Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Halalauto
#21
Det giver ingen menning at lave løst ét skuds magasin til en halvautomat. Du må alligevel ikke bruge den til jagt i Danmark, for til det brug skal magasinet være permanent fastgjort. Og hvis du istedet ombygger halvautomaten til repetér, må du have et løst magasin med 35 skud hvis du gider slæbe det.

Til jagt i udlandet må du som regel have flere patroner end én i magasinet, så jeg kan slet ikke se hvad sådan et skal bruges til ???
halløj Lasse
jeg forstår ikke helt hvad du mener: jeg har ikke nævnt løse magasiner med ét ord !
automater med løse magasiner kan tillades til jagt i udlandet som jeg har opfattet det.

i DK har du muligheden for at købe en automat med etskudsmagasin der er permanent fastgjort ( at det så er næsten umuligt et lade et sådant, er en anden sag)

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#22
Det er jeg med på. Jeg opfattede Stef H´s indlæg som en beskrivelse af en ukastreret mini 14 med et løst 1-skuds magasin til.
Citat:quote:

Der er ikke lavet nogen ekstra papirer på den jeg har solgt.
Ej heller papir fra en bøssemager at den er til 1+1 kun.
Det ene magasin er så lavet så der kun kan være en i det.


M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#23
[Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#24
Hvad er formaalet/fordelen ved en havlautomatisk riffel lavet om til en repeter. Jeg kan ikke engang forestille mig hvordan den kommer til at se ud.
H
Hogmeister
Svar
#25
Formålet er rent juridisk: så kan man få våbentilladelse til den på samme vilkår som en bolt action riffel. Der er ingen tekniske fordele ved det.

Jeg har f.eks. lidt veneration for amerikanske halvautomater fra WWII, som M1-Garand og US carbine. Skal jeg have sådan et sæt i den politiske virkelighed i dagens Danmark, er eneste måde at få dem omdannet til repetér. Det kan godt gøres skånsomt, sådan så hvis de politiske vinde mildnes engang, og de igen må få lov til at skyde halvautomatisk som de er skabt til, så kan en bøssemager godt ombygge dem igen, så det bliver muligt.

Det kan næsten ikke ses på riflen, at det er lavet. Der er boret et hul i gastryksstemplet, så gassen slipper ud der uden at aktivere genlademekanismen. Så skal du op og have fat i ladegrebet efter hvert skud, for at repetere en ny patron frem, det er det hele.

Til jagtbrug har det ingen relevans. Jeg var lige i Østjysk våbenhandel i sidste uge, og de går i gang med at pakke halvautomaterne ned. Der er ingen grund til at de tager hyldeplads, når de ikke kan sælges.

Det er forresten sjovt at tænke på, at helt op til WWII havde skytteforeningerne samme riffel som forsvaret. Sådan skulle det være, for skytte- og gymnastikforeningerne var jo en civil paramilitær uddannelsesorganisation, skabt af befolkningens forsvarsvilje efter nederlaget til Tyskland i 1864. Eneste grund til, at man ikke gik over til Garand geværet efter krigen var, at de var for dyre for civillister. Man valgte så det kompromis, at sætte samme sigtemidler på skytteforeningsgeværerne som på Garand riflerne. Siden har skytteforeningerne gjort en dyd ud af at være gået i stå, så nu må man ikke engang sætte en sigtekikkert på en skytteforeningsriffel [:0].

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#26
I bor i det forkerte land!
H
Hogmeister
Svar
#27
Nej, vi bor i det rigtige land, men vi har haft det så godt, i så lang tid, at vi er faldet i søvn, og har ladet levebrødspolitikere og andet bagstræberisk pak overtage den lovgivende magt i landet.

Vi tillader embedsmisbrug for åben skærm på tv, uden at nogen protesterer (Eks: Toldere og politis "håndhævelse" af den elendige knivlov) http://www.youtube.com/watch?v=g12PwG543vo

Vi lader vore politikere vedtage "lømmelpakker" der er grundlovsstridige, og som bliver dømt ude af flere retsinstanser...

Vi accepterer at ministerier og "etater" (politiet) laver drastiske indhug i vores personlige frihed, med "cirkulærer" og "forordninger" der kun har tvivlsom hjemmel i lovene...

Vi accepterer at politiet bliver misbrugt som "opryddere" af problematiske "poltitske problemer" som f.eks flygtninge i kirker og personer der protesterer på helt lovlig vis.

Vi accepterer at en organisation som Greenpeace bliver telefon-aflyttet, og idømt en bøde på 75000 kr delvist baseret på disse aflytninger, selvom loven kræver at der kun kan gives dommerkendelse til telefonaflytninger når der er bestyrket mistanke om forbrydelser der mindst kan give 6 års fængsel.

Kan i se hvor det bærer hen? Hvis i ikke kan, så foreslår jeg et lille tilbageblik i historien, specifikt Tysklands historie i årene mellem 1. og 2. verdenskrig... Italien og Spanien i samme tidsrum kan også mad fordel studeres.....[V]

I den lidt lettere genre så kan man se filmen "V for Vendetta" for at se hvordan man med frygt og hættter over hovedet på folk, kan snige sig frem til et totalitært styre..
Hætten over hovedet er jo kun for at beskytte den anholdte person ... ikke?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#28
Det er tydeligt at du er glad og tilfreds med at bo der.
Naar først hesten er sluppet ud er det vanskeligt at faa den tilbage igen, og hvad svaret er ved jeg saamænd ikke. Man kunne maaske begynde med den regering jeg hører har, eller vil indføre at man i DK kan faa arbejdsløshedsunderstøttlse (er det ikke et af de længst ord i det danske sprog) i op til 4 aar med en maaneds ferie om aaret.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#29
De arbejder med det de har hjerne til(ikke ret meget) [Smile]
Anbefalet arbejde= Nulstilling af MR scanner i hoved regionen[8D]

Skit vir die kruis op die rooineke
Skit vir die kruis op die rooineke
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Det er jeg med på. Jeg opfattede Stef H´s indlæg som en beskrivelse af en ukastreret mini 14 med et løst 1-skuds magasin til.
Citat:quote:

Der er ikke lavet nogen ekstra papirer på den jeg har solgt.
Ej heller papir fra en bøssemager at den er til 1+1 kun.
Det ene magasin er så lavet så der kun kan være en i det.


