Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Matchpibe - erfaring?
#1
Hej
Jeg overvejer en tung pibe i 6,5x55 ex.19mm/67cm for at kunne skyde mere uden at piben bliver superhot og dels måske hente lidt i precision også. Min jagtpibe 15mm/60cm skyder ok, men er ret varm efter 15-20 skud. Skal bruges til både træning/feltskydning og jagt.

Er der nogle som har erfaringer hvor meget "mindre" den varmer op i praksis og evt bedre præcision? Såvidt jeg kan beregne vil piben være 80-85% tungere hvilket burde absorbere en del varme! Bliver den for "næsetung" til jagt så ?
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by gafka

Hej
Jeg overvejer en tung pibe i 6,5x55 ex.19mm/67cm for at kunne skyde mere uden at piben bliver superhot og dels måske hente lidt i precision også. Min jagtpibe 15mm/60cm skyder ok, men er ret varm efter 15-20 skud. Skal bruges til både træning/feltskydning og jagt.

Er der nogle som har erfaringer hvor meget "mindre" den varmer op i praksis og evt bedre præcision? Såvidt jeg kan beregne vil piben være 80-85% tungere hvilket burde absorbere en del varme! Bliver den for "næsetung" til jagt så ?



Min egen 6,5x55 har næsten de dimensioner du nævner, dog 21 mm ved munding.

Der går lidt længere tid før den bliver varm, og da den både er tungere og stivere svinger den selvfælgelig mindre end en tynd jagtpibe. Så grupperne bliver bedre.

Men der er ikke noget så godt at det ikke er skidt for noget andet.
Er den blevet varm holder den til gengæld temperaturen længere.

Det eneste problem med en varm tyk pibe er varmeflimmer.

I april vil en feltskydning med 8 skud pr station ikke volde det store bøvl da der køles mellem banerne. men i august kan temperaturen være sådan at 2 skud på ny bane så har du flimmer igen.

Jeg bruger den også til jagt. Den var 74 cm til at starte med, men det var for meget så nu er den 66-67 cm. Men jeg skyder heller ikke kaste skud efter løbende vildt.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Få du bare sat en tungere pibe på din riffel - vores ven Franz Albrecht bruger det da også, og skyder sådan set nogenlunde med en tyk pibe [8D][8D][8D]
http://www.youtube.com/watch?v=byChkCfZqbE
Det er min oplevelse at flere og flere skiller sig af med de lette jagtpiber for at skyde bedre på såvel jagt som til jagtfeltskydninger. Men husk det kan blive for voldsomt - når en riffels samlede vægt kommer over 6 kg er der også ulemper forbundet for mange at skyde med en sådan riffel. Det kræver styrke i arme/krop og når der er behov for hurtig skudafgivelse kan man komme til at trække for hurtigt forbi målet eller slet ikke nå at skyde hvis der eks. skal afgives et lynhurtigt 2. eller 3. skud

[Image: t3tactical.gif]
Svar
#4
Mener absolut tykke piber har flere fordele: præcision, varmeoptagelse, balance, stabilitet (mindre rystelser) m.v. Dog er jeg nødsaget til at indrømme, at den mest præcise riffel vi har haft i huset, var en: tyndpibet - ikke fritliggende pibe - rustfri - blød plastikskæfte - direkte out off the box, Remington. Den var f...... uhyggelig - du :-)

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#5
Hej Claus!
Det er sikkert de håndladede patroner, der erskyld i dette.[8D]
Venligst Mons.
Svar
#6
Hej Claus!
Det er sikkert de håndladede patroner, der er skyld i dette.[8D]
Venligst Mons.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)