Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tikka-modeller
#1
Hej Formænd!

Tikka bliver ofte fremhævet for sit gode aftræk og fornuftlige præcision "out of the box". Jeg har selv en T3 men de gamle modeller har jeg ingen erfaring med, derfor prøver jeg lige med dette spørgsmål een gang til:

Hvordan vurderer I Tikkas M55/M65 sammenlignet med de nyere 59X/69X?
Som jeg har forstået det, var de gamle helt uden plast, men ellers kender jeg ikke så meget til M55/M65.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
Hej

Jeg har haft adskillige M55/M65 'ere og 595/695

M65/M55
M65 er version med lang lås og M55 kort lås.

De gamle M'ere var fra før Sako opkøbte Tikka og er godt håndværk.
Åbningsvinklen på M'erne er dog 70-80 grader og kan genere lidt da der ikke er så megen plads til tommeltotten hvis man sætter en lidt større knop på. Aftrækket er gennemsnitligt men kan altid gøres bedre hos en våbensmed. De har løst stålmagasin som krydsmagasin der udløses på en knap forrest i aftrækkerbøjlen.
Der findes ikke plast på disse ældre modeller - kun knoppen på ladegrebet kan være i sort bakelit - på Continental modellen.
Jeg vil til enhver tid ikke have nogen skrupler med at købe en M-model
Præcisionen er fremragende hvis man kan finde en der ikke har skudt alt for mange skud.
Skæftet er med en slags roll-over kindpude.
Jeg havde i mange år en M55 fuldskæftet i 243Win med rigtigt meget råvildt på samvittigheden. Også M65 6,5x55, M65 30-06 og M65 9,3x62 har jeg haft.

M595/M695
Modellerne er efter Sako overtog fabrikkerne.
Teknisk et rigtigt godt og gennemtænkt våben.
Fremhæves skal et fin låsegang - en super sprødt aftræk og generelt en god præsicion uden at den er prangende.
Lukkevinklen er vist omkring 60-65 grader og hurtig at reperere med.
Udtrækker fjederen har jeg dog fået skiftet nogle gange da den bliver slap med tiden.
En del 595/695 blev i en årrække solgt som Jaguar-Tikka af bl.a. Østjysk Våbenhandel. Disse har et andet skæfte, lavet i DK, og for det meste forsynet med otterup piber så vidt jeg husker. Disse har jeg haft 3 af og præcisionen var acceptabel men aldrig super god.
Riflen har løst magasin i helt eller delvist plast.
Den bageste hætte på bundstykket er også af plast.

Jeg har haft 595/695 i følgende kalibre: 223Rem, 22-250, 6,5x55, 7mm. Rem.Mag og 30-06

Men ellers en rigtig god arbejdsriffel.

Skulle jeg vælge ville jeg til pürschjagt vælge en M'er i god stand og til drivjagt en 595/695 da jeg kan repeterer lidt hurtigere og sikkert med den.


*** Lakelander 389 / Kongsberg 393 KØBES! i cal. 243 - 6,5x55 ***

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#3
hej
jeg har en tikka jaguar (m595) i kal 308win
jeg syntes at aftrækket er perfekt til mig den har et bedre skæfte end standart modellen, et super til hurtig repetering, og hvad angår præcition satte jeg 18 skud på 200 m som jeg kunne dække dem med min hånd, sag på skydebænk med en sandsæk som støtte. jeg har haft min i godt 10 år nu og den har aldrig svigtet mig.

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#4
Hej Lars

Jeg er den lykkelige ejer af en M55 i 308W den er helt plastic-fri. M55 har kort lås og M65 har lang, ligesom hhv. kvaliteten og præcisionen er iorden. Skulle jeg nævne nogle minuser kunne det være de åbne sigtemidler - de kan fjernes men det er da ikke kønt. Låsefunktionen til magasinet er ikke så kontant, og der skal fifles lidt hvis jeg skal have 3 skud i magasinet og et i kammeret - det kunne sikkert også finpoleres [Big Grin] åbningsvinkelen er noget større end i de nyere - men jeg oplever det ikke som et problem. Jeg synes derimod at M55eren er noget tung, men det lader sig da gøre at bære den flere dage i højlandet.
590/690 og 595/695 de to sidstnævnte har jeg ikke indgående kendskab til.
Derimod har jeg en T3 Lite og en T3 hunter, og her har plasmaterialet gjort sit indtog[:0] det er den nogen der rynker på næsen af, men hvis dit ego kan holde til det, synes jeg ikke jeg kan komme på ulemper, hvis man kan leve med lang lås, topunktssikring osv. Fordelene er: lav pris, lav vægt, God præcision, ingen åbne sigtemidler, lavere åbningsvinkel og hvis man vælger Lite - intet træ der arbejder, og ingen metalklimpklamp. Alle tikkaer jeg har prøvet har haft godt aftræk, måske bedst på de ældre, men så vidt jeg ved er T3erens det samme som på Sako.

Se mere på: http://www.tikka.fi/oldmodels.php

Måske mere bagmand end formand [Big Grin]/mini

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#5
Lidt Tikka

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by mvk

Hej

En del 595/695 blev i en årrække solgt som Jaguar-Tikka af bl.a. Østjysk Våbenhandel. Disse har et andet skæfte, lavet i DK, og for det meste forsynet med otterup piber så vidt jeg husker. Men ellers en rigtig god arbejdsriffel.


