Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mest præcise og holdbare riffelpibe ?
#1
Hej Alle

I en anden tråd diskuteres hvad der er det mest præcise kaliber. Jeg kom til at tænke på hvad der er den mest præcise pibe på en standardriffel. Otterup el S&L var tidligere verdensberømt for deres piber - andre påstod at de ikke var "slidstærke." Jeg har en bekendt som påstår at hans blev upræcis ved varmskydning (S&L)

Selv har jeg gode erfaringer med:
Tikka M55 og T3 samt CZ - sidstnævnte er fantastisk med den rigtige kugle. De to førstnævnte tar' det meste og gør det godt.
CG 3000 båb/båb men ok til jagt.
Sako Forester (ompibet pga. udvndig skade) - ok, men den bliver nok bedre når den har skudt noget mere.

Jeg er imponeret over T3 i 223[Smile] men også over M55eren i 308W som jeg købte brugt for godt 20 år siden. Den har skudt nogle tusinde skud - mine gode og delvist mislykkede håndlader- forsøg dengang, div. AMA skidt (de var billige [V] ) og derudover har den været på "dykkertur" i et sølehul på Glenn Fiddic, - hvor den fik meget sne i piben - som en flink stalker babbed ud igen. Det resulterede i lidt rustdannelser senere (han havde måske syfilis [8)] ) men efter lidt fifleri med olie og broncebørste skyder den super igen.

Hvad kan i anbfale - og hvad skal man lade stå i våbenhandlerens reol.[Big Grin]

/LOA

Gode kugler!
Gode kugler!
Svar
#2
Må ærligt tilstå at lige præcis dette emne har jeg ikke den store erfaring inden for.
Men kan berette at jeg er den heldige ejer at en sako 75 hunter i kaliber 270 win. som skyder fantastisk!!!
Selv efter mange skud ( ca. 3000) skyder den super præcist, og de gange jeg har været forbi Korsholms skydearena og give den gas, har den sprøjtet "præcise kugler" ud lige meget hvor varm den er blevet... Dejlig skyder Smile

Rune L. Jørgensen
Rune L. Jørgensen
Svar
#3
Jeg spurgte engang Nordeuropas bedste kvindelige skiveskytte om netop det spørgsmål; på hvilket hun svarede: En Otterup, fordi den kan holde til 10.000 skud, uden at miste nævneværdigt i præcision. Derimod holder En Sauer-pibe kun til ca. 4.000 skud, før end det er nødvendigt at udskifte den! Citat slut!

Nutidens S &L-piber laves på samme måde og maskineri som i Otterup og når man hertil lægger det at Sauerrifler har det med at sige klik og knald på de forkerte tidspunkter (se andetsteds på forummet ang. vådeskud med Sauer) så forstår I vel hvorfor jeg holder mig til bl.a. en ældre Otterup, der ganske som forventet sætter tre skud oven i hinanden!

Hertil har jeg gode erfaringer med Sako (Sako- og Tikkapiber laves på samme fabrik). Min Winchester kan ikke holde helt samme præcision, men er alt rigeligt til jagtbrug, og har så andre fordele i form af en perfekt lås.

Vil du partout have en Sauer, så overvej evt. en CG 3000 eller en CG 4000, som er lavet på låse fra Sauer (CG 3000 = Sauer 80/90 og CG 4000 = Sauer 200), men med piber og skæfter fra Carl Gustav (=CG). CG's piber har nemlig et bedre ry end Sauers! Men bemærk at CG-fabrikken var aktiv helt ind i 1970'erne og muligvis endda længere, så det er altså ikke gamle piber fra aflagte militærrifler fra tyverne, der er tale om her!

Men som udgangspunkt kan du godt regne med at der er rigelig præcision i alle riffelpiber!

Man er vel fra et hjem med gevær ... .
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Umimmak Torulleq

når man hertil lægger det at Sauerrifler har det med at sige klik og knald på de forkerte tidspunkter (se andetsteds på forummet ang. vådeskud med Sauer)


Vådeskud?? var ikke klar over at der var nogen som var blevet ramt af disse uheldige skud?

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by Umimmak Torulleq

når man hertil lægger det at Sauerrifler har det med at sige klik og knald på de forkerte tidspunkter (se andetsteds på forummet ang. vådeskud med Sauer)


Vådeskud?? var ikke klar over at der var nogen som var blevet ramt af disse uheldige skud?MVH Bjarne



Nu behøver et vådeskud jo ikke at ramme nogen. Et vådeskud, er et skud afgivet utilsigtet, ELLER et skud der rammer noget det ikke var tiltænkt at ramme[Wink].

