Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
270Win med lette kugler
#1
Hej, jeg påtænker at investere i en 270 win - er der nogen der har erfaring med lette korte kugler - fx. 100 / 110 grains grains til denne patron? - hvilken stigning bør piben have ved så korte kugler?
Har lumske planer om at benytte den til råvildt med fx. 100/110 grains, men hvis den ikke kan styre dem er det jo lidt omsonst...

Nogen der har haft problemer med lette / hurtige kugler i 270?


*** Lakelander 389 / Kongsberg 393 KØBES! i cal. 243 - 6,5x55 ***

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#2
Normal stigning i .277 er 1-10 tommer.
Hvis du vil lege med 100 grains kugler, så skal du ikke tænke på kødet...[Sad]
En super god allround kugle til .277 er efter min mening, omkring 140 grains, og op.
Har selv brugt Nosler BT 140 grains, til rådyr og krondyr.
Virker kanon godt, dog kan rådyr værer lidt "træt" efter et møde med en BTère.[Wink]
Ang. styring at de forskellige kugler, så kan min klare alt fra 100 grains op til 160 grains, uden at stille på kikkerten.[Wink]
Det er en af de store fordele, ved 270 Winchester.[Smile]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
Tak for svaret.
Jeg ved ikke hvorfor jeg har undgået 270win i alle de snesevis af rifler jeg har haft gennem årene... det er jo en genial patron når man får kigget nærmere på den!

Nu foretrækker jeg fladtskydende patroner til al jagt jeg udøver da det ofte fx. er i Sverige og Baltikum det sker - og dermed ofte ret lange hold.
270'eren er tænkt som min "rådyr riffel" men med musik nok hvis der skulle dukke en fræk gris op.

Godt at høre at din kan styre de korte kugler - er lidt hooked på at prøve den 110 grains Accubond fra Nosler til råvildtet - selvom der nok skal skæres lidt kød fra...


*** Lakelander 389 / Kongsberg 393 KØBES! i cal. 243 - 6,5x55 ***

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#4
Jeg har ladet nogle 110 gr A-max, egentlig kun til papir på hjortebanen fordi Rhino,Bearclaw og andre i den dyre ende blev brugt for lidt af samme årsag. Desuden var den følte rekyle mindre med de lettere kugler. Jeg har ikke skudt noget levende med den endnu, så der kan jeg ikke råde, men min erfaring med andre kugler og kalibre er at lette kugler og høj hastighed er lig med meget kødødelæggelse.
Så jeg vil nok finde en anden vægt hvis det har betydning for dig.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#5
Jeg har selv en .270. Dejligt kaliber. Kæmper dog med at finde en kugle, der forretter mindre skade end dem, jeg hidtil har prøvet.

Jeg bruger pt nosler ballistic tip. De skyder rigtig godt, men de laver altså ravage. Har skudt råvildt, dåvildt, kronvildt og elg. Skuder gerne på halsen, og der virker de upåklageligt. Og ved den slags skud, er det en fordel med bløde projektiler.

Skød i sidste uge 2 kronhjorte. Den ene på halsen. Den andet på bladet. Den der er skudt på bladet, var temmelig ødelagt. Den ene forbov var maltrakteret. Og temmelig meget blodudtrækning også.

Elgen jeg skød blev ramt lidt i tremmekassen. Udgangshullet var på størrelse med en voksen jysk knytnæve.

Jeg har ledt efter alternativer. Har prøvet nosler patrition. Den ødelægger også for meget.

Har lige fået ladet en omgang TSX fra barnes. De er prøveskudt på skive. Og sidder som de skal. I weekenden skal de afprøves på vildt.

RWS har frigivet en ny kugle til .270. Den hedder Evo. Den kommer her i starten af året på hylderne. Den påtænker jeg mig også at prøve.

Mr Hunt
Svar
#6
Jeg har skudt dåvildt og gris med 130 gr rhino, og der var der ikke specielt meget kødødelæggelse....men den er muligvis udgået. Mit næste projekt bliver TBBC og Normas Oryx i 130 gr

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#7
"Nu foretrækker jeg fladtskydende patroner til al jagt jeg udøver"
Det gør jeg også - derfor skyder jeg med .308 = mindre kødødelæggelse.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#8
Til Mr Hunt.
Hvis Nosler Bal Tip flyver godt i din 270er, så byt den til en Hornady Interbond.
Ligner hinanden til forveksling. Interbond er blot bonded.
Holder utroligt godt sammen.
Har testet på plastdunke med vand med 308w / 9,7 gram Interbond.
Ingen under 91% restvægt.
Skudt 5 bukke i 2011 med denne kombination.
Kun én havde stort udgangshul, men den havde også truffet rygraden.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#9
@KGSAKO tak for feed back. Det vil jeg prøve. [Smile] Så må jeg se i bukkejagten, hvordan de opfører sig....
Svar
#10
Rex. Guns and powder har både 130 og 150 grains til lidt under en femmer pr. prop.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#11
Til høje hastigheder klarer Barnes TSX / TTSX sig meget godt da de ikke splintrer/fragmenterer, jeg har selv gode erfaringer med den i 243w / 85 grain med 975 m/s og 300 wm / 180 grain med 935 m/s

Vil du skyde med bly er det bedst at holde sig i den tunge ende, og ikke mindst hvis de er med plastspids

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)