Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
QuickLoad, Krudttyper og fænghætter
#1
Hej og halløjsa allesammen.

Jeg har fået installeret QuickLoad (Version 3.6) og "leget" lidt med systemet.

PuHa - der er mange ting at skrue på, og jeg bliver klogere for hver gang jeg bruger det.

Men jeg har et par spørgsmål:

Import af krudttyper - f.eks. Rhino:
Hvad gør I? Har i en Rhino-Krudt-Fil, som I importerer, eller
anvender I Norma's krudt, konverteret.....?

Fænghætter:
Er der ingen steder, hvor man kan angive fænghætter?

Projektiler:
Er der nogle, som kan supportere mig med en fil med Rhino-kugler?

Opdateringer:
Hvorledes laver man opdateringer til systemet, og hvor henter man
filerne?

Mange venlige hilsner - Per
Svar
#2
Hej Rydstrøm

Jeg kender ikke til import af krudttyper - jeg bruger det tilsvarende Norma krudt istedet for Rhino jvf. Denne tabel: http://www.bushman.dk/sider/genladning/krudt/krudttabel.htm

Vedr. Fænghætter så understøtter QL ikke forskellige fænghætte typer. Man kan justere start trykket hvis man bruger magnum hætter. Læs evt. Denne artikel: http://www.6mmbr.com/quickload.html

Jeg kan heller ikke finde Rhino kugler. Du kan selv definere dem, men det har jeg aldrig prøvet [:I]

Mvh.
Anders
Svar
#3
Hej Anders.

Tak for henvisningen til en god - omend temmelig lang - artikel, som man bliver (noget!) klogere af.

Dette afføder endnu et spørgsmål:

Når jeg måler et hylsters volumen (med vand), så har jeg taget et hylster afskudt i min riffel, men endnu ikke resized.
Er dét korrekt? Eller skal det resizes før jeg måler?

mange flere venlige hilsner - Per
Svar
#4
Endnu mere.....

M.h.t. friflugt (den afstand der er fra projektilet til det rammern bommene i riffelgangen) så kan den ikke umiddelbart angives i QuickLoad (så vidt jeg kan se!)

Hvad gør man så, for at angive at man har en friflugt på f.eks. 2,3 mm med et givet projektil?

Jeg måler først maximum C.O.L, og fratrækker så den friflugt jeg ønsker til den aktuelle C.O.L., og den beregnede C.O.L. angiver jeg i QuickLoad, men friflugten er ikke angivet nogle steder!

Desuden må der vel være forskel på om "bommene" er lavet med skarp overgang fra kammeret eller med blød overgang (som Ejner Kildegaard har lavet min nye 7mm pibe).

Endnu flere venlige hilsner - Per
Svar
#5
Hej Rydstrøm

Hylsteret skal være afskudt i din riffel og ikke resized. Jeg tvivler dog ærlig talt lidt på værdien af dette med mindre man vejer og sorterer sine hylstre...

Det vil ikke være muligt at angive friflugt i QL, den afhænger af kammeret i den enkelte riffel. Der er ingen måde hvorpå QL kan vide, hvilken friflugt en patron med en given COL vil have i din riffel.

Hvis du læser den artikel jeg linkede til, mener jeg, der står nogle bemærkninger om, hvordan man justerer starttrykket til at passe med en patron, hvor projektilet er trykket mod riffelgangene.

Mvh.
Anders
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by rydstrøm

Hej Anders.

Dette afføder endnu et spørgsmål:

Når jeg måler et hylsters volumen (med vand), så har jeg taget et hylster afskudt i min riffel, men endnu ikke resized.
Er dét korrekt? Eller skal det resizes før jeg måler?



Hej Per.
Du måler vandets vægt i et hylster afskudt i dit eget kammer. Det er jo det volumen der er´til rådighed under krudtgassens expansion.

QL tager ikke hensyn til gænghætte typen. Mine egne uvidenskabelige undersøgelser viser at jeg intet vinder i hastighed når jeg skifter fra CCI400 til CCI450. Jeg ændrer derfor ingenting.
Mangler dog at prøve det samme når jeg går fra CCI200 til CCI250

QL tager heller ikke hensyn til længden af friflugt. Du kan hæve starttrykket hvis din kugle er i kontakt med bommene eller tæt på. I min verden er "tæt på" når friflugten er under 0,5mm

QL tager heller ikke hensyn til formen i throaten. Her er det kun et skøn om du vil ændre på starttrykket eller ej. Jeg ville ikke ændre noget som helst.

Nu skal du jo huske at QL er et computerprogram og intet overruler reallife experience.
Derfor må du prøve dig frem til de sidste justeringer og skrue på de parametre der er ubekendte.
Når du med en given patron og med givne parametre har sammenfald mellem teoretisk og praktisk hastighed, så har du ret stor sikkerhed for at det resultat du så får når du ændrer et parameter, med ret stor sandsynlighed passer.
Men teori og praktik skal være sammenfaldende før du ændrer et parameter (f.eks ændrer sættedybden eller krudtmængden)

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Hejsa (igen-igen).

Takker ærbødigst for hjælpen, som er dejlig

Svarene på mine spørgsmål er som forventet, og jeg vil arbejde videre med tingene.

M@x: Selvfølgelig er real-life-experiences ALFA-&-OMEGA, og jeg satser på at få sammenfaldende resultater, før jeg for alvor begynder at "justere" på parametrene (og her kun én ad gangen).

mange hilsner - Per
Svar
#8
Lige pt. har jeg en del bøvl med QL og ladninger i 375H&H...

Uvist af hvilken grund, så ser det ud til at QL overvurderer trykket ret meget i denne kaliber, og dermed de hastighder der opnås med en given krudtmængde.

Normalt i de andre kalibre jeg har ladet til og testet med udgangspunkt i QL, så har de været rimeligt præcise i vurdering af tryk og resulterende hastighed.

Med dette eksemplar af en Sako riffel i 375H&H får jeg hastigheder der ligger op imod 50 m/s langsommere for en given ladning [:0]

Jeg har foreløbig testet to typer krudt (N550 og Rhino 15) og begge krudttyper viser samme problem...

Jeg har checkket hylstervolumen, og det stemmer faktisk meget fint.

Da der her er tale om ladninger med 350 grains kugler (Barnes TSX og Banded solid) til reel jagt på farligt vildt (Bøffel og Elefant), vil jeg ikke eksperimentere med sættedybder, af hensyn til låsefunktion og sikkerhed i genladning under pres[^]

De største afvigelser har jeg fået på Barnes TSX kuglen, nemlig omkring 50 m/s for langsomt. Desværre har jeg ikke trykmåler på denne riffel, men udseende af hylster og hætter indikerer at trykket er meget moderat, svarende til den hastighed der måles.

Jeg vil lave en test i min 376steyr med samme kugle og se om der også sker sære ting der... Det bliver godtnok en meget langsom "bønne" jeg tvivler på at der kan være ret meget krudt, og piben er jo kun 20" ....[:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
@Dravis,
Har konstateret det samme fænomen i .375Ruger med TSX og Banded Solids. Man er langt inde i QL's røde område før man er oppe i tryk og hastighed. Hvis man forsøger at regne baglæns på f.eks. en Hornady fabriksladet med de parametre de angiver for hastighed m.v. er man langt inde i det farlige område. Ved ikke hvorfor QL tilsyneladende er alt for konservativ i .375.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#10
samme den 6x50R jeg prøver af (4-5 forskellige kugler + 4 forskellig krudt = alt ca 50 m/s under QL)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)