Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Genladningstilladelse
#21
På min tilladelse står " Alle kalibre til jagtbrug " så det kan du da sagtens søge om. Hvis du båder går på jagt og skyder i skytteforening kan du evt. skrive: " Alle kalibre til jagt- og skytteforeningsbrug ."

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#22
Vil det sige, at efter man har bestaaet genladningskursus, saa er der mulighed for at faa afslag pga kalibervalg?? hvad er forskellen paa at lade .222 Rem eller .416 Rigby udover det indlysene? og hvad interesse kan myndighederne have i det?
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#23
Da jeg tog ladekursus i 1987 var det temmelig nyt, at vi overhovedet kunne få tilladelse til at købe krudt, fænghætter og projektiler. Der har nok været både liberalister og forsigtigpetere som har arbejdet med at udforme reglerne, som så selvfølgelig er endt på nogle kompromiser, sådan som det ofte sker her i landet.

Allerede dengang gav det anledning til besvær, at der skulle anføres kalibre i ansøgning og tilladelse. Den hyggelige gamle brumbasse der lavede min første tilladelse var åbenbart blevet træt af at skulle lave nye tilladelser til folk hver gang de købte et nyt kaliber, så han instruerede mig nøje i at skrive " til egne lovlige våben" i ansøgningen. Derfor kunne jeg kun lade patroner til mine egne kalibre dengang. Nu kan jeg lade i alle kalibre, så myndighederne har nok fundet ud af, at der i praksis ikke er brug for nogen begrænsninger her.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#24
Takker, det var lige den vending jeg skulle bruge.
Svar
#25
Hej med Jer

Rygterne rumler igen med at alle i syd- og sønderjylland skal have kontrolleret laderum og opbevaring i 2012, og jeg var inde og læse lidt på reglerne forleden.

Undrer mig over en ting mere vedr. den forældede blanket kontra det der står på de nye ladetiladelser. Ifølge blanketten skal det kun være elinstallationer indenfor 2 meter der skal EX sikres, mens teksten på tilladelsen oplyser at "Rummet" skal EX sikres. Det gør jo da en vis forskel. Nogen der ved hvordan de vil vurdere den del ?

Hvad med teksten om boks godkendt til eksplosivstoffer - er det bare en skafor blå, eller er det noget helt specielt ?

Nogen der har haft Politiet ude at kontrollere, og hvordan foregår det ? (varsling ? / Paragrafrytteri ? )

Mvh. Ole

Citat:quote:

Originally posted by mvk

Hej Lasse,

mange tak - det bliver han glad for.
Den ansøgningstilladelse man kan hente i dag, nævner faktsk 3 kg krudt. [V]
De trænger vist til at få opdateret deres formularer:

http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/7EA1CE...2_0697.pdf


*** Lakelander 389 / Kongsberg 393 KØBES! i cal. 243 - 6,5x55 ***


Svar
#26
Det lyder umiddelbart dyrt hvis hele rummet skal EX godkendes[B)]

Mon ikke der er sneget lidt tekst ind der fra RP´s "konsulenter"?

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#27
Hvis politiet har skrevet et autonomt brev hvor det er et vilkår, at hele rummet skal Ex-sikres, så overholder de ikke bestemmelsen om, at tilladelsen skal udformes på en blanket, der er godkendt af Justitsministeriet, så det krav kan nemt påklages, og vil så sandsynligvis blive trukket tilbage.

Det fremgår direkte af den gældende tilladelse, at der skal benyttes en sikringsboks, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0. Det er det samme som et Skafor blåt våbenskab, og der er intet i vejen for, at du benytter samme skab som du i forvejen har våben og ammunition i. Du kan evt. have krudt stående i bunden, og fænghætter i topboksen, så er alle formalia i orden.

Jeg har som følge af en diskussion på et andet forum samlet de bestemmelser om genladning m.m. der er mig bekendt her:http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=25254

Jeg vil mægtig gerne vide, om Justitsministeriet virkelig har godkendt en anden blanket med nye krav, men jeg kan næsten ikke tro det, for det vil være meget indgribende at forlange hele rummet Ex-godkendt, og sådan noget gør man ikke uden at høre f.eks. skytteforeninger, jægerforbund, våbenhandlerne mm.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#28
Hej Lasse.
Skulle hilse fra min kammersjuk der nu har fået tilladelsen tilbage - tak for din hjælp - han er meget glad - bent betjent måtte sande at han var forkert på den[Smile][Smile]


** Jo mere jeg øver mig - jo heldigere bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#29
Dejligt [Smile]

Våbenlovgivning er min soduko !

