Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elendig præcision i 22-250R
#1
Jeg har problemer med præcisionen i min 22-250R på noget hjemmerul. Jeg var ude og teste en nogle ladninger med 55 grn. Sierra Blizking fredag, og bedste 4 skuds gruppe var på 65 mm den værste var på over 10 cm spredning!

Jeg havde benyttet mig af følgende komponenter:

55 grn. Sierra Blizking i kal .224
Norma 202 krudt
CCI 200 fænghætte
COL 59,69 mm
Nye Winchester hylstrer der var blevet neck seized for at rette halsen ud, jeg havde droppet at full seize dem, da de gik fint i kammeret. Er det mon dumt?

Det er afskudt i en Tikka Super Varmint, og den burde have en stigning på 1:14

Min første tanke var egentlig, at der måtte være noget galt med riflen. Men en hurtigt serie med noget Remington fabriksammunition, gav en spredning på 12 mm, så helt ubrugelig er riflen trods alt ikke. Jeg havde bare håbet på, at det var dagen hvor jeg skulle ned under 10 mm spredning.

Mine overvejelser går på, hvad jeg skal foretage mig nu. Er der håb om, at den kugle kommer til at gå godt i den riffel? Jeg kan jo selvfølgelig ændre på COL, krudt, fænghætte men er det spildte kræfter eller er der håb? Jeg tror det er Norma der skriver et sted, at det kan være en kræsen kaliber, men det her virker i min optik helt vildt.

Sierra skriver i deres lademanuel, at der er fare for at kuglen smadrer hvis hastigheden kommer over 3600 fps, men jf. QL så var alle ladninger på nær en enkelt, under denne grænse. Jeg har desværre ikke en kronograf så jeg kan måle hastigheden, så jeg ved ikke hvad de har gået med.

Gode råd modtages med kyshånd.

Christian
Svar
#2
op på hesten igen

det er det du lære noget af [Wink]

prøv en lidt langsommere krudt feks norma203B eller vithaviri 540

du lære kun noget ved at lave forsøg

du skriver at din riffel har stigning 1-14 prøv med en 50grs kugle

link fra lilja barrels (http://www.riflebarrels.com/products/cal..._rates.htm )

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
Prøv evt også at variere COL, feks her en 300 wm ladning hvor jeg blot ændrede COL og fik gode resultater

[Image: 300WMTSX.jpg]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#4
Har selv "kæmpet" med denne kaliber, og mine erfaringer siger, at den er meget følsom overfor C.O.L.
Mål dit kammer ordentligt ud, og sæt kuglen fra 0,5mm-1,2mm fra bommene, så skulle du gerne finde pibens smag.

Det er kun lykkes mig at få 55 grain kugler til at gå ordentligt med Norma 203B/Rhino 15. Start på 32,5 grain og end på Max 34,5 grain- indenfor dette spektrum sammenholdt med en sættedybde 0,5-1,2mm fra bommene, tror jeg du kommer under de 10mm egenspredning.

P.S.

Jeg havde også super gode resultaer med Remington´s fabriksammo 55 grain PSP [Smile]

Knæk & Bræk
Knæk & Bræk
Svar
#5
hej hvor meget 202 har du bag der 55gr kugle.
Svar
#6
Tak for de gode bud indtil videre. Nu havde jeg jo lige vænnet mig til, at man lavede en ladning til ens 6,5’er eller 308’er og der har jeg uden at skulle ændre noget nævneværdigt i forhold til diverse lademanualer, kunne opnå en glimrende præcision.

@hatting – jeg ser heller ikke dette som andet end mulighed for at lære at eksperimentere noget mere. Men jeg var omvendt temmelig forundret over, at grupperne kunne være så store. Jeg havde faktisk købt og bestilt 50 grn. udgaven af kuglen. Desværre fik jeg den anden leveret, og jeg selvom sælger tilbød mig at tage dem tilbage, så kunne jeg desværre ikke få dem i 50 grn. Så jeg valgte at forsøge, det skulle jeg nok ikke have gjort. Jeg vil overveje om der skal ny lettere kugle til.

@22-250 – Jeg havde mellem 32,4 og 34,4 grn 202 bagved, og det kan vist ikke anbefales i min riffel. [V]

Jeg overvejer lige lidt endnu, om jeg skal finde en lettere kugle, eller om jeg skal forsøge med noget 203B og en ændret COL. Jeg får nok desværre ikke mere tid inden jul, til at bestille, rulle og testskyde mere.

Hvis der er flere der har gode råd eller erfaringer, så hører jeg gerne.

Christian
Svar
#7
1-14 stigning kan fint stabilisere 55 grainere i 22-250..

Jeg må dog indrømme at dengang min win70 var en "fabriks-riffel" skød den allerbedst med ret hårde ladninger med 40 grains Vmax

Næstbedst var Ballistic Tip 55 grains..

I alle tilfælde skød den bedst med forholdsvis langsomt krudt (N140 og N540)

præcisionen var bedst med COL sat så der var 0,2 - ,05 mm til bommene.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Jeg har også sådan en 22-turbo, og hvis den kan skyde med fabriksammu, så skal den også nok med hjemmerul.

Prøv igen med de hylstre du nu har afskudt, måske kan det at de nu er rettet til give bedre resultater.

Som Dravis skriver, så er 55 grains kugler noget den sagtens kan styre.

