Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fast pris 3 x 300 g. ja/nej
#1
Min bror og jeg overvejer en tur til Polen sammen, for at skyde nogle bukke, men mest af alt at få nogle gode oplevelser og bare være brødre på jagt i nogle dage.

Nu arbejder vi i hvad vi skal vælge. Umiddelbart har et fastprisarrangement størst interesse, grundet, ja den faste pris. Men her er så mit spørgsmål. Vi er klar over vi kan få nej til de store, logisk nok, men er det så udelukkende afskudsbukke man bliver præsenteret for. Eller tilstræber man at finde dem så tæt på som muligt, underforstået det er jagt hvilket indebærer den charmerende uberegnelighed.

Er der nogen herinde der har været afsted på et sådant arrangement, og hvad har jeres oplevelse været.

Evt. kunne det også være interessant at "bytte" en gris for en buk...

Vi ser frem til kloge ord [Smile]
Svar
#2
har kun prøvet prisliste og vil til en hver tid anbefale det du kan altid sige nej til guldbukken . svin kan man mange gange købe af dem når man er der . sidste jegt vi var på var svin gratis . [Big Grin] men fik det først at vide den sidste dag så skød ikke nogle men så dem .
Svar
#3
hej OleS
jeg har været afsted på 3x300gr, der skal man også passe på hvis man ikke er god til selv at se om opsatsen vejer 290gr. eller 325gr.for ellers får du en efter regning og sniger vægten sig over de 350gr. ja så tæller taxameteret altså. har selv lige bestilt tur til polen
på fastpris for 3stk = 8600 kr , og nej det er ikke kun afskudsbukke,det er gode almindelige polske bukke på 250 til 380gr
jeg glæder mig [Big Grin]

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#4
Jeg var i Polen for nogle år tilbage.
Jeg havde købt licens til 5 bukke og betalt 1000kr. pr. buk i depositum.
Iflg. arrangøren kunne jeg godt skyde bukke til denne pris, og blev anvist et område, hvor bukkene ikke var så store.

Da vi kommer til området og snakker om hvad vi vil skyde, får vi at vide at der skam ikke måtte skydes bukke under 250g.

Nå, så måtte det jo bare gøres så billigt som muligt, og jeg ber om kun at blive anvist bukke på denne størrelse.

Jeg havde på det tidspunkt ingen erfaring i at vurdere en polsk buks vægt, og da slet ikke på de +200m som de alle blev skudt på.

Den første buk synes jeg nu ser ret kraftig ud, men bliver forsikret om at den ikke var meget over 250g. (den var da også kun dobbelt så tung)

Da regnskabet bliver gjort op, bliver jeg så præsenteret for en ekstraregning på 22.000,- ud over de 5.000,- jeg allerede havde betalt.

Arrangøren benægter efterfølgende alt om vores samtale inden turen,
og påpeger at det var mit eget ansvar at vurdere de bukke jeg ville skyde.

I min verden er det bondefangeri der tangerer svindel, men det er måske bare mig.

Så en bukkejagt, der i dag bare står i hukommelsen som en utrolig dårlig oplevelse, kom til at koste 35.000,-

Hvis jeg skal til Polen igen, bliver det kun til fast pris.
Svar
#5
Hejsa,
det er ofte således at hvis du ser et rigtig godt til bud med eksempelvis op til 300 gram til 1500 kr på er det ofte fordi at de aldrig kommer op i den størrelse i området.
I min forening i Polen kører vi kun efter listepriser, men når det så er sagt, så er de jægere jeg har med derned informeret om hvad gennemsnitsstørrelsen ligger på i området. Jeg er også selv ude som guide og sørger selvfølgelig for at finde bukke i den størrelse kunden måtte ønske - men stadig i forhold til polske regler ved afskydning.
Jeg havde en kammenrat med dernede i september hvor han endelig fik skudt sit første stykke vildt med riffel - det blev til i alt 4 bukke og en ræv - bukkene kan ses her http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.ph...ilit=polen
Svar
#6
Jesper1973:
Hvad er jeres liste pris egentlig?
Blot for at kunne sammenligne lidt hist og her til hvis jeg engang skulle afsted [Smile] Hvis du ikke ønsker den frem til åben skue, så kan du sende en PM.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#7
PM sendt
Svar
#8
Det er min klare opfattelse, at dem der vælger fstpris er dem der oftest bliver snydt.