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

De kan foreløbig ikke kontrollere laderummet uden en dommerkendelse, så den del kan du tage helt roligt. Hvis politiet har skrevet et autonomt brev hvor det er et vilkår, at hele rummet skal Ex-sikres, så overholder de ikke bestemmelsen om, at tilladelsen skal udformes på en blanket, der er godkendt af Justitsministeriet, så det krav kan nemt påklages, og vil så sandsynligvis blive trukket tilbage.

Det fremgår direkte af den gældende tilladelse, at der skal benyttes en sikringsboks, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0. Det er det samme som et Skafor blåt våbenskab, og der er intet i vejen for, at du benytter samme skab som du i forvejen har våben og ammunition i. Du kan evt. have krudt stående i bunden, og fænghætter i topboksen, så er alle formalia i orden.

Jeg har som følge af en diskussion på et andet forum samlet de bestemmelser om genladning m.m. der er mig bekendt her:http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=25254

Jeg vil mægtig gerne vide, om Justitsministeriet virkelig har godkendt en anden blanket med nye krav, men jeg kan næsten ikke tro det, for det vil være meget indgribende at forlange hele rummet Ex-godkendt, og sådan noget gør man ikke uden at høre f.eks. skytteforeninger, jægerforbund, våbenhandlerne mm.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]



Hej Lasse

Super med det du har lagt under vidensamling - det havde jeg ikke set.

Det med boksen er fra den blanket der er linket til ovenstående hvor der i punkt 1.1 står " ..... godkendt til opbevaring af eksplosivstof"

Har lige indscannet min tilladelse, og det punkt jeg undrede mig over er nr. 10 klat hvor der omtales "Rummet". Men om der så i stærkstrømregl. for EX rum er omtalt de 2 meter kan jo godt være. På min gamle tilladelse stod der nemlig de konkrete afstande, så dte er lidt forvirrende.

Blanketten ses her http://www.okhansen.dk/Genlad-maj2011.pdf

Den er fra Syd- sønderjyllands Politi og udstedt af Peter Schmidt i maj 2011.

Mvh. Ole
Svar
#31
Hmmm, den udgave har jeg ikke set før. Jeg håber bare at våbenkontoret hos Syd- og Sønderjyllands politi er blevet trætte af at vente på en ny godkendt blanket fra Justitsministeriet, og så har de selv sammenskrevet noget, først og fremmest fra den godkendte blanket og tillægget til den, men også været lidt kreative selv.

Der kan også være sket det, at justitsministeriet har godkendt en ny blanket, og det så er den du har fået. Det ville ikke være godt, for så er der jo tale om en meget væsentlig, og fuldstændig ubegrundet, stramning af reglerne.

Jeg har i over 25 år aldrig hørt om brand i forbindelse med genladning, og jeg vil næsten mene der er tale om magtfordrejning hvis man indfører denne regel generelt.

Det er ingen hemmelighed, at der er kræfter i politi og justitsvæsen der helst så, at private helt afholder sig fra at have skydevåben. De strammer hele tiden skruen ligeså stille for at gøre det så surt og besværligt som muligt at have denne hobby. Først var det lyddæmperne og militærlignende halvautomater. Hele tiden er der kommet skrappere og skrappere opbevaringskrav. Senest er det blevet helt umuligt at få tilladelse selv til klassiske halvautomatiske jagtrifler og salonrifler, og jeg synes skytteforeninger og Jægerforbund er ulideligt spage i denne proces, så den får bare lov at fortsætte uantastet.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#32
jeg har lige fået min fornyet - samme orlyd - udstedt af Odense Politi - så den må være landsdækkende.. [V]

[Image: 8yYD6M9I]
[Image: 0jYhQVYY]

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#33
Ja, har som sagt lige fået min tilladelse genoprettet efter ikke at have ladet i en årrække.
Ansøgningsskemaet som blev brugt for 3 uger siden, indeholder stadig regler fra den gamle ordning med oplag af 3 kg krudt og afstand til skel mm.:http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/7EA1CE3D-5945-4C1E-A2F9-55E605FA37D1/0/P704_12_0697.pdf

Men sammen med tilladelsen kom så den nye blanket med henvisninger til retsinfo og at man kan finde eksplosivstofbekendtgørelsen på http://www.politi.dk. efter at have søgt på politi.dk er der NUL match med søgeordet "eksplosivstofbekendtgørelsen" eller nul relevante bekendtgørelse om eksplosivstof

[Image: Ws9Wy0CO]

[Image: W0xIEmCN]

INGEN af de henvisninger til politi.dk der nævnes i min og OK.Hansens blanket findes i dag på hjemmeiden - det nærmeste man kommer er den "forældede" ansøgning om genopladnings blanket som er fra 2006

Desuden studsede jeg grundigt over at politiet, uden dommerkendelse,kan trænge ind i mit hjem for at kontrollere oplag af krudtoplag, udstyr og arbejdslokale (her har de måske fundet noget der kan bruges i terrorparagraffen)

Jeg er skisme forvirret om hvordan jeg skal få indrettet det laderum...


