Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
8x57 js til eftersøgning på svin
#1
Hej. Som overskriften antyder, så leder jeg efter den perfekt kugle til at aflive anskudte svin. Jeg søger en kugle der så vidt muligt ikke laver gennemskud. Dette af hensyn til hundene der evt. har stillet grisen.

Kom endelig med jeres mening, samt evt. ladedata.

Mvh
Kristian

243 win, 30.06, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#2
RWS KS 196gr eller Norma Vulkan 180gr - begge ladet til max Vo i forhold til hvad din riffel kan klare...

Normas fabrikspatron til 9,3x62 m. 232gr vulkan er bla. udviklet til hundefører netop m.h.p. at undgå gennemskud.
Svar
#3
Vulkan data her, tror også at det er en god ide til eftersøg med hund.
http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan...a/8x57-JS/

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#4
Ups...ved ikke lige hvor jeg fandt den 180gr. Vulkan henne...den findes vist ikke i .323. Det er retteligt 196gr.

Alternativt kunne du vælge en lettere Hornady - feks 150gr.
Svar
#5
Hvis man lader Hornadys 150 grains til max i en 8x57js så har man jo nærmest en stor varmint-kugle ...[:I]

Mine erfaringer i sin tid med 8x57 og 150 grain SP var at de nærmest rev 2 stykker råvildt i stykker, hvorefter jeg opgav den kugle i det kaliber.

Det burde virke efter hensigten..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Jeg har faktisk en kasse Hornady 150 grains liggende, dem skal jeg da have prøvet.

Men en vulkan lyder nu også spændende.

Er der nogen der ligger inde med ladedata på hornadyen?? det drejer sig om en 150 grains GR SP interlock.

Tak for alle svarene.

Mvh

Kristian

243 win, 30.06, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#7
Hvornår har du det behov?
Jeg snakkede engang med en tysk schweisshundefører. Han brugte udelukkende FMJ - årsagen var at manglende gennemskud ikke kunne garanteres, men han anså kuglefragmenter fra som den største trussel!

D93
Svar
#8
Behovet opstår på eftersøgning af svin eller hvis min hund her stillet et svin. Jeg vil ihvertfald gerne undgå gennemskud.

Mvh
kristian

243 win, 30.06, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#9
Hvad med 11,7 grams Nosler ballistic tip eller keglespids.

Der er åbenbart forskellige meninger blandt eftersøgningsfolk. Har også talt med en del der er nervøse for fragmenter fra bløde kugler, og derfor ønsker en kugle der bedst muligt sikrer en lige linje gennem dyret så de ved den ikke rammer hunden, og derfor kun skyder når hunden er væk fra udgangssiden. Jeg ved at nogle i schweissregistret bruger Rhino og Barnes X.

Mvh. Ole
Svar
#10
Jeg skyder med Vulcan i 308w og har endnu ikke oplevet ikke at have gennnemskud - hverken med fabriks eller hjemmeladninger
Den sidste gris jeg skød, skød jeg faktisk med Nosler BT og den have også gennemskud (faktisk et par stykker da den ikke gad at lægge sig ned og hundene røg på den)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)