Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Accubond Vs. Ballistic Tip.
#1
Hvis man kigger på gennemskårede kugler af AB og BT så ligner de hinanden utrolig meget.

Bc er også identisk på dem.

Hvor ligger forskellen? ud over BT er ca 2 kr billigere.

SteF.

Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#2
AccuBOND er en bonded kugle, hvorimod BT er en gammeldags konstruktion.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Hvor tæt op af hinanden vil de ligge hvis de bliver ladet med samme ladning?

Skyder i dag med Accubond i min 30.06 men kunne jeg nu spare 2 kr pr skud så var der økonomi til endnu flere skud ved at træne med BT uden at skulle til at skyde ind hvergang.

Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#4
Jeg skyder med Accubond eller BT efter behag i kal 308 168 gr. i min riffel er de 100% sammenskydende.

Tilmed skyder de sammen med Norma Golden Target[^].

Jeg bytter lidt frem og tilbage mellem på jagt og vil forsøge at lave en lille lommefilosofi omkring forskellen på de to projektiler. Jeg skyder ikke nok stykker vildt til at det kan blive til valid forskning (findes det egentlig[?]), men en lille teori kan vel altid behage sig med at konkludere[Big Grin].

Indtil videre er forskellen på de to "konstruktioner" ikke trådt tydeligt frem.
Når vi går ind i januar vil jeg begynde at skyde dyrene på bladet i stedet for lige bagved. Der forestiller jeg mig at de vil opføre sig lidt mere forskelligt.

Men du spurgte vel egentlig bare til om de var samskydende[?][Big Grin] - hertil kan jeg svare; JA (i min riffel)[^]

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#5
I min 308 W har jeg anvendt 180 grain BT og AB med samme ladning, netop for at kunne træne med BT og jage med AB. Middeltræfpunkt for de to kugletypper har ligget op til 15 mm fra hinanden, men altså ikke noget, der med henblik på træning kræver ny indskydning.

BT kan nu også sagtens anvendes på f.eks. rådyr, men til større end det foretrækker jeg AB eller TSX. BT ekspanderer meget hurtigt og med en tendens til fragmentering (a la Hornady SST) og giver på den måde ofte knald og fald effekt, men med større kødødelæggelse og på lidt større vildt med risiko for manglende gennemskud.

AB holder bedre sammen, men svamper rigeligt op til at give rigtig fin virkning og gennemskud.
Svar
#6
Boryx:
Tak for dette. Det må prøves af så.
Det må blive det næste projekt og få fyldt nogen BT på hylster.

Men det er så 168gr du leger med. Mine er 180gr. Men teoretisk burde det så også være samme (måske) hvis jeg er heldig.

Tak for det.

Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Mannlicher og mig

I min 308 W har jeg anvendt 180 grain BT og AB med samme ladning, netop for at kunne træne med BT og jage med AB. Middeltræfpunkt for de to kugletypper har ligget op til 15 mm fra hinanden, men altså ikke noget, der med henblik på træning kræver ny indskydning.

BT kan nu også sagtens anvendes på f.eks. rådyr, men til større end det foretrækker jeg AB eller TSX. BT ekspanderer meget hurtigt og med en tendens til fragmentering (a la Hornady SST) og giver på den måde ofte knald og fald effekt, men med større kødødelæggelse og på lidt større vildt med risiko for manglende gennemskud.AB holder bedre sammen, men svamper rigeligt op til at give rigtig fin virkning og gennemskud.



Det er også en fordom jeg har hørt om BT mange gange - jeg kan bare ikke nikke genkendende til den.

Jeg har efterhånden selv nedlagt relativt mange stykker vildt med BT i forskellige kalibre ( 6x70r - 8x57js - 308win - 243win) og har en bekendt der er stalker i Skotland som også bruger den med stor tilfredsstillese. Jeg har i 2!!!! tilfælde oplevet manglende gennemskud. En gang på en Hind, skudt ind i bringen fra en position meget lavere end dyret. det var med kaliber 243 win - afstanden omkring 150 meter. Kuglen sad oppe i ryggen. Det andet tilfælde var med kal 6x70r - det var på en buk, skudafstand ca 170 meter. Her var ekspantionen meget voldsom, på trods af den lave hastighed.

I alle andre tilfælde som jeg mindes, både med skud jeg selv har afgivet og hvad jeg har set skudt med Nosler BT har der været gennemskud[:0][^], også i de mindre kalibre.

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by SteF_H

Hvor tæt op af hinanden vil de ligge hvis de bliver ladet med samme ladning?

Skyder i dag med Accubond i min 30.06 men kunne jeg nu spare 2 kr pr skud så var der økonomi til endnu flere skud ved at træne med BT uden at skulle til at skyde ind hvergang.

Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.


Lyder som en god idé - det giver anledning til at lege. Selv har jeg i min "bukkeriffel" med samme ladning, haft held til (det kaldes det også når man tænker sig om først [Big Grin] ) at få sammenfaldnde træfpunkt med 4 forsk. projektiler Lapua SP, Hornady FMJ, Hornady SPSX og Rhino. Jeg startede med at lade med samme friflugt, og der skulle faktisk meget lidt finjustering til - og så hygger man sig jo med det i de lange juledage [Big Grin] Jeg har endnu ikke forsøgt mig med forskellige krudttyper og kuglevægte - det har jeg vel reelt ikke haft brug for - det andet kan næsten med 100% lade sig gøre.

Når du snakker om Balistic Tip findes denne jo i visse kalibre både i en BT hunting og en BT varmint udgave, og uden at kende det til bunds vil jg tro der er en hel del forskel - God Jule-fornøjele [Big Grin]

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#9
Skyder med dem i flæng i min 308win og der er som andre også oplever 100% sammenfald i træfpunkt.
At der skulle "mangle" gennemskud er ikke noget problem. Det er absolut ingen nødvendighed.
Der kommer ofte en del blod ud på indgangssiden alligevel.

Jeg skal i øvrigt til at prøve den der massive E-tip. Den burde ligge meget tæt op af også.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Skyder med 180 grains accubond og BT i min 308 med perfekt sammenfaldende træfpunkter. Har ladet dem til en kammerat også - samme opførsel i hans riffel.

Mvh.
Anders
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)