** Jo mere jeg øver mig - jo heldigere bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#34
Jo men tror I ikke der kan være noget i StærkStrømsReglementet om afstande, sådan at der nu blot henvises til SSR i stedet for at man oplyser om krav derfra ?

Man kan da håbe at det hænger sådan sammen. Jeg ved ikke så meget om EX, men ved da at der arbejdes med zoner. I en tankbil er det zone 0, og lige ved siden af er det Zone 1, og så langt væk at risikoniveauet er faldet er det zone 2 (eller noget i den retning).

Der må da egentlig også være nogen ved DJ eller DDS der holder sig ajour på området, men jeg ved ikke lige hvem det evt. er lige nu. Jeg havde en god dialog med Lars Thune da han var ved DJ, men der arbejder han jo ikke mere.

Hhhmm, gad vide hvad der sker hvis man ”Misforstår” reglerne. Om det bare giver en bøde, eller det hele går i selvsving som med knivlov og hundelov så der trues med fængsel og det hele.

Mvh. Ole
Svar
#35
Jeg kan heller ikke finde nogen ændringer til eksplosivstofbekendtgørelsen på retsinfo siden 6. juli 2005

Man kan roligt sige at den information jeg har modtaget samt henvisninger til hvor jeg kan finde mere information i flere tilfælde ikke kan lade sig gøre.
Synes også det er stærkt kritisabelt, at man ansøger om tilladelse til genopladning på et sæt regler og tolkninger og derefter får udstedt en tilladelse under helt andre forudsætinger som nævnt i ansøgningsgrundlaget.
DET SEJLER....[xx(]

Jeg håber Lasse kan hitte ud af det....[:I]


** Jo mere jeg øver mig - jo heldigere bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#36
Forresten står der heller ikke noget om i sevle tilladelsen om hvor længe den gælder - det har der vist gjort tidligere.

Der er heller ingen side 3 (som å OK hansens), med krav om købsdato og kvantum mv.


** Jo mere jeg øver mig - jo heldigere bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#37
Citat:quote:

Har lige indscannet min tilladelse, og det punkt jeg undrede mig over er nr. 10 klat hvor der omtales "Rummet". Men om der så i stærkstrømregl. for EX rum er omtalt de 2 meter kan jo godt være. På min gamle tilladelse stod der nemlig de konkrete afstande, så dte er lidt forvirrende.


Det tog lidt tid at finde den "gældende tekst" - men findes her for stærkstrømbekendtgørelsens bestemmelser for sprængstofrum - kap. 806 [:0][B)]:
- der står IKKE noget om 2 meter og 1,5 meter !

Hele teksten (gå til kap 806):
https://www.retsinformation.dk/forms/R07...x?id=25862

806.2.1 Sprængstofrum (definition)
Sprængstofrum er rum, hvori der oplagres eller arbejdes med eksplosivstoffer, genstande ladet med eksplosivstoffer, såsom ammunition, tændmidler, andre ammunitionskomponenter, pyroteknisk materiel (fyrværkerisager) o.l.
Note Rum, hvori der oplagres eksplosivstoffer i begrænset mængde i overensstemmelse med de af Beredskabsstyrelsen udarbejdede forskrifter, betragtes ikke som sprængstofrum.
Det kan f.eks. gælde i boliger og butikker.


Summasummarum:
I tilladelsen nævnes: "Den eletriske installation skal udføres efter Stærkstrømsbekendtgørelsens bestemmelser for sprængstofrum"

HOVEDPROBLEMET er, at der på tilladelsen ikke længere står noget om afstandskrav som i den gamle: Den elektriske installation skal i indtil 1,5 m højde over arbejdsbord og i indtil 2 m afstand fra arbejdsplads - Nu gælder stærkstrømsbekendtgørelsen for HELE rummet og ikke kun tæt på stedet hvor der lades!
Jeg håber inderligt bare at de har glemt det - men som det er formuleret på de nye tilladelser er HELE rummet nu er et sprængstofrum - Kat. 1!

