Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Re-kylling
#1
Er netop hjemkommet fra det Skotske Højland hvor jagten stod på hinder og kalve. Jagten foregik med lånte rifler i kaliber 7mm Rem Magnum. Riflen var monteret emd "moderator" aka. lyddæmper og rekylen var ganske behagelig. Dette kunne også noteres på min skydning og træfsikkerhed.
Herjemme skyder jeg med en SL Classic 308, og jeg må tilstå at jeg har tendens til at mukke i skuddet. Jeg er vist bange for rekylen. Jeg påtænker derfor, med de skotske erfaringer i baghovedet, at få nedsat rekylen på min 308. Spørgsmålet er bare hvordan det kan ske....rekyldæmper, mundingsbremse eller andet.
Alle råd og (relevante) kommentarer er velkomne.
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by cfischer

Er netop hjemkommet fra det Skotske Højland hvor jagten stod på hinder og kalve. Jagten foregik med lånte rifler i kaliber 7mm Rem Magnum. Riflen var monteret emd "moderator" aka. lyddæmper og rekylen var ganske behagelig. Dette kunne også noteres på min skydning og træfsikkerhed.
Herjemme skyder jeg med en SL Classic 308, og jeg må tilstå at jeg har tendens til at mukke i skuddet. Jeg er vist bange for rekylen. Jeg påtænker derfor, med de skotske erfaringer i baghovedet, at få nedsat rekylen på min 308. Spørgsmålet er bare hvordan det kan ske....rekyldæmper, mundingsbremse eller andet.
Alle råd og (relevante) kommentarer er velkomne.



Du kan starte med at sætte en Pachmayer bagkappe på. Jeg plejer at bruge den der hedder Decellerator skeet, derudover kan du købe et kickstop til en haglsprøjte til ca. 4-450 kroner.

Med de 2 tiltag har du fjernet 20-25% af rekylen[Wink]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben

Kan det ikke repareres med Gaffatape, er det ikke værd at eje!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#3
Jeg har købt en slip-on Limbsaver til omkring 500kr til min 458 winmag og den er virkelig blevet en helt anden verden nu. Da jeg syntes at det var blasfemi at dreje det pæne sigte af en Ruger no. 1 for at få en mundingsbremse på, valgte jeg at få den supersoft bagkappe på istedet. Da der tilføjes ca. 2cm gummi med en speciel lamel struktur, kan det dog være at du så efterfølgende skal have justeret hvor din kikkert sidder. Umiddelbart vil jeg mene at Limbsaver har taget måske minimum 30-40% af det følte rekyl af den... og det er en hel del man godt kan undvære på sådan en svend [Smile]

[Image: IMAG0380-Copy-Copy.jpg]
6.5x55 M98, Otterup matchpibe
Ruger no. 1 458 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#4
Hvorfor ikke bare skifte den ud med netop en 7mm RM? Det er jo en fantastisk kaliber!

Jesper Hansen
Jesper Hansen
Svar
#5
Du kan montere en knaldforstærker aka mundingsbremse.
Ifølge folk med realitetssans kan den reducere rekylen med 30%-50%.
Ifølge tOPREKLAMEREDE produkter med ca 80%[:o)]
De første kan du roligt anvende. de sidstnævnte, må du nok ikke anvende sammen med Schönauers løsning, da du så resikere at riflen flyver fremad når du skyder[Wink]
Et godt og billigt råd til din riffel, er at fylde de 2 lommer der er i forskæftet med 300-400 gram blyhagl, indlimet i araldit. Det kan gøres for ca 15 kr, og på under ½ time.
Når nu den bedste løsning (lyddemper) er forbudt, er Blød bagkappe(kan være problematisk ved kort øjeafstand til kikkert Pris færdigmonteret mellem 400 og 1300kr) Øget våbenvægt helst i forskæftet (reduktion af rekyle og mundingshop pris fra 15kr til 1000kr) Knaldforstærker (formodentligt den mest effektive rekylereduktion som er lovlig) der findes også varianter med justeringsmulighed, så du kan trimme specielt mundingshoppet i forhold til våbenvægt og kaliber (ulempe ved ALLE mundingsbremser, er klart forøget støjbelastning specielt for skytten Pris fra 500kr til 2000kr)
Fælles for samtlige løsninger, er at pris og kvalitet/effekt næppe følges ad
Svar
#6
Vedr. mundingsbremse på en S&L 308
Jeg har selv været der ...... Lad være!!
Hvis du er så heldig at der ikke er gevind i din pibe så lad for alt i verden være med at få det ( Nu for jeg nok nogen op af stolen - men det er så absolut min surt købte erfaring).

Jeg kom aldrig længere med min 308W med mundingsbremse, end "godkendt til jagt brug" præcision.
Så kan man jo tro det var en enlig svale. Dog har vi haft flere rifler "under mistanke" på den bane hvor jeg holder til.

"Beviset" kom da en kammerat købte en S&L - ligeledes i 308 - Jeg skød den ind for ham, og han skød selv nogle skud. Den skød SUPER !!
Uden vi havde fået talt om det, - og inden jeg kunne nå at stoppe ham - fik han drejet gevind i piben og monteret mundingsbremse.
Jeg skød resten af den kasse patrioner op som vi oprindelig startede på og ...... Nu var den kun "godkendt til jagt brug".

En af de ansatte fra den pågældende våbensmed var efterfølgende med ude på banen, og efter at have skud med mange forskellige ammo typer, måtte har - nødtvungent - indrømme " at der "måske" var et eller andet ....

