Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fodrer man dåvildt ?
#1
Jeg har i forbindelse med min jagt, bemærket at en hel del af hjortene løber ovre på naboens mark og en gammel jæger fortalte mig at for at lokke dem over, brugte han som regel lidt majs. Dvs. ikke reel fodring, men bare en snack som gør at de synes bedre om at slå ruten forbi engen.

Det siges så dog også at når sneen kommer, så trækker de over på den eng jeg har jagtret på og så vil jeg ikke baite hvis det forholder sig sådan.

Idag så jeg 20-30 stykker dåvildt i en lige linie løbe 5m fra skellet til min jagt, men kan jo af gode grunde ikke få nogen af dem [Sad!]

Hvad er holdningen generelt til at tiltrække dyrene ?

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#2
Udfodring med nedskydning for øje er ikke bare moralsk forkasteligt, men også ulovligt
Svar
#3
Som sagt så kender jeg ikke noget til det, men det lyder jo som om det er alment kendt at det foregår.

Jeg er selv jo helt klart mest til en "naturlig" jagt og har i den forbindelse taget kontakt til dem der har jagtretten på de omkring liggende områder og er ved at forhandle en byttehandel hvor vi hver især inviterer hinanden til jagt på hinandens arealer.

Ejeren af arealet hvor jeg har jagten siger som sagt at dyrene ofte kommer ind på engen når sneen kommer, så indtil det sker, finder jeg ud af noget med de omkringliggende [Wink]

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Roslev

Udfodring med nedskydning for øje er ikke bare moralsk forkasteligt, men også ulovligt



Fodring er ikke forbudt - uagtet at det tiltrækker vildtet.

Men man må ikke skyde vildtet i umiddelbar nærhed af eller ved foderpladsen.

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by ran

Citat:quote:

Originally posted by Roslev

Udfodring med nedskydning for øje er ikke bare moralsk forkasteligt, men også ulovligt



Fodring er ikke forbudt - uagtet at det tiltrækker vildtet.

Men man må ikke skyde vildtet i umiddelbar nærhed af eller ved foderpladsen.

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Jagtloven siger:

Citat:quote:

Jagtloven hentet fra https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=127099
§ 28. Udfodring af vildt med jagt for øje må ikke finde sted. Vildt må ikke beskydes på jorden eller på vandet i umiddelbar nærhed af foderplads.



Hvordan loven administreres er så en anden ting....
Mvh
Christensen
Svar
#6
Der er ikke så meget at rafle om. I mit tilfælde er der en afstand af ca. 50 mellem 2 remisser hvor det er sandsynligt at det vildt der kommer på mit areal vil passere så jeg forsøger mig med tålmodighed.

I den forbindelse:

Findes der lokkekald ligesom til råbuk til dåvildt ? Det må jo uden tvivl være mere den rigtige vej at gå i forhold til at fodre ud.

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#7
Citat:quote:

Jagtloven siger:

[quote]Jagtloven hentet fra https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=127099
§ 28. Udfodring af vildt med jagt for øje må ikke finde sted. Vildt må ikke beskydes på jorden eller på vandet i umiddelbar nærhed af foderplads.



Så er alt fodring i Danmark jo stort set lovbrud, da de færreste jagtparceller er så store, at man med sikkerhed ikke tiltrækker vildt fra de omkringliggende arealer.

Hvis altså begrebet "udfodring" dækker over at tiltrække vildt fra naboen.

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
@ran

Nej, man må vel netop gerne fodre hvis bare det ikke er med jagt for øje.

Hvis man f.eks mener at bestanden i området er i dårlig foder-stand, så er det vel meget etisk korekt at hjælpe bestanden med en fodring samtidigt med at man decimerer antallet af individer for at sikre et større fødeudbud til den resterende bestand[?]

Ja-ja, den er måske lidt tynd[Big Grin][Wink]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#9
Løsningen på det problem hedder: en vildtager! Dåvildt ynder fx raps, hestebønner, rødkløver m.m.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#10
Det dåvildt der er i nærheden og af og til ovre hos mig, er en meget sund bestand. Jeg fik at vide af dem der ejer skoven at det vil være hensigtsmæssig hvis jeg kan gøre lidt for at tynde ud i flokken, da der åbenbart ikke bliver "reguleret" nok og antallet af dåvildt så nu er ved at være et problem.

