Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ballistik for 458 winmag med 350 grain ?
#1
Jeg har en bunke 22.1 grams kugler (340 grains) til min 458 men jeg kan simpelthen ikke finde data på ballistik for dem. Jeg har kigget alt muligt igennem hos både Norma, Hornady og andre og det ser umiddelbart ikke ud til at jeg kan finde ret meget andet end standard 500 grains skemaer.

Er der nogen der har ideer til hvor man ellers ka lede ? .... og har googlet rigtig meget uden at finde det rigtige [Wink]

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#2
Hvilken kugle og patron er der tale om?

Du ved godt kuglebane ikke er ens bare fordi 2 kugler har den samme vægt? Kuglebane beregnes ud fra BC (ballistisk coeficient) og V(0) mundingshastighed.

Mvh
Christensen
Mvh
Christensen
Svar
#3
Nu har jeg i al fald fundet ud af helt præcist hvad det er for et projektil: 45 Cal .458 350 gr InterLock® RN fra Hornady, så roder lige med at finde data på denne på deres site.

BC er .189, så nu mangler jeg at finde ud af hvor mange fps den klarer i min Ruger no. 1

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#4
Er det hjemmeladet eller fabriksladet?

Mvh
Christensen
Mvh
Christensen
Svar
#5
Det er hjemmeladet og om det efter norma, hornady eller lignende skema ved jeg faktisk ikke.

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by barebow

Det er hjemmeladet og om det efter norma, hornady eller lignende skema ved jeg faktisk ikke.

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag



Jeg har faktisk linket til det du skal bruge en gang tidligere.

Nu kan du læse din egen tråd igennem og så gøre som jeg har sagt.

Download PCB og netop den Hornady kugle ligger derinde.http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=24799

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
For at få en nogenlunde præcis tabel kræver det du får chronograferet hvor hurtigt kuglen går i din riffel.

En anden mulighed men ikke nær så præcis er at du finder ud af hvilket krudt dine patroner er ladet med, hvor mange grains der er stoppe i, sætte dybten, og fortæller hvor lang piben på din riffel er og håber en med quickload vil være så venlig at komme med et estimeret gæt.

Når du har bc og V(0) så kan du udregne kuglebane her: http://norma.cc/en/Ammunition-Academy/Ballistics/ tryk på "Ballistic metric" og når den har loadet et nyt vindue trykker du "Define your own bullet" Her taster du BC ind, sammen med vægten på kuglen i gram, og indstiller kuglehastighed, indskydnings afstand og højden på din sigte linie så det passer med din riffel, så kan du selv lave din egen tabel

Mvh
Christensen
Mvh
Christensen
Svar
#8
Det er nøjagtig samme kugle jeg bruger i min Marlin 1895 GuideGun .45/70Gov't, over en STYG ladning Norma N200-krudt.
Den er desværre ikke så holdbar, når den er oppe i Marlin'ens maxområde, men ladet til 550-600m/sek er den fin.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Christensen

For at få en nogenlunde præcis tabel kræver det du får chronograferet hvor hurtigt kuglen går i din riffel.

En anden mulighed men ikke nær så præcis er at du finder ud af hvilket krudt dine patroner er ladet med, hvor mange grains der er stoppe i, sætte dybten, og fortæller hvor lang piben på din riffel er og håber en med quickload vil være så venlig at komme med et estimeret gæt.

Når du har bc og V(0) så kan du udregne kuglebane her: http://norma.cc/en/Ammunition-Academy/Ballistics/ tryk på "Ballistic metric" og når den har loadet et nyt vindue trykker du "Define your own bullet" Her taster du BC ind, sammen med vægten på kuglen i gram, og indstiller kuglehastighed, indskydnings afstand og højden på din sigte linie så det passer med din riffel, så kan du selv lave din egen tabel

Mvh
Christensen



Det var da noget af en omvej. I PCB som jeg linker til er BC allerede lagt ind. Der ligger i omegnen af 800 kugler i programmet og det er meget meget let at bruge.
Du kan lave ballistiktabeller lige til at printe ud. Nemmere kan det ikke blive.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
@M@X 2.0

Ahh. Jep så godt linket, men jeg kan eksempelvis ikke finde nogle data om netop hastigheden på en Hornady 350 Grain interlock RN og det er jo nok data jeg skal bruge for at finde ud af helt præcist hvad den gør.

