Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
4-16x50 S&B
#1
Er der nogen der kunne have en forklaring på hvordan min 22-250 tikka M595 monteret med en gammel S&B 4-16x50 i sprit nye optilock low montager kan skyde 20 cm for højt, når kikkerten er skruet helt i bund (TIEF) retning, og kan ikke skrues længere ned. Jeg er i syv sind.?
Det er vel ikke bare det, at det hele er omvendt vel, og jeg måske skulle have kørt (HOCH)

who dares wins
who dares wins
Svar
#2
Hej!

- Er piben fritliggende?
- Er kikkerten monteret korrekt?

J.
Svar
#3
Hej igen. jamen jeg kan ikke selv se hvordan kikkerten kan være monteret forkert, jeg har monteret et hav af kikkerter i Optilocks montager, og alt er jo CNC frest og centreret, også i låsestolen hvor det er originale tikka fresninger, der er ingen muligheder for justeringer hverken sidevers eller op og ned.
Jeg tror mest på noget særligt mærkeligt ved kikkerten, piben er fritliggende, noget som jeg altid er krakilsk med.

who dares wins
who dares wins
Svar
#4
Du må vel bare prøveskyde og så se hvad der sker når du skruer den anden vej?

Er kikkerten ny? er ringene monteret rigtigt? Jeg mener ikke der er forskel mellem forreste og bageste ring, men ????? Kan man overhovedet komme til at bytte om på de ringe eller vende dem forkert?

Kikkerten kan jo være beskadiget...? ting kan knække i en kikkert eller bøje... Selv kikkertrør fra S&B kan bøjes.. Det er set før[xx(]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Hvis det er et sæt helt nye ringe, ville jeg tage skydelæren og måle baserne og afstanden fra ringen til fod.

Det sker en sjælden gang at der en smutter[B)]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben

Kan det ikke repareres med Gaffatape, er det ikke værd at eje!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#6
Jeg var engang nødt til at få drejet den forreste ned - da jeg ikke kunne klikke på længere mål end 200 meter [V]

[Image: t3tactical.gif]
Svar
#7
hvis du kender til begrebet optisk indskydning, kan du tjekke kikkerten hjemme.
se hvor trådkorset er når justeringen er i hhv top og bund...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#8
Du kunne jo prøve at bytte om på de to ringe og så se om det stadig er galt, hvis det er det samme som før er det ikke ringene det er galt med.

Har du haft kikkert på riflen før?

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#9
Hey poacher.

En del af de ældre S&B'er har "byttet om" på HOCH OG TIEF. Kan ikke huske hvorfor...[:I]

Men prøv da bare at placere trådkorset på et fast mål, hold riflen roligt, og skru op eller ned på indstillingen. Så kan du se hvad retning trådkorset flytter sig i...(Hvis tråkorset "hæver" sig fra målet, så skyder riflen højere og højere...)

Det kan naturligvis også bare være baser/montager af forskellige højder.

Ain't no room for Peter Pan on this hunt!

SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
#10
Citat:quote:

(Hvis tråkorset "hæver" sig fra målet, så skyder riflen højere og højere...)



Er det ikke omvendt...? Hvis man sigter på et mål og klikker så trådkorset hæves over målet - så er man jo nødt til fysisk at flytte riflen/sigtepunktet nedad igen for at sigte på målet - ergo skyder riflen lavere...lidt omvendt logik[:I]

J.
Svar
#11
Så nu har jeg haft baserne af målt alt igennem med et skydelære, det er minimalt hvad jeg kan finde af uens mål. og hvem siger jeg kan ramme preciss samme sted med skydelæren hver gang, det er bagateller.

Hvad understøtter min teori mere er at jeg lånte en lazer indskydnings peen til montage i løbet, pegede på et mål 50 m væk, og jeg kan ikke klikke kikkerten ned så den så lazerprikken bliver sammenfaldende med centrum i korset.
Så den ryger til smidt og bender tror jeg, købte den brugt ved korsholm i sidste uge, men det er jo ikke sikkert at de vidste det var galt. men det får de snart at vide.

who dares wins
who dares wins
Svar
#12
Morten,

tag lige en anden kikkert og prøv det samme på tikka´en.

