Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Præsisionen kom, gik og kom igen.
#1
Ærede formænd.

Jeg håber nogle af jer kloge mennesker kan give mig en god forklaring.
Riflen: en Remington 78Sportsman med en ny(ca 100skud) S&L pibe i 260Rem.

Jeg har fået ladet nogle 120gr Barnes TTSX i nye Remington hylstre og da vi lavede de første prøveskydninger havde vi egentligt en ok samling på dem. 20-25mm på 3 skud. Dog begyndte den at kravle op da det senere viste sig at piben havde et ganske lille støttepunkt i skæftet.

Den laver 12-15mm grupper med Lapua Scenar ladet af en formand.

Det blev frit lagt og faldt samtidig over et andet aftræk som den ligee blev monteret med samtidig, og så skulle jeg op og skyde ind da den havde været skilt ad.
Jeg kommer op og har så glemt og få mit bundstykke med. [B)]
Det er en remington og går ind i butikken og spørger om jeg kan låne et bundstykke. No problemo.[8D]
Der oplever jeg så til min RÆDSEL at jeg har en egenspredning på riflen med TTSX på ca 120mm.
i med 3 Lapua Scenar der laver det fineste 3kløver.

Hjem,kaste geværet i skabet,blive 2 år gammel, og tøsefornærmet, og tage til Norge med en anden riffel.[Sad]

Har så sidste dag haft riflen skilt ad igen om der er noget et eller andet galt, og skuret sammen igen.

Kører på skydebanen i dag igen (HUSKER bundstykke) da jeg har fået lavet nogle "nødkugler" som den så kunne blive skudt ind med indtil vi får tid at rode med de TTSX.

har så også et par TTSX med derop og prøver self dem først.. "Det kunne jo være..."
Det var der så dette resultat ud af. 7 skud. 2 og 3 der rører hinanden.
[Image: 260remsamling7stk.jpg]

Da jeg så kommer hjem GLAD får jeg kigget på gænghætterne på hhv afskudt med butiksbundstykke og med mit eget normale.
Ladning,COL, og ALT på disse 2 er 100% identiske.

Hylster til Venstre er fra butiksbundstykket, og til højre med riflens eget bundstykke.
[Image: 260rem.jpg]

Hvorfor samler de pludselig så de sidder i røven på hinanden, hvorfor er der "overtrykstegn" på gænghætten på den til venstre?
Kører jeg ladningen i QL er jeg ikke tæt på max tryk.

Burde jeg ikke "bare" kunne tage et andet bundstykke og fodre den med?

Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#2
Gænghætten til venstre har tegn på stort hul omkring slagstiften.

Jeg opfatter det ikke som overtryk, men mål hellere diametren på de 2 hylstre lige et par mm over rillen. De er jo skudt af i samme kammer.
Krateret på den til venstre kan osse være på grund af slap slagfjeder.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Hm.. Jo.
så er det godt at det der er "pænt" er mit eget bundstykke.
Troede at det var et tegn på at der kunne være overtryk i hylsteret.
Mål af de 2 hylstre ligger indenfor 0.01mm.

Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#4
Har du brugt akkurat samme skydestilling og samme anlæg ved de to stydninger? Jeg har set flere eksempler på træfpunktsændring ved skydning med feks. bipod hvis ikke skæftet er helt fritlagt.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#5
Er det for sjov I begge skriver "gænghætten" (mindst 3 gange) eller har jeg lige lært et nyt ord?

The difference between men and boys is the price of their toys
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Foto

Er det for sjov I begge skriver "gænghætten" (mindst 3 gange) eller har jeg lige lært et nyt ord?

The difference between men and boys is the price of their toys



Se her: http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=12501

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Sako

Har du brugt akkurat samme skydestilling og samme anlæg ved de to stydninger? Jeg har set flere eksempler på træfpunktsændring ved skydning med feks. bipod hvis ikke skæftet er helt fritlagt.

Mvh. Jakob



Hej Jakob.

Ja begge skydninger er fra samme indskydningsbænk.

