Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skal børn have lov til at jage, I think not !!!
#1
http://www.youtube.com/watch?v=lH65Kc_Ck...ure=fvwrel

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#2
lad dog barnet lege lidt med det søde dyr, det er jo juletid [}Smile][}Smile]
det er vel også en måde at aflive husdyrene på - men husk ikke at rasle med slikposen.
(men jeg er jo også en gammel konserverativ mand der ikke bryder sig om børn på jagt [:I])

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Ser ud til at være 2 håndfodret grise i indhegning.

Lidt usmagligt[Sad] især når de er så tæt på hegnet[xx(]

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#4
Oh I dunno.....

Har lige købt en Winchester, model 70, .222Rem til en knægt på 6 år der skal på rensdyrjagt næste år.

Det er da ganske normalt.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
[xx(] Hele filmen stinker af, at det er voksne, der er på spil! "Gamle Ole"/ stinkende Hillbilly sidder i baggrunden og forsøger på klammeste vis, at sælge dette som jagt[xx(] Børnene optræder fremmedgjorte og som statister.
Det er hele "set up", der er kikset. I andre sammenhænge/ kulturer kan en situation med børn og jagt godt virke meningsfuld. Mener at inuitterne var/ er ret tidligt ude, og det kan godt give mening. Rent udviklingsmæssigt skal man være forsigtig med ikke at overføre egne behov på børn. De små " mænd" ,i klippet, virker skrøbelige og forkerte i konteksten[B)]
Walnut
Svar
#6
Nå ja, de husker da trods alt at vende gris #2 så man ikke kan se det gule plasticmærke i øret på 'heltebilledet' til sidst!.

Bagefter skal de så hjem på verandaen og spille banjo og senere om aftenen løber fætter-kusinefesten fuldstændig løbsk... [xx(]

'Det værste ved elefantjagt er, at det tager så lang tid at sætte lokkerne op...'
Svar
#7
Men selve skyderiet er vel på samme niveau som en drivjagt på svin i Europa... han rammer endda med 4 ud af 5 skud [8D]
Jagt garneret med for meget "Hillbilly" tager sig aldrig særligt pænt ud [}Smile]

[Image: t3tactical.gif]
Svar
#8
jeg har kun en kommentar til det

http://www.youtube.com/watch?v=1tqxzWdKKu8

[Big Grin]

Mvh
Christensen
Mvh
Christensen
Svar
#9
Hold helt k.ft hvor oser samtlig af jeres indlæg endnu engang af ægte dansk jæger selvfedme...[xx(] Vorherre til hest...

Fordommene omkring "hillbillies" fejler ihvertfald ikke noget[xx(]

Det faktum at ""Gamle Ole"/ stinkende Hillbilly i baggrunden" taler med en udpræget sydstatsdialekt, gør ham vel ikke klammere/ mere ildelugtende end en hvilkensomhelst bonderøv fra f.eks. det mørke nordjylland (Eller nørredjurs for den sags skyld..[xx(] )

Jovist er der tale om "ægte hegnsjagt" men det er meget udbredt i "Guds Eget Land" specielt er der mange "jagt"-farme i sydstaterne..
Set gennem en lodenbeklædt dansk sommerbukkejægers 10X42 Zeiss er det muligvis langt fra Jens Pervertos og de andre "pæne danske" jægeres idé om "rigtig jagt" men derovre er det meget almindeligt, og det giver vel ikke en flok danske selvfede jægere med skrivekløe ret til at svine (ups... no pun intended) de her folk til og kalde dem indavlede og hvad ved jeg... Som jeg ser det har de gjort det til en bi-beskæftigelse (når de ikke spiller for sejt på banjo...[Big Grin]) at genne de mange "feral hogs" over i et hegnet hjørne af deres farm og lade betalende klienter (børnenes fædre, sansynligvis!) nedlægge nogen meget store grisebasser, med ret mange tamsvin-gener...

De to svin i filmen bliver nedlagt med en enkelt meget fint placeret pil (bolt) fra en kraftig arbrøst.. nr. to bliver skudt medens den ligger og hygger sig, af en 10 - 12 års knægt med en 270'er. Det første skud ser rimeligt velplaceret ud i den slowmotion der vises til sidst, og generelt er knægtens skydning (hvis det da ellers er ham der skyder alle skuddene?) helt på højde med hvad jeg har set af såkaldt erfarne danske jægeres "kompetancer" på diverse drivjagter[xx(] (Jeg skyder ikke selv ret meget bedre på løbende grise ude i den virkelige verden...[:I]

At de to knægte virker lidt "beklemte" behøves jo ikke skyldes hverken at de selv er "indavlede hillbillies" eller at de er blevet tvunget til at gøre gode miner til slet spil, det kan jo være de bare er rimeligt naturligt "reserverede" og ikke lige er klar til at optræde på youtube, hvor alle kammeraterne så kan høre dem....