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

@ran

Nej, man må vel netop gerne fodre hvis bare det ikke er med jagt for øje.

Hvis man f.eks mener at bestanden i området er i dårlig foder-stand, så er det vel meget etisk korekt at hjælpe bestanden med en fodring samtidigt med at man decimerer antallet af individer for at sikre et større fødeudbud til den resterende bestand[?]

Ja-ja, den er måske lidt tynd[Big Grin][Wink]



Grundlæggende set er jeg helt enig... Men det rokker bare ikke ved, at de parceller, der bliver fodret på (også selvom det er for at hjælpe vildtet - f.eks. gennem svære vinterperiode og våde forår), også er de parceller, der i langt overvejende grad drives jagt på.

Da fodringssæsonen i vid udstrækning også lapper ind over jagtsæsonen, er der næppe nogle jagtkonsortier, der ikke jager i fodringssæsonen... og uagtet fodringen sker for at hjælpe vildtet - så sker det formentlig også for at hjælpe jægerne til en mere interessant jagt.

Jeg har i hvert fald endnu ikke været på en jagt noget sted i DK, hvor der fodres, hvor man samtidig begrænsede afskydningen til det antal fugle og andet vildt, som stykket ville holde, hvis der ikke blev fodret... måske lige med undtagelse af hvis en særlig art på reviret er presset - f.eks. agerhøns - men det holder som regel ikke folk tilbage fra at beskyde andet vildt - fodring til trods.

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#12
Jag fodrar varje år mitt dovvilt går åt mellan 20-50 ton om året på min mark använder korn, sockerbetor, morötter och ensilage. Dovviltet är lätta att fodra in och behöver mat på vintern. Kan inte dansk jagtlag så bra men i sverige är det olovligt att locka dom från nabons mark för att skjuta dom minsta avstånd till gränsen från foderplatsen är 200m. Du skrev att markägaren ville att du skulle skjuta då dom gör skada men för att göra skada måste dom vara på marken.
Svar
#13
@barebow

Du skal slet og ret ikke spørge herinde om hvad "Du" må og ikke må på fodring siden.
Tager du din bil og køre en bette Søndags tur Vil du opleve at rigtig mange steder har Jægerne fået overtalt
Bonden eller anden instans til at lade forskellige sorter i forskellige størrelser stå
urørt på deres jagtareal. Foeks. i det jydske ser du i stor stil stadigvæk Majs stå i klynger

Og lur mig om det ikke er pga. foder

Folk tager afstand fra det lige indtil man kommer ud på deres areal og kan stå og beskue optil flere foder maskiner.
Svar
#14
Dette notat fra SNS gør bestemmelsen mere forståelig:

http://kragejagt.dk/images/stories/pdf/notat_jagtloven_fodring.pdf

Mvh
Christensen
Mvh
Christensen
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by headhunt

@barebow

Du skal slet og ret ikke spørge herinde om hvad "Du" må og ikke må på fodring siden.
Tager du din bil og køre en bette Søndags tur Vil du opleve at rigtig mange steder har Jægerne fået overtalt
Bonden eller anden instans til at lade forskellige sorter i forskellige størrelser stå
urørt på deres jagtareal. Foeks. i det jydske ser du i stor stil stadigvæk Majs stå i klynger
Og lur mig om det ikke er pga. foder

Folk tager afstand fra det lige indtil man kommer ud på deres areal og kan stå og beskue optil flere foder maskiner.


[:0] Tror du også på nisser?[8D] At en landmand skulle lade noget stå for vildtets skyld er vel ligeså sjældent som snevejr i august.

Det er rigtigt, at der står rigtig meget uhøstet - både majs, hvede og andre afgrøder. Det skyldes det våde efterår og intet andet - der har ikke kunnet køres på markerne.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

Citat:quote:

Originally posted by headhunt

@barebow

Du skal slet og ret ikke spørge herinde om hvad "Du" må og ikke må på fodring siden.
Tager du din bil og køre en bette Søndags tur Vil du opleve at rigtig mange steder har Jægerne fået overtalt
Bonden eller anden instans til at lade forskellige sorter i forskellige størrelser stå
urørt på deres jagtareal. Foeks. i det jydske ser du i stor stil stadigvæk Majs stå i klynger
Og lur mig om det ikke er pga. foder

Folk tager afstand fra det lige indtil man kommer ud på deres areal og kan stå og beskue optil flere foder maskiner.


