Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Genladningstilladelse
#41
@ Bastler: Det har du da ret i.Hmmm, jeg havde ellers checket med et opslag i Retsinfo som var angivet som " Gældende", men kun opdateret til og med 2009. Jeg havde også set en høringsskrivelse om netop denne ændring, men mente først det var i år, den skulle træde i kraft.

Nå, det var ventet, men det ændrer jo ikke på, at de to tilladelser er forskellige. Gad vist, om Justitsministeriet ligefrem har godkendt to forskellige formularer indenfor ét år, efter at de i 10 år ikke har kunnet godkende én ???

Angående brandslukker, så kan man jo bare hænge en op, hvis man synes det er en god idé. Jeg har faktisk før haft min brandslukker til at hænge i laderummet, og det kan den da lige så godt komme til igen, efter flytning. Det er jo ikke forbudt at indrette sig bedre end krævet i tilladelsen [Big Grin]

Er det forresten ikke bedre at have en pulverslukker end en vandslukker ? Jeg mener, hvis der er brand i el-systemet, så er det vel ikke så fedt at rette en vandstråle mod de strømførende dele ?

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#42
Hej - takker for svar.
Jeg vil prøve at høre polisen om mulighederne for klage.
Det er simpelt hen for dyrt og besværligt, med mit behov, at indrette et laderum efter stærkstrømsbekendtgørelsens bestemmelser for sprængstofrum.


** Jo mere jeg øver mig - jo heldigere bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#43
Citat:quote:

Originally posted by mvk

Hej - takker for svar.
Jeg vil prøve at høre polisen om mulighederne for klage.
Det er simpelt hen for dyrt og besværligt, med mit behov, at indrette et laderum efter stærkstrømsbekendtgørelsens bestemmelser for sprængstofrum.


** Jo mere jeg øver mig - jo heldigere bliver jeg **



Jeg synes ikke du skal klage inden dit laderum bliver dømt ude.

HVIS de kommer ud og kigger så afventer du da bare om de i det hele taget nævner noget om elinstallationer i resten af rummet.
Over mit ladebord har jeg en lukket udendørs lampe så gnister ikke kan falde ned i krudtet.
Hvis du først henleder opmærksomheden på det ved en klage kan det være medvirkende til at kaste samme krav over på alle vi andre. Det scorer du ikke ret mange point på.

Så klag først når der er noget at klage over....

mvh
Svar
#44
Citat:quote:

Originally posted by F-body
Jeg synes ikke du skal klage inden dit laderum bliver dømt ude.
HVIS de kommer ud og kigger så afventer du da bare om de i det hele taget nævner noget om elinstallationer i resten af rummet.
Over mit ladebord har jeg en lukket udendørs lampe så gnister ikke kan falde ned i krudtet.
Hvis du først henleder opmærksomheden på det ved en klage kan det være medvirkende til at kaste samme krav over på alle vi andre. Det scorer du ikke ret mange point på.
Så klag først når der er noget at klage over....
mvh



Der skal lige tænkes over hvordan det skal gribes an, men jeg gider ikke betale en bøde og risikere en tur i spjældet for et sølle laderum der er opført forkert - når det er sagt, bliver det nok heller ikke konsekvensen alligevel, men at vente til de kommer gør jeg ikke.
Det bliver noget med Jægerforbund og DGS der skal føre de forhandlinger.

Jeg har bladret de høringssvar igennem der findes på DJ's hjemmeside og kun fundet 1 høringssvar til et nyt cirkulære om "Våben og Ammunition mv." fra Juli 2010, hvor der opponeres imod, at man kun kan opbevare 2 kg krudt og ikke 3 kg - det hjap så ikke noget alligevel.
Det kan være ved denne lovændring, at stærkstrømsbekendtgørelsen er blevet overset.
http://www.jaegerforbundet.dk/ref.aspx?id=5352

I §§10, stk 4 omkring genopladning, er den kryptiske formulering der ligger grund for de stramninger vi nu oplever... den er slet ikke kommenteret i Jægerforbundet høringssvar!!
Der henvises til bekendtgørelsen om eksplosivstoffer - mht. opbevaring og mv.

DET ER SMART!
I udkastet til "Cirkulære for våden og ammunition mv" der var i høring findes her:
https://www.borger.dk/Lovgivning/Hoering...hpid=24393

Det sendtes i høring i Juli 2010, og der henvises bl.a. til bekendtgørelsen om eksplosivstoffer. Allerede i maj 2010 blev er vedtaget en ændring til bekendtgørelsen om eksplosivstoffer hvor opbevaring af 3 kg krudt blev til 2 kg krudt!!
https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...?id=132016

Altså har juristerne med et godt grin i skægget sendt noget til høring der allerede var vedtaget i eksplosivstof bekensgørelsen!!

Lobbyisterne der vil have genladning forbudt har camoufleret det rigtigt godt denne gang..... [V]

Der graves videre....


