Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Genladningstilladelse
#1
Jeg har lige fået fornyet min genladningstilladelse, igen igen.
Jeg mener at den jeg sendte ind med ansøgningen var gyldig i 10 år? Men udløb her i det nye år, så jeg ansøgte om en ny tilladelse som kom idag, men den er gyldig i 4 år.
Er det noget som dette forum kender til dette, hvor lang tid er jeres tilladelse gyldig?
(det var våbenkontoret i Viborg)

MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#2
Min blev fornyet ved Politikreds syd- og sønderjylland i 2011 (Esbjerg), og den gælder i 5 år. Men reduceret fra 3 kilo krudt til 2 kilo i forhold til den gamle.

Mvh. Ole
Svar
#3
Siden 1995, hvor jeg tog genladningskurset har mine tilladelser været gyldige i 5 år. Således også den seneste fra juni 2011 udstedt i Viborg. Som Ole nævner er mængden af krudt, som man må ligge inde med mindsket til 2 kg.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#4
Ja, nye tider, nye skikke, min nye tilladelse er gældende fra 05-01-2012 og til 05-01-2016,(og det får jeg til 4 år)
Min tilladelse er også ligesom jeres, max. 2 kg krudt og 5000 fænghætter.

MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#5
Der er en fejl i din tilladelse. Genladningstilladelser har altid været gyldige i 5 år, det er ikke noget politiet kan lave om på, det er fastlagt af stk. 4 i Våbenlovens § 6 d :
Citat:quote:

Stk. 4. Tilladelser til genopladning og tilladelse til indkøb af sortkrudt meddeles for 5 år.

Jeg vil tro, fejlen skyldes at vi lige er gået ind i et nyt år, så våbenkontoret har brugt en tilladelse fra sidste år og rettet dag og måned som de plejer, men glemt at rette gyldighedsårstallet. Bare kontakt våbenkontoret, så retter de det med det samme. Hvis de har lavet flere tilladelser i år, skal de nok have skrevet til de mennsker også, det er ikke sikkert de selv har opdaget det endnu [Big Grin].

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Tak for det, det var lige en sådan oplysning jeg manglede, og når jeg kommer forbi Viborg, går jeg lige ind og får det rettet
TAK!

MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#7
Hej alle
Jeg sendte genladningstilladelsen retur og fik idag en ny tilladelse som er gyldig i 5 år, og våbenkontoret undskyldte den tidligre fremsendte tilladelse som var forkert.
Så, alt er nu i orden[Smile]
Tak for hjælpen.

MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#8
Min tilladelse blev fornyet forrige år i Odense og der blev den øget fra 5kg til 100kg[^]

De snakkede om at nu gik det efter ansøgerens anslåede kropsvægt....[Big Grin][Big Grin]

Forsøgte først med 150kg, men den "åd" de ikke[B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Jov jov, men er du ikke også tvunget til at være momsregistreret.[Wink]

For os andre hobby folk er det vist kun de 2 kg der kan opnåes nu.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#10
Ikke bare et momsnummer.....

Skafor rød opbevaring plus sikring af rum.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Ja, krudtet skal ikke bare kunne brænde...
Det skal lukkes inde i en stålbox så det rigtig kan danne tryk [xx(]

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#12
En af mine kammerater har ikke fået fornyet sin tilladelse fordi der "pludseligt" ikke er langt nok til naboen da han bor i lejlighed. Han bor dog samme sted som da han fik genladningstilladelsen - det lugter lidt af paragrafrytter. [V]

Jeg kan ikke læse noget nogen steder at der ikke må genlades i lejligheder???
Har I nogen erfaring / kommentar til dette[?]

Det er givetvis pga af denne pasus omkring opbevaring af krudt:
1.8 Inden- og udendørs opbevaring af eksplosivstof skal finde sted i en afstand af mindst 5 m fra naboskel og vejmidte.
Det er jo lidt svært at få 5m til dem der bor fx. nedenunder...


*** Lakelander 389 / Kongsberg 393 KØBES! i cal. 243 - 6,5x55 ***

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#13
Kender det fra en bekendt.

Men den første tilladelse er givet uden at overholde skel reglerne og at de først har lavet en fejl forpligter trods alt ikke til at de gentager den.

Jeg troede faktisk de 2 kilo var prisen for at man accepterede kortere afstand til skel.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#14
Mojn mvk

Din kammerat må undersøge hvor naboskellet er. Kravet om min. 5 meter til naboskel, har ikke noget med afstanden til nabolejlighed at gøre.

Prøv via kommunens hjemmeside at printe et giskort ( luftfoto ) hvor naboskellet er vist. Såfremt der er mindst 5 meter til naboskellet, så har politiet ikke hjemmel til at afvise ansøgningen.

Såfremt han fortsat ikke kan få sin tilladelse, så ville jeg sende en klage til justitsministeriet.

vh.

CCK
cck
Svar
#15
Hej CCK,
eller mojn Smile - tak for indlæg.
- jeg ved han har haft opbevaret krudtet mere end 5 m fra vægen ind til naboen.


*** Lakelander 389 / Kongsberg 393 KØBES! i cal. 243 - 6,5x55 ***

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#16
@ MVK:Afslaget er forkert. Kravet om afstand til skel forsvandt samtidig med, at krudtmængden man kan opbevare blev nedsat fra 3 kg. til 2. Den politimand eller HK´er der har behandlet ansøgningen kender åbenbart slet ikke reglerne. Du citerer krav 1.8 helt rigtigt, men i tillægget til tilladelsen står der: " 1.7 og 1.8 gælder ikke ved oplag op til 2 kg."

Det er altså flintrende ligegyldigt om så våbenskabet med krudtet i er boltet fast på skillevæggen ind til naboen. 1.7, der også er bortfaldet, er den med, at krudtet ikke måtte opbevares i opholdsrum. Da de to regler bortfaldt, blev det netop muligt at være genlader i en lejlighed, og det er det stadig.

Klageinstansen er ikke Justitsministeriet, men Rigspolitiet. Det vll dog tage en hæslig tid at trække sagen gennem klageinstansen, så prøv at kontakte våbenkontoret igen, og tal med en anden, end den der har givet afslaget. Hvis de selv kan finde ud af at den er gal, og så rette det, går det meget hurtigere, sådan som Jens Peter Jensen også oplevede det.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#17
Hej Lasse,

mange tak - det bliver han glad for.
Den ansøgningstilladelse man kan hente i dag, nævner faktsk 3 kg krudt. [V]
De trænger vist til at få opdateret deres formularer:

http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/7EA1CE...2_0697.pdf


*** Lakelander 389 / Kongsberg 393 KØBES! i cal. 243 - 6,5x55 ***

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#18
Det skyldes nok stk. 2 i § 10 i Våbencirkulæret:
Citat:quote:

Stk. 2. Tilladelse gives på en særlig blanket, der er godkendt af justitsministeren. Ved ansøgning om genopladningstilladelse til eget eller privat brug kan der maksimalt gives tilladelse til opbevaring af 2 kg røgsvagt krudt. Der kan endvidere maksimalt gives tilladelse til opbevaring af 5000 fænghætter.

Enhver kan sige sig selv, at når tilladelsen skal laves på en blanket der er godkendt af Justitsministeriet, så er det uoverskueligt at lave en ny blanket når den gamle bliver forældet [:0].

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
Suk... ja, det er ikke nemt at finde ud af efterhånden [V]


*** Lakelander 389 / Kongsberg 393 KØBES! i cal. 243 - 6,5x55 ***

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#20
Hvad skal man skrive i den nye ansøgning omkring kalibervalg? Alle lovlige kalibre? Eller?
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)