Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
7mm remington
#1
God jul alle,
Min nabo kom forbi med en gammel Remington rolling Block type riffel, som han havde 'horse traded" for en generator.

Eneste kaliber info som er graveret pa lobet er " 7mm remington". Er der nogen her, der ved noget om denne kaliber?

Forsogte at google info vedr. genladning osv. Det eneste info jeg fandt, var at det var smokeless og samme kaliber som 7x57 mauser!!!

Kan nogen forklare narmere?

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#2
Hvis jeg ikke husker helt forkert, så er 7 Rem Mag skabt af Les Bowman i 1962... Kaliberen stammer fra en 338 Win Mag klemt ned til 7mm/.280.
Rekyl som en 30-06 men fladere kuglebane.

Og enkeltskudsriflen kunne nemt være en winchester 1885 lowwall eller highwall... men så er riflen heller ikke så gammel endda hvis det er tilfældet...

Er dog sikker på at google kan hjælpe yderligere ved at søge på f.eks

Les Bowman 7 Rem Mag.

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
måske 7mm Remington express aka 280 Remington
http://en.wikipedia.org/wiki/.280_Remington

Mvh David
Svar
#4
Takker for info'en,
Stadigvak lidt af en mystik med denne 7mm Remington. Da Rolling Block riflen er over 100 ar gammel, og de navnte patroner i disse links, kun er 40-ar gamle.
Man burde vel tro, at der engang eksisterede en oprindelig kaliber for den designeret 7mm Rem. Ellers ma jeg kobe f.eks. et billigt die set fra Lee, og lave nogle lettere ladninger i 7x57 Mauser, og bare habe pa at hylstrerne overlever mht. "stretching" osv. Kan ikke huske langere hvad dette kaldes pa dansk.
Disse gamle rifler har jo ingen "Gas pressure escape", sa maske jeg burde have en snor i aftrakkeren ved de forste par skud ha ha.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#5
hej Jess.

Hvis du har bogen Cartridge of the world så er der lidt om 7mm remington. Men den blir kaldt 7x57 eller 7mm Mauser.
Jeg kan scanne det der står om den ind til dig hvis det har interesse.
Send mig en PB med din mailadresse hvis det er.

Mvh SteF.

Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#6
Tag et billede af riflen, gerne hvor fabrikantens navn og model fremgår... Bare fordi at riflen er en f.eks model 1885, er der jo ingen der siger at den ikke kan have været lavet i 1980'erne af Browning.

Hvis riflen er kamret til 7 Rem Mag, er det forhåbentlig din spøg når du siger du vil bruge andre kalibre i riflen... f.eks 7x57... I tilfælde det ikke er din spøg, så vil jeg anbefale en snor som du selv er inde på...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by SteF_H

hej Jess.

Hvis du har bogen Cartridge of the world så er der lidt om 7mm remington. Men den blir kaldt 7x57 eller 7mm Mauser.

Mvh SteF.



Din bog må være en kineserkopi... Eller dit engelske ikke helt opdateret, for det står der ikke...haha...[Big Grin]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#8
Jeg kender kun til tre remington patroner i 7mm: 7-08, .280 remington og 7mm remington magnum. Ingen af de patroner kan være særlig svære at finde i USA. Kan låsen lukke over en 7mm remington magnum - så er den jo kamret til det! kan den ikke en af de andre to. Kan låsen lukke over .280 remington etc...

Jeg har aldrig hørt at 7x57 nogen steder skulle have være benævnt 7mm remington. Men HVIS riflen er 100 år - så er det nok det bedste bud.

God jul

D93
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

Citat:quote:

Originally posted by SteF_H

hej Jess.

Hvis du har bogen Cartridge of the world så er der lidt om 7mm remington. Men den blir kaldt 7x57 eller 7mm Mauser.

Mvh SteF.



Din bog må være en kineserkopi... Eller dit engelske ikke helt opdateret, for det står der ikke...haha...[Big Grin]

Griner. Må indrømme jeg skimmede det kun lige.. Jeg tog det ikke ikke i nærmere gennemlæsning.
Jeg så noget med remington chambered Rolling block i 7mm og længere nede i noget 7mm mauser. [:I]

Men derfor må Jess stadig godt få en kopi af det. [^]


[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove



Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#10
Det bedste er vel at få lavet en kammer afstøbning, så du kan måle og være 100% sikker på kammerets dimensioner.

Det KAN være at kaliberen er 7mm Mauser (7x57) og at Remington står på piben, fordi dette er pibens producent, eller fordi piben er til en Remington Rolling Block.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
Jeg fandt lidt info på nettet om Remington Rolling Block M1899 Mexican Contract.