SÅ ... LAD VÆRE !!

Det skal dog siges at mundingsbremsen bevirker at riflen ikke "hopper" lige så meget.

I dag har jeg dog igen en S&L riffel. Med denne gang med jagt match piber på.. Det er en helt anden verden !

Så hvis du vil ned i rekyl... gør riflen tungere.
Svar
#7
Hvis du er så heldig at der ikke er gevind i din pibe så lad for alt i verden være med at få det ( Nu for jeg nok nogen op af stolen - men det er så absolut min surt købte erfaring).

lad os nu blive siddende[Smile]
jeg har bremse på 4 rifler og ingen af dem har mistet præcision efter gevindskæringen.
når jeg skyder med eller uden bremse er der ingen negativ forskel med bremsen (men selvfølgelig et andet træfpunkt)

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Hvis du er så heldig at der ikke er gevind i din pibe så lad for alt i verden være med at få det ( Nu for jeg nok nogen op af stolen - men det er så absolut min surt købte erfaring).

lad os nu blive siddende[Smile]
jeg har bremse på 4 rifler og ingen af dem har mistet præcision efter gevindskæringen.
når jeg skyder med eller uden bremse er der ingen negativ forskel med bremsen (men selvfølgelig et andet træfpunkt)

mvh
Strom, naturgænger



Samme erfaring her.

Skuddene fra min 300 RUM flyttede sig 23 op og 4 til venstre når bremsen var på grupperne var stadig ca 20 mm.

Piben en S&L tyk og et gevind, der ikke var standard. Større end det normale fordi det var max muligt på den pibetykkelse.

Samtidig var gevindet lavet så der ikke var kontakt mellem mundingen/krone fladen(hvis det hedder sådan) og bremsen.

Alt i alt en glimrende løsning,der reddede min skulder, men jeg skød ikke bedre da støjen forstyrrende lige så meget som rekylen gjorde før.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Hvis det er ved baneskydning den sparker lidt meget, så ville jeg ud over en bedre bagkappe (enig i at det må være første og billigste løsningsforslag) også anlægge både bløde ørepropper og almindelige høreværn udover. Det er min erfaring at knaldet er en næsten større synder end selve sparket, når det kommer til rekylskræk forbundet med standardkalibre (som både 308win og 7mm RM tilhører i min bog).

Min 7mm RM havde intet rekyl med monteret Roedale Precision bremse, men knaldet og trykket var nok til at jeg blev skudtræt allerede efter 10-15 skud. Efter at have fjernet bremsen og anlagt dobbelt høreværn istedet, kan jeg skyde 40-50 skud, så længe jeg har en jakke på til at tage lidt af sparket. Rekylet er større nu, men den samlede opfattelse af rekylet er mindre (hvis det giver mening :-)

Mvh Christian der åbenbart har en Western fase i sit liv lige nu :-)
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#10
jeg havde også lidt problemer med at mukke i skuddet med min 308er jeg begyndte så at koncentrere mig helt vildt om at fokusere på at holde øjnene åbne og ligeledes fokusere på mit efteraftræk det hjalp en del og så fik jeg en til at lade nogen patroner til mig med en 6 grams kugle der er næsten ingen rekyl i dem dem skød jeg så med til træning en periode og idag har jeg absolut ingen problemer heller ikke med de tunge kugler men har man først tæv en gang er det svært at komme af med skrækken igen
Svar
#11
FÅET tæv en gang sku der stå
Svar
#12
Kan kun anbefale Limbsaver bagkappe. Fik Hatting at montere det på min 8x68S .. og den er ganske ok at skyde med ('behagelig'? tja spørgsmål om hvad man er vant til..men meget stor /mærkbar forskel ifoh til alm bagkappe) . For at samme skæfte 'feel' og så monteret på min 6,5x55..min 375 Ruger har noget tilsvarende. Det er kun på hagl, BBF og salon jeg kører hård bagkappe

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#13
Kræver det en bøssemager for at montere en limpsaver. For mig ser det bare ud som om det er en kappe der sættes på skæftet.

Mht. størresle på skæftet.....er der nogen der kender specs. på en SL Classic?
Svar
#14
Hej Fischer,
Med al respekt for din fine riffel, tror jeg bare du vil få meget mere ud af, at få en "skydepsykolog" med på skydebanen og få kureret din mukken i stedet for at ødelægge din fine 308'er med at skrue et sådant hæsligt og klodset monstrum af en rekyldæmper på.
Jeg er sikker på, at der herindefra sikkert er nogen der kan hjælpe på banen med nogle øvelser - ellers er du velkommen på Fyn til foråret - så skal jeg nok få det pillet af dig.

Det er ment positivt og ikke nedladende - jeg startede selv med rekylkræk for mange herrens år siden indtil en venlig og erfaren skydeinstuktør fik det pillet af mig....

venligst,
Morten


*** Lakelander 389 / Kongsberg 393 KØBES! i cal. 243 - 6,5x55 ***

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#15
Jeg fik også Hatting til at monter en limbsaver på min 8 mm Rm.
Der er en verden til forskel, fra den gamle bagkappe.
Nu kan jeg sagtens skyde en hel dag med den, uden det bliver træls.
Rekylen er der stadig, men trykket mod skulderen er blevet helt behageligt. Har ikke andre dæmper montert, udover bagkappen.
Sørg også for at have ordenlig kind kontakt, til skæftet.
Har selv justerbar kind pude på mine riffeler, og det er bare skønt, at der ikke er luft mellem skæftet og kinden.

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)