Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
detonation
#1
Hjælp ønskes

Jeg har lige været på ladekursus, hvor man får at vide man ikke må starte med maxladning og skal starte med 10 % under.
Når man ser normas ladebog 2004 side 324 under weatherby 300.

står en 220 grains parttion til MAX 85,2 grain og MIN til 81 grains

OG neden under står der følgende

COMMENTS FROM THE LAB
never use charges smaller than the suggested startingload. This can cource a "detonation" that can destroy the gun and perhaps the shooter.

Hvis jeg retter mig efter DJ bog og går 10 under får jeg 85,5*.9=76,95

og der er under min på 81 grains.

Hvem har ret???? og hvad gør jeg
Svar
#2
Hej Skipper
Ret dig efter NORMA, og tag informationen fra DJ Bog med et gran salt

Norma er professionelle, hvilket formodentligt ikke er tilfældet med DJ forfatterne.

jbn
Svar
#3
Jeg tror ikke du vil få problemer med at følge Normas anvisning.
Men omvendt må jeg jo sige at jeg i mange kalibre har prøvet reducerede ladninger. Angående meget reducerede ladninger så siges det, at være mest sikkert med et lidt mere hurtigbrændende krudt. Men omvendt- de fleste ladedata jeg ser for ex. 505 Gibbs + diverse NE kalibre (til dobbeltrifler) er netop med langsomtbrændende krudttyper (for at give god fyldning i hylsteret) og ladet til lavt tryk. Jeg har aldrig hørt om nogen tilfælde af detonation i disse kalibre..
Svar
#4
Hej Dralfere!

"detonation" af "for små" ladninger i f.eks Magnum-kalibre har været diskuteret længe (over 20 -30 år) og først for nylig er der fra nogen amerikanske ballistik-nørder kommet en rimeligt fornuftig forklaring på dette lidt besynderlige fænomen.

Tilsyneladende kan der ske det at det langsomtbrændende krudt "ændrer brændhastighed" svarende til at man skal forestille sig at hylstret pludseligt er delvist fyldt med en tilsvarende mængde relativt hurtigt-brændende krudt (pistol-krudt-hastighed v. lavere tryk!)

Det har være meget vanskeligt at komme med en god fysisk forklaring på problemet, men de nyeste forskningsresultater tyder på at det der sker er at trykbølger fra fænghætten "pulveriserer" en del af krudtkornene og dermed øger brændhastigheden radikalt
Hvorfor dette fænomen så kun optræder i meget "løse" ladninger med meget "luft" i hylstret er der ikke nogen god forklaring på endnu.

We certainly do not want any "destroyed shooters"[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Hej Dravis
Kunne man forestille sig at det som egentligt sker i en normalladdet overmagnum, er at forbrændingshastigheden reguleres både af krudtkornenes egen brændhastighed, kombineret med at der på grund af det store volumen i forhold til fænghættens tændeffekt sker en gradvis antændelse af hele krudtsøjlen(det kan evt forklarer uforbrændt krudt ud af mundingen)

Det der så sker ved en underladning, er at der er meget luft i hylstret, og derfor slår fænghætten først kuglen løs fra hylstret og frem så den stopper på riffelgangen. herefter vil den frie ildsøjle få adgang til en større krudtoverflade på een gang, som så tænder i for store mængder på een gang. Samtidigt får man ild i de forreste krudtkorn fra starten, så alt krudtet antænder inde i hylstret.
Denne fuldstændige antændelse af krudtet inde i hylstret opstår bag en kugle der er gået i stå mod riffelgangen (0 friflugt)

Den fuldstændige antændelse af krudtet inde i hylstret, er af mange anseet som årsagen til korte tykke hylstres op til 25% bedre "brændstoføkonomi"

Hvis du sammenholder disse tanker, har du så ikke en enkel og logisk forklaring på detonationen.