M.h.t. hvor anspændte de drenge lyder /opfører sig, så prøv lige at huske tilbage på den første gang i selv skulle håndtere det at have skudt et dyr... hvor gamle var i lige der?

Bevares, der er da ikke tale om nogen stor "jagtvideo", men for mange amerikanske jægere fungerer den sikkert fint som reklame for "Mizzells Monster hog hunts" Det er jo reelt hvad det er.. En reklamevideo...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Dravis, du må altså ikke drikke så meget sur rødvin på en fredelig lør aften [Smile].
ikke engang på norddjursland kan vi se spøgen i at lade et par børn gå om i baghave og aflive fedesvinet med det ene eller andet værktøj.

mht armbrøsten kan jeg ikke genkende gennemskuddet med
deraf følgende hurtige afblødning - og en kraftig armbrøst skulle da være meget mere effektiv end compoundbuens 60 til 80 pund ?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Oh I dunno.....

Har lige købt en Winchester, model 70, .222Rem til en knægt på 6 år der skal på rensdyrjagt næste år.
Det er da ganske normalt.



222r er den perfekte begynderbøsse Happy !
Og 6 år. Hmmmm. Tjaee, det er lidt sent, men bedre end aldrig at få gang i skyderiet [Big Grin]
Svar
#12
Har lige fået en Bushnell Trophy XLT 3-9x40 som skal på. =o)

Den bliver nok monteret med en Reflex-lyddæmper også, bare så det er til at snakke mens træningen startes og så braget ikke virker så skræmmende eller generende.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Hold helt k.ft hvor oser samtlig af jeres indlæg endnu engang af ægte dansk jæger selvfedme...[xx(] Vorherre til hest...

Fordommene omkring "hillbillies" fejler ihvertfald ikke noget[xx(]

Det faktum at ""Gamle Ole"/ stinkende Hillbilly i baggrunden" taler med en udpræget sydstatsdialekt, gør ham vel ikke klammere/ mere ildelugtende end en hvilkensomhelst bonderøv fra f.eks. det mørke nordjylland (Eller nørredjurs for den sags skyld..[xx(] )

Jovist er der tale om "ægte hegnsjagt" men det er meget udbredt i "Guds Eget Land" specielt er der mange "jagt"-farme i sydstaterne..
Set gennem en lodenbeklædt dansk sommerbukkejægers 10X42 Zeiss er det muligvis langt fra Jens Pervertos og de andre "pæne danske" jægeres idé om "rigtig jagt" men derovre er det meget almindeligt, og det giver vel ikke en flok danske selvfede jægere med skrivekløe ret til at svine (ups... no pun intended) de her folk til og kalde dem indavlede og hvad ved jeg... Som jeg ser det har de gjort det til en bi-beskæftigelse (når de ikke spiller for sejt på banjo...[Big Grin]) at genne de mange "feral hogs" over i et hegnet hjørne af deres farm og lade betalende klienter (børnenes fædre, sansynligvis!) nedlægge nogen meget store grisebasser, med ret mange tamsvin-gener...

De to svin i filmen bliver nedlagt med en enkelt meget fint placeret pil (bolt) fra en kraftig arbrøst.. nr. to bliver skudt medens den ligger og hygger sig, af en 10 - 12 års knægt med en 270'er. Det første skud ser rimeligt velplaceret ud i den slowmotion der vises til sidst, og generelt er knægtens skydning (hvis det da ellers er ham der skyder alle skuddene?) helt på højde med hvad jeg har set af såkaldt erfarne danske jægeres "kompetancer" på diverse drivjagter[xx(] (Jeg skyder ikke selv ret meget bedre på løbende grise ude i den virkelige verden...[:I]

At de to knægte virker lidt "beklemte" behøves jo ikke skyldes hverken at de selv er "indavlede hillbillies" eller at de er blevet tvunget til at gøre gode miner til slet spil, det kan jo være de bare er rimeligt naturligt "reserverede" og ikke lige er klar til at optræde på youtube, hvor alle kammeraterne så kan høre dem....

M.h.t. hvor anspændte de drenge lyder /opfører sig, så prøv lige at huske tilbage på den første gang i selv skulle håndtere det at have skudt et dyr... hvor gamle var i lige der?

