Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nogle Ladedata til 6,5X55 ?
#1
Hej alle
Så er jeg ved at få grå hår af min 6,5X55.
Har Norma hylstre, cci 200 fænghætter, Norma 204 krudt og en fantastisk 140 grains sierre game king kugle.
Jeg har nået en ladning på 43,5 grains med en COL på 76,5mm og den soder stadig en smule i min Carl Gustav :-(
Skal jeg korte min COL til de 76 som ladebogen skriver eller skal jeg læsse lidt ekstra krudt i hylstret ? Der er stadig god plads, men jeg syntes jeg er lidt højt oppe rent teoretisk.
Har hørt om ladninger med 44 grains krudt, men nogen der har erfaringer?

Mvh Michael
Mvh Michael
Svar
#2
Kan den ellers skyde godt med ladningerne eller spreder den?

Hvad siger den fx til fabriksladet Jaktmatch eller Scenar ? Soder de ?

Hvis du ryster en fabriksladet Scenar, så lyder det til at hylsteret kun er 2/3 fuld, og da jeg selv har ladet med MRP (RP ekvivalent) i 6.5x55 for at fylde hylsteret under en 129grs Hornady SST uden "fascinerende" resultater, så må jeg konkludere at hylsterfyldning ikke er alt....

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#3
Har du målt hastigheden.
Mvh. BC
Svar
#4
Min mest præcise ladning i 6,5x55 er med en fyldningsgrad på 90.1%

Jeg har lavet en rimeligt præcis 6,5x55 subsonic med 160 grains bly-projektiler hvor fyldningsgraden er under 50%

Så, nej fyldningsgraden er ikke alt... med langsomt krudt er det fint hvis den bare er over 80% efter min erfaring.

en ladning med 43,5 grains N204 og den kugle giver i følge QL kun ca. 3300 bar... men det burde stadig ikke give sodning længere ned end til overgangen mellem hals og skulder... Min 6,5 x 55 soder hylsterhalsen med ALLE ladninger, uanset om de er ladet op til 4000 bar, som jeg har sat som grænsen for mine 6,5x55 ladninger (Selv CIP grænsen på 3800 Bar er ikke tidssvarende i moderne rifler.

Norma fabriksammo har jeg målt til +3900 Bar med min trykmåler, så QL's CIP grænse på 3800 må være forældet?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Norma fabriksammo har jeg målt til +3900 Bar med min trykmåler, så QL's CIP grænse på 3800 må være forældet?



Jeg læste for ikke længe siden, med interesse, afsnittene omkring trykmåling i Ladeboken og Alt om krut og lite til. Ifølge dem for man "altid" forskellige resultater, når man måler tryk - dette endda selvom, der benyttes samme metode.

Måden man løser det på er, at man lader standardiseringsorganet (CIP, SAAMI) måle trykket og så "kalibrerer man sit eget udstyr" til dette.

Så du kan ikke udlede ovenstående af, at du har målt trykket til 3900 bar, da det ikke udelukker at CIP måler det til 3750 bar [Big Grin]

Mvh.
Anders
Svar
#6
Det er meget svært med f.eks. CIP's lettere antikverede piezo-elektriske systemer at bestemme et egentligt absolut peak maximalt kammertryk.

Bestemmelse af absolutte tryk i en så kortvarig dynamisk måling kan være særdeles vanskelige, og er derfor behæftet med en stor usikkerhed.

Mit "pressureTrace" udstyr er baseret på en Strain Gauge, med en mikroprocessor styret digital måling, som kan kalibreres ret nøjagtigt ud fra differens-målinger. der er dog stadig tale om usikkerheder på 5% - 10% på absolut tryk.

på dansk betyder det at det max kammertryk jeg måler ligger på f.eks. 4300 Bar +/- 400 bar .... så vil trykket altså være mindst 3900 Bar!

Det er muligt at f.eks. Norma har lavet deres ladninger så de i et normalt test-løb ikke overskrider f.eks. CIP's 3800 bar, men som du selv siger så betyder det ikke at de ikke kan generere f,eks. 4000 bar i min riffel...

Min pointe er at max trykket for 6,5x55 konstruktionsmæssigt og i moderne rifler sagtens kunne ligge på 4150 Bar som f.eks. .308W

Det er altså efter min mening (og mine målinger) ikke reelt sikkerhedsmæssigt problem i at lade en 6,5 x 55 til f.eks. 4000 bar i en moderne riffel.