Mvh Steffen.

Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#8
Butiksbundstykke og rigtigt bundstykke kan sagtens have forskellig lukkeafstand.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

Butiksbundstykke og rigtigt bundstykke kan sagtens have forskellig lukkeafstand.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))



Ja, teoretisk set, men da Cip tolerancen er omkring 1/10mm og riflerne er fremstillet på moderne CNC maskiner, så er sandsynligheden for at lukkeafstanden er havnet udenfor tolerancen begrænset.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0
Ja, teoretisk set, men da Cip tolerancen er omkring 1/10mm og riflerne er fremstillet på moderne CNC maskiner, så er sandsynligheden for at lukkeafstanden er havnet udenfor tolerancen begrænset.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Max for tatan da
Det er en Hardly ableson riffel du taler om.
Den er ikke fremstillet på moderne cnc maskiner. Derimod er den tilpasset ved anvendelse af båndpudser og rørtang, samlet af de dele der nu bedst kan kastes i den samme kasse (delene bliver jo formodentligt alligevel byttet ud med noget nyt "aftermarket" grej).
Hvis man så sammenholder det med informationen om at skydetræet er ompibet, af en måske entutiastisk ****mager som muligvis har sammenlappet den skæve låsestol med den heller ikke alt for rette bundstykke, så er det ikke utænkeligt at et andet bundstykke ikke passer helt.
Hvis man kikker på de to hylstre tyder det på meget lavt tryk kombineret med stor lukkeafstand, især på den patron affyret med lånebundstykket.
Svar
#11
Hvis den til højre er afskudt i en af en "mager bøsse" ompibet Harley riffel, må man da håbe at lukkeafstanden er kontrolleret med et eller andet.
Den bør derfor ikke opføre sig som at lukkeafstanden er lig med afstanden mellem ørerne på "den magre bøsse" [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Hvis den til højre er afskudt i en af en "mager bøsse" ompibet Harley riffel, må man da håbe at lukkeafstanden er kontrolleret med et eller andet.
Den bør derfor ikke opføre sig som at lukkeafstanden er lig med afstanden mellem ørerne på "den magre bøsse" [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Reel lukkeafstand afgøres ved en kombination af fejl begået af enten ham der har kastet stumperne sammen, og ham der har deformeret messingen i varierende grad
Svar
#13
Korrekt, men hvis ellers ham der har kastet stumperne sammen har gjort det rigtigt, så kan ham der har molestreret mes´singen ikke molestrere den kortere end ham der har snurret die'en.
Og så bør lukkeafstanden ikke kunne komme uden for specs.

Hur!

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Inden for kulten, kaldes det ophobning af tolerencer.
Der er ingen problemer i at kalibrere messingen kortere end maxmålet for messing. Selv fabriksladet ammo kan være op til 0,4mm kortere end max. Så selv om alt teoretisk hver for sig er indenfor tolerence, kan den samlede enhed let være udenfor
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by n a

Der er ingen problemer i at kalibrere messingen kortere end maxmålet for messing.


Nej, men det er fandme svært at kalibrere messingen kortere end minimumsmålet.
Og det er efterhånden min erfering at dieset ligger tæt på minimumsmålene. Die fabrikanten vil jo gerne være sikker på at messingen kan komme i det kammer som vores fælles bøssemagerven nøje har kamret efter en lukkedorn.

Så selvom messingen er på minimumsmålet så er det ret usansynligt at der er for stor lukkeafstand ved den højre patron.

At tolerancerne alle har hobet sig op til samme side er lige så sandsynligt som at ramme den der spand der står mellem København og Madrid.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
Interessant at følge med fra sidelinien.

Et hurtigt spørgsmål til dig Jørgen: Hvilke(t) tegn på lavt tryk ser du på det højre hylster på billedet? ..ville man ikke typisk kunne se en tilsodning af hylstrene i tilfælde af for lavt tryk?