Piben kan sagtens være så skæv at kikkerten ikke kan indstilles.
Det er set før på Tikka!

Du kan lige slå på tråden når tømmermændene har lagt sig i morgen[Wink]

Der er ikke ret stor sandsynlighed for at det er kikkerten.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Så er kikkerten forsigtigt afmonteret, ny kikkert af mærket bauch&lumb monteret i samme setup som før, og alt virker perfect, med lazer pen i snuden, kan man nemt klikke korset langt ned under lazerprikken. så nu er jeg extra sikker på at (S&B 4-16x50 long range) er istykker, den er ellers i fin stand, ikke en rids på hverken rør eller lenser så den er ikke blevet kastet rundt med. Jeg ved egentlig ikke engang hvor meget den skulle klikke pr klik.

Jeg har prøvet at ringe GT. kan du ikke lige sende mig dit nr hvis nu jeg ringer på det forkerte.

who dares wins
who dares wins
Svar
#14
Hey Jamo.

Det må du hellere lige afprøve....[Big Grin]

Tror ikke din omvendte logik holder... [Wink]

Ain't no room for Peter Pan on this hunt!

SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
#15
A-frame jo min omvendte logik holder skam - vi skal bare lige være sikre på at vi taler om det samme!

Lad os sige at din riffel er indskudt på 100 meter. Du sigter nu gennem din sigtekikkert på et mål præcist 100 meter ude. Riflen er spændt op i en bænk så du fysisk kan se hvad der sker med trådkorset i kikkerten.

Klikker du nu så dit trådkors FYSISK flytter sig opad inde i sigtebilledet (uden at skele til hvad der står på kliktårnet) så trådkorset befinder sig over målet, har du på de fleste nye/moderne kikkerter klikket i retning af DOWN/TIEF m.m. FORDI: for at flytte dit træfpunkt nedad er du nødt til fysisk at flytte dit trådkors opad i kikkerten.

Da dit trådkors nu fysisk befinder sig ovenover målet er du nødt til at justere din riffel/bænken nedad for igen at kunne sigte på målet. Afgiver du nu et skud vil træfpunktet sidde under målet som ovenfor anført.

Som du selv er inden på er der ældre kikkerter hvor der er "byttet rundt på HOCH/TIEF...nu tror jeg bare ikke at man ved et uheld havde byttet rundt på det - der var blot en anden mening med udtrykkende. Dengang beskrev man i hvilken retning man fysisk flyttede trådkorset = træfpunktet var modsat. Det er nu min klare opfattelse at de fleste kikkertproducenter nu har ændret "meningen" med angivelsen på kliktårnene netop så de angiver i hvilken retning TRÆFPUNKTET flyttes når nu man klikker... Der er reelt ikke tale om omvendt logik, da det er temmelig logisk.[Smile]

J.
Svar
#16
Ja den er god nok - det har været omvendt en overgang.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by International Poacher

Jeg har prøvet at ringe GT. kan du ikke lige sende mig dit nr hvis nu jeg ringer på det forkerte.

who dares wins



det er da nemmere at få fat i kronprinsen end GT. [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

[Image: Unavngivet1.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????

[Image: dralflogomnavn.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar
#18
Ja, men kronprinsen lavet et elendigt arbejde på dine skydevåben, så prøv igen med GT [Big Grin]

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
Jeg har lige konstateret at min gamle S&B har samme "problem" med klikretningen. Det sjove er at jeg aldrig har tænkt over det, jeg har bare brugt en kollimator og klikket den groft ind, og derefter indskudt på normal vis.
bang bang... nå de sidder lidt lavt, klik..klik øhhh hvad, nu sidder de lavere, nå ok klikke den anden vej.... nu er den der...[:I]

Man kan også komme i problemer, hvis f.eks. montagen er så skæv sideverts at man er nødt til at klikke meget ud til en side, hvorved højdeklikkene "bunder" for tidligt" Det kan gå galt i begge retninger...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Ja, men kronprinsen lavet et elendigt arbejde på dine skydevåben,
M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]



Jeg troede slet ikke han arbejdede.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)