Bevares, der er da ikke tale om nogen stor "jagtvideo", men for mange amerikanske jægere fungerer den sikkert fint som reklame for "Mizzells Monster hog hunts" Det er jo reelt hvad det er.. En reklamevideo...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



En lodenklædt dansker er lige så god som en lalleglad bortforklarende ambassadør![Big Grin]Gamle Ole/ stinkende Hillbilly er anvendt i overført betydning. Det hjælper ikke at bruge nok så megen ordflom på at overbevise undertegnede om, hvad jeg ser.Det klarer jeg, subjektivt, rigtigt fint selv. Uanset hvordan du vrider klippet, udstiller det nogle tumber af mænd, der skubber nogle børn foran sig i en adfærd, der er både usikker og usmagelig.
Walnut
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by dravis

De to svin i filmen bliver nedlagt med en enkelt meget fint placeret pil (bolt) fra en kraftig arbrøst..

Compoundbue..........
Hvorfor tror i at det er en armbryst? Skudet er forøvrigt mere end velplaceret - det er fuldstændig perfekt placeret.

[IMG][Image: rttstilvtf02.jpg][/IMG]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by dravis

De to svin i filmen bliver nedlagt med en enkelt meget fint placeret pil (bolt) fra en kraftig arbrøst..

Compoundbue..........

[IMG][Image: rttstilvtf02.jpg][/IMG]



Så har jeg osse set rigtigt, men jeg ville ikke kloge mig om Robin Hood grej.......

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
Man ser ret tydeligt at der bliver båret en armbrøst i starten af jagten, fanerne på pilene der sidder i armbrøstens pileholder, er desuden nøjagtig samme farve som dem, man ser anvendt under jagten.

En armbrøst overføre ikke energien nær så godt til pilen, som en bue af tilsvarende trækstyrke, det skyldes den korte vandring der på strengen, ofte omkring 10” armbrøster lavet til jagt har derfor også en længere vandring på strengen, da den ellers skulle være så kraftig, at den ikke ville kunne spændes med en almindelig fodbøjle. En bue vil have ca. 22”strengvandring til at overføre energi til pilen.

Hilsen JM
Svar
#17
Så i riffeltermer så er piben på armbrysten kortere end på buen?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Så i riffeltermer så er piben på armbrysten kortere end på buen?

Mvh.

Yeti



Ja – præcist! Bare uden forskellige krudttyper til at kompensere.

Hilsen JM.
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by 6mm

Man ser ret tydeligt at der bliver båret en armbrøst i starten af jagten, fanerne på pilene der sidder i armbrøstens pileholder, er desuden nøjagtig samme farve som dem, man ser anvendt under jagten.


Det har du ret i - I stand correctet.

[Image: armbryst.jpg]

Med hensyn til overførslen af energi tror jeg nu nok at armbrystens generelle højere pundstyrke, kompenserer for den kortere vandring.
Hvis man f.eks. kigger på en Barnett Buck Commander som ligger på en hastighed på 365 fps er det vist de færreste compoundbuer som kan være med. Jeg kender ikke boltens vægt men mon ikke at det er en AMO-hastighed (9 grains pr. pound)- under alle omstændigheder tror jeg nu nok at denne armbryst kan do the job.

[IMG][Image: rttstilvtf02.jpg][/IMG]
Svar
#20
Jeg mener helt sikkert at en armbrøst kan gøre Jobbet, men det kræver en forholdsmæssig større trækstyrke. Jeg har engang set og fået forklaret beregningsmetoden for energioverførsel til pilen, men det er 14 år siden, jeg forlod bueverdenen, og jeg husker ikke længere beregningen, jeg kan derimod fortælle nogle praktiske erfaringer, dem husker man sjovt nok bedre.

Tilbage i 1987 købte en kammerat en PSE Starfire 150# compound armbrøst, det var med store forventninger, at vi testede armbrøsten, men efter adskillige test stod vi en anelse skuffede tilbage. Armbrøsten klarede sig ikke bedre en vores compoundbuer på 60-70# hverken præcision eller maksimum skudvidde var bedre, kort tid efter blev armbrøster forbudt ved lov, og min kammerat var faktisk så skuffet, at han valgte at destruere armbrøsten frem for at få en tilladelse til den, og det på trods af at han mindre en et år forinden havde betalt omkring 5000 kr. for armbrøsten + kikkertmontage.

Det skal dog siges at armbrøsten var med almindelige runde cams, hvorimod buerne var med excentriske cams. Pilevægten var ca. den samme for både buer og armbrøst 27-28 gram.
Hilsen JM
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)