Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako ekspert
#1
Hvor nødigt jeg end vil indrømme det (Sako har bare det bedste aftræk[:I])har jeg en Sako (691)hvor aftrækket driller.
Aftræksvægten er ikke konsekvens ens. Hvis der har været taget aftræk et par gange går det rimeligt - efter en tids stilstand, går det ad. H til.
Hvis det bliver justeret ned til omkring 1kg, slamfirer det - hvis det justeres til omkring 1300 gr. er det som ovennævnt - ikke ens og kun tilfredsstillende når det er "varmet op"
Den har været på værksted - fået ny fjeder, poleret m.m.

Hvad gør jeg?
1) hvem er bare den mest kompetente smed til specifik Sako?
2) Nyt aftræk - hvad findes til Sako?

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#2
Svaret må blive GT.....
Han har haft mit Tikkaaftræk (som er det samme) til justering i flere år nu, så han er den grundigste tror jeg [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#3
Citat:quote:

Svaret må blive GT.....
Han har haft mit Tikkaaftræk (som er det samme) til justering i flere år nu, så han er den grundigste tror jeg



[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#4
Hej Claus
Er du sikker på, at du får fixeret kontramøtrikken, når du har justeret aftrækket?
Jeg havde samme problem med en af mine Sakøer, men måtte konstatere at det skyldtes utilstrækkelig tilspænding af kontramøtrikken.
Ellers har Timney en fin aftrækker, pris i US ca. $130.

Mange hilsner
Torben
Svar
#5
Sørg også lige for at der ikke sidder noget gammelt indtørret "gunk" fra f.eks WD40 i aftrækket!!!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Generelt er SAKO aftrækkere gode og man kan nemt få dem poleret og justeret ved en god våbensmed.

Jeg har kun oplevet en SAKO aftrækker, der blev ved med at drille - og den sad på en L691. Modellen er af SAKO nørder betragtet som en lidt "billig" model, hvor SAKO nok forsøgte at spare lidt for meget.

Jeg har dog altid været af den opfattelse, at aftrækket var std. SAKO/TIKKA kvalitet. Er der nogen der ved om der er brugt et særligt aftræk i denne model i forhold til AIV ?

Mvh Søren
Svar
#7
Hov hov hov - det kan ikke bare skrive "at det er en billig model"!

Vi må have dette af- eller bekræftet[Smile] Kjeldsen

Jeg har nemlig en L691 stående i skabet[8D]
Bortset fra det synes jeg at riflen er super fed og jeg er meget glad for min. Det er virkelig kram.
Svar
#8
Det er bestemt ikke for at rakke ned på en model. Som mange ved, er jeg super - SAKO fan, men det er min opfattelse, at SAKO sparede lidt på modellerne S491/M591/L691 i forhold til de tidligere A-modeller.

Jeg ved wikipedia ikke er noget sandhedsvidne, men citatet står meget godt mål, med nogle af de diskussioner jeg har haft med andre SAKO-nørder.

"These rifles (S491/M591/L691) are not as highly regarded as the L461/L579/L61R and according to folklore, the quality of the workmanship is slightly inferior for the S491/M591/L691. They featured a separate recoil lug, also found on the 75, and a Tikka trigger assembly."

Riflerne var meget lig A-modellerne, men man lavede løs rekyl-knast, "nyt aftræk", sigtemidlerne blev ændret til en type, der ikke kunne justeres i samme grad som de gamle. Herudover er det min opfattelse, at de "senere" skæfter blev lidt grovere og blev forsynet med en mindre "gennemført" netskæring.

I sig selv er der ingen af disse forhold, der gør riflen til en dårligere riffel, men efter min opfattelse indikerer det, at fabrikanten, på visse områder, gik på kompromis i forhold til tidligere modeller. [Smile]

Som sagt har jeg også selv haft en- og det var en superpræcis og god riffel. Men aftrækket blev ved at drille - (som den eneste ud af de 10-12 SAKOer jeg har haft).

