Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er der nogen kalibrer der er mere præcise?
#1
Jeg har tit tænkt på, om der er nogen reel forskel i diverse kalibreres præcision?

Hvis man tager udgangspunkt i en standard ensartet fabriksriffel, og man bruger den nødvendige tid til at finde den rigtige ensartede ladning, vil man så være i stand at få det samme rent præcisionsmæssigt ud af en 30-30 som en 308W, bare for at tage et tænkt eksempel?

Eller har skuldervinkel, forholdet mellem krudtvolumen og kaliber diameter eller noget helt tredie reel betydning?

Er der nogen der kan komme med nogle interessante bud?

Christian
Svar
#2
Det er der en del der tyder på. Søg efter Houston warehouse så kan du finde en meget spændende artikel om emnet. Det magiske kaliber skulle være i 6mm klassen

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Uden at gøre mig til klog på området har jeg læst, at det hylster der giver den mest ensartede afbrænding af krudtet også giver den bedste præcision.

Nogle af de ting der giver dette er. Fx små fænghættelommer, korte hylstre,skarpe skuldre og volumen i forhold til diameter(kaliber).

Eksempelvis er det et anerkendt faktum, at en 308 win generelt er mere præcis end en 30-06 spr.. Den eneste forskel på de 2 er længden.

Udover bedre levetid på piben skulle en skarp skulder gøre at mere krudt brænder i hylstret i stedet for i piben. det er igen mere ensartet.

Volumen.
En 6xc har mindre volumen end en 243 win og det gør den generelt mindre hysterisk. Derfor oplever de fleste den som værende lettere at få præcision ud af.

Ovennævnte er et udkog af en artikel af M.L. McPherson, som vandt en patent sag over Winchester/Browning om kopi af hans patenter, som de brugte til WSM konceptet.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Uden at gøre mig til klog på området har jeg læst, at det hylster der giver den mest ensartede afbrænding af krudtet også giver den bedste præcision.



Jeg er med på, at små hylstre vil være nemmere at få en mere ensartet forbrænding, og dermed en mere ensartet hastighed hvilket jo så igen resulterer i en bedre præcision. Disse kalibere har altså en indbygget fordel. Jeg ved godt det er meget teoretisk, men hvis man forestillede sig, at man fik den samme variation i hastigheden på en .22 PPC og en .224 Weatherby Magnum burde de så ikke gå lige præcis?

Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Eksempelvis er det et anerkendt faktum, at en 308 win generelt er mere præcis end en 30-06 spr.. Den eneste forskel på de 2 er længden.


Det har jeg også hørt mange gange, men der tror jeg også at rekyl, riffel og kvaliteten af ammunition gør en generel forskel. Der er selvfølgelig også forskel i volumen og dermed er det igen nemmere at få 308W til at gå mere ensartet qua en mindre volumen i hylstret.

Men er lille volume af hylstret, og dermed meget større chance for en ensartet forbrænding af krudtet, det eneste der adskiller et givent kalibers præcision [?]

Christian
Svar
#5
I stedet for at vi gætter så lad os starte med at lærer af nogen der har undersøgt sagen

http://www.angelfire.com/ma3/max357/houston.html

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Sikkert perfekt - jeg orker bare ikke at tygge mig igennem det.
Kan du ikke skrive en konklusion, på dansk - gerne kortfattet.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
Du kan jo altid købe en 6,5x55 eller en 308 Win så er du godt på vej
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by yeti

I stedet for at vi gætter så lad os starte med at lærer af nogen der har undersøgt sagen

http://www.angelfire.com/ma3/max357/houston.html

Mvh.

Yeti



Jeg har læst den meget spændende artikel tidligere, da den var postet på forummet første gang. Men jeg syntes egentlig ikke den svarer mit spørgsmål. Den opstiller en masse ting man skal gøre med et hylster og en ladning, for at opnå den ultimative præcision. Dertil skal det selvfølgelig parres med en riffel hvor alting er lavet så det passer sammen og det til nogle meget små tolerancer.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at man med en korrekt håndbygget riffel og med nogle fintunede ladninger til den, kan opnå en formidabel præcision. Men hvis man tager en riffel i kal. .30 og starter med et kammer i kal 308W, så derefter et kammer i kal. 30.06 og endelig slutter med et kammer i 300WM er der så en af dem der vil være mere præcis frem for de andre? Jeg er klar over det er meget teoretisk, og at der måske vil være lidt problemer med stigningen i piben.

