Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
knald fald efekt Barens TSX
#1
Er der nogle der har efaring med knald og fald efekten på en Barens TSX 168 grains i en cal. 300w. Nu har jeg skudt 2 stk. krone hjorte med denne type og de har gået omkring 50 meter inden de falder om

Dø ved kølle
Dø ved kølle
Svar
#2
Ja, det er unægteligt et gigantisk enormt statistisk materiale du har bygget op [Wink][:0]

Men min gamle skovfoged belærte mig om at kronvildt som tommelfingerregel løber 10 gange så langt som råvildt.

Jeg ville være tilfreds med 50 meter flugtstrækning, medmindre du jager tæt på grænsen til naboen [8)]

mvh
Svar
#3
Jeg er begyndt at skyde dyrene her:

[Image: 08122011212.jpg]

Så er det ligegyldigt hvad kuglen hedder, hvad dyret hedder, hvad kaliberet hedder, eller hvad nummer man bruger i sko, etc.

Flugtafstanden er til at overskue ...[^]

Det samme er mængden af det beskadigede kød [8D]

K&B Clax[Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Hej.

Nu er det jo først og fremmest placeringen af kuglen der giver "knald og fald" effekt.
Som Claxel så rigtigt skriver, er det med den kugleplacering han viser, fuldstændigt ligegyldigt hvilken kugle der anvendes.

Du skriver, at du har skudt 2 krondyr - men ikke noget om kugleplacering ?

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
[IMG] http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.jpg [/IMG]
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#5
Jeg har skudt 3 elge der er gået ned i knaldet, og det samme er flere rådyr og et par vildsvin. Men jeg har også skudt en gris der med et skud igennem lungerne og spidsen af hjertet løb ca 100 meter. Senest skød jeg et vildsvin der lavede en 40 cm bred blod bane 80 meter over en mark.

Så knald/fald effekt, ja nogle gange. Resten af tiden er det bare rigtigt gode resultater. For mig er det i hvertfald en kugle man kan stole på.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Ja jeg lavede 4 gennemskud på en løbende keiler i polen på ca 80m. Kaliberen var 8x68S med en almindelig 200gr SP Der var ikke noget knald i faldet. Alle skud sad i lungerne.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#7
Hvorfor er "knald og fald" effekten i grunden så vigtig?

Personligt synes jeg næsten det er lidt "kedeligt" når eller hvis dyret går ned i knaldet.
Nu har jeg som regel også altid en hund med, så om ikke andet, så er den da glad for et lille nemt spor at udrede.

En anden - og måske mere vigtig grund til at jeg ikke har noget imod, at vildtet forlader skudstedet er, at jeg som regel har set skudreaktionen og oftest har en god fornemmelse af, at "alt er som det skal være".
For mig er skudtegn, en relativ kort flugtdistance og tydning af skudsted, flugtspor (schweissspor) også en del af jagtoplevelsen.

En halvprof. skytte fortalte engang, at han glæede sig til en privat pürch på et andet terræn end det han havde ansvaret for, netop for at kunne placere skuddet på eller lige bag bladet, så han kunne "opleve" skudtegn igen.
I hans proff.job placerede han altid kuglen som Claxel har angivet, og det må jeg give Claxel helt ret i, er den eneste helt sikre placering (som jeg bryder mig om [8D]), hvis man ikke ønsker nogen flugtafstand.

mvh
Korthår
Svar
#8
Ja, jeg skød et lam igår. Kugleplaceringen var indgang 2 cm under centerlinien midt mellem øjnene, og udgangshullet på 1½ cm diameter midt i nakken.
Flugtstrækningen, tjah den opdagede ikke hvad der skete og rejste sig aldrig. Jeg skød den på 40 meters afstand mens den lå ned og strakte hals efter den havde fået øje på mig.
Jeg har ingen billeder af det da jeg ikke har behov for at vise det frem (hver gang)
Skudt med Barnes TSX 62 grs fra min .223

(nu får jeg nok tæsk [B)])