De tror de skal skyde 3 bukke på 299 gram. men skyder 3 bukke hvoraf de 2 er på 150-200 gram og en enkelt omkring 250 gram. Oftest på et revir der slet ikke har store bukke.

Det ligesom med håndværker tilbud skal du have sikkerhed for pris og håndværkeren stå med risikoen, vil han naturligt ligge en buffer som kunden betaler for.

Som Jesper skriver, har de kun prisliste hos ham, og jeg har prøvet den. Jeg blev ikke snydt, men betalte præcist for det jeg havde skudt.

Jeg regner mig ikke som specielt super til at bedømme trofæer indenfor skudafstand, men hvis den er dobbelt ørehøjde og ikke har strikkepinde kan de fleste regne ud at den koster.

Til dato har jeg været i Polen lidt over 10 gange og endnu ikke sagt nej til andet end små afskudsbukke, så jeg er ikke så bange for at møde den store. Jeg har ganske enkelt ikke mødt/skudt bukke som kom over 500 gram brutto.

Men tag ned til Jesper han skal nok finde bukke i den rigtige klasse til dig. Heldigvis forlanger han også at du kan skyde på den afstand du vil forsøge.
Det får du lov til at vise på banen inden i går på jagt.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
fast pris i polen .... det betyder at hvis du skyder over ex 300gbukke betaler du forskellen dvs det er dit ansvar

I Ungarn kan man få fast pris (er det ikke en "selvrisiko på 15%")
Svar
#10
Det er således at i Polen er det ikke guidens ansvar hvad bukken vejer, han skla bare finde de rigtige bukke der skal afskydes. I Ungarn derimod skla guiden kunne bedømme dyret indenfor 15% af det aftalte - er den over de 15% kan man nægte at betale for trofæet - man får det så selvfølgelig heller ikke.
Svar
#11
Så må man jo nøjes med bukke til 175£ i Skotland til fast pris på 175£ incl. stalking fee m.v. UDEN VÆGTBEGRÆNSNING.
Har da skudt lidt medaljeknogler gennem tiden......

Har selv jaget lidt i Polen, men synes en del af glæden ved "knoglejagt" går fløjten når man hele tiden har en, måske ubegrundet, mistanke om at man bliver blanket af, først af bureauet i DK og siden i Polen.....
En del af det der taler imod er de enorme menneskelige ressourcer der skal aflønnes i DK. Hvem mon kommer til at betale 10-15 menneskers løn???

Kommer nok aldrig mere på bureau-jagt igen....

Bare en betragtning.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Det er noget siden jeg sidst var på det man kan kalde bureau jagt.

Og det er jagten ikke blevet ringere af[Big Grin] kun bedre og billigere.

Sammenligningen med Skotland mangler bare den noget dyrere transport og indkvartering.

Personligt kan jeg godt lide den Polske med lavt startgebyr og så betaler man for det der skydes.
Sådan lidt no cure no pay eller solgt eller gratis. Så har jeg ikke spildt en masse penge på en rejse hvor jeg bare var uheldig at vildtet ikke ville frem(eller ikke var der overhovedet), men kun feriedage.

Jeg var engang på jagt efter hjort og kom hjem uden, fordi de kun kunne finde små hjorte, der var jeg da glad for at det hele ikke stod i mere end 4.000 kr.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#13
Tror vist regnestykket ender på stort set det samme overordnet, hvad angår transporten når både de direkte omkostninger og forpasset arbejdstid medregnes.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by GT

Tror vist regnestykket ender på stort set det samme overordnet, hvad angår transporten når både de direkte omkostninger og forpasset arbejdstid medregnes.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



I den sidste ende ja, såfremt man rent faktisk får skudt noget.

