Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er vi nede i fluek*****ri her -der??
#1
Jeg har opdaget, at nogle af de bønner jeg har haft i magasinet, under skudafgivelse, der er projektilerne blevet banket ca. 1mm. baglæns.
Jeg er klar over, at trykket så vil stige, men er vi ikke nede i småtingsafdelingen , eller hva`?

Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#2
Hej Skytmar

Sikkert ikke noget sikkerhedsmæssigt, bare ladningen ikke er for tæt på maks. - kammertrykket stiger 100 - 150 bar (30-06 og 222Rem), og det kunne jo være "dråben".

Præcisionen er noget helt andet, her kan det sikkert betyde fra ingenting til en anskydning[xx(]

Jeg vil helt klart krymmpe med en Lee Factory Crimp.

/potatiskastaren

Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Tikka M55: 222 Rem
Sako 75: 6,5X55, 30-06, 300 Win Mag og 375 H&H
Husqvarna 46A: 9,3X57, og det er en rigtig kartoffelkaster ;-)
Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Sako 75: 6,5X55, 30-06, 338 Win Mag
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Svar
#3
Hej Kartoffelkaster.
Tak for svar.
Kan du sige noget om kammertryket, når det drejer sig om 375Ruger?
Er det også i niveauet 100-150bar? og hvilken ændring giver det på V0?

Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#4
En ladning baseret på Hornadys DGS 300 grn vil stige ca 90 Bar i tryk og ca. 5 m/sek i hastighed....

Noget helt andet er så om den ændrede sættedybde påvirker præcisionen, men jeg tvivler på at det er et problem i en kaliber som 375Ruger...
Jeg har ikke set store forandringer i præcisionen i tilsvarende kalibre.. (375H&H og 376Steyr) selv med store ændringer i sættedybde.. (mere end 2 mm ændring)

Et mere reelt problem kan opstå i en "Dangerous game" situation, hvis en patron får "tæsk" gentagne gange af rekylen og sætter sig endnu dybere....
I min 376 Steyr kan jeg ikke tage chancer med det, så de er "Lee Factory crimped" Da man ikke kan få en Lee Factory crimp i 376 Steyr (eller 375 Ruger ??) kan man afkorte "skørtet" på en crimper til 375H&H så det passer i højden. Det fungerer glimrende på min 376'er

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
I min 375 H&H ladning kommer jeg til det samme som Dravis +- så godt som ingen ting.

Da jeg testede mig ind på en god ladning var min erfaring også, at der skulle relativt store ændringer til både i ladning og sættedybde, for at give synlige ændringer. Det skal måske nævnes. at piben er i den tykke ende - omkring Ø 20 mm ved munding.

Jeg kan dog grundlæggende ikke lider at kuglen kravler ind, så der er krympet med en Lee factory crimp die. Den er i m.ø. et must til kraftige kalibre.

V.h. Potatiskastaren

Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Tikka M55: 222 Rem
Sako 75: 6,5X55, 30-06, 300 Win Mag og 375 H&H
Husqvarna 46A: 9,3X57, og det er en rigtig kartoffelkaster ;-)
Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Sako 75: 6,5X55, 30-06, 338 Win Mag
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Svar
#6
Tak for svar begge to.
Nu har jeg bestilt sådan en krympefætter.
Jeg har også bestilt den til 375 Lolland&Lolland,- så må den justeres med drejebænken.

Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)