** Jo mere jeg øver mig - jo heldigere bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#45
@LasseScout
Grunden til at min og OK Hansens ordlyd ikke er ens er nok denne pasus:
Den 9/5 - 2011 er der sket en ændring I lov om våben og eksplosivstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 704 af 22. juni 2009, som ændret ved § 1 i lov nr. 538 af 26. maj 2010, foretages følgende ændringer:
3. I § 3, stk. 3, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:
»4) krudtoplag, arbejdslokaler og udstyr hos personer, der har tilladelse til genopladning af ammunition,«

link:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...?id=136963


** Jo mere jeg øver mig - jo heldigere bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#46
Ja, jow, det er rigtigt nok at Våbenloven er ændret, så Justitsministeren, eller den han bemyndiger til det, har adgang til lokaler, krudtoplag og udstyr.

Men i våbenbekendtgørelsen har Justitsministeren altså stadigvæk kun bemyndiget politiet til at kontrollere krudtoplaget. Det er selvfølgelig en formalitet, men det undrer mig, at ministeriet ikke ændrer bekendtgørelsen, før de ændrer betingelserne i de afgørelser der træffes efter den. Det er derfor jeg tror, at Fyns Politi måske, med vanlig ildhu, har taget forskud på glæderne og bemyndiget sig selv.

Men lad nu det ligge, det er kun formalia.

Langt værre er det, at de vil have installationerne i hele rummet Ex-godkendt. Jeg har f.eks. bygget hus i 2010, og jeg trak med fuldt overlæg alle kontakter og lampeudtag hen til døren i laderummet, så jeg har over 2,5 meter hen til ladebordet ved vinduet, hvor der ingen installationer er. Det er lovligt efter den tilladelse jeg har nu, men om 2 år skal jeg påregne at lave det om. Det er jeg sku gal i skralden over, især da ingen i politi, beredskab eller andre steder kan henvise til en eneste ulykke hos hjemmeladere der kan begrunde stramningen.

Jeg tror kampen skal tages af Jægerforbundet og Skytteforeningerne, det er nok for tungt for enkeltpersoner at løfte.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#47
Hej Lasse,
Ja, det er for tungt at løfte, men synes det helt vildt vanskeligt at overholde loven med den informationsøgning og selektering som man skal i gang med når man får tilladelsen.
Jeg tror der er håb og hjælp at hente i stærkstrømsbekendtgørelsens kapitel 806.2.1 omkring begrænset mængde - betragtes ikke som sprængstofrum.
Vi skal bare have fundet ud af hvad "begrænset mængde" er iflg. beredskabsstyrelsens foreskrifter.
Det kunne jo godt tænkes at gælde for op til 2 kg eksplosivstoffer i kategori 1.3 (røgsvagt krudt)


** Jo mere jeg øver mig - jo heldigere bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#48
Hej,

jeg er kommet lidt nærmere hvad "begrænset mængde" udgør ved at skele til retningslinier for fyrværkeri udarbejdet af sikkerhedsstyrelsen.

Med hensyn til fyrværkeri, tales der om NEM - "NettoEksplosivstofMængde

En butik må opbevare 50 kg NEM, fordelt med 12,5 kg bag disken. 12,5 kg mindst 5 meter fra disken og 25kg i tilstødede lokaler.
Der må ikke opbevares brandfarlige væsker eller F-gas i lokalet.
DER ER INGEN KRAV TIL SÆRLIGE STRØMFORHOLD.
Man kan jo så undre sig over, at hjemmeladere kun må opbevare 2 kg røgsvagt krudt i sikret Skafor skab.!!

Ligeledes må man opbevare op til 25 liter meget brændfarlig væske indendørs og der er ingen foreskrifter omkring brug...

fortsættelse følger...


** Jo mere jeg øver mig - jo heldigere bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#49
Hhhmm, jeg har en mavefornemmelse af at nogen ved DJ eller DDS sidder inde med en viden der kan afklare en del af det vi roder med her. Måske nogle af os skulle prøve at kontakte dem - det kan vi jo da uden at give Politiet for mange sjove ideer (hvilket de vist desværre allerede har). Desværre har jeg selv svært ved ringe til nogen af dem i arbejdstiden, og når jeg kommer hjem kræver min 2 årige datter fuld opmærksomhed, så jeg kan desværre ikke selv p.t. tilbyde en ”yddybende” undersøgelse, men tror at vi kan få hjælp af DJ og DDS. Hvis de ikke er opmærksomme på problemet er det jo også relevant at de får det at vide. Da jeg for år tilbage var i kontakt med Lars Thune (DJ) havde de sendt over 70 uddybende spørgsmål til de nye regler (nok efter loven blev ændret i 2005) men havde ½ år efter ikke hørt noget endnu. Han nævnte bl.a. netop de forhold hvor der kunne være lempelser ved ”Små mængder” hvor det så var op til Politiet at vurdere hvad der så skulle kræves. De forhold var man spændt på at høre noget om. Jeg har aldrig hørt om resultaterne men nogen ved DJ der har overtaget hans ansvarsområder må ligge inde med disse besvarelser (hvis de nogensinde kom), og have viden om det. De har jo også undervisere der skal holdes ajour på området.

