Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
TKO / TKOF
#21
Jeg synes at det er morsomt nærmest komiske når nogen med 3 variable, som alle tager udgangspunkt i den indre ballistik, påstår at de kan sige noget om noget så komplekst som drabsevne. Jeg vil tro at placering vil sige mere om knock down power end alle variablerne i Tylers formel.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#22
Placering af skuddet er naturligvis altid det vigtigste.

Det der fængede var overraskelsen i, at tallene kom ud som de gjorde.
Men når man tænker nærmere over det, er der lang vej fra Taylors hjemmegjorte formel til Einsteins relativitets teori.


*** Lakelander 389 / Kongsberg 393 KØBES! i cal. 243 - 6,5x55 ***

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#23
Jeg har al den tid jeg har jaget fået bekræftet Thorlak´s avatar.

FIRST SHOT PLACEMENT!

THE REST IS BULLSHIT!

Og det er fandme´ikke løwn[Big Grin]

Men BTW, det er ikke noget så underholdende som jagtfrokost teori[Big Grin][Big Grin][:o)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#24
Som i TSX-tråden, hvor der spurgtes om knald og fald-effekten, blev placeringen igen fremhævet som det vigtigste.

Jeg mødte hende her i går morges, 100 grains BST, flugtafstand ½ meter lodret ...

[Image: 28012012282.jpg]

Taylors brøk er vist ret ligegyldig til råvildt og et kaliber større end 22 short, når kuglen deler ryg og hals ... [^]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#25
Tillykke med den - fint skud. [8D]


*** Lakelander 389 / Kongsberg 393 KØBES! i cal. 243 - 6,5x55 ***

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#26
Det eneste alle disse "knockout-- Optimum game weight" - o.s.v. formler kan bruges til er at sammenligne "hvis er størst" [Big Grin]

Mht: First Shot placement - the rest is BS... Naaa... første del af sætningen er korrekt.. anden del "lyder bare smart"

Hvis dit første skud er dårligt placeret så er resten bestemt IKKE bullshit... Så er det du skal til at være både heldig og dygtig...og i besiddelse af det rette værktøj..

Jeg ville hellere skrive: First shot placement, the rest is what seperates the good from the bad....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#27
Jeg har nu altid forstået ordsproget sådan, at "the rest" er alverdens snik snak om kalibrer og projektilkonstruktioner...

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Jeg har nu altid forstået ordsproget sådan, at "the rest" er alverdens snik snak om kalibrer og projektilkostruktioner...



+1 [8D]

Sidder kuglen som den skal og er der tale om en rimelig kaliber (inden for lovgivningen), så dør dyret.
Svar
#29
Det har du nok helt ret i[8D] Men sproget er jo så dejligt åbent for fortolkninger...[Big Grin]

Ser man helt nøgternt og videnskabeligt på det, så ER der jo alligevel noget om "snakken"

Rent fysisk så er det jo sådan at hvis vi isolerer den åbenlyst "primære variable", nemlig "skudplacering", f.eks, ved at antage at alle skud er korrekt placeret, indenfor en vis "statistisk spredning" lad os sige 6 cm i radius fra den "perfekte placering" så HAR kaliber, anslagshastighed OG projektilets "deformations-måde" rent faktisk en endda afgørende betydning .. (Der er vel ingen der er i tvivl om forskellen på at træffe 6 cm ved siden af hjertet med hhv. en spidsskarp .308 og en ditto expanderende jagt-kugle med samme V(0) ???

Så er vi ovre i diskussionen om hvor meget skade der forvoldes af kuglen, som funktion af netop V(0) kuglevægt og expansion, og om denne skadevirkning "direkte berører" de vitale dele.

Den "radius" vi har for en "perfekt placeret" kugle er større, jo større dyret er, men skadevirkningen af kuglen er den samme med samme "matematisk udregnet værdi" såfremt denne "beregning" medtager de relevante variable.. (Kuglens villighed til at expandere, dens evne til at skabe en vis størrelse af både permanent og temporær "wound channel" ,som funktion af kuglevægt og hastighed ved anslag.

