Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Statistik for gennemskud
#1
Findes der en statistik for den slags ? Altså hvor langt går en kugle i gennemsnit hvis man eksempelvis antager at man laver gennemskud, uden at ramme knogler på råvildt ?

Ved godt at det er et meget flydende spørgsmål da kugle valg samt kaliber valg helt sikkert har meget at sige.

Lige pt. anvender jeg en 300 win mag med en Oryx 11.7gram kugle som min allround riffel til både råvildt og dåvildt og jeg må sige at uanset hvilket vildt det drejer sig om på ca. 100m, så er det ikke lykkedes mig at lokalisere kuglen efterfølgende og der har været gennemskud på alt.

I samtlige jagtvideoer jeg efterhånden har set, må jeg jo sige at kuglefang ikke er det der prioriteres højest. Det er i al fald ofte blot nogle træer i baggrunden måske 30-40m længere ude og så tænker jeg jo bare at ved gennemskud, så må kuglen jo piske ind i skoven, men med en hel del energi aftaget.

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#2
Du kan et andet sted herinde se en tråd om en aktuel sag i Sverige, hvor en kvindelig jägers kugle dräbte en skilöber efter at have passeret og dräbt en elgkalv.

En del hunde (og vildt) nedlägges desvärre hvert år i samme situation. Dette er faktisk en af de väsentligste kritikpunkter mod moderne kuglekonstruktioner - i särdeleshed i relation til fällesjagter med hunde...

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Jeg går en hel del op i sikkerheden selv (ligesom forhåbentlig alle andre) og sidder oftest i min skydestige i ca. 3.5m højde for at få et godt kuglefang eller anvender en 3-benet skydstok et sted hvor jeg har ca. 3-400 meter åben mark med en hældning på ca. 2-3 meter i forhold til hvor jeg er. Det håber jeg er fint nok i al fald.

Hverken i "Calling roebucks" eller i "Hunting deer in Sweden" (begge fra Härkila) ser det ud til at der er andet end skov i baggrunden i stort set alle skudsituationer, så tænkte bare at der måske netop var nogen der havde praktisk erfaring med hvad der normalt sker med gennemskud.

Jeg søger lige efter den artikel du henviser til [Wink]

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#4
Jeg synes, at jeg jævnligt ser mystiske kuglebaner gennem vildtet, selv hvor der ikke burde opstå mærkelige retninger. F.eks. burde en forholdsvis tung og langsom kugle ryge lige gennem et rådyr, men tit sker der alligevel noget uventet. Og det er bare det jeg kan se i dyrekroppen, hvad så med situationen ude i lufthavet efter træfningen ?

Bl.a. derfor tror jeg, at meget af det vi gør for at skaffe kuglefang er falsk sikkerhed. Kuglerne fløjter ud i landskabet, uden at vi ved ret meget om hvorhen. Meget af sikkerheden ved skydning kommer af, at der er ret få mennesker, og ret meget plads rundt om dem, så af rent statistiske årsager går det som regel godt.

Jeg tror vi vil komme til at se lidt flere ulykker, efterhånden som flere jægere skal have super-solids, premium bonded og big-boom-magnums, men ikke overvældende mange flere ulykker. Der er trods alt stadig bedst plads udenom.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Jeg mindes en Svensk test der viste at kugler der passerer en elgkrop kan vinkle 40-45 grader til hver side.
Mange elghunde kan bekræfte det. Nogen enkelte kan ikke længere bekræfte det [V]
Artiklen var i Svensk Jagt for mange år siden så den findes nok ikke elektronisk.
Så jeg hælder til samme konklution son Lassescout at der ikke findes sikre tal for hvor kuglen flyver hen.
De hundeførere der af hensyn til hunden ønsker at anvende letekspanderende kugler som bliver i vildtkroppen må leve med samme falske tryghed.
Selvom kuglen er valgt som letekspanderende og ladet til høj fart er der ingen som helst garanti for at større eller mindre splinter ikke trænger igennem dyret og rammer hunden.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg synes, at jeg jævnligt ser mystiske kuglebaner gennem vildtet, selv hvor der ikke burde opstå mærkelige retninger. F.eks. burde en forholdsvis tung og langsom kugle ryge lige gennem et rådyr, men tit sker der alligevel noget uventet. Og det er bare det jeg kan se i dyrekroppen, hvad så med situationen ude i lufthavet efter træfningen ?

Bl.a. derfor tror jeg, at meget af det vi gør for at skaffe kuglefang er falsk sikkerhed. Kuglerne fløjter ud i landskabet, uden at vi ved ret meget om hvorhen. Meget af sikkerheden ved skydning kommer af, at der er ret få mennesker, og ret meget plads rundt om dem, så af rent statistiske årsager går det som regel godt.

