Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Erfaringer med RWS Evolution
#1
Er der nogen af Jer, der har erfaringer med ovennævnte?
Svar
#2
Hej Faldo

Jeg har for nylig været en tur i Namibia.

Jeg anvendte 291 grs. RWS Evolution i kaliber 9,3x62 med rigtig gode resultater. Jeg nedlagde seks stykker vildt (fra eland til steinbok) og længste flugtafstand var 30 meter (zebra). Jeg har INGEN andre erfaringer med EVO'en (endnu).

Skudafstande varierede fra 220m til 60 meter. Jeg opnåede ikke gennemskud på de største dyr (eland, zebra og oryx) men det er efter min mening også ligegyldigt når de tilgengæld lægger sig inden for en afstand så en pattestiv, blind grønlænder uden lugtesans umiddelbart kan finde dem. [:o)]
[Image: SONY01OKT2011011-1.jpg]

Projektilerne til højre i billedet er gravet ud af zebra hhv. oryx. Perfekt opsvampning og restvægt meget tæt på 100%. Så jo - jeg er (foreløbig) stor fan af EVO'en...

MVH
Klaasehaans

'Det værste ved elefantjagt er, at det tager så lang tid at sætte lokkerne op...'
Svar
#3
Projektilerne til højre i billedet er gravet ud af zebra hhv. oryx. Perfekt opsvampning og restvægt meget tæt på 100%. Så jo - jeg er (foreløbig) stor fan af EVO'en...

Nu siger du "projektilerne" er fra zebraen? Den skulle måske have et par stykker før den lagde sig. Hvad var skudafstanden til elanden?

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by West

Projektilerne til højre i billedet er gravet ud af zebra hhv. oryx. Perfekt opsvampning og restvægt meget tæt på 100%. Så jo - jeg er (foreløbig) stor fan af EVO'en...

Nu siger du "projektilerne" er fra zebraen? Den skulle måske have et par stykker før den lagde sig. Hvad var skudafstanden til elanden?

A. Westergaard



Nej. Læs: De to projektiler er gravet ud af een zebra og een oryx. Skudafstanden til elanden var ca. 120 meter.

'Det værste ved elefantjagt er, at det tager så lang tid at sætte lokkerne op...'
Svar
#5
OK - tak for svar!
Jeg har ikke prøvet RWS endnu.
Har I erfaringer med RWS Kegelspids?
Svar
#6
Ja! I 9,3x62 giver de (KS) grise jordforbindelse omgående...[Smile]
Svar
#7
Jeg har samme erfaring med KS i 9,3.
På råvildt kan den godt koste en bov eller to, men sættes kuglen i lungeregionen synes jeg ikke den laver mere smask end så meget andet.
/bundgaard
Svar
#8
Har I prøvet den i .308win?

Jeg bruger pt Nosler BST til rådyr, men vil gerne have en kugle, der også kan bruges til svin, dåvildt ect.
Hvad vil I anbefale som en allround-kugle?
Har prøver Oryx, men synes ikke den var god til råvildt.
Svar
#9
Bruger RWS KS i .308 - gode erfaringer til råvildt. Klart den kugle jeg har oplevet bedst knald/fald effekt med.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#10
Hvis du bruger BT i 180gr ville jeg bare fortsætte med den! Den klarer det hele...
Svar
#11
@ Jamo: Jeg bruger den i Normas 150gr, men den duer vel ikke til svin/dåvildt?
@Claus: Har du brugt RWS KS til andet end råvildt i .308win?
Svar
#12
Den kan du sagtens bruge til dåvildt og grise i normal størrelse.
Lader selv den kugle til en kammerat og han har skudt lidt af hvert med den. I 270 win, bruger jeg en 140 grains BT, og den klarer fint då og kron vildt.

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#13
Lidt - kronvildt og ræv, ikke knald/fald på kronvildt endnu, men har tænkt mig at prøve igen:-)
men pænt arbejde, jeg er rigtig glad for den kugle.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#14
Hej Faldo!

Jeg vil umiddelbart også sige at du fint kan bruge dem til det du beskriver. Dog vil jeg være opmærksom på virkningen fremadrettet da Norma har for vane at lade deres patroner ret hårdt = høj Vo. BT er en konventionel kugle uden låsning af kappe og kerne. Dertil kommer plastspidsen som effektivt igangsætter ekspansionen - som nogen gange kan være nærmest eksplosiv. Det jeg har ladet mig fortælle er, at der er en forskel i kappetykkelsen hvis man sammenligner 150/165gr og 180gr. 180gr skulle efter sigende have en tykkere og mere solid kappe hvilket således skulle give en trægere ekspansion. Jeg har skudt 2 stk. råvildt og 1 stk. dåvildt (ikke noget særligt stort grundlag) med 180gr BT - afstande: 25, 130 og 160 meter. Alle skudt midt på bladet og udgangshuller på størrelse med en tennisbold...og jo der var knald og fald på dem alle. Patronen har jeg ladet til 760m/s og går utroligt præcist i de 3 rifler jeg har testet dem i... Jeg deler gerne ladedata med dig, hvis det har din interesse!

J.
Svar
#15
Hejsa

Har også ladet Nosler BT i 180 grains til at gå ud med 760 m/s og har præcis samme oplevelse som Jamo på dåvildt. Jeg har også ladet Nosler Accubond 180 grains (præcis samme ladning og COL) som med Nosler BT og de skyder nøjagtigt ens. Har lavet dem til mig selv og en kammerat.

Mvh.
Anders
Svar
#16
Hej

Så byder jeg også ind.

Jeg lader til en del kammerater. De er alle sammen utrolige glade for Nosler BST. Dem der benytter 3006 får 180 grn og 308 får 165 grn.

For et par år siden brugte jeg selv 270 WSM. Skød vel 40 rådyr og 4 stk. dåvildt og to krondyr. Flugtafstanden var 0 meter.

Ja, det er rigtig at BST kan lave lave lidt mos. Så har I nået til spegespølse [Big Grin].

Skud bag bladet og lidt højt

Nyland
Svar
#17
Hej

Jeg har været super tilfreds med Normas BST i 150gr til råvildt. God præcision og knald og fald effekt hver gang.
Ved I om man kan få fabriksladet i 165gr eller 180gr?
Jeg lader ikke selv desværre (men ellers tak, Jamo :-))...
Det behøver ikke være Norma, men gerne en anden producent.
Svar
#18
Kender du ikke en som kan rulle nogle 165 grn til dig ?

Nyland
Svar
#19
Nej kender desværre ikke nogen. Men kan man få noget fabriksammo...?
Svar
#20
Hej Faldo.
Vedr. RWS EVO, så har jeg lige brugt kuglen i 8x68S og det virker fint. Jeg skød en Waterbuck på ca. 170/180m vil jeg tro, der sad kuglen i skindet på udgangssiden, en WaterBuck er større end en stor Kronhjort. Kuglen var utrolig fin opsvampet så den kan du rolig købe.
Nu ved jeg ikke hvilken kaliber du tænker at bruge, men en Blaser CDP kugle er også et super valg.
Der er også Nosler AccuBond som jeg aldrig har hørt noget dårligt om, uanset hvilken kaliber den er brugt i.

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)