Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kollimatorfunktion i Meopta 1-4x22 ZD?
#1
Hvad er kollimatorfunktion i denne sammenhæng ?
http://www.meopta.cz/en/zd-1-4x22-1404042235.html

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#2
Jeg har tidligere brugt en kollimator til at justere primær og sekundærspejl i en stjernekikkert, så billedet rammer okularet præcist.

Hvis jeg skulle bruge en kollimator på en riffel, så skulle det være for at sikre, at baser og ringe er linet præcist op med centerlinien gennem låsestol og pibe, så kikkerten kan monteres lige og spændingsfrit for helt problemfri funktion, især ved af-og genmontering af sigtekikkerten.

Kan det være det ?

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg har tidligere brugt en kollimator til at justere primær og sekundærspejl i en stjernekikkert, så billedet rammer okularet præcist.

Hvis jeg skulle bruge en kollimator på en riffel, så skulle det være for at sikre, at baser og ringe er linet præcist op med centerlinien gennem låsestol og pibe, så kikkerten kan monteres lige og spændingsfrit for helt problemfri funktion, især ved af-og genmontering af sigtekikkerten.

Kan det være det ?

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]



Ja, det var det jeg forstod ved kollimator. Men denne udsender intet og den repræsenterer jo heller ikke centerlinjen, når den sidder i montagen. Gad vide om det relaterer til en fuldstændig parallaksefri "tilstand" ifm ægte 1x forstørrelse ?

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#4
En "kollimator" er et optisk instrument til "opretning af de optiske elementer i en optisk opbygning eller opstilling"

I forbindelse med riffelkikkerter menes normalt en enhed med et optisk "grid" eller "netværk" der kan sættes i/på riffelpiben (leveres ofte med indstiks-stænger der passer i de relevante kalibre, men kan også fås i en magnetisk version der sættes på mundingen af piben (Der så forhåbentligt er vinkelret på boringen i piben[^])

Når man så kigger gennem kikkerten, ser man dette "grid" og kan "centrere" den monterede kikkert, ved at klikke trådkorset på plads i midten af det ternede felt i "kollimatorens" billede.

Dette kan fungere som en "grov indskydning" og vil som regel få trådkorset placeret rimeligt i nærheden af riflens reelle træfpunkt på f.eks. 100 m / 100 Yards

Det ternede "grid" kan også bruges når man skifter kikkert, da man blot kan "aflæse" hvor trådkorset står i kollimatoren og derefter klikke den nye kikkert på plads.
Med min Bushnell kollimator kan jeg sagtens bytte kikkert og klikke mig ind så skuddene sidder indenfor nogle få centimeter med den nye kikkert.

Denne funktion fra en "kollimator" kan naturligvis ikke opnås med en eller anden funktion der er indbygget i kikkerten, så præcis hvad Meopta mener med "collimator function" ved jeg ikke??

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)