Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Night Vision supplement til riffelkikkert??
#1
Er der kendere af et NV-system til at sætte foran den almindelige riffelkikkert?

Har 3-12x56 zeiss, og synes jeg har set et "NV-rør" der kan påskues eller påsættes foran den almindelige kikkert.

Eventuelle links til produkter vil være fint. Er forberedt på, at det sandsynligvis vil koste "mesterslanten", som de unge siger.....

Fedtmule

Flyttet af Kima
Fedtmule
Fedtmule
Svar
#2
det system som virker koster ca 2500 -5000 $ + lidt fragt
så i danske kroner mellem 25000 til 50000 dkkr incl told moms pis og papir

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
Husk at det kræver tilladelse, med våbenmonteret "natkamp" (hvis det altså er i dk).
Hvilke afstande skal kunne virke på,(eller er det bare for at have det), og må det godt være aktivt?

Forsvaret bruger til TRG'en: Zeiss NSV 80, til montering bag Elcan/ Aimpoint sigterne, bruger de noget der er tilsvarende til PSV-14 og så har der tidligere været brugt nogle Simrad'er, med de er endnu ringere end Zeiss'en, som erype du efter spørger.
ved ikke hvad den reelle pris på NSV 80'eren er, men tror nok at lager prisen var 72000(men forsvarets priser kan være lidt sære).

Vær desuden opmærksom på at det kan kræve en høj kikkertmontering, hvis kikkerten skal være centreret i "natkampen", (er ikke nødvendigt på eks. Zeiss'en).

Mvh. Loft
Svar
#4
Hvad med sådanne en her.http://sie-hunting.com/produkter/334-laser-genetics-subzero-/896-laser-genetics-nd3-subzero-laser-lygte/

Den er lige til at monterer og fjerne igen, når der ikke er behov for den. F.eks. ved jagt i DK. Plus så kan denne model tåle ned til -18 grader, og så er den til at betale. Overvejer i hvert fald selv at investere i en til min egen riffel.

Knæk og bræk

Venlig hilsen
Martin Bjerge
Knæk og bræk

Venlig hilsen
Martin Bjerge
Sauer 202 - 308w med Swarovski Z6i 2-12x50
Svar
#5
Jeg overvejer også Laser genetics til det brug. Den kan du have uden tilladelse, det gør det lidt nemmere, og så er den meget meget billigere.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Jeg er lidt nysgerrig. Hvor er det man må bruge sådan en laserlampe i forbindelse med jagt?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Hej formænd.

Jeg har testet (laser)lygten i kulde(Omkring frysepunktet), og den er simpelthen så ringe. Den lyser kraftigt så længe den er i stuetemperatur, men er værdiløs så snart den kommer ned omkring 5 grader celsius. Hvis I har muligheden så prøv at låne en, og giv den lige 15 min i køleskabet eller fryseren... [}Smile]

...og ja! batterierne var friske da jeg testede den, og jeg skiftede endda batterier flere gange for at være sikker.

Måske jeg bare havde en "mandagsmodel"....[xx(]

Bemærk at den ikke må bruges til jagt!

Ain't no room for Peter Pan on this hunt!

SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
#8
@ A-frame: Bemærk at der er flere udgaver af Lasergenetics. I den du sikkert har prøvet, skriver producenten meget loyalt at laserdioden giver op allerede ved +5 grader. Men den nye der hedder Subzero ND3 skulle fungere ned til -18 grader, og jeg bliver da meget skuffet hvis det er løgn. Var det Subzero ND3 du prøvede?

@ Yeti: Skal vi tage den på dette forum også ?[Big Grin]

Jeg er ved at få ombygget en gammel halvautomatisk Berretta A 300 til eftersøgsgevær efter vildsvin i Sverige. Ombygningen går i første omgang ud på at afkorte piben så meget som muligt indenfor lovens rammer, og så montere en rail, så jeg kan sætte et rødpunktsigte på. Dernæst skal jeg have den plomberet til to skud i magasinet og et i kammeret. Til sidst vil jeg have en rail på begge sider af forskæftet, så jeg kan montere en hvid eftersøgslygte med stor spredning af lyset på den ene side, og en Lasergenetics med langtrækkende mere koncentreret stråle på den anden side.

Med tre slugs eller Buck Shot patroner i det gevær, vil jeg føle mig temmelig godt udstyret til eftersøg efter påskudte vildsvin i Sverige, og det er 100 % lovligt.