Jeg tror vi vil komme til at se lidt flere ulykker, efterhånden som flere jægere skal have super-solids, premium bonded og big-boom-magnums, men ikke overvældende mange flere ulykker. Der er trods alt stadig bedst plads udenom.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]



Jeg må give dig ret. Jeg har før tænkt når jeg har skudt til vildt med riffel, at hvis kuglen ryger ud af dyret i en mere opadgående vinkel, så rammer kuglen ikke diget, der henne i bagrunden. Der er så mange ting der KAN gå galt og dermed resultere i at kuglen ryger det forkerte sted hen. Det er faktisk ikke forsvarligt at skyde til et stykke vildt med riffel, medmindre der er en 10 meter høj, lodret vold af blødt, frotfrit jord, uden sten i, så kuglen ikke springer op [Big Grin]
Men selvom sikkerhedsafstanden til en jagtriffel er 8 km, så har kuglen ramt jorden og har meget lidt energi, så hvis man skyder på en flad mark, der er 2-3 km lang, ja så ville jeg ikke have noget problem med at stå for enden af marken, hvis der er en der skyder til et stykke råvildt fra den anden ende.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Selvom kuglen er valgt som letekspanderende og ladet til høj fart er der ingen som helst garanti for at større eller mindre splinter ikke trænger igennem dyret og rammer hunden.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Problemet er lige stort uanset om kuglen er let eller træg ekspanderende, hvis man ikke rammer [Wink]
Svar
#8
Uanset hvor meget man som riffelskytte gør for at sikre sig, så er intet riffelskud 100% sikkert. Men der er også væsentlig forskel på 99,5% sikkert og 99,99 % sikkert og det er disse sidste marginaler, som forbedres dramatisk med en smule omtanke.

I lande med tynd befolkning er den generelle indstillig til "sikkert kuglefang" tydeligt præget af den mindre risiko, som ligger i mindre befolkningstæthed. I Sverige betragtes skov ofte som sikkert kuglefang, hvilket ville være helt utænkeligt i Danmark. I Canada har jeg oplevet lokale jægere skyde efter overflyvende ravne med .30-06'eren ud over landskabet...... hvor stor er risikoen for at ramme en enlig mand på en snescooter på de 5-6 kvadratkilometer som udgør "nedfaldsområdet"? Jeg ved det ikke - den er forsvindende lille og dog for stor til, at jeg forsøger mig... :-)

Den svenske sag er interessant, fordi den er et eksempel på, at anklagemyndigheden mener, at selv om gængse sikkerhedsregler er overholdt, så bærer jægeren stadig ansvaret for konsekvenserne af sit skud uanset, hvor usandsynlig en ulykke måtte være. Et nævningeting frikendte jægeren i byretten imod den juridiske dommers indstilling. Sagen er nu anket af anklagemyndigheden...det ser ikke fantastisk lyst ud for jægeren.

Efterlysning: Hvis nogen kan finde den af m@x nævnte artikel om afbøjning af riffelskud i vildtkroppe, så bliver jeg glad :-)

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#9
Rammer hunden??????????????? Hvor faen befinder hunden sig i skudøjeblikket?
H
Hogmeister
Svar
#10
på svensk elgjagt stiller hunden ofte elgen, og står et eller andet vilkårligt sted lige ved elgen i skudøjeblikket

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#11
På alle former for drivjagt med hunde danser hundene ofte rundt om vildtet og selv om ingen bør skyde i den situation, så sker det hele tiden alligevel. Ikke mindst når vildtet i forvejen er anskudt.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#12
Her er det stang ulovligt at jage klovbærende vildt med hunde.
H
Hogmeister
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Her er det stang ulovligt at jage klovbærende vildt med hunde.
H



Man må sgu da heller ingen ting "over there". Hvad med om du flyttede hjem til lille Danmark[?][:I][B)]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#14
Her kommer jeg kun af med 16% i skat, betaler 5.30 kr/liter benzin, 13% MOMS.
H
Hogmeister
Svar
#15
Hvorfor fanden betalet I så meget i moms?
Svar
#16
Det spørger vi osse om, men det er faktisk to skatter der er lagt sammen. Jeg tror det er 8% sales tax og 5% VAT = 13%.
H
Hogmeister
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

betaler 5.30 kr/liter benzin


Og vil ikke være med til at reducere CO2-udledningen sammen med resten af den vestlige verden [V]

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#18
Og lad os så lige komme tilbage til det tråden drejer sig om[Wink]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#19
Enig Kima, men lad mig lige sige at Canada tilhænger af reducering af CO2 i verden.
H
Hogmeister
Svar
#20
Godt. Konklusionen er vist at uanset hvad vi gør, så er det sådan at gennemskud ka havne hvorsomhelst og der skal relativt meget til for at "sikkerheden" faktisk er garanteret næsten uanset hvor man jager i DK i al fald. Jeg tror mit næste projekt bliver at prøve min 458 winmag af derovre og se hvad der så sker. Det er jo ligefør at den falder ned af sig selv efter et par hundrede meter uanset hvad der står foran med sin lave hastighed og høje kuglevægt. Der bør være forskel på om det er min 300 winmag eller min 458 winmag i al fald.

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)