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Nu behøver et vådeskud jo ikke at ramme nogen. Et vådeskud, er et skud afgivet utilsigtet, ELLER et skud der rammer noget det ikke var tiltænkt at ramme[Wink].



Ja det er sikkert "osse" bare noget sludder de har skrevet i retskrivningsordbogen som nedenstående er sakset fra, de har jo ikke forstand på jagt [Smile][Smile][Smile]

Citat:quote:

vådeskud subst. -det, ~skud, -dene1. et skud der affyres ved et uheld og rammer et levende væsen d han blev ramt af et vådeskud under jagten e vådeskudsdrama



MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#7
Her er lidt fra fremmedordbogen:

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=v%C3%A5deskud

Jeg synes det passer meget godt med hvad jeg skrev[Wink][Big Grin].

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#8
Ja som delvis ordblid så har det jo mange betydninger [Big Grin][Wink]

Anyway så var der en Morten Nielsen der blev slawn ihjel også i denne ordforklaring [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#9
Et vådeskud er vel et vådeskud, uanset om det rammer folk eller ej! Og hvis ikke, hvad hedder det så når skuddet ikke rammer nogen?

Men tilbage til emnet mine herrer, hvad er gode piber og hvad er ikke?

Man er vel fra et hjem med gevær ... .
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#10
Du skal have fat i en Bl*ser pibe!!! De er så holdbare at du roligt kan købe en godt brugt en....
250000 skud kan de klare... det står der i deres reklamer[Big Grin] så mange når du jo aldrig af få fyret af...

Nej "spøg" til side, så er erfaringen vistnok ret meget på S&L pibernes side efterhånden...
Jeg har dog hørt om at Lothar Walter laver nogle piber af en speciel legering der kan hærdes, hvorved de bliver særdeles holdbare.

Jeg ved også at Steyrs koldhamrede piber er ret holdbare.. jeg kender til en Steyr Scout der stadig er præcis efter mere end 7000 skud ...
Og jeg ved at den riffel er blevet skudt varm mange gange...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Umimmak Torulleq

Og hvis ikke, hvad hedder det så når skuddet ikke rammer nogen?


Utilsigtet skud

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Umimmak Torulleq

Jeg spurgte engang Nordeuropas bedste kvindelige skiveskytte om netop det spørgsmål; på hvilket hun svarede: En Otterup, fordi den kan holde til 10.000 skud, uden at miste nævneværdigt i præcision. Derimod holder En Sauer-pibe kun til ca. 4.000 skud, før end det er nødvendigt at udskifte den! Citat slut!

Nutidens S &L-piber laves på samme måde og maskineri som i Otterup og når man hertil lægger det at Sauerrifler har det med at sige klik og knald på de forkerte tidspunkter (se andetsteds på forummet ang. vådeskud med Sauer) så forstår I vel hvorfor jeg holder mig til bl.a. en ældre Otterup, der ganske som forventet sætter tre skud oven i hinanden!

Hertil har jeg gode erfaringer med Sako (Sako- og Tikkapiber laves på samme fabrik). Min Winchester kan ikke holde helt samme præcision, men er alt rigeligt til jagtbrug, og har så andre fordele i form af en perfekt lås.

Vil du partout have en Sauer, så overvej evt. en CG 3000 eller en CG 4000, som er lavet på låse fra Sauer (CG 3000 = Sauer 80/90 og CG 4000 = Sauer 200), men med piber og skæfter fra Carl Gustav (=CG). CG's piber har nemlig et bedre ry end Sauers! Men bemærk at CG-fabrikken var aktiv helt ind i 1970'erne og muligvis endda længere, så det er altså ikke gamle piber fra aflagte militærrifler fra tyverne, der er tale om her!

Men som udgangspunkt kan du godt regne med at der er rigelig præcision i alle riffelpiber!

Man er vel fra et hjem med gevær ... .



Lyder fornuftigt Ummimak. Umiddelbart ligger det måske ikke lige for at S&L piber skulle være spec. slidstærke da de ikke er hamrede og man må formode at strukturen i stålet er knapt så hårdt som i de hamrede piber. Nu har det måske ikke den største betydning da det største slid må forventes at være på pibens felter - men det r der forhåbentlig nogle der er meget mere kloge på end jeg er [Big Grin] Jeg ved at min M55 skyder ok med det meste, og super med håndladet, samt at juniors T3 skyder fabelagtigt med håndladet. Men ellers et interessant emne til når jeg får købt et våbenskab mere, og står med hatten i hånden hos våbenpusheren - igen [Big Grin]

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by mini

Citat:quote:

Originally posted by Umimmak Torulleq

Jeg spurgte engang Nordeuropas bedste kvindelige skiveskytte om netop det spørgsmål; på hvilket hun svarede: En Otterup, fordi den kan holde til 10.000 skud, uden at miste nævneværdigt i præcision. Derimod holder En Sauer-pibe kun til ca. 4.000 skud, før end det er nødvendigt at udskifte den! Citat slut!

