Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bliver gammel briller skydning
#1
Hej

Da jeg har nået den alder hvor gammelmandssynet indtræder vil jeg høre om nogen af de ældre formænd kan give mig lidt gode råd.

Jeg bruger nu briller for at kunne læse og justere kikkert[xx(]

Jeg kan stadig skyde uden at bruge briller(har ikke prøvet med briller endnu).

Men jeg synes det er pisse irriterende at skulle have briller frem og tilbage fra etui, når jeg skal justere kikkert, læse kort eller andet der kræver nærsyn.

Kan man skyde med briller(de er med glidende overgang) ?

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#2
Hej!
Jeg har selv briller og syntes det er pænt træls at skyde med dem på, så jeg anvender for det meste kontaktlinser.

Mvh

Otterup
Svar
#3
Jeg bruger selv briller med glidende overgang og det er absolut ikke anbefalelsesværdigt til skydebrug. Med den hovedstilling man indtager for at fokusere i en sigtekikkert, "rammer" man næsten altid lige midt i overgangen, hvilket resulterer i sikre forbiskud da det "flytter" målet [Sad]
Det samme gør sig gældende ved flugtskydning; et noget "flagrende" mål fordi overgangen ligger i sigtelinjen [Sad]
Hvis din styrke i det alm synsfelt ikke er alt for høj, kan du med fordel få lavet et par briller UDEN læsefelt der gør dig i stand til at se tydeligt nok til at indstille kikkert OG skyde uden "målforskydnings problemer".
Her på Klippen har vi en meget dygtig chefoptikker der selv er jæger og skytte så hun kender til problemet og afhjælper det med held. I skrivende stund venter jeg med længsel på den sms der fortæller at nu kan det sidste nye par briller afhentes. (Synet har igen ændret sig markant i løbet af det sidste år ... øv!)
Når de så er afprøvet og "godkendt" kan jeg så få lavet et par nye til skydebrug, så jeg er klar til sæsonen d 3 marts [Smile]

Prøv at tage en snak med din optikker om mulighederne. Måske ville kontaktlinser også være en mulighed? (Så slipper man for problemet med dug og regndråber på brilleglassene. Desværre ikke en mulighed for mig selv ...)

Mvh Annelise/Farmor [Smile]

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#4
Der er ihvertfald to muligheder, som jeg ser det:

- få længere arme... Det er dog sjældent at anstrengelserne står mål med resultatet
- Du kunne prøve med et par billige Bilka-briller (fx + 2,0) og derefter kompensere tilsvarende med dioptrijusteringen på kikkerten. Så burde du både kunne skyde, læse og skrue uden at skulle tage brillerne af og på. Når du skal finde skiverne i terrænet, må du med denne metode kigge hen over brillerne i bedste skolelærerstil.

Er man tvunget til at anvende briller med glidende overgang, kan man træne sig op til at kunne skyde rimeligt med brillerne, men læsefeltet er placeret nederst på glasset, hvilket er suboptimalt i forhold til skydning.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#5
Hvis jeg ikke har mine briller på kan jeg kun ligge i sengen - kan INTET!
For mig er det ikke noget problem, men kan forestille mig at det er ved jer der kan "leve" uden, i har ikke chancen for at vende jer til at gå med dem, i kan jo gå på wc om natten uden osv.

Jeg har modsat ikke chancen for at "se" hvorfor det skal være et problem for jer!

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#6
Jeg har med glidende overgang. Bruger brillerne til at observere vildtet, justere kikkert.

Når jeg skyder, kikker jeg altid over brillerne (kikkerten er justeret til øjet uden ''forstærker'')

Jeg har altid brugt briller, og da jeg på et tidspunkt brugte megen tid på baneskydning med hulsigte, havde jeg et par skydebriller - kun et glas; men den løsning kan jo ikke bruges ved justering af kikkert m.m.
mvh
Svar
#7
man kan sagtens vænne sig til at skyde med briller .. bruger dog enten billige netto eller deciderede skydebriller med styrke (dvs ikke glidene overgang el noget)..Men jeg har det 'omvendt' iforh til dig, dvs er nærsynet..så skal der stilles på kikkerten og jeg skal se noget (tal eller dots etc) så kan jeg kigge under brillen = perfekt.