Alternativt ka jeg være ligeglad og i teorien bare gi den en hel del knald på 100m (som jeg har indskudt den på) og så hoppe på 200m banen bagefter og se forskellen. Det gir nok et ret realistisk billede.

Jeg har en fast politik om ikke at skyde på noget over 150m og det eneste jeg reelt vil vide er hvor meget jeg skal holde over på den afstand med denne kugle.

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#11
@barebow

Kender du hverken ladedata eller udgangshastighed?

Du må da vide hvor meget og hvilken krudt du fylder i den.

Eller er det i virkeligheden ladedata du efterlyser?

Den eneste oplysning eller 2 du skal fylde i PCB er udgangshastigheden og hvor højt over piben din kikkert sidder.
Så får du kuglebanen.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
jeg kender faktisk hverken ladedata eller udgangshastighed på dem men er igang med at søge på det så jeg kan få det fyldt ind i PCB [Wink]

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#13
Hvilken krudt har du til rådighed ?

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
ahh.. tror vi snakker forbi hinanden. Jeg lader ikke selv men har en bunke bønner som er ladet. Jeg er ikke sikker på at jeg dog kan skaffe data fra ham der har ladet dem, men mener at det skulle være standard i forhold til hornady.

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#15
Der er ikke noget der er standard i forhold til Hornady da Hornady ikke opgiver ladedata og heller ikke bruger krudt som vi kan købe i DK.
Det du er nødt til er at kronografere nogen stykker af din ammunition så du kender udgangshastigheden.

Det er det enesta tal du mangler for at fylde data i PCB.

Så køb/lån/snig dig til et par skud over en kronograf og gå så videre til PCB

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by barebow

ahh.. tror vi snakker forbi hinanden. Jeg lader ikke selv men har en bunke bønner som er ladet. Jeg er ikke sikker på at jeg dog kan skaffe data fra ham der har ladet dem, men mener at det skulle være standard i forhold til hornady.

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag



Det virker virkelig åndsvagt, at have, og enda bruge patroner, som man ikke kender en skid til[xx(]
Er du det mindste i tvilv om hvad de bønner, indeholder. Så kast lortet i havnen, og få ladet nogle friske, hvor du/i kender indholdet.[Smile] Bare for din egen sikkerheds skyld...[Wink]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#17
Har fået fat i manden. Han laver mange tusinde om året og lever vistnok endda mere eller mindre af det og får data snarest på hvad han har stoppet i dem og ja, så er det jo bare at finde en crono et sted. Jeg hælder dog også en del til ellers at teste det helt af i praksis på 100m bane og dernæst 200m bane for at få en fornemmelse af om det er 5cm jeg skal holde over eller om det er 10cm eksempelvis. Jeg skyder som sagt af princip ikke efter noget over 150m så jeg vil vide helt præcist hvordan min riffel opfører sig indenfor denne distance.

Da jeg har en del 350 grains, er det dem jeg har indskudt med og har så for sjov prøvet efterfølgende med en Hornady DGX 500 grain.... den ramte slet ikke skiven. Det var så på 42m bane, men har ingen ide om hvorvidt den røg over eller under. Det virker som om de "små" gir et mere kontant rekyl, som om de går hurtigere end de store.