Jeg medgiver at den linkede artikel nævner at kal. .22 er mere præcis end 6 mm som igen er lidt mere præcis end kal. .30, men det var mindst lige så meget om hvorvidt der indenfor et givent diameter er nogen åbenlyse fordele i hylster udformningen, der gør et kaliber mere præcist frem for et andet.

@ The Duke – Det er ikke fordi jeg mangler en ny riffel, jeg har haft en 308W og jeg har blandt andet en 6,5x55 pt som skyder glimrende. Jeg forsøger blot at udvide min horisont, og evt. lære noget nyt.

Christian
Svar
#9
Grunden til at jeg bliver ved med at vende tilbage til den artikel er at der ikke er så mange eksempler på at man er lykkedes med at eliminere mange af de variabler der spiller ind på præcision og ikke bare ved en enkelt skydning men igen og igen. Der er ikke ret mange eksempler påsat man tester den ene riffels kapacitet mon den næste over and over again. Normalt når vi skyder så ændres variablerne konstant, en sky går for solen, vinden blæser ikke konstant og temperaturen svinger over seancen. Og alligevel ved vi præcist at resultaterne enten skyldes vores fantastiske evner eller den lorteriffel i et helt forkert kaliber.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#10
@ yeti - Du har fuldstændigt ret, der mangler praktisk erfaring der belyser sagen. Og det er også rigtigt, at er svært at tage alle de variable størrelser ud af ligningen, det er også derfor det mest er et teoretisk spørgsmål. Det kunne bare være interessant, hvis der nu var nogle generelle betragtninger man kan gøre sig om emnet.

Christian
Svar
#11
Teoretiske overvejelser tror jeg fx var det der bragte os wsm kaliberne, men da de så mødte den virkelige verden gav mange genladningsproblemer. Men ser du bare på den helt tidlige del af den indre ballistik, så handler det om ensartethed i anslagsmekanismen, og den er formentligt rimeligt uafhængig af kalibre. Så kommer ensartethed i fænghætte præstationer, et emne jeg ved meget lidt om. Dernæst handler det om ensartet brændhastighed på krudtet. Her kommer både krudttype, fugtighed, temperatur, trykudvikling og deraf hylstervolumen, sættedybde, projektil vægt, projektiludformning, hylsterudformning, kammer udformning og sikkert en masse mere i spil. Og nu har vi så kun akkurat fået sat projektiler i bevægelse.

Der er så mange forskellige variable at for os almindelige dødelige bliver tests bare en form for religion, og mit gæt vil være at rekyl er den faktor som spiller mest ind. Skulle man lave egentlige tests skulle man lave tusindvis af skud under ens forhold for så at lave regretionsanalyser over de forskellige variabler for at finde dem som var signifikante. De signifikante ville så kunne bruges til at lave en formel som så ville give den store fine forklaring på alt. Men des flere forskellige variabler der kan være forklaringer des flere forsøg skal der laves... Så det bliver et kæmpe forsøg, og mig bekendt er der ikke nogen der er lykkedes med det endnu.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Mine erfaringer stammer fra hvad jeg har skudt med af forskellige kalibre hvoraf jeg uden tvivl har den bedste præcision med min 6.5x55. Idag var jeg på skydebanen nedenstående på 100m banen hvor jeg skød 10 skud med hver med følgende resultat:

6.5x55 (første 4 skud hul i hul og dernæst en spredning på max 1cm)

300 winmag (generel spredning på samtlige skud indenfor ca. 3cm)

458 winmag (trekløver på de første 3 og dernæst spredning indenfor ca. 3cm)

Jeg tror helt bestemt at rekyl er en afgørende faktor for langt de fleste som forudsætning for præcision. Med tilpas meget træning kan man dog også nå langt med større kalibre ved netop at træne med de små. Det skal lige siges at mine data fra mine rifler er et mønster der stort set er det samme hver gang jeg er på skydebanen, hvilket er ca. hver anden uge.

[Image: IMAG0380-Copy-Copy.jpg]
6.5x55 M98, Otterup matchpibe
Ruger no. 1 458 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by barebow

Mine erfaringer stammer fra hvad jeg har skudt med af forskellige kalibre hvoraf jeg uden tvivl har den bedste præcision med min 6.5x55. Idag var jeg på skydebanen nedenstående på 100m banen hvor jeg skød 10 skud med hver med følgende resultat:

6.5x55 (første 4 skud hul i hul og dernæst en spredning på max 1cm)[Image: IMAG0380-Copy-Copy.jpg]
6.5x55 M98, Otterup matchpibe
Ruger no. 1 458 winmag


Lyder godt helt......................................... fantastisk.
Var de 10 mm center/center eller 10 mm spredning fra kryds, altså 20mm center/center?