Derimod forudser jeg uoverstigelige problemer ved den løsning Fedtmule har forestillet sig. Et lysforstærkende natsigte skal du for det første have dansk våbentilladelse til at eje, og det tror jeg egentlig ikke du får. Dernæst skal du have en svensk tilladelse til at bruge det i Sverige, og den tror jeg egentlig heller ikke du får. Endelig vil jeg ikke hoste op med de 25.000 ++ kr. der skal til for at få noget der virker.

Jeg ved godt, at mange svenskere og danskere blæser på kravet om tilladelse, men med de domme svenskerne stanger ud for jaktbrott skal jeg ihvertfald ikke nyde noget af at afprøve hvor hårdt dette straffes. Især ikke når der findes et langt billigere og helt lovligt alternativ. Sådan som jeg forstår beskrivelsen, er det en almindelig laserdiode der giver lyset, men de har monteret en form for justerbar diffuser foran laseren, så du får oplyst et større område end den lille plet vi kender fra en laserpointer. Det skulle blandt andet give kraftigt genskin i dyrenes øjne på lang afstand, så jeg forventer, at denne lampe vil give mig større rækkevidde end en almindelig diffus hvid lampe vil give.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Du skal ikke have tilladelse til at bruge et natsigtekikkerter til eftersøg - kun til jagt. Svenskerne regner ikke eftersøg som jagt og derfor er der næsten ingen regler og begrænsninger. Det handler alene om at finde og affange dyret hurtigst muligt. Dog skal man ikke gå på områder man ikke har jagtretten til uden tilladelse fra ejeren og dem der måtte have jagtretten.

En anden ting man skal være opmærksom på ved jagt i Sverige er rettergangsmetoderne. Sigtes man for groft jaktbrott så inddrages våben stort set pr automatik, og dømmes man kan de hapse alt det udstyr man har brugt - også bilen. Straffen kan også inkluderer fængsel. Så bliver man sigtet skal det tages særdeles alvorligt, særligt fordi en dom kan eksekveres i Danmark.

Jeg skal dog straks sige at jeg ikke ved om man vil taksere det som groft jaktbrott hvis man bruger lys under jakt.

Men selv om Lasse var så flink at give et svar, så dækker det jo ikke mit spørgsmål. Det jeg godt kunne tænke mig at vide er hvor man må bruge sådan en laserlamper i forbindelse med jagt (ikke eftersøg). ?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Jeg mener at sidst jeg var i østjysk, så jeg de var på lager til omkring 25kg [xx(]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#11
Kig her, de ved hvad de snakker om......

http://www.skanejakt.se/

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#12
Gen 1+ : 10.000 kr.
Gen 2+ : 25.000 - 30.000 kr.
Gen 3+ : 125.000 kr.

...men hey, det er bare svenske kr. så go ahead. Jeg er for nærig til at hoppe på noget der kan så lidt, men hvis Danskespil udløser superpuljen over mit slunkne kontonummer på onsdag, så tror jeg sku da jeg slår til.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
o create true night vision, the ND-3 Subzero™ Laser Designator uses the same patented green laser technology as the standard ND-3® series. However through innovative engineering and equipped with a unique circuitry enabling the DPSS 532nm green laser to now operate at temperatures as low as zero degrees Fahrenheit without loss of power.

for mig lyder det ikke til at virke ved minus 18 grader

den ville jeg ellers godt ha haft
Svar
#14
Altså ifølge denne Farenheit til Celsius converter, så er 0 grader Farenheit det samme som -17,77 Celsius. Det er såmænd tæt nok på for mig [Big Grin][Big Grin]
http://www.wbuf.noaa.gov/tempfc.htm

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#15
[Big Grin][Big Grin][Big Grin][:o)]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#16
Sidder I ude og fryser om natten???

Jeg har også temperatur problemer, det er ikke til at sove når temperaturen i vakkojan nærmer sig 30 grader. I nat lykkedes der at holde temperaturen under 25 grader det meste af tiden, og jeg sov da også rigtigt godt. Når jeg så vågner rækker jeg bare ud efter den store Steiner og ser om der står noget i det kunstige månelys - 18 grønne dioder med samlet effekt på 1w. Med et 100 ah batteri holder det nemt imellem to besøg, hvor vi bytter batteriet.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#17
Det er meget svært at finde et ordenligt natsigte i god kvalitet som er værd at smide penge efter.
Hvis der menes noget mere alvorligt med det, så kan jeg godt trække på en kontakt. Ved han har et MUNS Tyndfilm autogated liggende, men det er ihvertfald ikke gratis.

VH Christian.
Odense.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)