M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]



Og det er ganske rigtigt forstået.
Den er i går overdraget til den nye ejer og hans tilladelse lignede mig til forveksling.

Og den med 1 skuds magasin er at der er sat en klods i så der kun kan være 1 i magasinet og en i kammeret.
Så kan den bruges til jagt herhjemme og så kan han fylde det 10 stk's i når han er udenlands.

Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#31
CIR nr 8 af 26/01/2000 - Gældende
Cirkulære om våben og ammunition mv.

§ 19. Våbentilladelse kan kun under ganske særlige omstændigheder gives til:

1) glatløbede haglgeværer med en pibelængde på under 55 cm,

2) pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere,

3) halvautomatiske rifler og

4) andre lignende særligt farlige skydevåben.

Stk. 2. Tilladelse efter stk. 1 kan kun gives, hvis ansøgeren er fyldt 20 år og er kendt som en absolut pålidelig person.

Stk. 3. Tilladelse efter stk. 1, nr. 3, kan kun gives til jagt. Det skal fremgå af en tilladelse til halvautomatisk riffel, der er konstrueret til at indeholde mere end to patroner, at riflen kun må anvendes til jagt i Danmark, hvis den er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at den højst kan indeholde to patroner.

I "retsinformation", står dette cirkulære som "Gældende"

Der står altså IKKE i stk 3. at man ikke "KAN" få tilladelse til en halvautomatisk riffel der kan indeholde mere end 2 patroner, der står reelt kun at der af tilladelsen skal fremgå at riflen kun må anvendes til jagt i DK hvis den er forsynet med en permanent ordning der sikrer at den højst kan indeholde 2 patroner.

Det er således STADIG op til de enkelte politikredes at "fortolke" hvad DE opfatter som "en permanent ordning" og om de vil give denne "Ganske særlige tilladelse" til en halvautomatisk riffel.

Der står IKKE i dette cirkulære at de IKKE må give tilladelse til en halvautomatisk riffel der KAN indeholde mere end 2 patroner, men cirkulæret er klokkeklart hvad angår at der KUN kan gives tilladelse til jagt...??

Det gør det jo interessant hvis der nu er åbnet for ansøgninger om at få en halvautomatisk riffel registreret på en SKV via DSF og IPSC licens.

Jeg har ikke kunnet finde nogen nyere cirkulære skrivelse fra JM eller andetsteds der omhandler disse ting.

Så vi må slås med de lokale sheriffer lidt endnu[xx(]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#32
Citat:quote:

Der står IKKE i dette cirkulære at de IKKE må give tilladelse til en halvautomatisk riffel der KAN indeholde mere end 2 patroner, men cirkulæret er klokkeklart hvad angår at der KUN kan gives tilladelse til jagt...??

Det gør det jo interessant hvis der nu er åbnet for ansøgninger om at få en halvautomatisk riffel registreret på en SKV via DSF og IPSC licens.

Jeg har ikke kunnet finde nogen nyere cirkulære skrivelse fra JM eller andetsteds der omhandler disse ting.



Nej cirkulæret er ikke ændret endnu, men det må jo blive en naturlig konsekvens, hvis SKV ansøgningerne skal imødekommes.

Det ændrer dog ikke ved det faktum, at der allerede er udstedt et antal tilladelser til halvauto AR15 til sportsskydning, ikke på SKV våbenpåtegning, men på alm. "blå" tilladelse med sportsskydning som anvendelse.
Jeg har i hvert fald set 2, hvoraf den ene er givet for nylig.
Svar
#33
@ Steff H: Jeg gider ikke spille politimand, men din køber bør vide, at han ikke må bruge den til jagt i Danmark med løst magasin. Heller ikke et der er begrænset til ét skud.

Men tilladelsen er der som sådan intet i vejen med, det er bare op til ejeren at vide hvad han må bruge geværet til, og hvad ikke. Og så handle derefter.

Jeg havde selv en Heckler & Koch halvautomat i kaliber 223 Rem. sidst i 90´erne. Den havde et løst magasin der var plomberet, og et løst 10 skuds magasin, det var lovligt dengang. Jeg kan se, at det gældende cirkulære er fra 2000, så det passer godtnok med, at det var dengang de forlangte det plomberede magasin svejset eller nittet fast. Jeg overvejede en løsning med en popnitte af aluminium gennem magasinbrønd og magasin, der er af stål. Med lidt forsigtighed og et metalbor kan sådan en popnitte godt fjernes hvis man skal på jagt i udlandet, og så kan der bare sættes en ny i samme hul hvis man skal på jagt i Danmark med riflen.

Men så flyttede jeg til Grønland, hvor kun erhvervsfangere må have halvautomater, så jeg solgte riflen istedet for. Den skød ellers superpræcist, det var sku en god og sjov riffel.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#34
Nu er der lidt fornuft i behandlingen af ansøgningen på motorbøsser igen. http://jaegerforbundet.dk/page651.aspx?recordid651=2327&urlkey=b92e01f799940f215fcfe4b9bd929ae4

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)