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
@ M@X.
Du er vel æresmedlem i Team Headshot. [Big Grin]

Nej har ikke problemer med hovedskud hvis folk har erfaringen til at afgive dem.
Jeg har desværre ikke endnu. [^]

"Fighting for peace,
is like fucking for virginity"
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Ja, jeg skød et lam igår. Kugleplaceringen var indgang 2 cm under centerlinien midt mellem øjnene, og udgangshullet på 1½ cm diameter midt i nakken.
Flugtstrækningen, tjah den opdagede ikke hvad der skete og rejste sig aldrig. Jeg skød den på 40 meters afstand mens den lå ned og strakte hals efter den havde fået øje på mig.
Jeg har ingen billeder af det da jeg ikke har behov for at vise det frem (hver gang)
Skudt med Barnes TSX 62 grs fra min .223

(nu får jeg nok tæsk [B)])

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Næh, ikke nogen tæsk herfra ...[^]

K&B Clax[Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

(nu får jeg nok tæsk [B)])[/green]



Ja - det burde du have [}Smile]

Een ting er at man kan - noget andet er, om man med sine udtalelser kan "lede andre i fristelsen" - men den ged er vist barberet [8D]

mvh
Korthår

NB.: Jeg skyder helle ikke på råvildt som sidder[Wink][:o)] - og nå ja, tillykke med lammet[Smile]
Svar
#12
AMEN...[Big Grin]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#13
Hvis du skulle have nogle tæsk M@X2.0, så er det for at skyde vildtet i sit leje!!!!!
Svar
#14
Nej for ikke at have kravlet ind på lammet, bundet benene sammen og så aflivet det ved at have fjernet ansigtsmasken så det med tanke på at flugt var umulig bare valgt at udånde.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#15
Er det nu den ulækkere latex maske igen.....[B)]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Jesper1973

Hvis du skulle have nogle tæsk M@X2.0, så er det for at skyde vildtet i sit leje!!!!!



Nu var jeg jo ude for at skyde til gryden og hånden på hjertet, er det ikke jægerens pligt at aflive dyret så hurtigt og sikkert som muligt ?

Jeg pürschede 6-700 meter og de sidste 60-70 meter foregik på alle 4 for at komme i stilling hvor der var kuglefang. Jeg kravlede langs samme hegn som de 3 dyr lå bag. Jeg vurderede et stykke tid at lave en lyd for at få dem til at rejse sig, men jeg ved at de er hurtigt ude af starthullerne.
Jeg besluttede derfor at det var sikrest at afgive skud mens lammet lå og tyggede drøv. Tærrænnet gik op ad bakke og fra min position kunne jeg ikke se de 2 andre dyr.
Jeg sigtede på hovedet mens jeg vurderede om det var et sikkert skud. Lammet tyggede drøv og havde lukkede øjne. Jeg vurderede i første omgang at jeg måtte tættere på, men så åbnede lammet øjnene og drejede hovedet mod mig mens den strakte hals.
Da jeg allerede havde trådkorset på hovedet og jeg kunne se at lammet stadig tyggede lod jeg skuddet gå.
Råen og det andet lam sprang op og anede ikke hvad der skete. De blev stående et øjeblik inden de løb væk.
Skydestillingen var sidddende med skydestok og albuestøtte.

@Korthår
Det har aldrig været min hensigt at "lede nogen i fristelse" men jeg er heller ikke god til at holde min kæft [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#17
De er skudt i lunge regionen den sidste skød jeg 2 skud på og den gik ca. 50 meter inden den faldt der var genemskud i begge skud i lungerener

[Image: lillefotoafudgangshul.png]
Dø ved kølle
Svar
#18
Citat:quote:

Jeg er begyndt at skyde dyrene her:



Clax, det er da lidt langt fra "ørene" er det ikke[Big Grin][Big Grin]

Citat:quote:

Ja, jeg skød et lam igår. Kugleplaceringen var indgang 2 cm under centerlinien midt mellem øjnene, og udgangshullet på 1½ cm diameter midt i nakken.
Flugtstrækningen, tjah den opdagede ikke hvad der skete og rejste sig aldrig. Jeg skød den på 40 meters afstand mens den lå ned og strakte hals efter den havde fået øje på mig.
Jeg har ingen billeder af det da jeg ikke har behov for at vise det frem (hver gang)
Skudt med Barnes TSX 62 grs fra min .223
Ja, jeg skød et lam igår. Kugleplaceringen var indgang 2 cm under centerlinien midt mellem øjnene, og udgangshullet på 1½ cm diameter midt i nakken.
Flugtstrækningen, tjah den opdagede ikke hvad der skete og rejste sig aldrig. Jeg skød den på 40 meters afstand mens den lå ned og strakte hals efter den havde fået øje på mig.
Jeg har ingen billeder af det da jeg ikke har behov for at vise det frem (hver gang)
Skudt med Barnes TSX 62 grs fra min .223



He he,

lavede i tyskland en familiesammenføring:-)
Jeg skulle hos min kammerat regulere lidt råvildt og jeg går rundt om stykket kaldt "Kiefernbusch". Det er sådan et stykke der altid har været sådan lidt interessant både med hensyn til grise og kronvildt, men så sandelig også efter råvildt. Det er et lille bitte stykke skov på mellem 60 og 70 ha der ligger midt i jagtområdet.
Jeg har altid reguleret efter en simpel regel og det er: kommer der en rå med to store lam eller kun et enkelt bukkelam lader jeg dem alle gå, kommer der en enkelt rå med kun et rålam skyder jeg ALTID råen først og dernæst lammet. I de snart ti år jeg har jaget der er det altid lykkedes.(skyder mellem 20 og 30 stykker på 2-3 dage).
Nå men jeg kommer rundt om stykket i god vind og ser små 30 længere fremme at der ligger to dyr.
Her venter jeg så lidt tid indtil jeg får set at det drejer sig om rå med rålam.
Rålammet rejser sig og esser lidt, lægger sig igen.
Nå men det er jo muligheden for at "fylde kvoten" for dette år.
Så råen får en Accubond i tænketanken og lammet kikker i min retning men bliver liggende, alt imens jeg får repeteret og hilser af med hende også.
Resultatet, en fyldt kvote med 23 dyr i 23 skud plus den store fordel, INTET kødspild[Big Grin]
Jeg smider lige et billede på når jeg får dem "fremkaldt"[Wink]
[Image: familiesammenforing.jpg]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

Jeg er begyndt at skyde dyrene her:



Clax, det er da lidt langt fra "ørene" er det ikke[Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Jo, det kan du have ret i, men halsen og ryggen skal alligevel skilles ad her ...

Nej jeg har bl.a. prøvet at skyde til et stykke råvildt, hvor det drejede hovedet, og dyret fandt jeg aldrig. Skød engang også kæben af en dåkalv, den fik dog en kugle mere.

Det nederste stykke af halsen er ikke i mere bevægelse end resten af kroppen, derfor vælger jeg at skyde her når situationen er til det, for ikke at lave mere kødskade end højst nødvendigt.

Men det gælder stadig, at så længe men ikke har skudt, har man ikke lavet noget l*** ...

Der findes jo stadig riffelskytter der lige med nød og næppe kan holde de 5 af 6 skud inden for træfområdet på bukkeskiven, de skal nok ikke begynde med head eller halsskud [xx(]

Og nu tilbage til mysteriet om at vildt kan flytte sig fra skudstedet, med begge lunger punkteret [Big Grin]

K&B Clax[Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#20
Ja det prøvede jeg med en af de der unødvendige macho kalibre med en 16g kugle med 860 m/s på en hjort. Den løb 200m med begge lunger punkteret.

Men placeres skuddet som du beskriver så er det også her så endeligt ligegyldigt med hvilket kaliber/kugle du skyder, rent praktisk.
Et rigtigt godt sted at skyde.

Her vil alle jagtfokost-teoretikerne så være uenige[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)