Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ladedata 9,3x62 med rws evo ( hjælp )
#1
Jeg har købt en hel stak rws evo kugler i cal 9,3 291grain til min 9,3x62 men er der nogen der kan hjælpe mig med ladedata

Det er mest til gris på drivjagt den skal bruges men den skal kunne bruges til alt vildt fra rådyr til hjort uden at lave hele dyret til hakke kød
Svar
#2
Max ladning med Vitha N135 er 54,5 grs.

Det giver en forbrænding på 100% og en fyldning på 102% ved en C.O.L på 84mm og V-nul er 712m/s i en 60er pibe.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Hvor meget norma 202 vil man typisk proppe i en 9,3x62 med en 250 Nosler Accubond. Nu er mit løb kun 56cm. Hvis f.eks man gerne vil have den til at gå omkring 780 m/s

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by West

Hvor meget norma 202 vil man typisk proppe i en 9,3x62 med en 250 Nosler Accubond. Nu er mit løb kun 56cm. Hvis f.eks man gerne vil have den til at gå omkring 780 m/s

A. Westergaard



Kan ikke lade sig gøre uden at overskride maxtryk ifølge QL.

Med 56,5 grs lander du tæt på max og det giver 768 m/s

Måske er det mig der er lidt gammeldags, men hvorfor jagter hjemmeladere altid maximum ydelse på grænsen til det uforsvarlige.

Kører de osse altid med speederen i bund når de kører bil.....[:0]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Altså det er ikke et mål for mig et mål og få en 22-250 til at gå 12-1300 m/s den er jo rigelig hurtig i forvejen. Men en NKT som jo ikke er særlig hurtig. Men 750 m/s er jo i mine øjne er jo en høj fart for en sådan kaliber. Men der er jo så mange der snakker om 780-810 m/s i deres. Men man søger vel altid det optimale, nu er der jo en stor forskel på hvad folk mener er det optimale. Uden at vi gider og starte en discuttion. [Smile]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#6
personligt tror jeg tendensen med at hjemmeladere jagter "M@x-hastigheder" skyldes 2 ting:

1. De vil gerne kunne fortælle de andre jægere/skytter at deres "hjemmerul" er bedre, kraftigere, hurtigere og mere præcise end "fabriks-ammo"
Jeg orker ikke engang at forsøge at huske hvor mange gange jeg har hørt sætningen: "Jaaaeee- mine 6,5træls med 9 grams kan jeg jo få til at gå 900 m/s" og så skyder de Hul-i-hul..."[xx(]

2: Meget fabriksammo er opgivet med lettere optimistiske tal for V(o), hvilket så yderligere forstærker ovennævnte "trang"[Big Grin]

Det kan gå så galt at hjemmerullere rent faktisk "ødelægger" en jagttur til sydafrika med overladede patroner hvor låsen skal bankes op med en kæp...[xx(]

Personligt jagter jeg nogen gange "tophastigheder" af ren nørdet teknisk interesse... men jeg forsøger dog at holde mig indenfor det rimelige, OG jeg har rent faktisk et trykmåle udstyr! (PressureTrace)

Mine jagtladninger er moderate, selv i kortpibede, halvtykke kalibre, som f.eks 376Steyr..

9,3x62 er en typisk "kandidat" til at forsøge at presse citronen, specielt for dem der tror at hastighed og "flad kuglebane" er det eneste saliggørende...

@thoett: en 291 grains kugle i 9,3x62 er jo i den tunge ende...ovenikøbet med en ret lang kugle...så der må man forvente begrænsede hastigheder.

Jeg ved ikke hvor trægt den Evo-kugle expanderer, men jeg mener personligt ikke man behøver en "hård" kugle i en 9,3x62 når den er så tung...

dit krav om "ingen hakkekød" på vildtet kan den sikkert fint opfylde, med de hastigheder du kan få på den i en 9,3x62 (Dejlig kaliber i øvrigt... næsten på højde med 376Steyr[Big Grin] )

Held og lykke med det....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Nu har jeg lige ladet en håndfuld 250gr nosler AB fra 54-56gr norma 202 med en col på 83mm så bliver det spændene imorgen når jeg får dem afprøvet og evt bestemt hvad der fungerer bedst.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#8
Om en kugle går med 690 eller 790m/s er lige meget for mig, jeg går efter at præsion da det efter min mening er det der gør at man kan stole på den patron man bruger.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Måske er det mig der er lidt gammeldags, men hvorfor jagter hjemmeladere altid maximum ydelse på grænsen til det uforsvarlige.


Jeg vil tro det oftest skyldes uvidehed om hvor denne grænse er, men GT beskriver i denne tråd hvorledes man med mekanisk måling af hylsterbunden kan holde øje med om man er i max området http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=22171

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#10
Så er jeg kommet frem til følgende lade data, håber der er nogen der vil komentere på dem hvis det er godt nok eller helt ved siden af

Data er fundet i Quick load og skulle alle have en 100% forbrændning

Riffel: Blaser R8
Løb: 580 mm
Kaliber: 9,3x62
Kugle: RWS Evolution
O.A.L.: 84mm
Krudt: Vihtavuori N135

1. 49,20 grains = 92% Fill rate
2. 50,20 grains = 94% Fill rate
3. 51,30 grains = 96% Fill rate
4. 52,40 grains = 98% Fill rate
5. 53,50 grains = 100% Fill rate
Svar
#11
@thoett: Nu får jeg nok ørene i maskinen herinde, men jeg er helt enig med dig. [Big Grin]

Jeg går egt. ikke op i, hvor hurtige mine hjemmerullede patroner er. Jeg vil bare gerne have, at de har en konsistent præcision med små grupper. Faktisk ved jeg ikke hvor hurtige (eller langsomme) de er. [:o)]

Det kunne selvfølgeligt være sjovt nok at vide det, men mest ud fra en riffelautistisk betragtning. [Big Grin] Har så bare ikke kunnet få min CED-M2 krono til at fungere ordenligt - den registrerer ikke skuddene eller gør det med åbenlyst forkerte værdier (andre der kender det problem?).

Om kuglebanen er mere eller mindre krum går jeg heller ikke så meget op i. Bare jeg kender den! Så kan jeg kompensere ud fra afstanden til målet. Det virker egt. ganske godt i praksis. [Wink]

Jeg har stor respekt for de formænd, som med QL kan fremtrylle alskens beregninger. Det er en god baggrundsviden at have når man starter hjemmerulleriet op. Har ikke selv QL, men så er det jo godt, at man nemt kan få gode svar herinde, hvis man spørger pænt. [Smile]

Mvh Tommy

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Max ladning med Vitha N135 er 54,5 grs.

Det giver en forbrænding på 100% og en fyldning på 102% ved en C.O.L på 84mm og V-nul er 712m/s i en 60er pibe.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Så er de blevet testet og der er en spredning på 15mm og hastigheden er på 616ms hvilket er lige i underkanten da QL siger 698ms med følgende data

Riffel: Blaser R8
Løb: 580 mm
Kaliber: 9,3x62
Kugle: RWS Evolution
O.A.L.: 84mm
Krudt: Vihtavuori N135 53,50 grains = 100% Fill rate
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)