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#14
Om det er fantastisk ved jeg nu ikke. Jeg synes at min Meopta R-1 3-12x56 virkelig er god og med fast anlæg på indskydningsbanen, meget blødt match aftræk, går det fint. Det så ca. sådan her ud hvorefter de begyndte at vandre ca. 1cm op til højre rundt om de 2 punkter angivet.
[Image: indskydning_100meter.png]
Efter de første 4 skud var der de 2 skudhuller. Hvilke der gik i hvor vides ikke, hvorefter det måske begyndte at knibe med koncentrationen eller hvad der nu end ka spille ind af faktorer. Piben på min 6.5x55 begynder at give lidt flimmer efter 6-7 skud og så er det næsten umuligt at holde på uden at køle den lidt.
Jeg var på elgbanen bagefter med min 458 og det gik helt a h til [}Smile]

[Image: IMAG0380-Copy-Copy.jpg]
6.5x55 M98, Otterup matchpibe
Ruger no. 1 458 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#15
Der findes faktisk over 50 års "praktisk erfaring" i hvilke kalibre der er de mest præcise..

"Benchrest Hall of fame"!!![8D]

Og vinderen er: 6mm PPC .... skarpt forfulgt af 6mmBR og .22PPC..

5 stk 5 skuds grupper på 100 yards .. 0.1283" spredning center til center i gennemsnit, skudt med 6 mm PPC af Steve Kostanic i 2003.
"unlimited class"

Men dette er ikke "verdens mindste gruppe" den er helt fra 1973 og skudt af Mac McMillian og var 5 skud på 100 yards med en spredning på 0.009" eller 0,23 millimeter ..... skudt med en .222Rem[:0]

Så man kunne også sige at .222Rem er verdens mest præcise kaliber[Big Grin]

Et .222 hylster er sjovt nok næsten en præcis "nedskalering" af et 30-06 hylster, rent "facon-mæssigt" så mon det nu også er faconen på 30-06 i forhold til .308W der gør forskellen?

Der er så mange variable i spil, at jeg tvivler på at man kan "isolere" andet end nogle generelle "retningslinjer" for hvordan en kaliber skal være opbygget for at være præcis. Men der er ingen tvivl om at ensartet forbrænding, en præcis pibe og en minimering af vibrationer i riflen er de mest afgørende faktorer.

Min personlige mening er at noget af det vigtigste er at hele "systemet" skal være så "koncentrisk" som muligt omkring "systemlinjen" som er præcis midt i pibens udboring. Dette gælder ALLE komponenter. Lås, bundstykke, låseknaster, slagstift, hylster, fænghætte, ildkanal og projektil... Alle de steder hvor man er nødt til at være "asymmetrisk" skal der være så meget "gods" og styrke som muligt.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Et .222 hylster er sjovt nok næsten en præcis "nedskalering" af et 30-06 hylster, rent "facon-mæssigt" så mon det nu også er faconen på 30-06 i forhold til .308W der gør forskellen?

Hilsner
Dravis aka:FMJ



Og 50 BMG er næsten en præcis "opscalering" af en 30.06.

Prøv at stille .222 30.06 og 50 BMG ved siden af hinanden [Smile]

mvh F
Svar
#17
@Dravis

Jeg sad og fik en tanke da jeg læste dit indlæg. Er der nogensinde nogen der har lavet en riffel med angrebspunktet midt i skæftet for den bagudgående rekyl. Sådan lidt hvis man skuldre en fejekost. Og så høje kikkertmontager så man kan sigte. Det jeg sigter efter er en konstruktion hvor hele rekylen rettes direkte bagud, uden at have en tildens til at stejle, når den møder skulderen. Dette burde virke for let rekyl, men naturligvis ikke for tung rekyl hvor kroppen på skytten flyttes meget.

Men som sagt er der nogen der har lavet noget sådant ? - jeg har en idé om at det er der og at der er en grund til at vores kanoner ikke ser sådan ud...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#18
Ja, sådan var en af David Tubbs rifler bygget til fritstående skydestilling. (Modified"Tube-gun")

Den var med meget høje montager og kikkerten flyttet lidt til siden.[Smile] således at Tubb ikke behøvede at vippe hovedet til siden for at sigte.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)