Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
7x61 S&H
#1
Jeg genlader 7x61 for en kollega. Jeg er dog løbet ind i følgende problemer:
Ved genladning af originale hylstre har jeg oplevet at hylsterhalsen revner der hvor halsen går over i "kraven". Er der andre der oplever dette? Kan det skyldes skulderen kalibreres for langt ned eller at halsen trimmes for kort?
Desuden har jeg prøvet at omforme 7mm rem mag til 7x61. Operationen går let og smertefrit, men når jeg sætter en kugle i kan patronen ikke gå i riflen. Kan det skyldes at hysterhalsen er for tyk og skal trimmes?
Alle gode råd modtages gerne. Er der mange af jer der sysler med 7x61? [?]

Mvh Kjeldsen
Svar
#2
Hej,
Citat:quote:

Kan det skyldes skulderen kalibreres for langt ned eller at halsen trimmes for kort?


Det mener jeg ikke umiddelbart. Jeg tror det er en kombination af for gammel messing og for stor diameter i hals-delen af kammeret.
Citat:quote:

Desuden har jeg prøvet at omforme 7mm rem mag til 7x61. Operationen går let og smertefrit, men når jeg sætter en kugle i kan patronen ikke gå i riflen. Kan det skyldes at hysterhalsen er for tyk og skal trimmes?



Hvis det er normahylstre er den helt sikker...... der fremkommer nemlig en vulst når du omformer dem da normas godstykkelse på det skrå bryst ikke er lige stor hele vejen.
Vulsten fremkommer når du hiver expanderen ud af hylstret igen.

Er det også et problem med Remingtomhylstre er det et spørgsmål om at gøre din shell holder lavere i step af 0,05mm indtil skidtet kamrer.

Jeg kan desværre kun sige éen ting om 7x61 i gamle otteruprifler, nemlig [xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(]
Det var en kunst at holde kammeret i så ren og pæn en stand så skidtet ikke klemte under udtrækning af det afskudte hylster.

Efter at have haft 3 forskellige rifler i dette kaliber og den ene med 2 piber kan jeg kun nikke genkendende til dine problemer.

Hylstrene holdt i snit til éen genladning.

Jeg har måtte nedlade f.eks fra 930m/s til 860 m/s for at få hylstrene til at holde til den ene genladning.

Ladedata jeg har fået hos Norma sagde at jeg skulle kunne opnå 930m/s med en 160 grain kugle hvilket kaliberet også lægger op til.

Problemet med de kamre jeg prøvede var at når jeg nærmede mig 870m,/s så skulle det altså tages fat for at åbne låsen efterfølgende.

Så kan man så sige at hvis det er resultatet der er opnåeligt med den konatallation så vil jeg kunne uden problemer overhale kalibret med min gamle 30-06 med en 165 grains kugle[Sad].

Jeg har været hele turen rundt med udglødning af hylstre omformning fra 7rm og mange forskellige batches af gamle originale hylstre.

Jeg tror jeg en dags tid vil prøve at kamre mig en pibe med en rival fremstillet i dag hvilket burde stemme med de die set man kan købe i dag.
Erfaringerne sagde mig at de rivaler der forefandtes dengang på Otterup ikke matchede de dies der findes i dag.

Ihvertfald er du sikret fast arbejde med kalibret.....[Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf, den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Jeg ved godt det ikke var spørgsmålet, men var det ikke en god ide, at kamre riflen op til 7 mm rem.?

Det vil løse alle problemer.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Citat:quote:

Jeg kan desværre kun sige éen ting om 7x61 i gamle otteruprifler, nemlig
Det var en kunst at holde kammeret i så ren og pæn en stand så skidtet ikke klemte under udtrækning af det afskudte hylster.

Efter at have haft 3 forskellige rifler i dette kaliber og den ene med 2 piber kan jeg kun nikke genkendende til dine problemer.

Hylstrene holdt i snit til éen genladning.

Jeg har måtte nedlade f.eks fra 930m/s til 860 m/s for at få hylstrene til at holde til den ene genladning.

Ladedata jeg har fået hos Norma sagde at jeg skulle kunne opnå 930m/s med en 160 grain kugle hvilket kaliberet også lægger op til.

Problemet med de kamre jeg prøvede var at når jeg nærmede mig 870m,/s så skulle det altså tages fat for at åbne låsen efterfølgende.

Så kan man så sige at hvis det er resultatet der er opnåeligt med den konatallation så vil jeg kunne uden problemer overhale kalibret med min gamle 30-06 med en 165 grains kugle.

Jeg har været hele turen rundt med udglødning af hylstre omformning fra 7rm og mange forskellige batches af gamle originale hylstre.