Talte for øvrigt med en skytteforeningsformand i dag. Han havde kendskab til en skytteforening i det sønderjyske der havde fået våbenopbevaringsfaciliteter kontrolleret. Politiet mødte op 6 personer, hvoraf de 3 dog vist ”Kun” var under oplæring. Faciliteterne blev ”Næsten” godkendt, men der var krav til udvidelse af eksistrende alarm – vist nok så gulvet også var sikret.

Egentlig irriterende hvis Politiet strammer kravene så meget at 99% mister tilladelsen - så kunne man jo spare en masse ressourcer ved blot at melde ud at man ikke ønsker genladning i DK, så nu inddrager man alle tilladelse, i stedet for at skulle gøre det ved at besøge hver enkelt. Kommer de i hold på 3-6 personer er det jo da en tidskrævende affære. Jeg tænker bare hele tiden : ”Har de da for f….. ikke noget fornuftigt at tage sig til i stedet for”.

Mvh. Ole
Svar
#50
Med lidt held kunnne vi måske overtale DJ og/eller DDS til at lave en kortfattet, let forståelig, vejledning om reglerne, hvilket de msåke allerede har til internt brug.

Mvh. Ole
Svar
#51
Hej - det var en rigtig god ide at kontakte "vores egne" først og fremmest.
Jeg tror man kommer længst med DDS da området ikke virker særligt interessant for DJ der har meget andet at tænke på. Derimod handler DDS kun om skydning o der er rigtigt mange skytter der genlader.

Jeg håber der er noget at komme efter i den pasus mht. "begrænset mængde" - det kan være at beredskabsmyndighederne falder om af grin over vores 2 kg krudt og sprængstofrum, når de giver tilladelse til opbevaring af 50 kg sprængklart fyrværkeri i butikker hvor der færdes masser af mennesker!


** Jo mere jeg øver mig - jo heldigere bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#52
fandt dette her på siden hvor justitsministreriet nævner lempeligere regler...

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=11722


** Jo mere jeg øver mig - jo heldigere bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#53
Hej igen

jeg fandt alligevel tid til at ringe til Jægerforbundet Kalø i dag. De tør heller ikke give et endeligt svar på hvad der gælder af regler. Problemet med hele denne del af lovgivningen er at justitsministeriet heller ikke engang vil fortolke, da det er de enkelte Politikredse der fortolker, og det gør de forskelligt. Jægerforbundet har dog nedsat en arbejdsgruppe der skal se på hvordan, og hvor forskelligt loven bliver tolket, for derefter at arbejde for en fælles tolkning i hele landet. Gruppen skal primært arbejde med opbeveraing af våben og ammunition, men kommer jo i samme forbindelse ind på genladning.

Mvh. Ole
Svar
#54
Hej.
Jeg var på ladekursus d.12-11-2011 hos Østjysk våbenhandel og udfylte papirene i løbet af ugen efter og afleverede dem til Odense politi d. 18-11-2011 og fik at vide at den kom med posten. Så var jeg der ude d.16-12-2011 for jeg havde ikke fået skrevet de kalibre på som jeg ville lade,jeg fik så at vide at man bare fik til alle gængse kalibre og at de samlede en stak tilladelser sammen og lavede på en gang så hvor lang tid der ville gå kunne hun ikke sige
I dag d.07-02-2012 har jeg stadig ikke modtaget nogen tilladelse,kan det mon være rigtigt at det skal tage så lang tid?.
Nu er jeg nok nået der til at jeg ikke begynder på noget laderum inden jeg har en tilladelse
Svar
#55
Politiet har selv en målsætning om, at den slags sagsbehandling skal være klaret på højst en måned. Så nej, det kan ikke være rigtigt at det skal tage tre.

Jeg blev også syltet af Fyns Politi i sin tid. Jeg ringede og ringede og skrev. Til sidst klagede jeg til Rigspolitiet, og så kom tilladelsen endelig.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#56
Hej.
Ja jeg synes godt nok at det er lang tid.
Nu giver jeg dem nok lige 14 dage mere så vil jeg køre ud til dem igen og spørge om de har glemt mig.Men hvis man ikke har en kvitering på den dato hvor man aflevere ansøgningen på så er det jo påstand mod påstand hvornår den er afleveret.Man skal jo nok også passe på ikke at være for meget efter dem så kommer de jo nok bare og siger tak for sidst en dag og det er jo dem der har fat i den lange ende.
Mvh. Lars
Svar
#57
Min tog 14 dage ved fyns politi


** Jo mere jeg øver mig - jo heldigere bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#58
Kan det have noget at gøre med at du bare skulle have din fornyet?.
Svar
#59
Tjaaa, jeg fornyede den ikke sidt og det skulle have været gjort i 2005. Så det vil nok anses for at være en ny.


** Jo mere jeg øver mig - jo heldigere bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#60
ja det må man nok sige det er.Jeg må se om der snart sker noget ellers vil jeg kontakte dem.
Mvh.Lars
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)