Så skal man vel lige sammenholde effekten på våbnet med det voldsomt store trykareal inde i en overmagnum.
Det er vel sjældent at en riffel, og hylstre i disse kalibrer er 3-4 gange stærkere end ved rifler i standardkalibrer

jbn
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Hej Dravis
Kunne man forestille sig at det som egentligt sker i en normalladdet overmagnum, er at forbrændingshastigheden reguleres både af krudtkornenes egen brændhastighed, kombineret med at der på grund af det store volumen i forhold til fænghættens tændeffekt sker en gradvis antændelse af hele krudtsøjlen(det kan evt forklarer uforbrændt krudt ud af mundingen)

Det der så sker ved en underladning, er at der er meget luft i hylstret, og derfor slår fænghætten først kuglen løs fra hylstret og frem så den stopper på riffelgangen. herefter vil den frie ildsøjle få adgang til en større krudtoverflade på een gang, som så tænder i for store mængder på een gang. Samtidigt får man ild i de forreste krudtkorn fra starten, så alt krudtet antænder inde i hylstret.
Denne fuldstændige antændelse af krudtet inde i hylstret opstår bag en kugle der er gået i stå mod riffelgangen (0 friflugt)

Den fuldstændige antændelse af krudtet inde i hylstret, er af mange anseet som årsagen til korte tykke hylstres op til 25% bedre "brændstoføkonomi"

Hvis du sammenholder disse tanker, har du så ikke en enkel og logisk forklaring på detonationen.

Så skal man vel lige sammenholde effekten på våbnet med det voldsomt store trykareal inde i en overmagnum.
Det er vel sjældent at en riffel, og hylstre i disse kalibrer er 3-4 gange stærkere end ved rifler i standardkalibrer

jbn



Vil en sådan fejldetonation, som beskrevet her, ikke medføre manglende "pakningsevne" fra hylstret, så krudtgasser m.m. skyder bagud i låsen uden om hylstret?

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ran

Vil en sådan fejldetonation, som beskrevet her, ikke medføre manglende "pakningsevne" fra hylstret, så krudtgasser m.m. skyder bagud i låsen uden om hylstret?



pakningsevnen er der stadig, afhængigt af trykket...

men når krudtet brænder fra den forkerte ende, så tætner hylsteret bare fra den forkerte ende, nemlig halsen og ned efter...

det måtte jeg sande, da jeg i tidernes morgen skulle starte med at udvikle fireformnings ladninger til min 22/243AI... den fik MRP krudt og ladningen var reduceret en hel del... på trods af det, var der en del tryk.

en yderligere reducering resulterede i mere tryk og mærkbar rekyl...

tilbage på tegnebordet blev der studeret en hel del om emnet, og der stødte jeg på problematikken omkring langsomt brændende krudt i storvolumede hylstre...

men i dette tilfælde ville jeg mene, at ladninger til magnum'en godt kan ligge så lavt uden de store problemer... så længe der bliver brugt magnum hætter... en ladnings reduktion på 10-15% er tilladeligt/tilrådeligt og giver et godt fingerpeg om hvor man befinder sig...

mine ladninger var reducerede mellem 25-40%... forsiktighed er en dyd, men kan blive for meget af det gode...[B)]

til gengæld skød de rigtigt præcist... værdiløst i dette tilfælde...[xx(]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#8
Hvis jeg skal dømme ud fra mine egne (og andres)forsøg med "forward ignition" (hvorved man med et rør indeni hylstret "flytter" flammen fra fænghætten frem forrest i hylstret) så er det ikke et problem at krudtet antændes og udelukkende brænder inde i hylstret, tværtimod.

Mine (meget begrænsede) forsøg viser en langt mere effektiv forbrænding og lavere tryk med samme mængde krudt, selvom hylstervolumenet er kraftigt formindsket (fængrøret fylder temmelig meget i hylstret.)

Det kan da fint tænkes at krudtet vil blive "fordelt ud" inde i hylstret af energien fra fænghætten, og at der dermes antændes en større overflade, men det er ifølge de artikler jeg har læst ikke nok til at forårsage den voldsomme trykstigning der nogen gange forekommer ved "detonationen" selvom det sikkert fint kan forklare fænomenet med trykstigningen i "underladede" magnumkalibre.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Hej alle.

Jeg vil lige spørge om problemet kan løses ved at holde krudtet på plads i bunden af hylstret? Kan en tot pladevat gøre det på samme måde som når vi lader reducerede ladninger med en lille portion hurtigtbrændende krudt?

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#10
Der er delt meninger om det med en tot vat kan løse problemet med små ladninger med langsomt brændende krudt, men det virker ihvertfalt når der er tale om små mængder hurtigtbrændende krudt i store hylstre.

Her handler det vist mest om "ensartet antænding" af krudtet.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)