Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kødjæger !
#1
Jeg kan da ikke være den eneste der ikke har interesse i et "trofæ" overhovedet ? På min jagt er der eksempelvis for meget dåvildt så der er problemer med afgrøder, nybeplantning i skoven osv. og jeg har fået at vide at det vil være hensigtsmæssigt hvis jeg afskyder en del dåer, hvilket også falder i min interesse udelukkende fordi jeg er så primitiv at jeg godt kan lide at være på jagt for at skaffe noget aftensmad.

En skarp kontrast til dette er at jeg stort set kun kan finde film, dokumentation og lignende på jagt efter hankønnet af dyrene.

Findes der noget om jagt på andet end en brunsthjort og den slags ?

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#2
Medmindre du kun tænker på hjortejagt, så kan jeg anbefale vildsvinefeber 4, der bliver nedlagt svin i massevis uden at det nødvendigvis handler om trofæer

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#3
Hej Barebow

Jeg værdsætter nu også kødet mere end trofæet, men de kommer nu op på vægen ;-) Jeg kunne også godt bruge nogle film hvor man følger vildet hele vejen til gryden. Måske kunne man lære noget :-)
Har du set alle afsnit af Nak og æd??

Mvh
Kristian

243 win, 30.06, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#4
Jeps. Har set nak og æd afsnittene og det var sgu skrækkeligt med hans riffel sidste gang hvor de bare fløjtede forbi harerne [Big Grin]

Det jeg netop primært tænker på er at få noget kød med hjem men kan som sagt stort set kun finde materiale om hvordan bukke af forskellige slags nedlægges og jeg må sige at det siger i al fald ikke mig noget. Når der derimod er rigtig mange hundyr af de forskellige slags, så gir det mere mening for mig at ta nogle af dem og lade revir bukken passe sit. Skulle der opstå situationer hvor der er for mange bukke, så er det naturligvis en anden sag, men det mangler jeg da stadig at opleve.

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#5
Kan ikke huske hvad den hedder, men Thomas Ekberg har lavet en film der fortæller om hvordan vildtet bliver klar til grydenSmile
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by PeptoBizmo

Kan ikke huske hvad den hedder, men Thomas Ekberg har lavet en film der fortæller om hvordan vildtet bliver klar til grydenSmile



Det er mit indtryk, at Thomas Ekbergs gamle "Dianas stigar" ofte handlede om jagt på ikke-trofævildt. Desuden havde de ofte et afsnit om slagtning og/eller madlavning. En del af disse findes på biblioteket.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#7
Opsamling klovvildt, fugle og pelsvildt.

Det må være den film.

Mvh
Kristian

243 win, 30.06, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by PeptoBizmo

Kan ikke huske hvad den hedder, men Thomas Ekberg har lavet en film der fortæller om hvordan vildtet bliver klar til grydenSmile



Kan det ikke være den der hedder: Det vilde Kjøtet ?

Gode kugler!
Gode kugler!
Svar
#9
Det er den hoeg7472 nævner.
Men som Lars M.L. skriver er det et gennemgående tema i hans film at der laves lidt mad til sidst.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by barebow

Jeps. Har set nak og æd afsnittene og det var sgu skrækkeligt med hans riffel sidste gang hvor de bare fløjtede forbi harerne [Big Grin]



Efter at have skudt forbi adskillige gange så tjekkede han indskydningen med 1 (ET) skud, og konkluderede at den var fin. Hvad hvis de næste 4 spredte over hele skiven [B)]

Men jeg er med på kødholdet [Wink]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#11
jeg er osse en kødjæger, det giver flere chanser. Tongue

[Image: Unavngivet1.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????

[Image: dralflogomnavn.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar
#12
Du ehh Maler, nu er du vel ikke en af de der politisk ukorrekte af smagsdommerne ikke godkendte der lægger trofæerne til side i papkasser[xx(][xx(][Smile]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by GT

Du ehh Maler, nu er du vel ikke en af de der politisk ukorrekte af smagsdommerne ikke godkendte der lægger trofæerne til side i papkasser[xx(][xx(][Smile]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



nej nej, du må godt ha dine trofæer i en papkasse. *GGGGGGGGGGGGGGG*
men de få jeg selv har, kommer da op på væggen.

[Image: Unavngivet1.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????

[Image: dralflogomnavn.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar
#14
Jag jagar mycket dovvilt och skjuter dom för upplevelsen och köttet. Jagar framförallt med hund men även pyrsch. Någon enstaka skovel skjutes ibland och hamnar i stuen men jag skjuter mest spets,hind och kalv. Jag änvänder mycket dovvilts kött själv. Min familj, svärföraldrarna, mina bröder, mina föräldrar samt nabon jag lejer jagt av vill alla ha dovvilts kött. Mellan 10-15 hjortar behövs till det. Övriga hjortar blir sålda till kompisar som också uppskattar det goda köttet. Själv vill jag helst ha spetsar skjutna i sept i frysen brukar ta 4-5 st som ev fylls på med någon kalv i feb om det behövs. Riktigt stora skovlar hamnar som sagt i stuen mellan hjortar skjuter jag inte och spetsar slängs på rävåtlen.
Svar
#15
Jeg skyder nu også for kødets skyld, eneste trofæ jeg har behold er skindet fra min første moskus -men det er der så andre der har glæde af..
Men heroppe i Grønland er der også en overvægt af madglade jæger som bare skal have noget i kødgryderne..hihi
Svar
#16
De er sgu svære. Der er masser af fod derovre, men aner ikke hvornår de er der, så nu leger jeg selv kamera og overnatter på min jagt fra iaften til imorgen tidlig og ser hvad der kan spottes [Smile]

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#17
Skød et bukkelam - til fryseren i morges, så jeg kan også være med på holdet. Jeg synes om helheden i jagten. Laver selv patroner, forsøger at skyde det der biologisk forsvarligt, hænger alle trofæer op og nyder at kigge på dem og lade tankerne flyve - mens jeg spiser [Big Grin]

Gode kugler!
Gode kugler!
Svar
#18
I min verden er der ikke grund til at gå på jagt kun for trofæets skyld. For mig handler det mere om biotop pleje og en sund bestand på reviret. Det kan dog ofte ,men ikke altid, måles på de store trofæer. men min opfattelse er at skyder man rigtig og fornuftigt i bestanden så kommer der ofte store og flotte trofæer ud af arbejdet. emn som udgangspunkt er det kødet der er det spændene ved jagten. Og så er der hyggen under jagten og oplevelsen....
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)