Denne er leveret i 7x57 til den Mexicanske hær. Flere andre har også benyttet Remington Rolling Block i 7x57

Her er teksten: (sakset fra Post #6 http://forums.gunboards.com/showthread.p...Block-Info)
Citat:quote:

Remington M1902 RRB Carbine
After the partial success of the #5 Action, M1899 7mm Mexican Contract Rifle and carbine, Remington did some minor improvements (patented 1901), and issued the "off the shelf" M1902 Rolling Block in 7x57, in both Musket and Cavalry Carbine versions.

The Musket receiver does NOT have a Sling Bar, but does have a dovetailed plate in the forward end of the receiver (internal to the rear of the Fore-end) to take the Cleaning rod threaded retaining Plate.
The Carbine receiver is threaded for the sling bar, and DOES NOT have the dovetail slots in the forward part of the receiver, as it does NOT have a cleaning Rod.
The Carbine Does NOT have any sling attachment to the barrel band ( Some "Musketoons" have been seen, with underslung sling loops to butt and barrel band, but these are the French M1914 8mm Lebel calibre version

Fate of the M1902 Model: no specific Latin American Contracts are known (if any existed at all, given everybody was buying Mausers in the early 1900s). The Model remained as a "shelf inventory item" for most of the 1902 to 1914 period.
With the outbreak of WW I, the French contracted with Remington for the supply of Berthier M1907 rifles ( contract virtually rejected, because of "quality" issues) and also a lot consisting of M1902 Rolling Blocks, but in the M1886 Lebel cartridge, in the styles of Rifle (Musket) with bayonet, and Cavalry carbine/ Musketoon. These were for issue to French
Transport train ( animal and Motor) which had also been equipped with reworked Rem. Egyptian (M67-70) rifles of the Franco-Prussian War period. These "M1914" arms were used throughout WW I, and eventually ended up in Colonial Africa etc. Some made it to be "Stripped Actions" in the Gun trade ( I bought 6 in Gardone in 2005, two carbine and four Musket actions). There were No French markings on the Actions other than roughly applied "Rack Numbers".

Canada also, in 1914, bought a quantity of M1902 Rifles, in 7mm, "off the Shelf", as "Forager" guns for Canadian troops in the Outer provinces ( the deeply forested areas)
These were "DCP" proofed/accepted, the correct Military acceptance mark for Dominion of Canada Military firearms. They were then stored, after WW I, and only surplussed in the 1970s, mostly as Mint condition guns.

7x57 Chambering: in about 1920, the Chambering Spec. of the 7x57 cartridge was adjusted, and as a result, firing "Modern" 7mm cartridges in a pre-1920 chamber can give some headspace problems, especially with Rolling Blocks.
I have found that to get around any "case stretching" problems with MY DCP Remington, I "custom form" the 7mm cases from 30/06 brass, to give a tight lock up in the RB's chamber.
(as a result, these cases will not chamber in a Modern 7mm (Mauser).)

Otherwise, the Steel #5 action (same dimensions as the old #1 Action,(Black Powder) of the 1867-74 era, but made of Steel rather than Wrought iron, and later mild steel)
is still a good selection for the 7mm cartridge (allowing for case stretching and chamber problems) and the M1902 was also offered at the time in .30/40 Krag, and .303 British.
it is unknown if 7,65 Argentine was also offered, for the Latin trade. I have NOT heard of any of the other calibres being actually made, only the 1914 French 8mm Lebel Model.

It seems that the French contract cleaned up any remaining M1902 Actions and other parts, so that in the post-WW I period, the M1902 had disappeared from Remington's inventory.

regards,
Doc AV
AV Ballistics.


Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#12
Takker for de gode indlag og rad.
Ja jeg har diverse boger om emnet, inklusivt Cartridges Of The World. Fatter ikke at poste billeder, er for computerlam til dette, og desuden ligge riflen ovre ved naboen. Uanset, den er gammel og fra 1900 tallet.
Ja det haster ikke med og plaffe med den, og jeg skal nok finde en losning pa det hele. Desuden har min nabo hen ved 100 stk. rifler allerede, og denne antikke riffel star vist lav pa hans aktiviteter lige nu.
Ja forsoger nok med 7x57 Mauser senere. Den er ikke meget vard, og hvis den ikke holder til det...tja'he hvad sa! Vaben er jo ikke en just en mangelvare her i nabolaget.
Fik iovrigt lige en S&W model 22A kaliber 22LR pistol i julegave i dag af min medarbejder...flink fyr ikke.
Og lad os sa fa noget Glogg.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)