Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gælder jagtloven i hjorteindhegning ?
#1
Hej.

Hvis nu jeg skal skyde en kronhjort i indhegning, må jeg så skyde den med kaliber 222 eller 22LR eller skal jeg op og følge jagtloven.
PS. jeg kunne nu ikke finde på at skyde den med en 22LR

Bliver hjorte i indhegning betragtet som vildt eller som vi betragter grise i en landbrugsproduktion, hvor vi kan skyde dem med en boltpistol.
Jeg har tit hørt man skyder hjorte med meget små kalibre i indhegning.

Et andet spørgsmål, hvis man kommer til at køre et stykke råvildt ned, hvor dyret ikke dør og det ligger på vejen.
Må jeg skyde det med en kaliber 22LR hvis jeg har den til at ligge i bilen ? eller skal jeg lade dyret lide og så ringe til Falck, hvor de så kan aflive det ?, jeg ved godt hvad jeg vil gøre, men jeg er ikke sikker på, at det er lovlig og hvad kan det ske, hvis jeg skød det ? vil jeg miste mit jagttegn, få en bøde, eller et klap på skulderen når Falck kommer og henter dyret pga. dyret ikke har lidt mere end der er grund til.

Det var meget men håber i kan hjælpe

Mvh Ole

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#2
Jeg vil da godt give et bud.

Jagtloven gælder IKKE i en indhegning. Heller ikke jagttiderne. Det er jo husdyr.

I den næste situation er det dyreværnsloven der tager over, så du må aflive dyret med din 22er eller din jagtkniv (hvis du er på vej til eller fra jagt)
Jeg husker en episode hvor en betjent, vi kan kalde ham Lars S., på landsdækkende TV aflivede vistnok et stykke kronvildt med sin tjeneste pistol. Og det var før at politiet fik 9mm så den gamle 7.65 havde i hvert fald ikke enrgi nok og kuglen var sikkert heller ikke ekspanderende.
Det blev han ikke straffet for da det jo er en nødsituation.

Jeg ved osse hvad jeg ville gøre og det tror jeg osse du selv har en anelse om [Smile]

EDIT: Nu fandt jeg det klip med betjenten [^]http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=9839&SearchTerms=skydeprøve

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Hjorteindhegninger er husdyrhold, så der gælder jagtloven rigtignok ikke.
Der bruges af og til mindre kalibre, ja, fordi man pga indhegningen er på langt kortere afstand m.v.
Visse hjortefarme har også tilladelse til afskydning af dyr med riffel med lyddæmper.

Og mht nødstedt vildt, der behøver det ikke engang være jagttid på dyret - hvis du finder et nødstedt vildt midt om natten, er du i din fulde ret til at ombringe dyret med et hvilket som helst middel du anser for værende det bedste til formålet.

Det er HELLER ikke jagt - men derimod varetager man dyrets tarv ved at gøre en ende på dets lidelser, på den hurtigste og mest effektive måde man har mulighed for i den pågældende situation.

HVIS du finder et nødstedt vildt, så er det en god ting at ringe til politiet og sige hvad man agter at gøre.!
Identificér dig, informér om hvad du har af muligheder, og at du sagtens kan varetage opgaven her og nu, fordi du har værktøjet samt har kendskab til hvordan. Dermed kan politiet tage mere roligt på evt opkald fra omkringboende som måtte have hørt skuddet.

Det er mere for at berolige DEM og ikke sætte alt for meget i gang, ved at skyde et nødstedt dyr. Ring evt umiddelbart EFTER, hvis dette er bedre.!

Værktøjet du vælger at bruge, er af mindre betydning - det skal bare være noget du lige har umiddelbar rådighed over, og skal være det du i situationen bedømmer som det bedst egnede. Også mht sikkerhed af andre.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#4
Hjortefarm og dyrehave er ikke det samme. Jeg mener at en dyrehave ikke går under husdyr, da der jo både er gødningsregnskab, indfangning og øremærkning og dyrlæge sager der spiller ind. På en hjortefarm skal dyrene hvistnok tilses inden aflivning af en dyrlæge hvorimod i en dyrhave skal det hvist foregå på jagtlig hvis. Hvad ammunition angår har vi altid brugt 22lr (hovedskud med cci stinger) i vores hegn til dådyr.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#5
Hej.
Jeg takker for hjælpen

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#6
Prøv at søge på forum.
Jeg sendte engang et spørgsmål til jægerforbundets konsulenter omkring aflivningsproblematikken hvis dyr er påkørt og er faldet inde på marken - dvs. på anden mands jagt.

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Min storebror var for ca. 20 år siden på vej hjem fra pistolskydning, og havde derfor sin cal. 22 pistol i bilen.

Bilen foran påkørte et rådyr, og den ældre mand var ret forvirret over situationen.
Min bror stoppede og talte med manden, og de var enige om at dyret skulle aflives.
Brormand gik hen i sin bil. Satte 5 skud i pistolen, og gik hen og aflivede dyret med de 5 skud.
Vendte sig om mod den ældre mand, stadig med pistolen i hånden og spurgte: "Vil du have dyret med hjem"
Den ældre mand var nu endnu mere chokket, og sagde befippet: "Nej, nej. Tag du den bare"
Han troede nok nærmest, at det var en rocker han havde mødt :-)

Den historie har vi grint af mange gange siden.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#8
En hjortefarm er på under 50 hektar, her gælder jagtloven ikke. Der er domspraksis for, at man godt kan aflive hjorte i en hjortefarm med kaliber .222 Rem, da forholdene er så kontrollerede, at eventuelle uheld hurtigt kan korrigeres.

En dyrehave er på over 50 hektar, her gælder jagtloven, både angående jaggtider og kaliberkrav mm.

Der er ikke ret mange dyrehaver i Danmark, men der er mange mennesker der kalder deres hjortefarm en dyrehave, og udfører afskydning i overensstemmelse med dyrehaveregler. Det må de naturligvis selv om.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)