Nutidens S &L-piber laves på samme måde og maskineri som i Otterup og når man hertil lægger det at Sauerrifler har det med at sige klik og knald på de forkerte tidspunkter (se andetsteds på forummet ang. vådeskud med Sauer) så forstår I vel hvorfor jeg holder mig til bl.a. en ældre Otterup, der ganske som forventet sætter tre skud oven i hinanden!

Hertil har jeg gode erfaringer med Sako (Sako- og Tikkapiber laves på samme fabrik). Min Winchester kan ikke holde helt samme præcision, men er alt rigeligt til jagtbrug, og har så andre fordele i form af en perfekt lås.

Vil du partout have en Sauer, så overvej evt. en CG 3000 eller en CG 4000, som er lavet på låse fra Sauer (CG 3000 = Sauer 80/90 og CG 4000 = Sauer 200), men med piber og skæfter fra Carl Gustav (=CG). CG's piber har nemlig et bedre ry end Sauers! Men bemærk at CG-fabrikken var aktiv helt ind i 1970'erne og muligvis endda længere, så det er altså ikke gamle piber fra aflagte militærrifler fra tyverne, der er tale om her!

Men som udgangspunkt kan du godt regne med at der er rigelig præcision i alle riffelpiber!

Man er vel fra et hjem med gevær ... .



Lyder fornuftigt Ummimak. Umiddelbart ligger det måske ikke lige for at S&L piber skulle være spec. slidstærke da de ikke er hamrede og man må formode at strukturen i stålet er knapt så hårdt som i de hamrede piber. Nu har det måske ikke den største betydning da det største slid må forventes at være på pibens felter - men det r der forhåbentlig nogle der er meget mere kloge på end jeg er [Big Grin] Jeg ved at min M55 skyder ok med det meste, og super med håndladet, samt at juniors T3 skyder fabelagtigt med håndladet. Men ellers et interessant emne til når jeg får købt et våbenskab mere, og står med hatten i hånden hos våbenpusheren - igen [Big Grin]

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!



Hvorfor er det at et stykke metal der er blevet slået lidt på skulle være mere holdbart end andet.

Umiddelbart ville jeg tro at metallet er hærdet før man går igang med at skabe riffelgange mv. Og at det der er vigtigt for pibens holdbarhed dels er det metal der er valgt i udgangspunktet, og dels hvor glat det færdige resultat er, da det vel har en betydning for slitagen. Jeg ville tro at valget af metal er det vigtigste, men jeg glæder mig til at nogle af metaleksperterne kommer på banen, for den gruppe hører jeg bestemt ikke til.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#14
At koldhamrede piber skulle være "hårdere" og dermed mere slidstærke har intet på sig.
For at man kan koldforme (plastisk deformere) et pibeemne er materialet nødt til at være tilpas blødt. Ellers er det ikke muligt at hamre materialet ind i riffelgangene udvendigt på hammerdornen.

Det samme gælder hvis man knaptrækker. Man kan kun presse skarpe riffelgange ud i periferien af hullet hvis materialet lader sig koldforme.

Sæevfølgelig bliver pibeemnet ved koldhamring varmt, men temperaturen er ikke i nærheden af noget der får materialet til at blive blødt.

Dette krav om at man skal kunne forme metallet har man ikke når man skærer riffelgangene. Derfor kan man som udgangspunkt begynde med et sejghærdet materiale der er hårdere end de materialer der skal koldformes.

Trækstyrken og hårdheden på S&L pibestål ligger højere end de piber jeg har haft lejlighed til at måle.

Godt nok får man en slags komprimering af overfladen i en koldhamret pibe som er gunstig for holdbarheden, men samtidig tilfører man piben en masse spændinger. Derudover er en koldhamret pibe ikke lige og skal rettes inden den er færdig til brug. Retning af en pibe tilfører stigningsfejl som ikke kan fjernes.

S&L lapper deres piber koniske så de er ca. 1/100 del millimeter mindre ved mundingen. Efter mange tusind skud er denne konus slidt væk på grund af den højere hastighed som kuglen har ved mundingen. Osse når krudtgassen undslipper når kuglen forlader mundingen slides der på piben.
Men nu har S&L sådan cirka samme diameter som en ny koldhamret pibe, så der er al mulig grund til at tro at en skåret pibe holder længere end en koldhamret eller knaptrukket.
Alt andet lige selvfølgelig, som kaliber, kugle og ladning samt skudkadance.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Jeg syntes at have læst et sted at stainless piber holder lidt længere pga deres hårdhed,er det ikke korrekt?

