Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fejl i cci-fænghætter!!?
#1
Da jeg for nylig er blevet gjort bekendt med at noget ammunition jeg har fremstillet i 2 forskellige kalibre (.243 og 6,5x55) har været skyld i klikkere, vil jeg lige høre andres erfaringer.
Sagen er den at fænghætten ikke har antændt/detoneret ved aftræk. dette er sket i 2 tilfælde.
I det ene tilfælde er patronen forsøgt afskudt 5 gange uden held. Fænghætten påvirkes kun svagt af slagbolten, hvorfor den ikke antænder.
Flere andre identiske patroner, samt forskellig fabriksammunition har været afskudt før og efter, uden problemer. desuden er det 2 forskellige (blaser) rifler patronerne har klikket i. Hvorfor jeg vil tro det er fænghætten der har en defekt!
Fænghætten anvendt i begge tilfælde er en CCI 250 large rifle. opbevaret korrekt og under 1 år gammel.
Det skal siges at der er affyret 200-300 andre fra samme kasse uden problemer, men hvis andre har oplevet samme problemer, feks. med det specifikke mærke, eller har andre råd/ erfaringer, hører jeg gerne om det.
Hvilke mærker anvender i andre?
Er der nogen der har kendskab til tilbagekaldelser eller fejl indenfor CCI?
Hvilket mærke skal man vælge for at gardere sig mod gentagelsestilfælde?/er der kvalitetsforskel på fænghætter!?

Jeg håber i vil bidrage med jeres erfaringer på området.. Mvh. Dennis.
Svar
#2
Du kom sådan set selv med svaret:
I det ene tilfælde er patronen forsøgt afskudt 5 gange uden held. Fænghætten påvirkes kun svagt af slagbolten, hvorfor den ikke antænder.

Det kan jo ikke være fænghættens skyld at riflen ikke slår hårdt nok. Magnum hætter er marginelt tykkere i blikket, men rifler er forsynet med samme slagfjeder uanset kaliberen, så det bør ikke være grunden. I så fald er det igen en våbenfejl.
Jeg har ikke set eller hørt om til bagekaldelser fra CCI på andet end salonriffelpatroner.
Du kan aldrig gardere dig mod fejl i fænghætter da det ikke er en perfekt verden vi lever i.
Jeg har brugt omkring 15.000 CCI gænghætter og ikke haft 1 klikker nogensinde så jeg fortsætter med at bruge dem.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Hej Højen.

De sidste 4 år har jeg brugt ca. 4000 CCI fænghætter og jeg har aldrig haft en klikker.

De er blevet skudt af i en sauer 202 30-06 (large rifle) og en tikke T3 223R (small rifle) ca. 2000 stk af hver.

Om der er et problem med fænghætterne, skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke har oplevet det endnu.

Mvh.

bbs
Svar
#4
Fænghætten påvirkes kun svagt af slagbolten, hvorfor den ikke antænder.
halløj.
ked af at sige det, men hvis fænghætten ikke påvirkes nok er det dig det har sat den for dybt/ eller sat hylstret for langt tilbage[:I] (hvis riflen ellers slår hårdt nok pa anden ammo).

du skriver cci 250. er det pga normas data du bruger magnum hætter ?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by højen

Fænghætten påvirkes kun svagt af slagbolten, hvorfor den ikke antænder.


Dette lyder mere som et headspace problem hvor du formodentlig har lavet hylster kortere end kammer, der bliver for stor tolerance mellem patronbund og bolthoved hvilket gør at slagstiften ikke slår fænghætten ordentlig / ikke dybt nok

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#6
Ok det var så en double sammen med Strom [Smile]

