Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nemmere at tage hund med til Sverige
#1
Ved ikke lige om denne har været bragt tidligere, men det er da en god nyhed, så nu kommer den igen. Essensen er, at hvis din hund har et kæledyrspas, og er rabiesvaccineret, så kan du tage den med til Sverige uden videre, ligesom til det øvrige EU.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/2011/Sider/Til-Sverige-som-hund-og-kat.aspx

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#2
Nu er det jo ikke helt så nemt som beskrevet ovenfor, for svenskerne vil have at man anmelder hunden når man kører ind i landet.

For en uge siden skulle vi en tur til Sverige og tog hunden med. For at være lovlydige borgere ville vi selvfølgelig anmelde hunden og havde forinden gennemtrevlet nettet for at finde en nærmere beskrivelse af hvad anmeldelsen af kæledyr egentlig indbefatter - dog uden resultat.

Jeg stoppede på den svenske side af øresundsbroen for at anmelde hunden. Indstillet på - og med forventning om - at skulle udfylde en blanket eller at hunden skulle registreres i et nationalt "anmeldelsesregister" troppede jeg op i Kundcenter. Der var heldigvis åbent - og ingen kunder før - og mente ikke, at vi ville blive forsinket ret meget i vores tur nordpå....

...og jeg fik ret. Det tog ikke ret lang tid - altså selve anmeldelsen. For jeg ventede i over fem minutter, før der overhovedet dukkede en tolder op. Det kunne jeg dog godt acceptere, for selvom jeg havde 300 km foran mig, så havde jeg jo som sådan ikke travlt - og det var jo vigtigt, at få anmeldt hunden, så alle regler blev fulgt og overholdt!

Jeg fortalte den ansatte, at jeg gerne ville anmelde en hund og viste ham hundens pas. Han spurgte til rabiesvacc. og om hvor og hvad jeg skulle i Sverige. Det forklarede jeg ham kort, hvorefter han sagde tak og returnerede hundens pas. "Var det det?" spurgte jeg. "Ja - nu er hunden anmeldt". "Hvor længe gælder anmeldelsen?" spurgte jeg. "Til du tager tilbage til Danmark med hunden" svarede han.

Der er altså alene tale om en mundtlig anmeldelse uden nogen konkret udløbsdato. Ingen udfyldelse af blanketter eller lignende.

Nu er det så jeg tænker på om anmeldelsen overhovedet har nogen værdi. Ved en evt. senere kontrol, vil det så ikke til enhver tid blive påstand mod påstand om en anmeldelse af kæledyret har fundet sted? Anmeldelsen har jo kun været mundtlig og dyret er ikke registreret i noget register....

Jeg har i hvert fald værdisat betydningen af anmeldelsen og besluttet hvad vi fremover vil gøre, når jeg tager hunden med til Sverige ...

Hvad har I andre været ude for, hvad gør I?

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Man har altid skulle anmelde indførslen af hunden. Jeg har snakket med adskillige der er blevet kontrolleret efter den gamle ordning og der har aldrig været brok over at de ikke havde anmeldt hunden, hvis de havde resten i orden.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#4
Fra Tullverkets hjemmeside:

Citat:quote:

Anmälan till Tullverket
Du måste alltid anmäla införsel av djuren till Tullverket vid resa inom EU.
Du gör din anmälan genom att gå på rött när du passerar tullfiltret, det vill säga ta dig till en så kallad Red Point. Där kontaktar du tjänstemannen på plats.
Om ingen tulltjänsteman finns på plats ska anmälan göras på något av följande sätt:
- På närmaste tullklareringsexpedition.
- Via för ändamålet uppsatt telefon vid gränspassagen.
- Genom att ringa det telefonnummer som finns angivet vid gränspassagen.


Claxel har nok ret i, at anmeldelsen har begrænset værdi i "fredstid". Men det er da en lille ting at gøre for at have alt i orden, og det er jo en konkret kontakt med myndighederne, som i tilfælde af udbrud af smitsomme husdyrsygdomme i enten oprindelsessted eller destination kan forhindre sygdom og smittespredning.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Da jeg har hus i Sverige og dermed tager hunden med mange gange er jeg naturligvis glad for de nye regler.

Jeg har en gang for 10 år siden været inde på kontoret og vist hundepas. Derefter har vi blot kørt over grænsen og vist hundepas når der var kontrol. De andre hundeejere jeg kender som tager und med til Sverige bruger samme fremgangsmåde. Så det med anmeldelse bruges vist ikke rigtig i praksis....

Mvh.

Jørgen
Svar
#6
Og i det nye jæger, står der at man igen kan anmelde hunde til transit til Bornholm, via internettet og også at man egentlig ikke overskrider nogler eu-regler ved at undlade.

Måske det også kommer til at fungere på den måde for besøgende i Sverige, det vil da gøre det hele meget nemmere ...

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)