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#18
Da jeg har en del 350 grains, er det dem jeg har indskudt med og har så for sjov prøvet efterfølgende med en Hornady DGX 500 grains



Det lyder da virkelig godt, god fornøjelse med skydningen...[xx(]
Du burde måske sætte dig lidt mere ind i tingene, inden du bare skriver, at du ved ikke om den gik over eller under skiven[Sad]
og har så for sjov prøvet efterfølgende med en Hornady DGX 500 grain.... den ramte slet ikke skiven. Det var så på 42m bane, men har ingen ide om hvorvidt den røg over eller under. Det virker som om de "små" gir et mere kontant rekyl, som om de går hurtigere end de store.
Går de " små " virkelig hurtiger...[Big Grin]
Du har da valgt den helt rigtige kaliber, i mine øjne.[B)]
Du starter med at skrive om 340 grains ( 22,032 grams ), og nu er de kommet op på 350 grains ( 22,68 gram )...[?]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#19
@RKN

Godt så.

For det første så skriver jeg i dette forum for at få informationer og jeg prøver på bedste vis at sætte mig ind i tingene udfra udsagn fra dette forum [Wink] Jeg har skudt med 6.5 og 7.62 i mange år og er da helt sikkert ikke den eneste der ikke har sat sig ind i det mere nørdede omkring projektil typer, kuglevægt, krudladninger, men blot har købt nogle whatever og stoppet dem i og efterfølgende skudt uden overhovedet at skænke noget en tanke andet end at de da kunne ramme. Det er jo som sagt en videnskab og religion om det skal være Barnes TSX, Norma Oryx osv. osv. osv. der skal anvendes. Det jeg så gerne vil nu, er at samle mig nogle erfaringer om min Ruger no. 1 og hvordan den opfører sig med en given ammunition og gå lidt mere i dybden med det end som sagt blot at skyde løs. Rent faktisk så er jeg ude i at den ikke vil blive anvendt til praktisk jagt før jeg er helt 100 på hvad den gør og ikke gør.

I første omgang blev jeg informeret af ham der havde ladt dem, om at det var 340 grains. Efterfølgende har jeg så fundet ud af at det må være 350 grains han mente, så der starter forvirringen. Fik også at vide at det er 22.1 grams... runder man så bare op fra 22.68 gram, som de 350 grain i virkeligheden er ? Det med Hornady DGX´en var nu mere for sjov og fordi jeg har en halv kasse af dem tilbage, som jeg never får brug for [Wink]

Jeg har også en 300 winmag med 11.7 grams Norma Oryx og eneste årsag til at jeg har dem er netop også at jeg har prøvet at samle informationer om hvilke der fungerer statistisk set (udfra udtalelser på diverse fora) bedst i denne kaliber. Da der så er så relativt mange der anvender denne kaliber, er det noget mere til at ha med at gøre at finde informationer og få noget vidensdeling om denne type.

Det viser sig så at være noget sværere med en 458 winmag da den jo, i al fald ikke er den riffel der anvendes mest i DK.

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#20
@barebow
Bare for at drille dig lidt så er kuglediametrene på 6,5 og 7,62 faktisk 6,71 og 7,82mm..
Jeg ved godt at mili kalder dem 7,62 som er lig med bommålet.

Jeg må give rkn ret i at dine oplysninger er forvirrende. Både forskellige kuglevægte og så hele balladen med at få os pejlet ind på hvad du egentlig efterlyser.

Nu er jeg så med på at du har nogen patroner ladet med 350 grs Hornady kugler som du ikke kender ladedata og udgangshastighed på.
Det havde nok lettet sagen hvis du fra starten havde udtrykt det lidt klarere.
Nå, men nu kom vi da så langt. Du har osse fået downloadet PCB og så snart du kender V-nul (udgangshastigheden ved mundingen) eller lidt mere praktisk V-3 da ingen kronografer tåler mundingstrykket fra en .458.
Jeg skyder og lader selv 350grs og 470 samt 500 grs kugler til min .458 WM, men da du køber dine patroner er der ingen grund til at udveksle ladedata.
Ballistisk skal jeg gerne hjælpe dig igang med PCB så snart du kender udgangshastigheden.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)