Til jagt dog begyndt udelukkene at bruge kontaktkinser..hvis man bevæger sig meget som jeg gør = konstant problem med duggede brille glas..men her kommer problem så ind med at se på kort hold (kikkert indstilling etc) .. men hellerere leve med det end at bukken forsvinder i tågede brilleglas

/wolf_skate

PS du er jo også i det østjydske .. der en god optiker i Auning der har styr på at 'designe' styrke/fokus placering på skydebriller

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#8
Skyder med briller med glidende overgang - så det kan lade sig gøre.
men det er måske nemmest for nærsynede [?] men jeg har jo så ikke gammelmandssyn [Big Grin]
Købte en brille med med alm glas der passer - så jeg kan se mål på afstande - men det er pisse iriterende ikke at kunne se skarpt på fra ca 40 cm til ca 2 m afstand

[Image: t3tactical.gif]
Svar
#9
Hej Lars
Hvis dit udsagn om at få længere arme passer, er det da det vi skal gøre. Og med dit fagområde burde du jo vide hvad du snakker om. (læs og forstå):-)

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#10
Jeg tror ikke på problemet med glidende overgang kan være årsag til spredning, HVIS der anvendes en paralaksefri kikkert.

Forslag til test:
Læg en paralaksefri kikkert på et fast underlag, få den til at sigte på et definerbart mål. Prøv uden at røre kikkerten, at flytte på hovedet, så man ser gennem de forskellige brillestyrker. Læg mærke til om sigtemidlet flytter sig i forhold til målet.
Hvis sigtemidlet ikke flytter sig i forhold til målet, er det uden betydning for træfpunktet. Dog kan det være bekvemt med en god forklaring på sin forbier[:I]

Sagen er en helt anden med åbne sigtemidler.
Svar
#11
Selvfølgelig passer det, men det er sjældent, at resultatet står mål med anstrengelserne[Wink]

Skal armene være ca 2 meter kommer skjorten også til stumpe noget...

vh Lars

Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

Hej Lars
Hvis dit udsagn om at få længere arme passer, er det da det vi skal gøre. Og med dit fagområde burde du jo vide hvad du snakker om. (læs og forstå):-)

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#12
Snydepels.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#13
@halvautomat, nærsynet er nå man skal have alt tæt på for at se dem - jeg ville helst være langsynet, det er dem der kan rende på lokum uden briller.
En rigtig skidt kombination er: At være nærsynet med en større skidesæk og en lille tissemand!! - taler af erfaring (-D

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#14
hej Søren

Som du ved er jeg selv en gammel mand. Gør som jeg: Drop et af dine riffelprojekter og få en laseroperation. Det er vildt! Min var en PRK (?) grundet mit job. Den gjorde nullernaller en uges tid- så tog de det andet øje[B)]Efter 14 dage kunne jeg se mere end jeg kunne med linser før.

Knæ og bræk

Michael
Svar
#15
Jeg har det meget skidt ved tanken om at nogen skal pille i mine øjne.

Jeg vil følge anbefalingen fra ham der N/A og prøve at se hvad der sker når riflen er fikseret og paralax stillet korrekt.

Heldigvis er jeg en af dem der uden brug af briller kan pisse og ramme om natten og se langt på jagt selv i halvdårligt lys.
Og havde jeg kikkerter der bare var indskudt på 150 meter og så kompenserede for yderligere afstand ved over hold var der ikke noget stort problem.

Men jeg vil gerne klikke til afstanden, justere paralax til perfekt og kunne læse et kort.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#16
@ n a - en "paralaksefri kikkert"? Det patent tror jeg godt, du kan få nogle kroner for!!!!

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#17
Jeg har problemer med glidende overgang, jeg er baade naersynet og har bygnings fejl. Saa jeg har et par enkelt styrke skyde briller, hvor centeret af optiken er flytter 5mm op i forhold til normalt, saaledes at naar jeg laeger gevaeret an og boejer lidt fremover sidder de som de skal i forhold til skinne og kikkert.

Årsag: I en periode havde jeg med at vilkårligt at smide skud vandret til venstre og op til 20 cm - resten af skudene f.eks 4 skud sidder normalt samlet. Det eneste systematiske var at det altid var siddende og stående skyde stilling og skyde stok (jagt skydning og træning). Problemet forsvandt da jeg fik enkelt styrke briller, men det hjalp ikke på haglskydningen. Min optiker foreslog derfor at flytte det optiske centrum 5mm op på i forhold til normalen. Jeg er stadig i afprøvnings stadiet, men det ser ud til at virke.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#18
Hej

Bruger ikke briller selv, men som riffelinstruktør ser jeg rigtig tit problemer for skytter med briller med glidende overgang. Det går tilsyneladende fint nor det er med briller uden glidende overgang....

Mvh.

Jørgen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)