Ellers mht præcision er det vel spørgsmål om at afstresse metallet udover fornuftig leverandør...

________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by imcses

Jeg syntes at have læst et sted at stainless piber holder lidt længere pga deres hårdhed,er det ikke korrekt?

Ellers mht præcision er det vel spørgsmål om at afstresse metallet udover fornuftig leverandør...

________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?



Yep. rusthæmmede piber er hårde som smeltet snot og holder kun længe da der ikke er så meget kulstof der kan brænde bort.
Jeg har haft rusthæmmede piber (LW) der var så bløde at der kom en bule på kammeret ved første skud. Jeg fik dem byttet til sorte piber i stedet.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Umimmak Torulleq

Et vådeskud er vel et vådeskud, uanset om det rammer folk eller ej! Og hvis ikke, hvad hedder det så når skuddet ikke rammer nogen?



Hvis det ikke rammer nogen må det være utilsigtiget skud afgang.[:I]

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#18
Ang jagt har jeg ikke den meset voldsomme erfaring men som ivrig langdistance riffel skytte i en skytteforening har jeg set og hørt meget om emnet "de bedste piber" og Sauer har der et meget godt ry for noget af det bedste men holdbarheden er ikke ret stor og det skiftes pibe ret tit. Jeg har mange gang hørt om at man tidligere brugte forskellige metoder til at få en ny pibe til at fungere hurtigere nærmest en slags "brake in" lidt ligsom man kører en ny motor til. Jeg har fundet en del sider på nettet om det og her er den jeg synes er bedst søg på Terminal ballistics research der ligger en knowledge base nederst i venster side er der en artikel om en brake in test..tag et kig forbi min hjemmeside http://www.militaria-pictures.com
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

At koldhamrede piber skulle være "hårdere" og dermed mere slidstærke har intet på sig.
For at man kan koldforme (plastisk deformere) et pibeemne er materialet nødt til at være tilpas blødt. Ellers er det ikke muligt at hamre materialet ind i riffelgangene udvendigt på hammerdornen.

Det samme gælder hvis man knaptrækker. Man kan kun presse skarpe riffelgange ud i periferien af hullet hvis materialet lader sig koldforme.

Sæevfølgelig bliver pibeemnet ved koldhamring varmt, men temperaturen er ikke i nærheden af noget der får materialet til at blive blødt.

Dette krav om at man skal kunne forme metallet har man ikke når man skærer riffelgangene. Derfor kan man som udgangspunkt begynde med et sejghærdet materiale der er hårdere end de materialer der skal koldformes.

Trækstyrken og hårdheden på S&L pibestål ligger højere end de piber jeg har haft lejlighed til at måle.

Godt nok får man en slags komprimering af overfladen i en koldhamret pibe som er gunstig for holdbarheden, men samtidig tilfører man piben en masse spændinger. Derudover er en koldhamret pibe ikke lige og skal rettes inden den er færdig til brug. Retning af en pibe tilfører stigningsfejl som ikke kan fjernes.

S&L lapper deres piber koniske så de er ca. 1/100 del millimeter mindre ved mundingen. Efter mange tusind skud er denne konus slidt væk på grund af den højere hastighed som kuglen har ved mundingen. Osse når krudtgassen undslipper når kuglen forlader mundingen slides der på piben.
Men nu har S&L sådan cirka samme diameter som en ny koldhamret pibe, så der er al mulig grund til at tro at en skåret pibe holder længere end en koldhamret eller knaptrukket.
Alt andet lige selvfølgelig, som kaliber, kugle og ladning samt skudkadance.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Fint Max - lyder som du har lidt viden om emnet - kan jegkonkludere at S&L er bedst - iflg din mening ??

Gode kugler!
Gode kugler!
Svar
#20
[quote][i]

@max
Dette krav om at man skal kunne forme metallet har man ikke når man skærer riffelgangene. Derfor kan man som udgangspunkt begynde med et sejghærdet materiale der er hårdere end de materialer der skal koldformes.

Trækstyrken og hårdheden på S&L pibestål ligger højere end de piber jeg har haft lejlighed til at måle.
_______________________________________________________________

Dvs du mener at S&L stålet som udgangspunkt er mere præcist og hårdt, da det som udgangspunkt er hårdere, og da der ikke ændres på strukturen i det tilbageblivende stål ??

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)