Kna kun sige at man lærer jo i hele sit genlade liv [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#7
Ok det var så en double sammen med Strom
men du må da indrømme det er chokerende at vi blev slået på målstregen af M@X [Big Grin]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
Uden at kende noget som helst til den type riffel den er forsøgt afskudt i[Big Grin][8D][:I]
Kunne man så ikke forestille sig følgende:
Lidt for stort hylster som forhindre fuld lukning af bundstykket. Dette medfører at slagstiften forhindres i at slå helt frem.
Jeg mener at have hørt rygter om at det ikke er et helt ukendt fenomen på en eller anden tysk riffel[?][Wink]
Nu vil jeg jo nødig starte en religionskrig, men har du testet de patroner der klikkede,i en anden type af rifler
Svar
#9
I er nogen sløve bananer [Big Grin]

og for at genoplive en gammel tråd, så er det da den perfekte måde at øge sikkerheden på en Blaser riffel - brug kun ammunition den ikke kan skyde af [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by STROM

men du må da indrømme det er chokerende at vi blev slået på målstregen af M@X [Big Grin]


Han nævner jo så ikke headspace så vi er ikke helt slået [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#11
Tak for interessen.
Da patronen har været forsøgt afskudt flere gange tror jeg ikke det er sansynligt at riflen har været dårligt lukket hver gang. Fænghætterne er alle presset i bund, som altid og i en ren fænghætte lomme.
Ang. headspace, lyder det logisk. Men fastholdes en patron ikke af bundstykkehovedet, som senere skal trække hylstret ud. Man fireformer jo 6,5x55 til 6,5x55 AI ved netop at anvende for små patroner (standard) i et AI kammer.. Og jeg har brugt en ny Lee die i begge tilfælde, sammen med Norma hylstre, så burde man vel ligge godt indenfor tolerencerne, de er jo alle full sizede, så der burde ikke være forskel, da de jo er presset i bund i dien og ikke kan presses længere ved uheld osv.
Er kammeret i en blaser typisk større end andre! eller er de mere følsomme overfor tolerencer end andre rifler?
Svar
#12
Det er garanteret slagstiften/fjederen der er problemet. STROM mener fænghætten er sat for dybt. Det tror jeg er umuligt, for alle fænghættelommer i hylstrene er ens, med mindre der er en fejl i hylsteret. Jeg tror heller ikke det er muligt for slagstiften at skubbe hylsteret fremad i anslagsøjeblikket. Den slaar saa rapt og i kort tid at det ikke vil ske.
Jeg selv bruger CCI B (Benchrest)fænghætter. De er mere ensartede og følsomme.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#13
@højen
Du kan rent faktisk godt sætte fænghætterne for dybt hvis du bruger mere kraft end nødvendigt til at presse dem i. Når du mærker de er i bund skal de ikke have det der extra tryk der gør dem helt flade.
Hvis du gør det mindsker du afstanden mellem fænghættens bund og ambolten. Derved er der mindre plads i mellem dem og tændmidlet i fænghætten bliver måske ikke tændt.
Derfor nytter det heller ikke at prøve den samme patron 5 gange. Hvis den ikke virker anden gang så tag den med hjem og demonter den.

Punkt 2. Nej. Patronen fastholdes ikke i rillen af bundstykkehovedet. Det er kun rand og magnumpatroner der headspacer ved hylsterbunden. De 2 kalibre du nævner har headspace oppe ved skuldrene.
Når man kan omforme en standard patron til en A.I. i et EDITConfusedtandard A.I. kammer er det netop fordi osse A.I.eren headspacer på skulderen. En anden teknik er at lave en falsk skulder eller lade kuglen stå imod bommene for at fastholde patronen mod bundstykket. Men det er en helt anden snak.
Det er desværre ikke sådan at bare man har indstillet die'en som du skriver at så er alt OK. Jeg har set så mange udsving i tolerancer at der næsten ikke er noget der overrasker mig længere.
Men du har da ret i at Blaser er mere følsom end andre rifler. Blaser har ingen "cammingforce" der kan klemme patronen hvis den har overmål. I så fald kan bundstykket ikke lukkes helt og fænghætten får bare en lille prik. Noget der tit sker med hjemmeladet ammo og skytten vil liste låsen i på sin Blaser for ikke at støje. En Blaser skal lukkes bestemt.
Det var hvad der sker hvis patronen er for stor. Hvis den er for lille, bliver den skubbet frem i kammeret og under den bevægelse suger den kraften ud af slagstiftens slag. Og samtidig får slagstiften sværere ved at nå ambolten inde i gænghætten.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0
Når man kan omforme en standard patron til en A.I. i et standard kammer


