Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Første vildt med 45-70
#1
Så blev det første vildt nedlagt med min nye Marlin. Det blev til en kronkalv der vejer 35kg brækket, så den er fin. Det er min første som nyjæger [Smile]

En 45-70 ser ud til at fungere fremragende til dette formål. Specielt med Hornady Leverevolution.

[Image: CIMG1987.jpg]

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#2
Jeg siger først tillykke, når jeg får et billede [Big Grin]
Walnut
Svar
#3
me too *GGGGG*

[Image: Unavngivet1.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????

[Image: dralflogomnavn.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar
#4
Ser godt ud tillykke med dyret, hvor i landet ligger der dog så meget sne?

Knæk og bræk
Mvh
Anton
Knæk og bræk
Mvh
Anton
Svar
#5
Tillykke med kalven og debut'en med SBL'en.

Kom du tæt på, eller kom den tæt på dig ? jeg kan se du har outfittet på[Smile] fortæl fortæl

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#6
Stort tillykke! Sejt billede.
Walnut
Svar
#7
Tillykke med det fine dyr.
Flot billede, men husk man må ikke skyde fra traktor[Big Grin][Big Grin]

Ps. Er det moderen,der ligger på anhængeren?[8D]

Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#8
Oppe i nordjylland kom der 10cm sne iløbet af formiddagen. Det så sådan her ud kl 9 og jeg fik den kl ca. 11 så noget køligt var det da.

[Image: CIMG1972.jpg]

Den stod 70 meter fra en remisse jeg luskede rundt i og gik lige præcis fri af rudlen, så der var ikke mange sekunders betænkningstid og det blev knælende fordi træerne svajede, så turde ikke bruge dem som anlæg, men det gik [Smile]

Den på traktoren er en kronkalv min kammerat skød tidligere på dagen.

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#9
Også stort tillykke fra "kronvildtland" i det vestlige Jylland[Smile]

Dejligt at I selekterer kalvene, men en vægt på 35 kg. brækket - er det normalt i det nordjyske?
De vejer da ca. 10 - 15 kg mere herude. - Den syner heller ikke lille på billedet.

mvh
Korthår
Svar
#10
Min var faktisk lille. Den min kammerat fik vejer ca. 10kg mere end min brækket.

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#11
Tillykke med kalven[Smile]

Er det i hegn, eller er det et tilfældigt hegn i baggrunden?Umiddelbart synes det også at være en lille kalv - specielt hvis det er i hegn, og der dermed sikkert er bedre mulighed for foder i hårde tider.

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#12
Også et tillykke herfra.

Hvornår kommer billederne af skudvirkningen?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#13
Hele historien.

Vi er 3 nyjægere. Vi er alle habile skytter og har skudt med riffel af diverse kaliber i en hel år og har så alle taget jagttegn for nylig.

Jeg har et stykke jagt hvor jeg og et par af mine kammerater (der også er nyjægere) har brugt rigtig mange timer på at sidde og se en stor mængde vildt komme forbi ganske få meter fra skel. Jeg taler med en jæger der har gået på jagt i vores lokalområde i over 50 år... han siger at det er pga. vejret at dåvildtet ikke kommer ind på min eng. Når det bliver frost, så kommer de. Ganske rigtigt.. imorges ringede ejeren af jorden og sagde at han havde talt 12 stk dåvildt stå lige ud for hvor jeg plejer at sidde. DEM KIGGER JEG PÅ IMORGEN [Wink] ... nå, men back to story...

Jeg læste en gammel artikel i BT om Røgegård jagtfarm, som omhandlede at det var et godt sted for nyjægere at prøve kræfter med at nedlægge deres første buk eller lignende, da området er relativt stort og det derfor gir en ret realistisk fornemmelse af jagt. Selvom det er i hegn, er der så alligevel nogle udfordringer, og det er ikke sikkert man får noget med hjem. Fint nok. Jeg forfatter så en mail til mine kammerater der starter med "Hey gutter. Der sker sgu for lidt i vores nyjægerliv".... og begynder at planlægge en tur fra sjælland til Røgegård for os. Min plan gik på at vi havde følgende agenda:

1. Sejle Odden-Århus
2. Bookede en tur i skydebio hos Nystrøm og Krabbe (med indskydning, just in case først) for at vi kunne få en god og lidt realistisk oplevelse af jagt i biografen. Det var virkelig en eye opener, men det gik faktisk ganske udmærket (og en leveraction er god til grissebasserne der spurter over skærmen)
3. Overnatte i jagthytte ude i reviret
4. Følgende morgen, mødes med skytten Mikkel (Som er virkelig dygtig) og aftale dagens forløb
5. Pürsche for at finde vildtet. Vi gik 2 mand med Mikkel og 1 mand i tårn med en hjælper der hed Lindy
6. Vi fik alle 3, fra forskellige positioner, den kronkalv vi havde aftalt med skytten vi måtte tage
7. Hjem Århus-Odden

Da rudlen trak rundt i terrænet og forbi en stor remisse og ind på en eng, fik min ene kammerat en skudchance på ca. 150m og fik den fint direkte på bladet. Dernæst trak rudlen ca. 500 meter videre ud i kuperet terræn, hvor jeg stod inde i en remisse og løb ca. 100m ud i det åbne kuperede terræn. Jeg fik en skudchance til en kalv, der gik fri. Da jeg havde den på kornet fra min knælende skydestilling, trådte den et lille skridt tilbage, men stod stadig fri, så jeg valgte ikke at spilde tiden på at korrigere, men tog den med et halsskud lige hvor halsen møder kroppen, ca. 10cm under ryggen, så den fik skudt rygsøjlen over og havde en flugtafstand på 0. Næste var at rudlen trak rundt på de 85 hektar i måske 1 time så vi gik tilbage til skydetårnet, hvorefter de stille og roligt kom tilbage til en afstand af ca. 150m fra skydetårnet. Den mulighed udnyttede min anden kammerat så til at få en kalv der gik fri af rudlen der. Den blev ramt skråt ind bag bladet, da den stod lidt skråt i forhold til ham. Kuglen gik ud lige før forbenet på anden side.

