Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aimpoint vs. sigtekikkert?
#1
Jeg er så heldig at have en kollega der skal til USA og har i den forbindelse lovet at snolde lidt for mig, hvad end det måtte være...

Mit spørgsmål lyder så som følgende. Hvilken slags drivjagts kikkert skal man så købe, og gerne til en rimelig penge? Smile

Jeg har som den eneste af de nævnte skudt med en Aimpoint, som jeg synes var et fantastisk redskab i det man kan skyde med begge øjne åbne og på den måde have et super overblik!

Meopta (1-4x22) har jeg også hørt flere snakke varmt om, men må indrømme at jeg finder den en smule "lille" under "min" synsfelt test.

Til slut er der Leupold VX-3 1.5-5x20mm Illum. Reticle som jeg prøvede på jagtmessen i Hillerød sidste år, og måske nok forelskede mig en smule i.

Der er fordele og ulemper ved dem alle. Aimpointen har ingen zoom funktion, meopta`en har et lille synsfelt og Leupold`en er jeg blevet fortalt har varierende øjn afstand alt efter hvilken zoom kikkerteren står på. Dette er som sagt kun til brug af drivjagt! Hvis i evt har andre alternativer, eller fx. er ejer af ovenstående produkter så tøv endelig ikke med at dele ud af jeres meninger og erfaringer... På forhånd tak og godt nytår Smile

Rune L. Jørgensen
Rune L. Jørgensen
Svar
#2
Trijicon 1,25-4 *24 eller den lidt dyre model 1-4*24.
Kanon kikkert, til ekstremnt billige penge. Få den med gul BAC sigte, også er du klar til driv jagt[Smile]
https://www.trijicon.com/na_en/products/...p?pid=TR21
https://www.trijicon.com/na_en/products/...p?pid=TR24
[Image: TR24_reticle_popup.jpg]

Du kan også købe dig fattig, i de tyske og østriske mærker. Men tror sku ikke at du får mere ud af det[Wink]
Har selv prøvet aimpoint micro, og synes det var noget lort..[:0]
Men kan heller ikke skyde med begge øjne åbne[Sad!]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
Køb en Aimpoint!

Har været stort set hele "møllen" igennem og det er bare noget der dur!

Du vil under ingen omstændigheder blive skuffet.

Du har virkeligt intet at bruge forstørrelse til på drivjagt!

Eneste der er vigtigt er at du får besæftiget med 2 ringe.
Det der spinkle kram til montering på éen base det er ganske enkelt for skrøbeligt, når nu der er mulighed for at vælge noget der har fat 2 steder.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Jeg kan kun tilslutte mig GT's anbefaling. Har brugt Aimpoint til drivjagt efterhånden i nogle år, og den er helt fantastisk til formålet.
Ikke at drivjagtskikkerter ikke er i orden, men jeg har bare aldrig savnet forstørrelse på drivjagt.
Er det optik du også skal anvende til andre jagtformer, kunne det være berettiget at overveje en kikkert med forstørrelse.

Utrolig driftsikker, enkel, robust og HELT parallaksefri, og så til den pris...

Du kommer ikke til at fortryde det, hvis du skal på drivjagt.

P.S. Det skal siges, at jeg IKKE har en micro, den er jeg nemlig ikke imponeret af. Men min gamle 9000L er bare fantastisk.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#5
Hejsan,
Kan også kun klart anbefale Aimpoint til drivjagt. Har selv brugt en aimpoint 9000 de sidste 3 år på drivjagt og er oven ud tilfreds.

Skulle jeg i et enkelt tilfälde (1%) komme på en post hvor der mest vil väre längere skud afstande (over 100m) kan jeg altid "svinge" kikkerten på istedet forWink

-Tore
Svar
#6
Man kan uden nogen som helst problemer skyde på over 150m med aimpoint!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
tja, hvis grisene ville love at komme på under 10 skrids afstand, ville jeg da også bruge min aimpoint [Big Grin]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
Aimpoint kommer med 2 forskellige størrelser prikker, 4 moa og 2 moa. Køb en 2 moa, jeg synes prikken bliver for stor i 4 moa.

Bruger selv en aimpoint 9000L i 2 moa versionen til trykjagt, og er godt tilfreds.

Mvh
Christensen
Mvh
Christensen
Svar
#9
Ja ja STROM,

selv med en 375´er med en stor kikkert på kan søerne rammes i røven[Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)