Men jeg kender flere der, har været begge steder uden det store held.

Og der slap dem der var i Polen lidt billigere afsted med det.

Gradueringen af prisen pr. gram synes jeg faktisk også er rimelig.
Kommer jeg hjem og har brugt mine penge ved jeg det også har været en god tur. kommer jeg hjem med mere end halvdelen i lommen har jeg da en start til næste tur på et andet distrikt.

Med hensyn til Skotland har jeg endnu til gode at høre om nogen, der havde deres ledsager med, blev indkvarteret med ½ pension, 4 bukke og transport til og fra DK i samme leje som jeg gav. Faktisk ikke engang uden ledsager.

Men jeg vil gerne prøve Skotland inden jeg bliver alt for gammel.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#15
Den første bukketur jeg tog til Polen, var på fast pris.
Jeg valgte fast pris, da jeg aldrig havde skudt en buk før og var usikker på at bedømme størrelse.
Jeg havde en fantastisk og lærerig tur og skød 3 fine bukke med opsatse på mellem 215-250g.
Alt i alt betalte jeg ca. kr. 1000,- mere for turen, end hvis jeg havde skudt efter prisliste. For mig var det fint, da jeg vidste der ikke ville komme ubehagelige ekstra udgifter.

Alle øvrige gange jeg har været i Polen, har jeg skudt efter prisliste. Det har i alle tilfælde kunne betale sig rent prismæssigt. Indtil sidste år (hvor jeg bad om at se et par "gode bukke"), har jeg ment, at jeg godt kunne kende en stor buk når jeg så den!!!.

[Image: 20012012144.jpg]
[Image: 20012012145.jpg]
[Image: 20012012146.jpg]

Det kan faktisk være rigtigt svært at se forskel på en 300-350g og en en stor buk, når den står med siden til 200 meter væk[Wink]
Når jeg sidder med bukkene på det nederste billede, er der ikke megen størrelses forskel, på det der ikke har været skjult mellem ørene på dyret.
Der er en prisforskel på ca. kr. 8000,- mellem den mindste og den største af disse bukke.
(Jeg endte også med en ekstra regning på ca. kr. 22.000,- for denne tur).

Man kan få nogle rigtig gode oplevelser og nogle gange en god buk, på et fastpris arrangement. Man betaler ofte lidt mere alt i alt, men får ingen overraskelser mht. prisen.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Hvis I nu lige læser hvad jeg skriver, så er det noget jeg har hørt - period
Mvh.

mp
Svar
#16
som mp er inde på, så vil det alt i alt være dyrere at vælge fastpris frem for prisliste - men man ved hvad man har at rette sig efter.
Meget kan siges og er blevet sagt om polakker, men de er ikke dumme når det kommer til penge. det er jo som oftest sådan ved fastprisarrangementer, at foreningen kender deres størrelse på bukkene, og derfor kan de godt love en god fast pris, da det er meget sjældent at de kommer derop. som oftest er det bureauet der er inde over der kommer til at hæfte for en evt forskel ved en fastpris - og det er de jo heller ikke interesseret i.
Jeg kender mit område pænt godt efterhånden og kan derfor fortælle de gæster jeg har med hvad de kan forvente at få for rent vægtmæssigt. jeg har i øvrigt endnu ikke hørt nogle klage over det antal bukke de har haft for i løbet af en jagt[Smile]
Som 308komp skriver, så giver jeg desuden folk mulighed for at komme på bane da det både er en sikkerhed for både mig og jægeren.
Svar
#17
Bukke jagt i Polen: Prisliste, det giver mindst fnidder.

Hvis den ser stor ud, så er den stor - og kan man jo sige nej tak. Det vil nok knibe i længden, hvis det er til "fast" pris.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)