God jul og godt nytår til jer alle.

mvh
Steen
Svar
#17
M@x Der er vel i dette tilfælde kun tale om4 - 5 tolerencer så hvor usansynligt det så er, kan man vel lave lidt statistik på.
Så med mindre at du mener at den omhandlede spand du nævner, er Eurozonen, så må du nok ændre din opfattelse.

Steen
Fænghætten på det højre hylster, er med meget stor radius på kanten, den har stadig ujævnheder på trædefladen, som om den ikke er blevet helt glattet ud efter den deformation, der forekommer i forbindelse med at den træffes af slagstiften. Den venstre fænghætte kunne næsten minde om en fænghætte afskudt uden krudtladning.
Desuden er der på ingen af hylstrene en synlig trykring.
Så der er sansynligvis tale om relativt lavt tryk, og på det venstre hylster både lavt tryk og stort lukkeafstand.
Hvis der havde været en kombination af højere tryk, og stor lukkeafstand ville fænghætten have været nittet meget mere ud.

Formodentligt er der tale om at hylstrene er relativt bløde i halsen, så de pakker let, i et måske lidt ru kammer. Hvis så hylstrene er lidt tykke og stærke nær bunden, vil du se resultater som det viste
Svar
#18
Må jeg så være fri, jeg er hverken bøsse eller mager:-)

Men korrekt, lukkedornen "GO" går lige akkurat i og "NOGO" er ikke i nærheden af at kunne gå i[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Hvis den til højre er afskudt i en af en "mager bøsse" ompibet Harley riffel, må man da håbe at lukkeafstanden er kontrolleret med et eller andet.
Den bør derfor ikke opføre sig som at lukkeafstanden er lig med afstanden mellem ørerne på "den magre bøsse" [Big Grin]Med de seneste informationer , og den afstand du sammenligner med, må man konkludere at lukkeafstanden er meget tæt på nul.[Big Grin]
Mit postulat om stor lukkeastsand var møntet på den der var afskudt med donorbundstykket

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by n a

M@x Der er vel i dette tilfælde kun tale om4 - 5 tolerencer så hvor usansynligt det så er, kan man vel lave lidt statistik på.
Så med mindre at du mener at den omhandlede spand du nævner, er Eurozonen, så må du nok ændre din opfattelse.

Steen
Fænghætten på det højre hylster, er med meget stor radius på kanten, den har stadig ujævnheder på trædefladen, som om den ikke er blevet helt glattet ud efter den deformation, der forekommer i forbindelse med at den træffes af slagstiften. Den venstre fænghætte kunne næsten minde om en fænghætte afskudt uden krudtladning.
Desuden er der på ingen af hylstrene en synlig trykring.
Så der er sansynligvis tale om relativt lavt tryk, og på det venstre hylster både lavt tryk og stort lukkeafstand.
Hvis der havde været en kombination af højere tryk, og stor lukkeafstand ville fænghætten have været nittet meget mere ud.
Begge er lavet med samme ladning fra samme dåse med krudt og hylstre er remington hylstre fra samme pakke, og projektilerne er fra samme pakke.

Formodentligt er der tale om at hylstrene er relativt bløde i halsen, så de pakker let, i et måske lidt ru kammer. Hvis så hylstrene er lidt tykke og stærke nær bunden, vil du se resultater som det viste



Data på ladningen:
Cartridge : .260 Rem
Bullet : .264, 120, Barnes 'TTSX'BT S 26430
Case load : 42.9 grain
Cartridge O.A.L. L6: 69.50 mm
Hylsterlængde : 51.5 mm
Barrel Length : 24.0 inch = 609.6 mm
Powder : Norma 204
Max pressure : 4150bar
Pressure : 3620bar
Beregnet hastighed : 869 m/s
målt hastighed : 875 m/s


Og kalde manden der har gjort arbejdet "en måske entutiastisk ****mager" som muligvis har sammenlappet den skæve låsestol med den heller ikke alt for rette bundstykke, så er det ikke utænkeligt at et andet bundstykke ikke passer helt.

Og jeg tror da nok at han ikke gøre noget halvt. Det er ihvertfald ikke det indtryk jeg har af ham.

Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)