Jeg tror jeg en dags tid vil prøve at kamre mig en pibe med en rival fremstillet i dag hvilket burde stemme med de die set man kan købe i dag.
Erfaringerne sagde mig at de rivaler der forefandtes dengang på Otterup ikke matchede de dies der findes i dag.

Ihvertfald er du sikret fast arbejde med kalibret.....


Typiskt

Nu skal et gammelt og verdensberømt kaliber nedgøres, bare fordi en stakkels[Big Grin][Wink] hjemmelader ikke kan klare det mest elementære(han kalder sig endog "bøssemager"[Wink][8D]
Se du nu bare at få ændret dit RCBS diesæt så den er i stand til at kalibrerer hylstrene så de passer til de kamre som findes.

Generelt er der aldrig funktioneringsproblemer med de fabriksladdede, og rigtigt genladet holder hylstrene let til 8 genladninger

Citat:quote:

Jeg ved godt det ikke var spørgsmålet, men var det ikke en god ide, at kamre riflen op til 7 mm rem.?

Det vil løse alle problemer.

K&B Clax


Så opdager du bare at den skyder uprecist[xx(]

jbn
Svar
#5
Citat:quote:

Typiskt

Nu skal et gammelt og verdensberømt kaliber nedgøres, bare fordi en stakkels hjemmelader ikke kan klare det mest elementære(han kalder sig endog "bøssemager"
Se du nu bare at få ændret dit RCBS diesæt så den er i stand til at kalibrerer hylstrene så de passer til de kamre som findes.

Generelt er der aldrig funktioneringsproblemer med de fabriksladdede, og rigtigt genladet holder hylstrene let til 8 genladninger



Hwaaa dælen, er der liv i Ignoranten.....[Big Grin]

Ja det er jo det fede ved VTF, her kan man kalde sig hvad man vil[Big Grin][Big Grin][Big Grin] bare ikke tidligt op om morgenen.......

Du kan såmænd få lov at afprøve alle 4 dieset jeg har prøvet....[Wink]
Ja der fulgte faktisk flere dieset med nogle af riflerne. Hvorfor mon.....

Til at starte med fik jeg neglene i 400 originale Norma patroner som jeg endte op med at få brugt til utallige forsøg. De klemte faktisk så voldsomt efter affyring at jeg endte op med at adskille de resterende og reducere ladningerne.

Ud af de første jeg skød af med fabriksladningerne, vel en 10-12 æsker, var ca. halvdelen flækket i halsen, hvilket jeg vurderede skyldtes et for stort kammer i hals-delen. De målte ihvertfald mere end de burde.

Jo, kalibret og ideen bag er dog stadig interessant. Så måske jeg som tidligere sagt skulle prøve en sidste gang og kamre en eller anden pibe med en "ny-fremstillet" rival.

Det skal dog bemærkes at de generelt skød godt med RWS KS men ved 860 m/s og den "bedste" altså Nosler Partition skød de elendigt med.

Min "endlösung" blev en 7Rem som skyder glimrende med de forskellige "piller" jeg har afprøvet i den. Dog efter den fik en polering af piben.

Vi kan jo holde et "filebænkmøde" og besigtige de sørgelige stumper.

Jeg kan da medbringe lidt fabriksammo og så kan vi teste en DL97´er i 7x61S&H............[8D][8D]

Mon ikke det hæderkronede fabrikat skulle kunne levere varen i dette interessante kaliber[:o)][:o)]

Say no more, notch notch, Say no more
/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf, den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
For mig at høre lyder problemerne med 7x61S&H som de sædvanlige problemer man får når kamrene er uens fremstillet, og fabriks ammo'en af samme årsag er fremstillet på minimumsmål...

Det er set før, med mange andre klalibre og kuren er simpel.....

Kamre om!!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Tak for jeres input.
Jeg tror jeg må acceptere at hylstrene ikke holder ret længe og så ellers se at få lavet nogle nye.

Mvh Kjeldsen
Svar
#8
Et lille sidespring.

Jeg æste en artikel i et svensk jagtblad om en jæger der havde skudt vistnok omkring 280 forskellige arter dyr med sin S&L i 7x61S&H.

Riffelen havde aldrig fået ny pibe, og med mere end 20 år(eller var det 30..) på bagen, så skød den samme størrelse grupper, som da den var ny. Manden havde gemt alle sine prøveskiver gennem årene, så det kunne bevises at det ikke bare var pral [:p]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#9
Hej JRexA,ham du læste om var dansker,det var Rudolf Sand.....
Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#10
ja, papir og tal er taknemmelige......

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf, den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)