HVIS jeg har ret, hvad jeg ikke håber!!! er "hjemmeladning" allerede nu omfattet af sprængstofrum Kat. 1 og dertil hørende krav til de elektriske installationer - så bliver det en vanskelig og dyr omgang at indrette et hjemmeladningsrum i en privat bolig.... [V]

- Jeg må således OPLAGRE en mindre mængde krudt, uden at det er et spængstofrum - men så snart jeg "piller proppen af krudtdåsen" forvandles rummet til et sprængstofrum kat. 1 !

Så er der kun, at bære ladebordet ud i haven når "proppen" skal af?

Jeg stemmer for, at de afstandskrav skal tilbage på tilladelsen!
--------------------------------------------------------

Her er et uddrag fra Kapitel 806 som giver stof til eftertanke i dit lille hyggelige sprængstofrum derhjemme::

Kabler og kappeledninger skal kunne modstå de mekaniske, kemiske og termiske påvirkninger, som de kan blive udsat for.
Kabelgennemføringer fra et sprængstofrum af én kategori til et rum af en anden kategori, eller fra et sprængstofrum til et andet rum, skal være lukket tæt, f.eks. ved forsegling eller sandfyldning.
Ubenyttede indføringer i elektrisk materiel skal være lukket med dertil beregnede blindpropper.
Der må ikke anvendes forlængerledninger eller tilledninger med apparatkontakt.
Stikkontakter skal være med låg og være således indrettet, at stikpropper kun kan indsættes eller udtages i spændingsløs tilstand.
I rum, hvori der oplagres eksplosivstoffer eller genstande ladet med eksplosivstoffer, må der ikke være stikkontakter.
Fast monterede armaturer skal til beskyttelse af lyskilden være forsynet med afskærmning. Dersom armaturerne kan blive udsat for mekaniske påvirkninger, skal de være forsynet med et beskyttelsesgitter.
Fast monterede armaturer for udladningslamper skal i sprængstofrum af kategori I være i eksplosionsbeskyttet udførelse.
Transportable armaturer, håndlamper o.l. skal i sprængstofrum være i eksplosionsbeskyttet udførelse.
Andre belysningsgenstande end de forannævnte armaturer, som f.eks. signallamper, skal opfylde bestemmelserne for fast monterede armaturer i første afsnit.



** Jo mere jeg øver mig - jo heldigere bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#38
De to tilladelser er ikke ens.

OK Hansens tilladelse har en 3. bullit om indkøb mm. og i 4. bullit står, at politiet til enhver tid har adgang til at kontrollere krudtoplaget. I MVK´s tilladelse fra Fyns Politi står der allerede i 3. bullit, at politiet har adgang til at kontrollere udstyr, krudtoplag og arbejdslokale ( hvilket for øjeblikket er forkert, men det er en anden sag).

Så de kan jo ikke begge være udformet på en blanket, godkendt af Justitsministeriet. Måske er ingen af dem ???

Jeg synes afgjort, at I der har fået disse tilladelser skal klage over dem, og henvise til, at da der er forskel på tilladelserne fra politikreds til politikreds, kan de ikke være udformet på blanketter godkendt af Justitsministeriet, for så ville de jo være ens.

Det er meget muligt at klagefristen er overskredet for OK Hansens vedkommende, men mvk må have en klagefrist der gælder endnu.

Jeg synes også, at I begge skal gå til ledelsen af enten Jægerforbund eller Skytteforening, afhængig af i hvilken tilknytning tilladelsen er givet. Det må være en sag for vore interesseorganisationer at sætte sig kraftigt imod denne udvikling. Her har ihvertfald Jægerforbundet en gylden mulighed for at vise, at de er det høje kontingent værd !

(@mvk: tror du, at du kan justere størrelsen på dit billede lidt ned ? Det er størrelsen der gør, at det hele bliver så bredt så man må scrolle sidelæns for at læse indlæggene [Wink])

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#39
Jvf våbenlovens seneste ændring maj 2011, HAR politiet adgang til at kontrollere laderum, UDEN dommerkendelse.
Og efter min mening giver det ingen mening at sætte afstandskrav på til el installationerne i laderum. Der kan komme en gnist fra statisk elektricitet, som jo ikke er reguleret i loven. Hvis de almindelige installationer er så farlige at der vil kunne skabes gnister der vil kunne tænde den mikrskobiske mænge luftbåret krudtstøv, vil den også være til fare i den daglige betjening.Til gengæld burde der være krav om en brandslukker med vand
Svar
#40
Citat:quote:

burde der være krav om en brandslukker med vand


Det er der skam også........

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)