Jeg tror ikke så meget på COL, da jeg ikke kan lave mine lange nok, til at udnytte det til noget. Den skyder fint med det som magasinet tillader.

Prøv i stedet med langsommere krudt, som det også blev foreslået højere oppe. Evt. med Mag-hætter, det bruger Norma i deres ladedata.

Har du brug for testprojektiler, så sig til. Alle mine projektiler er dog coatede, for at forlænge levetiden på løbet.

K&B Clax[Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#9
hej jeg lader hornady 55gr sp med 36gr 202norma, og de skyder nogle fine grupper, du kan jo prøve og gå forsigtig op i ladning, jeg lader dem til 3 tikkariffeler alle med stigning 1/14.
Svar
#10
lige en ting mere, hvor mange skud har riffelen skudt, og gør du den ren jævnligt, og det er med rustfri pibe?
Svar
#11
En anden ting som er temmelig interessant er "freebore" diameteren kontra projektilets diameter.
Det bør være af større betydning på mindre kalibre.

Har du mulighed for at teste med kuglen klemt ca 0,3mm ind i bommene og med rigtig lang friflugt?

Et .224 projektil har en ret kort bæreflade og det sammenholdt med for stor freebore er ikke befordrende for præcisionen.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Hej Christian

Jeg er den lykkelige ejer af en Tikka T3 Super Varmint i kaliber 22-250.

Den skyder godt med 40 gr Nolser BST, men nok allerbedst med 60 gr Hornady - både HP og SP.

Jeg lader udelukkende med 203B/Rhino 15 til 22-250'eren.

Jeg har ikke haft de store problemer med at finde projektiler der er præcise i min riffel - umiddelbart er den ikke kræsen.

Personligt ville jeg nok ikke bruge mange kræfter på de 55 gr Sierra Blizking, når nu præcisionen er så dårlig fra starten af. Så ville jeg teste nogle andre projektiler.....

Jeg har lidt forskellige projektiler i skuffen, så sig til hvis du skal bruge nogle til en lille test [Smile]

Mvh
TFR
Svar
#13
@ 22-250 – Riflen havde inden jeg startede skudt 150 skud, den var nyrenset i KG-1 og KG-12. Det er en rustfri pibe. Jeg tror lige jeg klapper hesten lidt med Norma 202 krudt.

@ GT – Kan du uddybe lidt, så også jeg forstår det. I mit ydmyge værksted, findes der desværre ikke måleredskaber der kan måle freebore diameteren. Det kræver vel nærmest at en fagmand måler efter? Nu spørger jeg måske nok dumt, men i min simple optik, kan jeg nok bedre forstå, hvis det er freebore længden der har betydning for præcisionen. Men så enkelt er det åbenbart ikke?

Jeg får desværre ikke tid inden jul, til at fifle på værkstedet, så jeg får ikke mulighed for at lave en patron der er ”klemt” ind i bommene. Hvordan forholder man sig som ny stadig meget uerfaren med krudtmængder i forhold til lademanualer, når man evt. gør det som du siger, og også når man har en friflugt alá den dravis nævner?

Det kunne overordnet være spændende at teste en masse med COL på dette setup, men jeg tror simpelthen ikke jeg har tid til det. Forstået på den måde, at jeg tvivler på, at jeg finder noget rigtigt godt, med et projektil der i bedste gruppe på 100 meter spreder 65 mm. Da jeg smutter på arbejde i uge 1 igen, så er vi desværre henne i uge 6 før jeg har tid til at teste igen.

Jeg tror jeg er landet der, hvor det jeg falder tilbage til patten, og køber Nosler BT, og næste gang jeg får nogle gode ideer om at prøve noget nyt og for mig ukendt, så minder jeg mig selv om, at denne tråd findes, og at jeg i øvrigt er et gammelt og konservativt røvhul, der bestemt ikke skal prøve noget nyt.

Jeg vil med det nye projektil, starte med at arbejde med COL, og få det til at væsentligt tættere på bommene fra starten af.

Jeg takker for de mange gode bud og alle de venlige folk der har tilbudt deres assistance.

Christian
Svar
#14
Jeg benytter også 22-250.

Jeg har dog ikke eksperimenteret ret meget, da jeg altid har været tilhænger af Nosler BST og fandt meget hurtig en ladning der bare virker [Big Grin]

55 grn. Nosler BST.
Rhino 15, 34 grain.

Nyland
Svar
#15
Jeg har to stk 22-250 rem, det er begge tikka 595 den ene har tyk pibe af mærket Border 12"-1 den anden er standard 14"-1

jeg har nogle rigtig gode ladninger, da jeg har eksperimenteret en del.
1. tæt på bommene.
2. nosler bst 50 gr
3. sieera varmint HP 60 gr
4. hornady 40 gr A-max
det er kugler der virkelig spinder i mine, gode råvildtkugler driller lidt mere. og kræver lidt mere finetuning.

jeg bruger 202 norma i alle mine ladninger.

Jeg leder stadig efter en super råvildt patron, med god precission så hvis nogen har en særlig opskrift, men jeg er kræsen, for jeg har adskillige der kan holdes indenfor en 5 krone. men det burde jo kunne blive bedre. har tit haft lyst til at prøve barnes.

de tre ovennævnte projektiler skyder i samme hul, som bare vokser lidt.

who dares wins
who dares wins
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)