Hvordan laver man det nummer? [8D]

Mvh.
Anders
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by ahsv

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0
Når man kan omforme en standard patron til en A.I. i et standard kammer


Hvordan laver man det nummer? [8D]

Mvh.
Anders



AARRRGHHHHHHHHHHH [B)]

Tjek: korrekturlæsning inden tryk på "send" [V]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by ahsv

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0
Når man kan omforme en standard patron til en A.I. i et standard kammer


Hvordan laver man det nummer? [8D]

Mvh.
Anders



AARRRGHHHHHHHHHHH [B)]

Tjek: korrekturlæsning inden tryk på "send" [V]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Det er nemlig rigtigt.. gælder også andre... ;0) men tilbage til emnet..
Svar
#17
Tak for kommentarerne..
Så konklusionen er nok at jeg monterer den problematiske fænghætte i et hylster og afskyder det i min egen riffel. Går den ikke af, har den fejlen. enten defekt, eller presset for hårdt.
Går den af, kunne det være headspace og jeg må kontrollere fremtidige patroner i forhold til et hylster afskudt i riflen jeg lader til.
God info, jeg går igang med at undersøge det...
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by højen

Tak for kommentarerne..
Så konklusionen er nok at jeg monterer den problematiske fænghætte i et hylster og afskyder det i min egen riffel. Går den ikke af, har den fejlen. enten defekt, eller presset for hårdt.
Går den af, kunne det være headspace og jeg må kontrollere fremtidige patroner i forhold til et hylster afskudt i riflen jeg lader til.
God info, jeg går igang med at undersøge det...


Spild nu ikke mere tid på dette. Du kan/må ikke forsøge at udtage den klikkede fænghætte. Bedste forsøg er at afprøve patronen i et andet våbenfabrikat.
De 5 affyringsforsøg er formodentligt foretaget ved at man ikke har åbnet og lukket bundstykket, mellem forsøgend. Derimod har man formodentligt blot benyttet opspændingstangenten for at få genopspændt slagmekanismen. Dette har ikke løst problemet med det ikke helt lukkede gardenaarangement.
Beskrivelsen et 110% klassiskt for klikkere i et eller andet tysk produkt, som en anden tysker ved navn alzh***** et eller andet forhindre mig i at huske.
Svar
#19
Hej

Jeg har en kammerat der for ca. 4 år siden oplevede at der i en karton fænghætter med cci 200 var der en hel del som klikkede.

Et fænomen som han ikke havde oplevet før, han havde ladet ca. 300 skud med de omtalte fænghætter og det var til andre skytter/jægere som han tidligere har ladet til uden problemmer. Det kan oplyses at jeg ved at de omtalte skytter begge skyder med Tikka.

Der var fejl på over 30% af disse fænghætter, min kammerat fik byttet den karton fænghætter (dem der var tilbage) og fik en ny æske, derefter var problemmet væk. Konklution på dette blev at der måtte være et parti fænghætter der var fejlbehæftede i hvert tilfælde med den æske.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#20
Jeg har ladet 12.000 med CCI 200 og har haft 1 klikker. Den var kun slået lidt an og da riflen efterfølgende blev renset (Tikka) skovlede han en del lort ud af bundstykket, og der var efterfølgende ingen problemer.

Har dog også set det omtalte forhold med Blaser ved en jagtkammerat. Hvis patronen klemmer en smule kan bundstykket kun lukkes lige så meget at slagstiften slippes, men ikke med fuld kraft, af en eller anden årsag. Ved nærmere eftersyn manglede den lige en smule i at være helt lukket, og ved at bruge lidt mere vold ved lukning begyndte det at fungere (det var patroner han selv havde ladet). Da tror jeg man har lidt mere magt i et alm. bundstykke til at lukke den helt selvom den klemmer lidt.

Det omtalte tifælde tror jeg faktisk godt kunne være at patronen klemmer en anelse så slagstiften ikke slår med fuld styrke.

Mvh. Ole
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)