"man kan ikke gradbøje Død" har været fremhævet mange gange, så selv et minimalt hul fra en .222 gennem de vitale dele på en stor hjort vil resultere i at dyret dør, men det vil helt sikkert tage længere tid, end hvis hullet var lavet af en .375H&H

Det samme forhold gælder også de fine velplacerede skud på halsen o.s.v. en større og kraftigere kaliber vil, med expanderende kugler give et større "statistisk" spillerum for at skuddet beskadiger tilstrækkeligt meget vitalt væv.
For mange jægere kan dette dog ofte opvejes af en dårligere evne til at placere skuddet præcist, med den kraftigere kaliber... og så er man lige vidt.

Jeg tror ikke på at man kan lave en brugbar "matematisk formel" der kan fortælle noget væsentligt omkring en given kalibers egnethed til diverse vildtarter og jagtformer, men man kan helt sikkert bruge de fysiske parametre til at forbedre forståelsen af "The Rest"

netop derfor er hele det der så betegnes som "Bullshit", bestemt ikke BS, men yderst relevant i forbindelse med jagt og skydning.

Rent Empirisk har jeg set nogle generelle fysiske faktorer, som jeg personligt tillægger væsentlig betydning for "The rest"[^]

Nummer 1. er "expansionsfaktoren" Altså hvor meget og hvordan/hvor hurtigt en given kugle expanderer.
Nummer 2. er noget jeg vil vælge at kalde "hydrostatic threshold" eller "knækpunkt for anslagshastighed" Noget tyder på at der er et "hastighedsområde" der er afgørende for både expansion og kuglens evne til at penetrere, og dett område ligger lige omkring 700 m/s

anslagshastigheder over ca 750 m/s resulterer helt klart i en hurtigere og voldsommere expansion, OG en mindre indtrængningsdybde, også når det gælder massive eller vanskeligt deformerbare projektiler.

Hastigheder under ca 700 m/s bevirker trægere expansion og tillader fuldkappede kugler større dybdevirkning end samme kuglevægt over 750 m/s

Jeg har testet dette med expanderende kugler i .375 cal, primært Barnes TSX, og med fuldkappede/solids i .458 cal.

Selvom antallet af skud har været lille, er det tydeligt at hastigheder under ca. 700 m/s betyder at TSX kuglerne deformerer langsommere, og opnår væsentligt dybere penetration i de våde telefonbøger", end ved hastigheder over 750 m/s

Det samme gælder solids i .458 cal. (barnes 400 grn Mono solids, som i en 458lott kan presses op på ca. 765 m/s)
Her er forskellen faktisk næsten 40% mere penetration ved 700 m/s end ved 760 m/s

Med andre ord: Når man har med et medie at gøre hvor der er meget vand i, så sker der noget "hydrodynamisk" omkring denne hastighed.

Min teori er at der sker en overgang mellem to forskellige mekanismer der flytter vandet bort fra kuglens bane.. denne overgang er ikke lineær og udviser en brat stigning i "modstand" lige omkring disse "anslagshastigheder"

Dette stemmer særdeles fint med den erfaring der er samlet gennem mange år i PH kredse i afrika, nemlig at virkningen af de lidt "langsomme" tunge kalibre der ligger lige i området 700 -740 m/sek er det klart mest effektive på de vildtarter hvor dybdevirkning er essentiel.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#30
[Big Grin] Det har du uden tvivl ret i - men det brutalt enkle ordsprog illustrerer nu alligevel på fornem vis virkeligheden for det massive flertal af jægere, som bruger en betragtelig del af deres liv på at debattere om det nu skal være en .308'er eller en .30.06'er med Oryx eller Mega....

I bund og grund handler det om en grundlæggende forståelse af, hvad der sker.Jeg glæder mig til Jæger offentliggør projektilartiklen...[}Smile]

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)