Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kal. 16/70
#1
Jeg er den glade ejer af en, som overskriften antyder, 16/70 side by side.
Det er et gevær jeg er rigtig glad for at anvende. Den er dog af meget gammel dato og med damask-løb. Den tåler kun at skyde med Bismuth, tungsten eller bly. Bly må ikke anvendes herhjemme. Tungsten er urealistisk dyre og udvalget i bismuth begrænser sig til en slags - som den ikke skyder prangende flotte skudbilleder med.
Den kan også tåle at skyde med lette ladninger af jernhagl i små størrelser - men de er jo ikke anvendelige til jagt på meget andet end snepper.

Per Langvad fik i samarbejde med Bla Jens Perto fremstillet nogle jernhagls patroner, som skulle tage hensyn til de gamle geværer. Jeg har talt med Per omkring det, men de er kun fremstillet i kal 12/67, og man skal bestille 20.000 stk - men så bestemmer man også selv designet[V].

Er der nogle herinde der lader i kaliber 16, og som har indsigt i hvad man gør for at beskytte løbene?
Kunne det tænkes at man selv(altså en hjemmelader med hagl ekspertise) kan strikke en patron sammen som har lavt tryk, fornuftig udgangshastighed, beskyttende haglskål og fyldt op med jernhagl af en anvendelig størrelse til jagt?

//Bo

Skulle denne topic være under haglgevær-teknik?
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Er der nogle herinde der lader i kaliber 16, og som har indsigt i hvad man gør for at beskytte løbene?



Den svarer du jo selv meget godt på, hagleskåle af god kvalitet og så få ladningerne trykprøvet [Smile]

Jeg kender dog ikke til komponenter til 16'eren, men til 12'eren er Gualandi Tubo noget af det bedre, jeg har endnu til gode at finde en haglskål hvor haglene har trådt igennem http://www.gualandi.it/ENG/bp_7_serietubo.asp

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#3
Det var ikke mange bud der var på løsninger mht kal 16[:I], skal jeg bare tørre øjnene og være tilfreds med et "nogenlunde" skudbillede[?].

Prisen kan jeg egentlig godt acceptere - men ville gerne finde en patron der gav et rigtig godt skudbillede.

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#4
Hvordan er mulighederne for at få ladet nogle patroner af en hjemmelader med f.eks bismuth eller tungsten?

Er det overhovedet muligt at købe "bly-alternativerne" i løsvægt?

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Hvordan er mulighederne for at få ladet nogle patroner af en hjemmelader med f.eks bismuth eller tungsten?

Er det overhovedet muligt at købe "bly-alternativerne" i løsvægt?

//Bo



hej.

korsholm har tin-hagl i løsvægt,
og østjysk har haft tungsten,jeg ved ikke om de stadig har det.
skov har også haft tin og bismuth hagl i løsvægt.

men at lade patroner med Tungsten og bismuth bliver dyre ,
end at købe dem.

østjysk tog 600kr/kg for tungsten,så kan du selv begynde at regne.

vh.dan

hagl-ladning, der vil fremad
patrontest
hagl-ladning, der vil fremad
patrontest
Svar
#6
KO.skov har 16ere str.5 til 400kr pakken i tungsten.Billigt. dem kan du da nemt bruge i den.

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Winman

KO.skov har 16ere str.5 til 400kr pakken i tungsten.Billigt. dem kan du da nemt bruge i den.

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.



[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Ikke helt enig....

Men vil ikke afvise at det kunne blive enden på det. Alternativt kunne jeg bruge et andet gevær på de jagter hvor man skyder mange skud - men synes bare det ville være lidt ærgeligt når jeg nu er glad for skyderen....

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#8
Korsholm vil have omkring 200 mere for de samme.så derfor........billigt

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#9
Hej Bo.
du kan sagtens skyde med stålhagl i damascerede piber, det er trykket du skal være opmærksom på! Det skal dog siges at damascerede piber af god kvalitet og velholdte uden tæringer, tåler ligeså meget tryk som stålpiber. I mine 16'ere bruger jeg en 24 grams ladning stålhagl, der går 460 m/s, og det er rigeligt til det meste... Jeg bruger hovedsageligt 4'ere. Du skal også være opmærksom på boringen, der helst skal halv eller kvart, når der nu pludseligt skal en haglskål med ud... De fleste gamle jagtbøsser er stramt borede, og så må du have en patron med en 22 grams ladning 5'ere eller 6'ere, med lidt lavere tryk, fremfor at ødelægge bøssen ved at få den boret ud! God fornøjelse med bøssen. OBS! Vær opmærksom på at hvis du vil bruge f.eks. tungsten, der er forskellige pulvre der er limet sammen, skal de ENDELIG i en stærk, kraftig haglskål, da haglene sliber meget kraftigt indeni piberne, hvilket på sigt vil være ødelæggende!

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#10
Hejsa Kluden

Det var en spændende og noget anderledes opfattelse af det end jeg hidtil havde fået.
Geværet er købt af Per Langvad, og jeg må indrømme at jeg har ret stor tiltro til Per´s vurderinger - men derfor kan dine jo bestemt være ligeså rigtige. Må jeg være så fræk at spørge hvor du har din viden fra?[:I]

Jeg er faktisk i tvivl om boringen, men løbene er i prima stand - kun en lille smule håndslid[^]

Hvad ville du putte i den på andejagt?

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#11
Per er bestemt en kompetance i våbenverdenen! Mine erfaringer har jeg gjort mig på jagt med mine små 30 16'ere igennem de sidste 6 -7 år. Desuden læser jeg meget om emnet. Især mindes jeg en artikel i The double gun journal, for et par år tilbage, hvor man havde sat sig for at teste om gamle damascerede piber i virkeligheden var så svage og farlige, som folkloren udbredte det. Udfaldet blev at billige piber i dårlig stand ganske vist var farlige ja, men piber af god kvalitet, f.eks. rosen-damask, var langt stærkere end man havde forestillet sig! Et sæt 104 år gamle Remington piber holdt således til en testpatron der udviklede et tryk på 1400 bar.... - en standard jagtpatron idag ligger på mellem 650 - 850 bar, så det er jo ikke engang i nærheden af at blive hedt for godt håndværk!
Til andejagt ville jeg nok anvende mine før omtalte 24 grams 4'ere. - en ladning 6'ere til krikker...
God fornøjelse. - Kluden.

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#12
Kluden: er du også en af de få,der synes 16ere er sjove?

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#13
Cal. 16 virker da fint.
Var idag på rævejagt, men snuppede en skovdue med den gamle 16/70'er.
3er stålhagl.

Patronudvalget er ikke stort, men hva faen. Et par slags er vel også nok.
4er Eley bismuth og 3 og 5er i stål. Så er man rimeligt dækket ind.

Lille let spanioler, som jeg fandt næsten gratis hos KO Skov for 15 år siden.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#14
@ winman; ja, jeg synes så bestemt at 16'ere er gode og absolut brugbare bøsser! Især gamle hanebøsser har min interesse... Når man lader selv er der også mange flere muligheder for effektivt at gå på jagt med dem. Har du selv nogle fine 16'ere i skabet?

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)