[:0] Tror du også på nisser?[8D] At en landmand skulle lade noget stå for vildtets skyld er vel ligeså sjældent som snevejr i august.

Det er rigtigt, at der står rigtig meget uhøstet - både majs, hvede og andre afgrøder. Det skyldes det våde efterår og intet andet - der har ikke kunnet køres på markerne.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Yup jeg tror på Nisser. Ved da også hvad jeg skulle have betalt bonden for at lade 0,5 Ha blive stående
Svar
#17
Nu er jeg selv fra sønderjylland og vokset op på landet og der er da rigtig mange steder der (samme på sjælland hvor jeg bor nu) hvor der står 4-5 meter bred stribe af majs, hvor man sagtens havde kunnet høste. De fleste af den slags er placeret langs hegn eller op til en remisse og må jo nok betragtes som "vildtager".

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#18
Hvor er jeg træt af at landbruget skal udstilles som de store forbrydere i forhold til vildtpleje mv. Ifølge reglerne for udsætning af fasaner har jeg over 350 point på min ejendom, ved 100 point giver det mig lov til at sætte 350 fasaner ud. Jeg sætter ikke fasaner ud, jeg har omkring 1,5 fodermark lucerne og fodermarvkål. Bruger omkring 500 kg korn om året og skyder omkring 10 fasaner om året, de fleste ved årets hanejagt. En håndfuld haremisser kan det også blive til. Gennem 15 år har vi skudt en håndfuld agerhøns. Generelt har vi 3-5 flokke på arealerne.
Såe måske tror jeg på nisser og vi har jævnligt sne i august. Eller også er visse forumbruger en smule forudindtaget over for landbruget og en anelse farvet i deres vurdering af hvordan god vildtfodring bør foretages.
Svar
#19
@Christensen:

At det notat du poster fremgår det:

1. at udfodring er at lægge et foderspor fra et sted til et andet, som skal lokke vildtet hen til et sted, hvor det så nedskydes. Denne aktivitet er selvfølgelig forbudt - og umoralsk!
Ergo: Der er forskel på fodring og udfodring - da fodring ikke nødvendigvis er at udlægge et spor...

2. At - det som jeg skrev tidligere holder vand: Der må ikke nedskydes vildt i umiddelbar nærhed af foderplads. 16 meter er for tæt på og 47 meter var OK afstand jvf. domme i retten - så det beror på skøn fra sag til sag - hvilket også fremgår af notatet.

@Barebow: Når 47 meter er fundet OK i retten, så har du i princippet frit slag til at fodre i remisen 50 meter inde - bare du ikke lægger et foderspor ud, for at lokke dyrene ind - og skyder hjorten på den rigtige side af skel - så længe den ikke når mere end 3 meter ind. Om det så er sympatisk/moralsk fremgangsmåde eller ej - finder jeg ingen grund til at kommentere yderligere... men du vil kunne slippe afsted med det, da der findes en dom for, at 47 meter er tilstrækkelig afstand.

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#20
Godt så.

Jeg har fået tilladelse af ejeren af grunden til at lave en roekule hvis jeg vil det, men har lavet en hel del research på en helt anden taktik, som jeg så ikke ved om er "legal" eller betragtes som moralsk forkert.

I USA og andre lande er der rigtig mange der bruger lokkemidler i form af duftstoffer såsom majskoncentrat. I min verden må det sidestilles med et bukkekald. Begge dele går jo ud på at tiltrække vildtet og da der ikke finder udfodring sted, men at man jo nærmere tar røven på vildtet fordi de tror der er noget ligesom med et kald, stokke eller diverse andre metoder, så synes jeg da at det kan være en semi respektfuld løsning.

Alternativet er som jeg har nævnt tidligere, blot at væbne mig med tålmodighed [Smile]

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)