Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opsvejsning af rust ar - erfaringer?
#1
Jeg har nogle rust ar i et våben som jeg gerne vil have lavet. Jeg kunne leve med dem - men det vil jeg ikke. Jeg kunne slibe dem ned - men det vil blive for dybt.

Jeg har før svejst rust ar op, men jeg synes ikke at resultatet bliver optimalt. Jeg bruger en CO2 svejser, og jeg synes at der kommer nye ar i kanten af svejsningen.

Er der andre der har bedre erfaringer med CO2, Ilt / gas eller noget tredje? Eller gode råd. Eventuelt en rutineret pladesmed...:-) Det skal lige siges, at det sted der svejses er der ikke noget problem med sikkerhed og styrke i våbnet.
MVH
Henrik
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by HVK

Jeg har nogle rust ar i et våben som jeg gerne vil have lavet. Jeg kunne leve med dem - men det vil jeg ikke. Jeg kunne slibe dem ned - men det vil blive for dybt.

Jeg har før svejst rust ar op, men jeg synes ikke at resultatet bliver optimalt. Jeg bruger en CO2 svejser, og jeg synes at der kommer nye ar i kanten af svejsningen.

Er der andre der har bedre erfaringer med CO2, Ilt / gas eller noget tredje? Eller gode råd. Eventuelt en rutineret pladesmed...:-) Det skal lige siges, at det sted der svejses er der ikke noget problem med sikkerhed og styrke i våbnet.
MVH
Henrik



Hej HVK.

Jeg kan anbefale dig at bruge TIG svejsning, men brug en tilsatstråd som kan blåneres. Selv har jeg gode erfaringer med at anvende CO 2 tråd. F. eks. ESAB OK 12.51 eller tilsvarende.

Der er lige en ting som du absolut skal sørge for. Området omkring svejsestedet skal være helt rent. Det bedste er at glasblæse forinden, men har du ikke mulighed for det, så skal blåneringen slibes væk og området skal affedtes i noget meget stærkt fedtopløsende, f. eks. acetone, fortynder eller renset benzin.

På denne måde får du et perfekt resultat.

Svejs eller rejs

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#3
HVK...

Inden du opsvejser din gamle Holland & Holland dobbektriffel, skal du være opmærksom på at varmeområdet altid vil have en forskel i farvenuancen efter blånering.

Fik du købt glasblæsekabinen ?

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#4
hvad er det er jeg gået glip af noget
Citat:quote:

Fik du købt glasblæsekabinen


hvor er der en sådanne til salg?????????????

Hilsen:
Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#5
Hej 375RAS
OK området skal være rent...Ja det lyder logisk nok - men det har jeg faktisk aldrig bekymret mig om.....Og det anede mig godt nok med TIG, men det har jeg også adgang til, så det må jeg prøve. Men jeg kunne jo lave en test på noget gammelt jern med CO2´eren - med alt afrenset....

Jeg har ikke hentet glasblæse kabinen endnu - men jeg bor kun 10km væk sååå..

Til Hatting: Jeg havde tænkt mig at købe den her: http://www.ajengros.dk/shop/default.asp

Jeg synes 2K + moms er ok. Og den er jo ikke til at undvære....:-)

Og bare rolig - jeg svejser kun i noget de fleste ville regne for gammelt skrot....:-)

MVH
Henrik
Svar
#6
Hej.

Vi lasersvejser tiltider formværktøjer op her på mit arbejde.
Svejsningen kan slibes helt væk uden det kan ses. Fordelen ved det er at man kan variere hårdheden på det materiale man lægger på.
Nu er jeg helt klar over det ikke er ret mange steder man sådan et monstrom til at stå. Det ville helt klart være nr 1 at få den svejst med en sådan. det er også meget begrænset hvor meget varme der forplanter sig i emnet. Det er desværre ikke ret store emner der kan være i dem.

MVH. Henrik.
Svar
#7
De har også en billig en i Biltema, art. nr. 20-227, til 1090.-
Blæsekabine
Lille og behændig, til blæsning af mindre dele. Rummer ca. 14 kg blæsningsmiddel. Glasrude i låget. Blæsepistol, beskyttelseshandsker og indvendig belysning. Leveres med netadapter (220–240 V), 4 keramiske blæsemundstykker, 4 luftmundstykker, kraftige beskyttelseshandsker og beskyttelsesfilm til glasruden. Luftforbrug: ca. 140 l/min. Arbejdstryk: 6,9 bar. 1/4"-trykluftstilslutning. Udvendige mål: 600 x 515 x 585 mm, indvendige mål: 580 x 430 x 300 mm. Vægt: 25 kg.

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#8
Hej BB
Tak for tippet - den vil jeg da lige kigge på. Det er hovedsageligt til låsedele, pistoler m.m. Og man kunne jo skære et hul i siden og sætte et rør med bundprop fast med et par skruer. Så kunne den jo blæse en halv pibe når jeg en sjælden gang har brug for det.
MVH
Henrik
Svar
#9
Ang. Biltema's blæsekabine.
Min kammerat har sådan en, og har blæst næsten en hel MC. deri, med godt resultat! ( den var adskilt )[:0]

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by 375ras

Svejs eller rejs


"Hold kæft og hæft" [Big Grin]

mvh.
Swift
Svar
#11
Hatting !!!!
Det ved du godt!..
Jeg har en på mit værksted, men det er en lidt anden pris .......................Og kvalitet.
Minder meget om den dyre model der henvises til øverst på siden.
Den er fra : Jens Lind, Vejle.
Næsten ubrugt, nypris ca. 12000,-
nu 5500,-
Mogens Nielsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)