Vi hentede dyrene med traktor rundt i terrænet og tog dem med ned til et område hvor vi kunne prøve at brække dyrene osv.

Læssede bilen og kørte hjem og nu hænger dyrene så ude i min stald og vi regner med at det bliver super aftensmad.

Alt i alt, så var det en super fed oplevelse, og efter en hel sæson uden held, valgte vi simpelthen denne tur for at få en føler med hvad det drejer sig om. For vores vedkommende, er det så ikke trofæ jagt der er i fokus, men nærmere at få noget dejligt hjem i fryseren og samtidig få en god oplevelse ud af det. Der er sikkert nogen der synes at det at jage "i hegn" ikker er så cool og fred være med det. Vi som nyjægere har bare ikke mulighed for "bare lige" at komme ind i et konsortie eller lignende og få en god bukke/hjorte jagt og i forhold til at ta til Sverige, Polen eller Tyskland, så er det både et spørgsmål om logistik og kroner, for højst sandsynligt at ende med samme resultat, som vi har fået ud af vores tur.

Det kan i al fald anbefales hvis man skal ha en "nogenlunde" realistisk jagtoplevelse.... og for den sags skyld for at finde ud af om det er noget man overhovedet er til.

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#14
@barebow

I har gjort det helt rigtige. Ba´re mange andre nyjægere ville gøre det samme og få skudt og opbrækket mens der er en erfaren jæger ved jeres side.

Thumbs up til jer [Smile]

PS: Jeg har heller ikke noget mod hegn - bare man ikke kalder det rigtig jagt. Men kalder det hvad det er [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Håber ikke jeg ødelægger tråden, men puster lige lidt til en debat omkring hegn. Jeg er helt enig med Max omkring jeres beslutning om at komme til noget hurtig erfaring.

@Max du skriver at man skal kalde det for hvad det er[?] Vil det sige at når man befinder sig i et hegn som ikke er omfattet af jagtloven, så er det slagtning[Big Grin]

Jeg har 4 gange i indeværende sæson været på trykjagt i en dyrehave i Midtjylland (ca. 350ha skov), senest i dag[Wink], når det er en dyrehave er det underlagt jagtloven - er det så jagt[Wink][Big Grin][?]

Jeg har været med hvor der ikke har ligget noget på paraden efter en hel dag derude, men omvendt så har jeg også været med hvor der er leveret 13 stk vildt i/på to tryk (såter).

Jeg kommer på noget andet trykjagt (ikke under hegn), hvor der er en endnu tættere vildtbestand end i dyrehave. Opførslen på dyrene er helt identisk, det er præcist ligeså svært. Eneste mærkbare forskel er at alle vildtarter er repræsenteret, og hjortene er reseveret/fredet i dyrehaven, derfor bliver trofæerne også enormt store.

Jeg har selv ændret holdning efter at jeg har prøvet det - inden første gang syntes jeg ikke det var jagt, nu er jeg tæt på at synes det er det........ jeg er der ikke helt.....[Big Grin][Big Grin]

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#16
Stort tillykke. Jeg er super misundelig både på riflen og oplevelsen :-)

Mvh Christian der åbenbart har en Western fase i sit liv lige nu :-)
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#17
Så ligger kronkalven parteret i fryseren og jeg har saltet skindet, da konen gerne vil ha det til et eller andet [Smile]

Der er da ikke den store forskel på at partere sådan en i forhold til de svin jeg har skåret [Smile]

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by barebow

Så ligger kronkalven parteret i fryseren og jeg har saltet skindet, da konen gerne vil ha det til et eller andet [Smile]

Der er da ikke den store forskel på at partere sådan en i forhold til de svin jeg har skåret [Smile]

Hmm - ja - du kan jo ikke ridse sværen[:o)]

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22



Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#19
Hej Barebow og kammerater. Jeg vil gerne stemme i koret med Max 2.0 [Big Grin] nu er i jo godt igang, og når chancen byder sig på den fri vildtbane, er i mere rolige og velovervejede.

Jeg skød selv mit første hjortevildt i hegn for mange år siden - efter jeg havde skudt rigtig mange skud på SKB og bla. havde haft riffelen i skydebænk, så jeg kunne se at den ihvertfald kunne ramme. Det mindsker klart "bukkefeberen" når chancn byder sig. Røgegaard er ok mht. "jagt" dt jeg i sin tid prøvede var mere "slagt" men jeg fik det håndgribelige indtryk af kudets virkning, skudtegn mv. - nu er i mere klar til dåvildtet når chancen byder sig [Big Grin]

knæk og bræk fremover[Smile]

/Mini

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)