*** Lakelander 389 / Kongsberg 393 KØBES! i cal. 243 - 6,5x55 ***



De der ØV-special rifler havde skæfte fra S&L og de fleste havde en Shilen pibe i tyk profil.
Jeg har ikke kendskab til om der osse blev brugt S&L piber, men det er da en mulighed.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Min 30-06 og 7mm havde otterup piber - dem kaldte de for Jaguar-tikka da de blev solgt i Jaguar-Gruppen

ØV-Special var endnu en af deres serier som rigtigt var forsynet med halvtung pibe. Det var vist Bjarne der stod bag dem og de kunne kun fås i ØV og var møntet på jægere der brugte meget tid på bane.


*** Lakelander 389 / Kongsberg 393 KØBES! i cal. 243 - 6,5x55 ***

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#8
Tak for info. Umiddelbart lyder det som om en 590 kunne være et godt udgangspunkt for et fremtidigt byggeprojekt.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#9
jeg er den lykkelige ejer af både en 590 continental 308w. med 20 mm pibe og en 690. i 6.5x55 og 9.3x62 også med 20 mm piber. begge rifler er i Mcmillan skæfter. de har begge været en tur forbi gammeltoft og blive tunet.[Big Grin] det er super fede skydere. og jeg kan kun anbefale et køb af tikka 590/690...
mvh aleksander

Born to HUNT forced to work
Born to HUNT forced to work
Svar
#10
Hej

til et bygge projekt ville jeg også vælge en 595/695


*** Lakelander 389 / Kongsberg 393 KØBES! i cal. 243 - 6,5x55 ***

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#11
jeg er så den lykkelig ejer af en lidt speciel model/udgave en tikka m65 i en 308 win og i links, skulle eftersigende være en lidt sjælden udgave da der kun kom et fåtal til landet.
er vikelig glad for den og skyder som en drøm.

Peter B
Blaser F3 STD. LINKS 12/76 - 74 cm løb
Browning 525 HUNTER LINKS 12/76 - 71 cm løb
FRANCHI ROYAL LINKS 12/70 - 71 CM LØB
BAIKAL MP310 LINKS 12/76 - 71 CM LØB
Tikka M65 LINKS
308 WIN, OPTILOCK, NIKON MONARCH 2,5-10x50 M/LYS OG PARALAKSJUSTERING.
SIEMENS SECUREEAR
Peter B
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by peterholsted

jeg er så den lykkelig ejer af en lidt speciel model/udgave en tikka m65 i en 308 win og i links, skulle eftersigende være en lidt sjælden udgave da der kun kom et fåtal til landet.
er vikelig glad for den og skyder som en drøm.



Er den reelt links, eller er det kun skæftet?
Jeg troede at den korte model (308) hed M55 [?].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#13
den er 100% links, en lidt speciel udgave for som du skriver så er det normalt at den med kort lås hedder en M55.
min er med rollover skæfte, rosentræ's afslutning

Peter B
Blaser F3 STD. LINKS 12/76 - 74 cm løb
Browning 525 HUNTER LINKS 12/76 - 71 cm løb
FRANCHI ROYAL LINKS 12/70 - 71 CM LØB
BAIKAL MP310 LINKS 12/76 - 71 CM LØB
Tikka M65 LINKS
308 WIN, OPTILOCK, NIKON MONARCH 2,5-10x50 M/LYS OG PARALAKSJUSTERING.
SIEMENS SECUREEAR
Peter B
Svar
#14
Tikka m55 og m65 var OK rifler, dog var de lidt beryktede for deres knækkende slagstifter, der medførte en del upsere, med deraf følgende dårlig mave, og krudtstænk i ansigtet.
590-695 serien var låsestolsmæssigt klart bedre, men riflerne var for plastbefængte, og skæfterne var generelt moderate. Disse moderate skæfter gjorde at der var et ikke uvæsentligt marked for dansk producerede skæfter til disse rifler. Det var i udgangspunktet ikke S&L som producerede disse skæfter. Dog blev S&L overtaget af ham som havde denne skæfteproduktion.
ØV riflerne blev bygget primært baseret på Danske skæfter, Tikka låse, piber tildels fra Shilen, men også i stor grad piber produceret med basis i Varbergråemner(de kom som en kompensation for manglende betaing til Varbergs skæfteleverandør, i forbindelse med flere af deres konkurser), som så blev facondrejet og kammeret af det danske firma . Senere blev der også anvendt et restparti S&L piber.

Fordele ved 590-695 serien var god og stiv lås, super aftræk
Ulemper var dårlig udtræksfunktion, og for meget plast.
Svar
#15
min M65 har aldrig fejlet og den skyder som en drøm!

Peter B
Blaser F3 STD. LINKS 12/76 - 74 cm løb
Browning 525 HUNTER LINKS 12/76 - 71 cm løb
FRANCHI ROYAL LINKS 12/70 - 71 CM LØB
BAIKAL MP310 LINKS 12/76 - 71 CM LØB
Tikka M65 LINKS
308 WIN, OPTILOCK, NIKON MONARCH 2,5-10x50 M/LYS OG PARALAKSJUSTERING.
SIEMENS SECUREEAR
Peter B
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)