Mvh Søren
Svar
#9
Okay - jeg vidste bare ikke at der var forskel? Andet end at der vel helt naturligt bliver udviklet på modellerne. Men du har ret i at rekylknasten er løs, og der er et minimum af indstillingsmuligheder på de faste sigtemidler(som jeg aldrig bruger alligevel), men aftrækket ved jeg ikke noget om? Ikke andet end det jeg har kunne læse mig til - nemlig at Sako aftræk er super gode i manges øjne.
Jeg synes nu også aftrækket på min L691 er supersprødt og præsist, men jeg har ikke målt på det?

- forresten nu vi er i gang - hvordan med bedding af skæftet på L691? Piben går på yderst på skæftet da kontaktpunktet er fjernet(filet væk - tror jeg)? Skal jeg få den bedded? tror det koster 900,- i Gamefair.
Svar
#10
Hej J-Rock

Jeg vil igen gerne understrege, at jeg ikke syntes, det er nogen dårlig riffel, for det er det ikke. Min erfaring med en problematisk aftrækker stammer kun fra en riffel af omtalte model.

Mht. det andet, så ville jeg få den beddet. Det er normalt bedste løsning. Få den beddet 2-3 centimeter ud under piben. Det er normalt solidt og sikrer, at forskæftet ikke vipper på piben.

Mvh S
Svar
#11
SHIT - kan man få slettet sin profil - og oprettet en ny?
Fra en anden computer, med en anden IP-adr. og fra et andet land???
[:I][:I] I][:I]Det er ikke en 691, men en L579[:I][:I]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

SHIT - kan man få slettet sin profil - og oprettet en ny?
Fra en anden computer, med en anden IP-adr. og fra et andet land???
[:I][:I] I][:I]Det er ikke en 691, men en L579[:I][:I]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Nå, men så bare glem alt vi har sagt. [Big Grin]
Den skal bare justeres ved en god våbensmed. Jeg har haft meget god erfaringer med NP i Vildbjerg og på Sjælland ved Våbensmeden.dk. Jeg syntes næsten altid man kan få dem stillet, med et godt resultat ved ca. 1200 gram.

Mvh Søren
Svar
#13
Hahaha - Ja, slet den profil og så glemmer vi alt! [Big Grin]

Jeg tror jeg vil få den beddet efter nytår, hvis jeg stadig synes den kunne trænge til det.

Jeg vil gerne have den skyder ret tætte grupper. Hvad bør jeg forvente af en Sako 6,5 X 55? Hul i hul? Med Norma Diamond Line hulspids og med Laupa Mega som jagt ammunition?

Er der nogle herinde der har fået deres riffel bedded hos Gamefair?
Svar
#14
Prøv lidt forskelligt træningsammo af god kvalitet. Du burde kunne finde en type, der - når riflen er beddet - giver grupper på omkring 10-15mm. Glem det der hul i hul. Det er der stort set ingen rifler der kan, bortset fra 10kilos bench rest rifler.

Mvh Søren
Svar
#15
Hej Kjeldsen,

10-15mm grupper vil være super til mit brug. Jeg bruger den primært på jagt, så der er det helt fint.
For mig handler det mest om at værktøjet ikke sætter begrænsninger eller giver mig en utryg fornemmelse hvis riflen nogle gange smider et skud pga. at piben går på.
Svar
#16
Sådan er det. Man vil jo også gerne have det bedste ud af sine rifler, selv om det ikke er til bech rest skydning. Men det er min oplevelse, at en bedding godt kan betale sig. Også til jagtbrug. Udover præcisionen giver det også et mere stabilt træfpunkt, særligt hvis man har et skæfte der kan røre piben.

mvh Søren
Svar
#17
Jeg kan på detr kraftigeste anbefale bøssemager Kildegaard i Ramme.

Find ham her på sitet under bøssemagere.

Mange jule- og nytårshilsner - Per
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)