Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Råvildt med hagl?
#1
Hvad syntes i om at skyde råvildt med hagl?
Jeg syntes det er noget svineri, for vis dyret ikke træffes ordenligt kommer der en grim anskydning ud af...
og vis man siger man har skudt forbi for dyret næsten altid hagl!
Svar
#2
det er som man tager det jeg ved at der er mange steder hvor man er nød til at af skyde råvildt med hagl. og det der med andskydninger er lidt noget fis hvis du holder en afstand på 10-15 meter så rammer du eller så skyder man HELT forbiSmile
7.62 er vejen frem
Svar
#3
det kommer an på hvor åben din bøsse er Smile
Svar
#4
Jeg skyder gerne rådyr med hagl.[Smile]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#5
Arrrrh, tror ikke boringen har specielt meget at sige her.. Nok nærmere skyttens formåen, afstanden og haglstørrelsen. Ser absolut intet problem i at skyde råvildt med hagl, gør det sågar selv.
Har du nogensinde selv set et stykke råvildt truffet med hagl? De slår gerne en kolbøtte og så det slut.
Du skal blot vide hvad du har gang i, ellers kan det jo nemt ende i en grim anskydning som du selv er inde på.........

Knæk og bræk
Mvh
Anton
Knæk og bræk
Mvh
Anton
Svar
#6
ja jeg har set et stykke råvildt blive truffet med hagl..
men jeg har også seet alt for mange anskydninger med hagl..
Svar
#7
Jeg skyder gerne råvildt med hagl. Så længe du overholder de anviste afstande i lærerbogen, vurderer situationen rigtigt,ved hvad du skyder på (buk, lam, rå), har de rigtige størrelse hagl i geværet og kan ramme dyret hvor det skal rammes, så ser jeg ingen problemer.
Hellere lade dyret løbe videre hvis der er den mindste tvivl!

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#8
Skyder også gerne råvildt med hagl. Har også set anskydninger, men mener bestemt jeg har oplevet værre anskydninger med riffel end med hagl... Ofte så er et dyr anskudt med riffel dog lettere at finde, end et dyr anskudt med hagl, da et riffelskud som regel efterlader mere schweiss.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#9
Jeg skyder også gerne rådyr med hagl og ser heller intet problem i det. Har skudt to rådyr med hagl i denne sæson og begge er trimlet rundt på stedet. Så længe man kun vælger at skyde på de absolut optimale chancer ser jeg intet problem i at skyde dem med hagl.
Jeg er heller ikke helt enig med dig med hensyn til anskydningerne. Et forbi-skud med riffel kan også let resultere i en grim anskydning. I årets bukkejagt skød et medlem af vores konsortium en buk. Den blev ramt lidt højt men væltede omkring på stedet. Da jægeren nærmer sig dyret er det stadig i live, så han griber fat i opsatsen på dyret og finder sin kniv frem for at stikke den i halsen. Da han stikker den med kniven river dyret sig fri og løber fra stedet og ind i en nærliggende skov. 2 forskellige schweisshundefører forsøger efterfølgende at finde dyret men desværre uden held på trods af at der var sendt en riffelkugle lige gennem ryggen på dyret. Der var tale om en meget erfaren jæger som naturligvis var meget ked af situationen. Dette er bare ét tilfælde men kunne sagtens nævne flere - det illustrerer bare at man sagtens kan lave grimme anskydninger med riffel også og at man derfor skal holde skuddet tilbage ved den mindste tvivl, hvilket naturligvis gælder for både riffel og hagl.
Svar
#10
jeg siger heller ikke at man ikke kan lave anskydninger med riffel, men der sker bare flere anskydninger med haglgevær end med riffel...
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Mikael02

jeg siger heller ikke at man ikke kan lave anskydninger med riffel, men der sker bare flere anskydninger med haglgevær end med riffel...



Vi er enige om at anskydninger er noget rigtig træls noget, men det er desværre det der kan og vil ske sålænge der er jægere til, både med hagl og med riffel.
Jeg skyder ikke selv råvildt med hagl, men jeg kunne ikke drømme om at fordømme andre for at gøre det, sæt nu at de så fordømte mig for den jagtform jeg brænder for.
Vi skal acceptere andres måder at drive jagt på istedet for konstant at forsøge at sætte begrænsninger for andre, vi er vel først og fremmest jægere og bør stå sammen om at få jagt på så meget som muligt istedet for at "bekæmpe" hinanden.
Du har lov til at have din holdning og det er fint at du lufter den, dog synes jeg at ordet "svineri" er et ret stærkt ord som jeg opfatter fordømmende og det er, i mine øjne, ikke den bedste start på en meningsudveksling.

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#12
Et haglskud med stor haglstørrelse på anbefalet skudafstand og placering er efter min mening lige så effektivt som et riffelskud.

