeling på Friedrichstrasse 69. Det må siges at være besøg værd - især deres beklædningsafdeling er i særklasse[Big Grin]

Min interesse var nu henlagt til våbenafdelingen Den er ikke kæmpe stor, men der er nu nok at kigge på og røre ved og så der var (selvfølgelig) et fint udvalg af Sauer, Mauser, Merkel og Blaser. Guf for både øjne og fingre.

Jeg fik rigtig fin assistance og hjælp af en de våbenkyndige ekspedienter - som i øvrigt så stort på, at jeg kun var på "ose"-besøg. Han viste både hvordan pibeskiftet og skift af bundstykkehoved på Mauser og Blaser fungerede og efterfølgende fik jeg lejlighed til selv at prøve ad. Og indrømmet - Sauer er letbetjent(den kender jeg) og ditto er Blaser ( Og Maubla: Jeg har aldrig sagt, at Blaser er noget L**T - jeg har sagt, at den er TUDEG**M og det holder jeg ved, men ellers har jeg INTET at udsætte på Blaser[:p]

Og som I også giver udtryk for, er både Sauer, Mauser og Blaser rigtigt fine rifler - og derfor kan det være svært at vælge "det helt rigtigt" - som jo i sidste ende altid er baseret på subjektive vurderinger og kriterier. (Og ja - jeg var nær ved at falde for Blaser også[Wink]

Men - for nu at gøre en lang forklaring kort, så er valget faldet på en Mauser M03 Extreme, da jeg mener det er den, der kommer nærmest de kriterier, jeg opstillede i mit første indlæg.

Endnu engang tusind tak for hjælpen

Mvh MS

PS: Christian - jeg har allerede en potentiel kunde til Marlin´en, men springer han fra, giver jeg dig et praj via PM

"At diskutere med kvinder er som at prøve at læse avis i stormvejr"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#7
"så er valget faldet på en Mauser M03 Extreme"

Godt valg [Big Grin]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
[IMG] http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.jpg [/IMG]
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#8
Tillykke med den. Det valg fortryder du ikke.

[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
[Image: Mauser_m03_1-1.jpg]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#9
Jeg er ejer af præcis den riffel du har til sinde at købe[8D]. Efter lidt start problemer med magasinet, er vi nu blevet dus. Overflade-behandlingen er rigtig stærk, jeg passer selvfølgelig godt på den - men selv efter en lang dag i regnvejr og nogle timer i foderal ser den flot ud.

Skæftet er meget lækkert, har ikke den hule plastik lyd som B*****[Wink], hvilket er rart når håndkikkerten svinger imod eller man rammer stigen på vej op i tårnet. Gummi belægningerne er rigtigt gode.

Sikringssystemet er enkelt betjent efter en kort tilvænning. Jeg værdsætter at man ikke bærer riflen med spændt slagstift. jeg har oplevet to uheldige episoder, som muligvis ikke ville være sket hvis det var en riffel af denne type. Så er der nogle der bærer riflen med en kugle under bundstykket istedet for i kammeret. Også her har jeg oplevet en klient i Skotland som afsikrede på en kalv, ved det efterfølgende aftræk skete der ikke andet en at rudlen stak af ved lyden af slagstiften ind i et tomt kammer[Big Grin], han havde simpelthen ikke fået repeteret.
Ikke alle uheld eller fejlbetjeninger kan undgåes - men jeg mener de kan minimeres med våben der kan aflades i sikret tilstand og endnu bedre med våben der bæres uden spændt fjeder.

Montagen er rigtig lækker og pålidelig, fungerer ligeså godt som resten af riflen.

Hvis jeg skulle ønske mig noget, så var det at prisen var noget lavere - gerne ved at levere riflen var med fast pibe istedet for vekselsystem.
Jeg har købt min i kal. 308, og tænkte egentlig at jeg ville købe flere piber til. Men jeg må nok erkende at jeg ikke kan forsvare overfor mig selv at købe flere kalibre pt. Hvis det ikke kan klares med kal. 308, så kan mine bank konti hvis heller ikke klare det.

Så alt i alt en riffel jeg er blevet rigtig glad for - min er monteret med en ørn i str. 1.5-6x42 med mulighed for lystårn. Næste investering kunne nemt blive en kikkert med noget mere forstørrelse til pap-skydning og præcisionstest af forskellig hjemmeladt ammunition.

Så mine varmeste anbefalinger herfra[^].

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#10
Jeg har også en sådan, men to piber. En i 22-250 og en i .300wm. Jeg har en Leupold 6,5-20x50 M4 til hver af piberne og en Kahles 1,5-6x42 ekstra til 300wm'en. Det giver min en virkelig stor fleksibilitet så jeg har rette værktøj til de forskellige situationer (særligt når jeg også har min kære DL97 9,3x62 til vakjakt). Og når man så kan sætte tre skud inden for en cirkel med en diameter på tre centimeter på 300 meters hold så kan man jo kun smile.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by MS

Tusind tak for Jeres input - det hjalp gevaldigt i beslutningsprocessen[Smile]

Jeg er netop kommet hjem efter en herlig forlænget weekend i Berlin med familien - og undervejs i juleshoppingen[}Smile] fik jeg - ifølge fruen - i et "ubemærket øjeblik" lejlighed til at slå et smut indenom Frankonias afdeling på Friedrichstrasse 69. Det må siges at være besøg værd - især deres beklædningsafdeling er i særklasse[Big Grin]

Min interesse var nu henlagt til våbenafdelingen Den er ikke kæmpe stor, men der er nu nok at kigge på og røre ved og så der var (selvfølgelig) et fint udvalg af Sauer, Mauser, Merkel og Blaser. Guf for både øjne og fingre.

Jeg fik rigtig fin assistance og hjælp af en de våbenkyndige ekspedienter - som i øvrigt så stort på, at jeg kun var på "ose"-besøg. Han viste både hvordan pibeskiftet og skift af bundstykkehoved på Mauser og Blaser fungerede og efterfølgende fik jeg lejlighed til selv at prøve ad. Og indrømmet - Sauer er letbetjent(den kender jeg) og ditto er Blaser ( Og Maubla: Jeg har aldrig sagt, at Blaser er noget L**T - jeg har sagt, at den er TUDEG**M og det holder jeg ved, men ellers har jeg INTET at udsætte på Blaser[:p]

Og som I også giver udtryk for, er både Sauer, Mauser og Blaser rigtigt fine rifler - og derfor kan det være svært at vælge "det helt rigtigt" - som jo i sidste ende altid er baseret på subjektive vurderinger og kriterier. (Og ja - jeg var nær ved at falde for Blaser også[Wink]

Men - for nu at gøre en lang forklaring kort, så er valget faldet på en Mauser M03 Extreme, da jeg mener det er den, der kommer nærmest de kriterier, jeg opstillede i mit første indlæg.

Endnu engang tusind tak for hjælpen

Mvh MS

PS: Christian - jeg har allerede en potentiel kunde til Marlin´en, men springer han fra, giver jeg dig et praj via PM

"At diskutere med kvinder er som at prøve at læse avis i stormvejr"



Har du fået din nye riffel[?]

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)