Noget helt andet er så om det er nødvendigt eller ønskeligt.. 800 m/sek kan sagtens opnås med den omtalte 140 grains SGK, uden at overskride de 3800 Bar.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Interessant tråd..
Men selvom trykket kan være utroligt svært at måle præcist, er det jo forholdsvist simpelt at måle projektilets hastighed præcist.
Anvender man samme krudttype og pibelængde som fabrikanten, eller som beregnet i QL. og udgangshastigheden er identisk, må trykket vel også være meget tæt på identisk, især hvis hylstervolumen er opmålt osv.?
Svar
#8
@Højen

Det kan du ikke udlede. Quickloads beregningsmodel er netop ikke en matematisk model. Den er blevet til på samme måde som f.eks. De modeller der bruges til at beregne den ballistiske bane, vejrmodeller eller sågar den af Liberal Alliance meget omtalte DREAM model.

Nemlig ved udfra en mængde opsamlede data at konstruere en model man kan bruge til at forudsige/simulere, hvad der vil ske hvis man ændrer den eller den parameter.

Her bliver dataopsamlingen vigtig idet at måden man har opsamlet data på også får en betydning for resultatet af ens efterfølgende simuleringer. Quickloads data er opsamlet med Piezo transducere. Hvorfor dets forudsigelser omkring tryk og hastighed vil hænge sammen med det data grundlag. Sagt på en anden måde - med et lidt tænkt eksempel; Hvis de Piezo transducere, der er brugt til at fodre QL med data konsekvent regner 400 bar for lidt ift. Det reelle tryk er der en god mulighed for at QLs resultater også ligger 400 bar fra det reelle tryk.

Når ikke, der er en nøjagtig matematisk model - kan man ikke bare tage hastigheden og regne tilbage. Det ville være meget belejligt, hvis man kunne da det er væsentligt nemmere og billigere at måle projektilets hastighed end at måle trykket... Hvorfor jeg er sikker på at diverse ammo producenter vil være dig meget taknemmelige, hvis du lige ryster den model ud af ærmet [Big Grin]

Mvh.
Anders
Svar
#9
Det forstår jeg udmærket.. Det er stort set umuligt at beregne trykket præcist.
Men to ens projektiler, afskudt i ens piber, skal jo påvirkes af samme kraft for at opnå samme hastighed, så hvis krudttypen er ens, må det jo nødvendigvis være det samme tryk der har sparket de 2 projektiler ud af kammeret.
Jeg mener, energien er jo konstant, så den energi projektilet har når det forlader mundingen er vel i princippet også den energi trykket har udviklet under affyring.
Deraf: skyder to ens rifler med samme patroner og projektilerne har samme hastighed (målt) burde trykket vel være identisk i de to rifler.
Den ene riffel kunne være normas testpibe og den anden kunne være en hjemmeladers, der har kopieret opskriften på normas ladedata på deres hjemmeside. Eller..!?
Svar
#10
Der findes ikke 2 helt ens piber! Selv ikke med demest moderne metoder kan man fremstille 2 piber der er mere ensartede i dimensioner (riffelgange og boring) end de 5-10% man kan måle i absolut tryk.

Med andre ord: Selv hvis du afskyder præcis samme type, fabrikat og LOT nr på alle dele af en ladning i samme kaliber i samme riffel, men med 2 piber af samme fabrikat og endda fremstillet på samme maskine ,samme dag[:I] KAN du sagtens se variationer i tryk og V(0) der overstiger 10% eller mere!

Mellem to piber, der burde være helt ens, kan der være store forskelle i tryk, uden der nødvendigvis er samme forskel i V(0) det afhænger af en række faktorer ved pibens fremstilling, polering og tilpasning til låsen.

Man kan altså IKKE konkludere at samme maksimale kammertryk i to forskellige piber/rifler vil give samme V(0) selvom alle andre faktorer holdes konstant/ens (Pibelængde, pibe-tykkelse, lås o.s.v.)

Og Jo, pibens tykkelse og kontur har også en indflydelse. godstykkelsen afgør ganske enkelt både hvor meget piben udvider sig under tryk, og hvor meget "boringen" permanent har ændret sig efter neddrejning af piben udvendigt.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
Hej alle og tak for udviklingen i tråden. Jeg skyder ret præcist med den ladning og jeg har ikke målt hastigheden, men det når jeg nok i løbet af foråret. Faktisk skød den endnu mere præcist med en COL på 77mm, men der sodet den rigtig grimt meget ned af hylstret, så jeg kortede den op til 76,5 mm for at lave lidt mere tryk. pt. soder den en lille smule ned af hylstersiden efter en 6-7 skud og det syntes jeg er ret irriterende. Tror jeg prøver meg frem med en smule mere krudt og nogle der er kortet op, så må vi se hvad der sker. Har iøvrigt ikke oplevet trykproblemer eller tegn på overtryk endnu :-)
Men endnu engang tak for udviklingen i tråden, det er spændende læsning.

Mvh Michael
Mvh Michael
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)