Problemerne kan dog hurtigt opstå, hvis der kommer råvildt for på en fuglejagt, hvor skytten har fuglehagl i kammeret[V]

Jeg ved at det nogen steder kan være svært at få skudt nok råvildt, hvis ikke hagljagten tages i brug. Jeg synes dog personligt at trykjagt og riffel er at foretrække, men det ændrer ikke ved at et korrekt haglskud er effektivt til råvildt.

Blaabjerg, jeg bliver dog lige nødt til at have forklaret, hvorfor en anskydning med et haglskud på 10-15m afstand ikke er mulig? Gerne en uddybning af din påstand af "enten så rammer du eller så skyder du HELT forbi"....Det er muligt at du har skrevet det i spøg (der er trods alt en smiley efter sætningen), men mener du det i alvor, er jeg spændt på at høre forklaringen.

mvh
Steen
Svar
#13
Hej og velkommen til Mikael02

Sikke en entre´[Big Grin]

Kima indlæg er 100% min egen tilgang til dit spørgsmål.

Citat:quote:


Vi er enige om at anskydninger er noget rigtig træls noget, men det er desværre det der kan og vil ske sålænge der er jægere til, både med hagl og med riffel.
Jeg skyder ikke selv råvildt med hagl, men jeg kunne ikke drømme om at fordømme andre for at gøre det, sæt nu at de så fordømte mig for den jagtform jeg brænder for.
Vi skal acceptere andres måder at drive jagt på istedet for konstant at forsøge at sætte begrænsninger for andre, vi er vel først og fremmest jægere og bør stå sammen om at få jagt på så meget som muligt istedet for at "bekæmpe" hinanden.
Du har lov til at have din holdning og det er fint at du lufter den, dog synes jeg at ordet "svineri" er et ret stærkt ord som jeg opfatter fordømmende og det er, i mine øjne, ikke den bedste start på en meningsudveksling.

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty



[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
[Image: Mauser_m03_1-1.jpg]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#14
Da jeg startede som jæger og fik chancen for at være med på jagt hvor der skulle skydes råvildt med hagl - ja så skød jeg når de kom listende - men i dag skyder jeg dem også hvis de kommer med større hastighed i rent sideskud
Mht riffel så har det også udviklet sig sådan, at jeg tør skyde mere krævende skud som man ikke gør som nyjæger.

Det er en meget individuel sag hvad man gør som jæger, og hvad man selv synes at man magter.
Der findes jo jægere der skyder hvor de ikke burde have skudt, og som ikke rigtig lærer noget af det....

Dybest set er det ens egen samvittighed og evner der står på spil over for hvad man gør i den konkrete jagtsituation...

[Image: t3tactical.gif]
Svar
#15
Personligt så har jeg ingen problemer med at skyde råvildt med hagl. Ofte så grisser det mindre. Det er spændende at få en god råvildt post og så kunne levere et dyr til jagtherren. Engang oplevede jeg at skyde sneppe og rådyr fra samme post. En anden gang havde jeg 3 dyr for uden mulighed for at skyde på grund af at de løb ved siden af hinanden. Men oftest så skyder vi ikke råvildt på efterårsjagter, men anstandsjagt eller trykjagt om efteråret.
Svar
#16
jeg ved godt at mit udtryk svineri var dårligt men tænkte ikke lige over det den må i meget undskylde det trækker jeg i mig igen.
Svar
#17
Hagl eller kugle er et fedt begge er lige anvendelige, kun programmet i skyttens hjerne gør forskellen.
Erkend dine begrænsninger Det er der der er noget at hente på anskydnings fronten anbefalede max skudafstande er jo ikke til noget hvis skytten ikke magter det.
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Mikael02

jeg siger heller ikke at man ikke kan lave anskydninger med riffel, men der sker bare flere anskydninger med haglgevær end med riffel...



Den jagtform jeg har set med flest anskydninger er riffeljagt til løbende vildt og særligt vildsvin.

Jeg skyder selv råvildt med både riffel og hagl. For mig er det vigtigste at situationen er til at skyde. Hvis jeg føler mig sikker påsat jeg kan skyde forsvarligt så falder det. Og er situationen ikke til det så kommer der nok en anden chance.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#19
@Mikael02 - Har du andet end din personlige holdning som basis for din personlige holdning? Det er selvflg. ok at mene noget fordi man mener det - men det hjælper lidt på udbyttet af diskussionen hvis din holdning står på en eller anden form for fundament. Det er jo temmelig langt fra en nys diskussion, så måske du har ny viden eller nye erfaringer, der kan kaste nyt lys over en gammel debat? Eller er bare en uautoriseret afstemning blandt forummets brugere, du er ude efter?

/bundgaard
Svar
#20
jeg ville bare dele min mening og efter som der ikke var andre emner om det, ville jeg ikke begynde at skrive om det i en anden, men har ikke nogen ny viden eller erfaring da jeg er ny jæger og ikke er helt tryg ved at skyde råvildt med hagl..
jeg ville også bare høre folks meninger så jeg kunne blive overbevist om at det er i orden at skyde råvildt med hagl Smile
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)